Permalänk

1080ti Drivrutiner

Hej! Har nu beställt ett 1080ti för att ersätta mitt 1060, men min fråga är om jag ska avinstallera alla drivrutiner innan jag installerar eller om det borde vara lugnt att bara byta det utan att fippla med mjukvara?

Permalänk
Medlem

måste ta bort 1060 drivers, o ladda ner nya drivers till 1080ti

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

måste ta bort 1060 drivers, o ladda ner nya drivers till 1080ti

Det är samma drivrutiner för 1060 som 1080ti. Exakt samma installationsfil.

Skadar inte att installera om, bara för att.
Avinstallera, plocka ut grafikkort, in med nya, installera drivare igen. Tror dock inte det skulle behövas.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det är samma drivrutiner för 1060 som 1080ti. Exakt samma installationsfil.

Skadar inte att installera om, bara för att.
Avinstallera, plocka ut grafikkort, in med nya, installera drivare igen. Tror dock inte det skulle behövas.

Samma installation, andra drivrutiner. Det är definitivt inte bara en fråga om att det "inte skadar". Man ska avinstallera, köra DDU om man vill vara säker på att allt är borta och installlera om.

Permalänk
Medlem

Påverkar det om det är från samma tillverkare? Jag har haft lite issues efter mitt byt och nu överväger jag om det kan bero på detta? Får testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Samma installation, andra drivrutiner. Det är definitivt inte bara en fråga om att det "inte skadar". Man ska avinstallera, köra DDU om man vill vara säker på att allt är borta och installlera om.

Återkom gärna med något som håller med om vad du tror, har inte sätt några problem på senare tid med att ej avinstallera innan byte.

DDU var mest använt förr när man bytte mellan AMD och Nvidia, i och med att det fanns en tendens för deras drivrutinsinstallationer att klaga om dom hittade något relaterat till den andra tillverkarens grafikkort.

Sedan 600-serien och uppåt så delar alla Nvidia grafikkort på samma INF filer från installationen, samt att INF filen och de resterande filer blir kopierade till Windows DriverStore.
NVCPL profilerna delas mellan korten, så nej. Finns ingen anledning att göra det du säger vad jag kan komma på.
Självklart kan man alltid installera om drivrutinerna bara för att, finns ingen nackdel mer än att förlora några minuter, om ens det.
Men det är lite larvigt hur militanta många är utan att ha en susning om vad dom pratar om.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

har inte sätt några problem på senare tid med att ej avinstallera innan byte.

Kan bara instämma med det där. Har bytt från 950, och sen fram och tillbaka mellan 1050ti, 1060 6gb, 1070ti på sonens dator utan att ändra något. Även bytt en del fram och tillbaka på min egen utan svårigheter.
Windows har skött det där, och allt har funkat utan problem.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Återkom gärna med något som håller med om vad du tror, har inte sätt några problem på senare tid med att ej avinstallera innan byte.

DDU var mest använt förr när man bytte mellan AMD och Nvidia, i och med att det fanns en tendens för deras drivrutinsinstallationer att klaga om dom hittade något relaterat till den andra tillverkarens grafikkort.

Sedan 600-serien och uppåt så delar alla Nvidia grafikkort på samma INF filer från installationen, samt att INF filen och de resterande filer blir kopierade till Windows DriverStore.
NVCPL profilerna delas mellan korten, så nej. Finns ingen anledning att göra det du säger vad jag kan komma på.
Självklart kan man alltid installera om drivrutinerna bara för att, finns ingen nackdel mer än att förlora några minuter, om ens det.
Men det är lite larvigt hur militanta många är utan att ha en susning om vad dom pratar om.

Tack för svaret! Kontaktade en av min farsas polare som har jobbat som datortekniker i över 30 år och han sa att man inte ska behöva avinstallera utan att man bara ska söka efter nya när man har installerat det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Egentligen behöver man inte men jag får alltid den där gnagande känslan att det på något sätt kanske funkat bättre om man avinstallerat och rensar mellan byte. Att kanske man skulle få en extra fps haha. Kör fortfarande DDU ibland !

Är väl samma som när man formaterat burken ibland bara för att man har mycket skräp installerat. Det känns bra när allt är rent ! Tvångsyndrom ?

Permalänk
Avstängd

tiden då man installerade om datorn en gång i veckan... windows xp
nostalgiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopringelchips:

Tack för svaret! Kontaktade en av min farsas polare som har jobbat som datortekniker i över 30 år och han sa att man inte ska behöva avinstallera utan att man bara ska söka efter nya när man har installerat det!

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ens söka efter nya
Windows kikar alltid under sin inf-mapp och kommer sköta det själv.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

måste ta bort 1060 drivers, o ladda ner nya drivers till 1080ti

rofl.. nej.
Unified drivers https://www.nvidia.com/object/feature_uda.html

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Samma installation, andra drivrutiner. Det är definitivt inte bara en fråga om att det "inte skadar". Man ska avinstallera, köra DDU om man vill vara säker på att allt är borta och installlera om.

https://www.nvidia.com/object/feature_uda.html

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Cuna:

tiden då man installerade om datorn en gång i veckan... windows xp
nostalgiskt

Precis, det är svårt att släppa gamla vanor hehe.
Riktigt så ofta blir det dock inte, kanske 2-3ggr / år max (för mig). Bara skönt att dra ner senaste builden och köra en nyinstallation. Väldigt smidigt nu när det mesta är sparat i molnet så man slipper mecka med backup för allt.

Permalänk
Medlem

Samma drivrutiner. Byt kort, starta windows, gör ingenting.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB