Permalänk
Medlem

Steam - Inloggningsförsök

Jag har nu två gånger fått mail ang. att någon försökt logga in på mitt Steam-konto med rätt anv.namn&lösen. Efter första gången bytte jag lösenord direkt, ett lösenord med 14 tecken av olika slag (anv. Enpass). Idag, några veckor senare fick jag då ett till mail, rätt anv.namn&lösen igen.

Jag har inget problem med några andra konton överhuvudtaget. De kommer inte in på min mail. Dock skickas det en Steam-Guard-kod till min mail även fast jag har mobil tvåstegsverifiering, kan man stänga av det?

Hur är detta möjligt? Kan jag ha loggat in på en sida med mitt Steamkonto för längesedan som sedan dess blivit osäker? Verkar ju inte hjälpa att byta lösen, även fast de inte kommer in på kontot är det jäkligt störande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har du en steam authenticator?

*Edit läste nu igen, gissar på att du har det. Då behöver du nog inte var orolig. Dock kanske dags att formatera om datorn? Kanske råkat ut för en keylogger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Har du en steam authenticator?

Jupp, har tvåstegs med mobilen. Ändå skickas det även en Steam Guard-kod till mailen efter dessa försök (?).

Skrivet av shogou:

*Edit läste nu igen, gissar på att du har det. Då behöver du nog inte var orolig. Dock kanske dags att formatera om datorn? Kanske råkat ut för en keylogger?

Det jag skrev ovan gör mig dock 'orolig'. Min PC skall inte vara infekterad, av mina alla konton är detta det enda något sker på. Verkar konstigt om jag skulle lyckats få en keylogger. Söker dock igenom datorn hyfsat regelbundet, har aldrig haft problem.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Samma visa nu igen. Vad i hela friden försigår egentligen?

Jag har inga problem med några andra inlog/lösenord/whatever. Jag använder mig utav en lösenordshanterare och har ett lösen på 14-18 tecken.

Någon med en idé?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Meh, jag får sånt lite då och då också, tror snarare det är ett bugg att den som försöker komma in på kontot kan få de mailet skickat och att han inte har lösenordet. Sålänge du har steam guard så kommer han inte in ändå.

Permalänk
Medlem

Vilken lösenordshanterare är det? I teorin kan det ju vara hackning av servern till den. Tror dock vi skulle ha hört något om det då, men man vet aldrig.

Annars kan du ju testa med ett mycket längre lösenord om det är någon som sitter och testar fram lösenord med standardlängder (som i hämtat hem databasen och knäcker lösenord med egen dator, inte frågar servern direkt).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jupp, har tvåstegs med mobilen. Ändå skickas det även en Steam Guard-kod till mailen efter dessa försök (?).

Det jag skrev ovan gör mig dock 'orolig'. Min PC skall inte vara infekterad, av mina alla konton är detta det enda något sker på. Verkar konstigt om jag skulle lyckats få en keylogger. Söker dock igenom datorn hyfsat regelbundet, har aldrig haft problem.

Om du har slut på ideer kan du testa att göra en ren installation och leta upp nya versioner av program mm för att också utesluta andra orsaker i Windows.

Försök komma ihåg om du har några andra prylar som har login uppgifterna. Jag vet inte hur det funkar men du nämnde din mobil.

Permalänk
Inaktiv

Formatera om datorn.