Kartellbildning, svenska butiker Ryzen 5 2600

Permalänk
Medlem

Kartellbildning, svenska butiker Ryzen 5 2600

Precis som jag befarade tänkte jag att priserna även på Ryzen riskerar att stiga nu när intel har problem med produktionen och inte längre kan möta efterfrågan. Men att det skulle se ut på det här sättet trodde jag kanske inte. Igår gick Ryzen 5 2600 att köpa för 1590:-

Idag ser det ut enligt bilden nedan. Jag förstår att företagen använder prisrobotar för att sänka priserna. Men är det här verkligen lagligt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Låg inte många av dem på det priset (1799) men Elgiganten och Proshop låg på 1599 en stund? Det kanske var ett erbjudande?

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Medlem

@slatten: Inet och komplett låg också på ca 1600:-
Tycker det är märkligt att samtliga höjer priserna till exakt samma, exakt samtidigt över en natt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dustin, Power och Komplett har senaste två dagarna ökat priset till 1799:- från att ha sänkt till 1599:- i början av september, resten oförändrade. Antagligen hade de någon tillfällig kampanj.

Annars har priset i stort legat på 1799:- sedan 1 augusti, innan det ännu högre.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@slatten: Inet och komplett låg också på ca 1600:-
Tycker det är märkligt att samtliga höjer priserna till exakt samma, exakt samtidigt över en natt?

Inte så konstigt egentligen. Exempel:

En butik sänker tillfälligt priset, andra butiker följer efter för att konkurrera.
Butiken har slut på sin kampanj och höjer igen priset. Butikerna som följde efter höjer igen priset då de inte längre behöver ligga kvar på den lägre nivån.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Inaktiv

Planekonomi is the shit! Med marknadsekonomi så går priset emot att bli densamma, speciellt för exakt amma vara.

Slutet av 1900 talet såg jag trådar där folk skrev att det var konstigt att t.ex ps1 kostade lika mycket överallt och förklaringen nu nästan 20 år senare är densamma.

Det är när man får ser olika produkter som olika chassin som priset spretar sig mer, för att få ner priserna behövs framförallt fler produkter.
*edit*
Angående prishöjning så om Intels priser stiger rejält så kan självklart AMD göra likadant, de behöver ha in varenda krona då de har en tuff tid framför sig med nästa grafikkort och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Inte så konstigt egentligen. Exempel:

En butik sänker tillfälligt priset, andra butiker följer efter för att konkurrera.
Butiken har slut på sin kampanj och höjer igen priset. Butikerna som följde efter höjer igen priset då de inte längre behöver ligga kvar på den lägre nivån.

Hum jo kanske... Trodde däremot priserna var på väg ner. Ingenstans har det framgått att det är en tillfällig kampanj. Tycker ändå att det är anmärkningsvärt att 7 av våra största butiker har exakt samma pris och att förändringen skedde exakt samtidigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum jo kanske... Trodde däremot priserna var på väg ner. Ingenstans har det framgått att det är en tillfällig kampanj. Tycker ändå att det är anmärkningsvärt att 7 av våra största butiker har exakt samma pris och att förändringen skedde exakt samtidigt.

De sätter ofta automatisk prismatchning ner till en viss nivå, dvs om en butik sänker så sänker alla som kan ner till samma nivå.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Skulle kunna tänka mig att det är AMD som går ut och begär nya priser.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum jo kanske... Trodde däremot priserna var på väg ner. Ingenstans har det framgått att det är en tillfällig kampanj. Tycker ändå att det är anmärkningsvärt att 7 av våra största butiker har exakt samma pris och att förändringen skedde exakt samtidigt.

Jag tycker inte din bild av situationen känns helt klockren.
Jag har rätt bra koll på prisbilden också för jag har köpt en 2600 från just inet denna månad ;).
Hos inet vet jag att de har kört kampanjpris med all tydlighet på denna processor. Streck över priset och nytt pris i röd text.
Tror det var netonnet som gjort samma sak med kampanjerbjudande för r5 2600 men de hade inte moderkort av intresse så det blev inet för min del.

De flesta butikerna låg redan på 1799 denna månad vad jag minns. Iaf i början på månaden. Det var enstaka utstickare som låg lägre i pris. Att en eller två butiker återgår till normalpris är inte nå vidare märkligt egetnligen. Jag vill till och med påstå att det blir ännu mer logiskt att båda två går tillbaka ungefär samtidigt om båda marknadsföringsavdelningarna läst nyheter kring att priserna sticker uppåt på intelprocessorerna. Kan även vara så att ena butiken prismatchat mot den andra med sina automagi-maskiner. Ja det kan faktiskt vara slumpen också.

Ja nä jag känner inte av samam grej som dig i det här fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

@Chris_Kadaver: Skulle kunna tänka mig att det är AMD som går ut och begär nya priser.

Det får de inte göra. Kallas prisfixering och det är juridiskt aja baja.
Det AMD får göra är att presentera rekommenderade priser, men de får inte begära att butikerna följer detta. Då blir det problem med konkurrensbrottslagstiftningen.
Men det kanske MAD gjort ändå?

Här vill de väl inte hamna
https://www.sweclockers.com/nyhet/26046-elektronikjattar-botf...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Tycker faktiskt att även 1800 är ett bra pris, 1600 kändes skitbilligt, stort hopp till priset för ett 2600x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så länge de inte pratar med varandra och kommer överens om att artificiellt hålla högra priser är det inte kartellbildning.

Tror mer på en kampanj från AMD i detta fall som nu är över. Förra årets Black Friday-priser för Ryzen 1 var det exempelvis, vilket var anledningen till att priserna höll i sig ett tag efteråt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det får de inte göra. Kallas prisfixering och det är juridiskt aja baja.
Det AMD får göra är att presentera rekommenderade priser, men de får inte begära att butikerna följer detta. Då blir det problem med konkurrensbrottslagstiftningen.
Men det kanske MAD gjort ändå?

Här vill de väl inte hamna
https://www.sweclockers.com/nyhet/26046-elektronikjattar-botf...

Av rent intresse: hur fan kommer Apple runt det här? Eller gör de inte det och det bara är jag som tycker att alla deras grejor kostar på öret lika mycket överallt och aldrig reas ut och endast prissänkta när det släpps nya modeller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Av rent intresse: hur fan kommer Apple runt det här? Eller gör de inte det och det bara är jag som tycker att alla deras grejor kostar på öret lika mycket överallt och aldrig reas ut och endast prissänkta när det släpps nya modeller?

Skickades från m.sweclockers.com

Apple har strikta riktpriser och fördelar även kampanjer på deras villkor. Dvs apple watch prisnedsatt hos netonnet, medans media markt får iPad som ett exempel.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden med "strikta riktpriser"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är rätt allvarligt att ropa ut om kartellbildning när du inte har hela bilden. Du förstår att det är ett rätt grovt brott va? Att vara i kartell dvs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Protip, använd dig av denna funktion på prisjakt om du vill se historiken på en produkt.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag var inne senast i helgen och tittade till 2600. Den gick att hitta begagnat (fyndvara) för 1490 kr och var ej i lager för 1660 i någon liten butik som brukar leka med prissättningen när grejerna inte är i lager.

1799 är samma pris som BF vilket var då jag köpte min 2600. Har öppet köp fram till Januari och lådan är oöppnad så jag håller koll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam

Ser att Inet ligger en krona högre än NetOnNet, det lönar sig att jämföra...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |