Viken pryl tycker ni inte är inte är värt sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Allt det står ”apple” på.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att det företaget kommer florera ett antal gånger

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Latte och en bakelse i Stockholm. ca 100 kr.
Lunch på en vanlig restaurang i Stockholm. ca 130 kr. Kaffe ingår ej.

Permalänk
Medlem

Oj... Cpuer för konsumenter i mainstreamsegmentet bör inte kosta över kanske 2500:- som mest? Och med det menar jag coffee lake.
När jag köpte min E8300 så var E8400 och Q6600 top of the line i konsument/mainstreamsegmentet. Har för mig det var strax innan quad versionerna av wolfdale kom ut? Jag köpte min E8300 för 900:- på kampanj hos Alina och överklockad presterade den som cpuer för 10.000:- i spel ungefär. Q6600 presterade sämre i spel vid tidpunkten, men gick om min cpu när spel började nyttja fler än 2 trådar, men den var inte heller så dyr när Q9650 eller vad den hette kom ut, och stod sig ändå förhållandevis bra.

Köper du en 4 kärnig cpu idag för tusenlappen och överklockar så kommer du inte i närheten av cpuer som kostar 4000:-
I moderna spel kommer du dessutom få ospelbar stutter.

DDR4 borde som mest kosta häften av vad det kostar idag. För (3 år sen?) kunde du köpa 2x8GB DDR3 eller DDR4 för typ 800-900 kr har jag för mig? Med antagandet att priser borde sjunka med tiden för motsvarande "gammal" prestanda, så borde du idag kunna köpa 32GB DDR4 för samma pris som 16GB kostade för ca 3 år sen? Dvs 900:-

För 2 år sen gick det att köpa GTX 1060 6GB för 1700:- på kampanj. Idag kostar dom omkring 3000:-
Priserna borde som sagt sjunka på gammal hårdvara, inte stiga. Så GTX 1070 och motsvarande prestanda borde idag ligga på ca 2000-2500 kr som mest. Minns att jag redan då stod över köp av GTX 1060 eftersom jag väntade på att GTX 1070 skulle komma ner i pris. Tänkte slå till på GTX 1070 för 2500:- på black friday men det inträffade aldrig. Istället vände det åt andra hållet och sen dess har priserna stigit.

Lite kuriosa... Jag köpte 2st HD4850 för 1350:- styck på den tiden när det begav sig och HD4870X2 var top of the line. Prestandan hos mina HD4850 var inte riktigt i klass med HD4870X2 men nära inpå. Detta för alltså endast 2700:-
Det går att jämföras med dagens kraftfullaste grafikkort för "konsumenter" som kostar ca 14000:-
Det är alltså en prisökning på över 500% för bästa möjliga spelprestanda vad gäller grafikkort om du räknar med vad du fick betala 2008 mot 2018. Redan då kunde jag spela Crysis i very high utan AA men med FXAA injector i 1600x1200. Kanske ställde ner någon inställning förvisso. Men även dagens hårdvara får svettas i det spelet om du ska aktivera AA.

Hur som helst så har dagens priser medfört att även begagnatpriserna stigit så jag tycker varken ny eller gammal hårdvara är värda sitt pris. Omkring 2008 köpet jag ett moderkort (g43 chipset har jag för mig?) som kunde överklocka en e5300 till 3.6Ghz. Det moderkortet fick jag för 300:- på kampanj. Lycka till att hitta ett moderkort för 300:- som stöder överklockning för någon cpu överhuvudtaget. Pentiumprollen tror jag att jag betalade typ 500-600:- för och i 3.6ghz presterade den inte mycket sämre än min wolfdaleprolle.

Så till min slutsats är att cpuer, ram och grafikkort är inte värda sina priser överhuvudtaget. Inte ens begagnat längre eftersom så pass många väljer begagnatmarknaden idag så finns det knappast någon chans att köpa något till halva nypriset idag, vilket var kutym för några år sen bland entusiaster.

Saker som däremot är värda sitt pris idag rent generellt är mekaniska hårddiskar, chassin, nätaggregat, cpu-kylare. Möss och tangentbord går att få tag på till hyfsade priser. 1080p skärmar med hög uppdateringsfrekvens. Även paneler med hyfsade VA-skärmar i de lägre prisklasserna börjar dyka upp.

Jag är gammal, jag är bitter... För det var bättre förr. Å andra sidan var spelen bättre förr också, så egentligen spelar dagens priser inte så jättestor roll. Efter att ha testat crysis 3 och tröttnat på tutorialtext i witcher 3 så spelar jag nu för tredje gången igenom crysis. x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Moderator

Kortfattat komponenter överlag och framförallt (gaming)skärmar idag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Fast volvo ligger inte i vanlig bil klassen längre vill du ha en vanlig bil får du köpa en golf, eller V40 som dock inte är premium enligt mej.

Volvo är ju dock fortfarande tråkiga sunebilar tillika Audi A4 bara är en dekaltrimmad passat.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Märkeskläder och produkter på Caféer. Även svensk bio är svinigt dyrt idag, inte värt det.

Edit: Det värsta är nog dagens bensin priser. För en som bor på landet utan bra kollektivtrafik blir jag tvungen att lägga 3-4000kr i månaden på enbart bensin.

Permalänk
Medlem

Nvidia, kommer aldrig tillbaka till den gröna sidan!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Nvidia, kommer aldrig tillbaka till den gröna sidan!

Intel custom CPU?

Permalänk

politiker som jag betalar lön till...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Hedersmedlem

Nya barnkläder från butik. Tacka vet jag loppis!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||