AMD spås tredubbla sin marknadsandel till följd av Intels kapacitetsproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Du måste skämta?

Vem ska annars få ner priserna?

Stefan Löfven?

Om du tror att du får ner nvidias priser genom att köpa skit från någon annan kan du pma mig så har jag mycket att sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Bara undrar, vilka är dessa dåliga AMD produkter du syftar på?

Bulldozer t.ex.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maximo:

Bulldozer t.ex.

Har du missat Zen?

https://translate.google.com/translate?hl=de&sl=de&tl=sv&u=ht...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Med risk att verka foliehatt så undrar jag om de som gjort profetian köpt aktier i AMD och försöker hypa upp priset?
Driver själv inte med aktier men det låter inte orimligt

Skickades från m.sweclockers.com

Det var min direkt första tanke också. Ännu mer troligt med tanke på att det är ett investeringsföretag.

Shit vad mycket AMD fanboys det finns här på sweclockers xD hade samma nyhet kommit om apple/intel/nVidia hade 98% av forumet gråtit xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

När köpte du aktierna då?? Har du en vinst på 1567%??? Då är du kung!!!

AMD aktien har jag rekommenderat....tills nu. Om ni köper aktierna nästa vecka...låt oss säga för 30$/aktie. Vad är din strategi/mål/sätt att göra vinst på dessa? De delar inte ut dividender liksom intel, så det enda är att sälja till högre pris? Vad har du tänkt dig? (pris,tid)

Nej tyvärr bara i dryga ett år så jag ligger på plus 250%.

Varför har du slutat rekommendera den? Någonting som hänt el tycker du bara den börjar bli dyr?

Ja, jag tänkte bara köpa och behålla, det är så jag brukar jobba, säljer sällan. Att de inte delar ut bryr jag mig föga om. Har den gått upp 250% på
drygt ett år spelar 3-4% i utdelning mindre roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xcluzive:

Det var min direkt första tanke också. Ännu mer troligt med tanke på att det är ett investeringsföretag.

Shit vad mycket AMD fanboys det finns här på sweclockers xD hade samma nyhet kommit om apple/intel/nVidia hade 98% av forumet gråtit xD

Märkligt uttalande.

Är det för att många gläds åt ökad konkurrens som du kallar dem fanboys?
Anser du att en nyhet som sa att Nvidia ökar från 80% till 90% av marknaden och att AMD skulle sjunka till 10%, skulle vara något att hurra för?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag älskar konkurrens, men hur gärna jag än vill tro på ett starkt AMD på marknaden kan jag bara inte få in hur det skall gå till.

Det finns kanske en chans i universum att de lyckas på 3 år, men jag gissar att när det upphandlas system för serverhallar och desktops på företag, är det mest sannolika att det står Intel på så gott som samtliga boxar tack vare flera år av total marknadsdominans, Intel till ära.
Allt är standardiserat mot Intel så jag tror att AMD möjligen kan hoppas nappa åt sig några marknadsandelar i entusiast segmentet och prylhandeln, företagen tror jag ännu är långt borta... Intel lär garanterat stå sig väldigt starkt trots en helt OK line-up från AMD.

Som jag påpekat tidigare i mina inlägg, har Intel haft ett hyfsat sjaskigt 2018 så långt, tänker framför allt på alla sårbarheter och problem som avlöst varandra.
Intels största fiende har egentligen varit deras egna "cutting-corners" när det kommer till design.
Med det sagt så har AMD och tillverkare tagit riktigt lång tid på sig att få ut laptops inom företagssegmentet.
Detta är iofs. inte är konstigt då AMD:s storlek troligtvis är en 1/20 del av Intel och definitivt inte har tillgång till samma affärskanaler, så jag tror att 30% lär få vänta på sig ett rejält tag.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Märkligt uttalande.

Är det för att många gläds åt ökad konkurrens som du kallar dem fanboys?
Anser du att en nyhet som säger att Nvidia ökar från 80% till 90% av marknaden och att AMD skulle sjunka till 10%, är något att hurra för?

Märkligt uttalande. Nope. Menar inte alla kommentarer givetvis. Men många önskar död åt nvidia osv. Kanske inte ordagrant.
Finns inget bättre än konkurrens, men det är väldigt många AMD fanboys på sweclockers

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Märkligt uttalande. Nope. Menar inte alla kommentarer givetvis. Men många önskar död åt nvidia osv. Kanske inte ordagrant.
Finns inget bättre än konkurrens, men det är väldigt många AMD fanboys på sweclockers

Ta nu inte fel på fanboys och dom som ser och har sett en sund utveckling på marknade sen AMD fått ut Zen, tidigare så såg Intel en gräns på 4 kärnor, i deras lägre segment existerade inte HT.

Nu har Intel hur många kärnor på konsument cpu'er?
Har någon av dom mindre cpu'erna fått HT?

Det har satt fart på marknaden som nära på tidigare stagnerat.
Du säger själv att det inte finns något bättre än konkurrens, ändå ser du inte varför många hejar på AMD utan bara kallar dom för fanboys...
Projicering?

Men för all del, fortsätt du att kalla det fenomenet för fanboys. Det står dig fritt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

... Shit vad mycket AMD fanboys det finns här på sweclockers...

Skrivet av xcluzive:

... Men många önskar död åt nvidia osv. Kanske inte ordagrant...

Kan du citera kommentarerna i den här tråden som du tänker på när du skriver det där? Vart lite nyfiken på vilka du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så det är ju möjligt att AMD har ~ 20% av marknaden för datorentusiaster, men bara ~ 10% av totala datormarknaden inkl. OEM som färdiga datorer från Dell, HP, mfl.

Ja "marknadsandelar" kan tolkas på många sätt:

  • Andel i drift.

  • Andel sålda senaste tiden.

  • Andel av försäljningen, räknat i inkomster.

* AMD ligger för närvarande nästan på noll för servrar, men Epyc verkar kunna ändra på det med råge och bli hävstången som drar upp AMDs marknadsandel även på konsumentsidan. Hur mycket beror till stor del på hur lång tid det tar innan Intel får igång sin produktion (av serverprocessorer) på 10nm.
* OEM-datorer med processorer från AMD har varit få det senaste decenniet, men börjar nu bli ett verkligt alternativ sett till pris/prestanda. Detta gäller både för hem- och tjänstedatorer. Intel och AMD är för närvarande i princip jämbördiga här gällande pris/prestanda, så det blir upp till vad kunderna föredrar.
* Hur det ser ut för inbyggda processorer, i spel och annan utrustning, vet jag inte alls.

Sannolikheten att AMD kommer att knapra marknadsandelar totalt verkar mycket hög. Om andelen stannar vid 20% eller blir över 50% får framtiden utvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Vega var helt utklassat av Pascal när det kom till effektivitet och prestanda och såvida inte AMD har tagit ett rejält steg framåt med Navi kommer de återigen ligga efter. Jag är väldigt skeptisk till att AMD klarar av det med sin begränsade budget.

Jag hoppas verkligen att jag har fel.

Fast det som nvidia gjort nu, är att de har lagt en jävla massa biljoner transistorer på sina RT och Tensor Cores. De ökade bara sina cuda med 15% på 2080, men där är 85% fler transistorer. Det är transistorer som alla får betala för, men som inte går att använda i alla fall.

Nu skulle AMD t.ex kunna släppa ett kort med en jävla massa fler transistorer, fast till ett mycket lägre pris, med kärnor som bara är till för klassiskt rasterisering. Det vill säga ett kort som hade gett högre prestanda i alla spel, fast till ett lägre pris.

Dock så får vi se vad som kommer runt hörnet, fanboi.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bulldozer t.ex.

Ja, de ska du nog inte köpa. Googla AMD Zen så kommer du nog bli lite överraskad, ifall Bulldozer är det senaste som du sett från AMD.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hörde ett rykte om att AMD ska fokusera först på konsolsidan, dvs Navi ska vara i fokus till konsolerna.

Men det är ett rykte så ta det som det låter

Tror ärligt att AMD kommer satsa på marknader som de har pålitlig inkomst på. Konsoler och ev beräkningskort lär vara prio 1 här. Men midrange tror jag säkert kommer till konsument också.

Dock så länge som "AMD kommer inte ikapp" attityden finns, finns det inte heller någon poäng för AMD att bry sig om konsumenterna där. De tjänar inget på att tävla, då enda som sker är priskrig. De som hade tjänat på det är ironiskt nog de som "inte tror AMD kommer i kapp"... men de får väl putta ut typ 75% högre pris för 30-35% mer prestanda och vara glada istället.

Skrivet av Maximo:

Visst Intel har kapacitetsproblem men om AMD ökar sin marknadsandel med det tredubbla på ett år så kan det nog dyka upp ett till företag med kapacitetsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en bra fråga... tror också detta är viktigt att ta med i beräkningarna. Notera dock att AMD tillverkar på lite annat sätt än Intel. Intel gör ju en 8-core, en 6-core, en 4-core och en 2-core idag bara till Z370 konsument nivån. Det är minst 4 olika CPUer, där yield ställd mot slutprodukten. Om du kan ta en CPU och stänga av tex HT + lite cache och sälja som sämre CPU, (något ofta i5 tidigare varit) så kunde du göra en prisvärd CPU och få upp yield av CPUer du kan sälja.

Idag ser det ut som 9700k, 8600k, 8350k har denna roll, och blir då prisvärda lösningar som hjälper Intels yield.

AMD dock... har idag 4-core "block" och väntas gå till "6-core" block på 7nm tillverkningen. Skillnaden är... om de är trasiga, säg 3 av 6 cores... så är de ändå användbara. 3+3 = 6-core CPU. 4+4= 8-core CPU. 5+5 = 10-core CPU.

Så av de trasiga "blocken" (om vi kallar dem så för att förenkla det), så kan man få upp den effektiva yielden något enormt genom att använda både bra och dåliga delar, och man får enklare att använda kapaciteten man har. Och du kan få tex en 4+4 som klockar bra, eller en 5+5/6+6 som klockar sämre. Med rätt CPU-range och val, kan du ändå sälja samtliga.

Så för att göra en CPU som kan sätta press på en 8700k tex i trådad beräkning, behövs bara trasiga chip, medan Intel måste ha perfekt chip.

Jokern som kommer avgöra typ allt dock är:
- Frekvensen på 7nm noden och deras design för detta.
- IPC förbättringar som har gjorts från ursprungliga versionen.

Dessa kommer ju avgöra om AMD tar marknaden eller inte.

Men:
"Investeringsfirman stödjer även prognosen på uppgifter från Fubon, som rapporterat om att HP kommer använda AMD-processorer för 30 procent av sina konsumentdatorer under 2019. En liknande förändring ska även göras av Dell."
Detta är något av de mest viktiga förändringarna som AMD behöver. Man behöver få sålt via OEM, så att OEM börjar anse dem ett märke värt att sälja igen. Personer som tittar på en dator från OEM tittar på priset... och ser "fler kärnor och ray-traceing GPU"... och köper.

Skrivet av Dual-Tjur:

Och den är knappast tillförlitlig.

Om den skulle var så skulle vi se last updated 1of July 2018. Varför skulle en "pålitlig" källa sluta att uppdatera grafen 2Q/2017?

EDIT: Som jag trodde, detta var en "fake". Här är läget just nu och en länk till källan
https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

https://i.imgur.com/EZu4BYZ.jpg

Så vem tror nu på 30% nästa år?

Tror inte på 30%. Men jag tror inte Intel kan hålla sin 80% heller. Något mellan dessa två nivåer är nog mer troligt. Viktiga är som sagt ovan, att OEM tar med dem. Redan nu finns ju både prisvärda laptops och lite desktops med dem, men kan AMD få ut mer och fler maskiner här, tar de mycket snabbt marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, de ska du nog inte köpa. Googla AMD Zen så kommer du nog bli lite överraskad, ifall Bulldozer är det senaste som du sett från AMD.

Det är inte det senaste jag sett från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Skulle vilja se en teknik som kan anamma RTS i ett par CPU kärnor(Våra proppar använder inte alla kärnor i spel idag) iaf de som har 8c eller mer, det skulle även intel gladeligen anamma med sina nya saker på g och en open standard där skulle ge Nvidea problem.

Skrivet av DevilsDad:

Ehm, hade det varit möjligt att göra på CPUn hade vi inte behövt grafikkort. Grafikkorten är löjligt mycket mer välanpassade för den typen av beräkningar än en cpu, ändå lyckas inte 1080ti spotta ut fler än 10 fps, pga att den ej har den extremt specialanpassade hårdvaran som rtx korten har.

Nu antar jag bara att ni syftar på ray tracing. Vet inte hur det blev "rts"? För mig betyder det real time strategy.

Skickades från m.sweclockers.com

HIttade den här artikeln om vad Dice säger om cpu:ns betydelse för raytracing:
AMD silicon could be your best bet for real-time ray tracing in Battlefield 5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bopp:

HIttade den här artikeln om vad Dice säger om cpu:ns betydelse för raytracing:
AMD silicon could be your best bet for real-time ray tracing in Battlefield 5

Tack för länken, vad skall AMD-hatarna hitta på nu? frågar man sig oroligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Sötast

Jag skulle köpa ett system med 8400 men de var slutsålda så började titta på det högre segmentet, slutar mest troligt med att jag köper en Ryzen 2700! Så för min del så stämde det iallafall

Nu ska jag bara vara duktig så att jag får lov för mig själv att handla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bulldozer t.ex.

Du menar en arkitektur som inte varit relevant på 7 år? Ingen här påstår väl att man ska köpa dessa CPU:er från AMD?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

HIttade den här artikeln om vad Dice säger om cpu:ns betydelse för raytracing:
AMD silicon could be your best bet for real-time ray tracing in Battlefield 5

Givetvis var det bara RT jag lurade på, då jag iaf idag inte har koll på hur kärnorna som hanterar det är uppbygda contra en "vanlig" cuda/cpu kärna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

HIttade den här artikeln om vad Dice säger om cpu:ns betydelse för raytracing:
AMD silicon could be your best bet for real-time ray tracing in Battlefield 5

Det var intressant, tack för länken! Tolkar det huvudsakligen att det var lättare för dice att sprida CPU-belastningen över många kärnor när spelet köra med ray tracing. Kanske vi tillslut faktiskt får en riktig multi core revolution i spelvärkden.

Oavsett motsäger det inte vad jag skrev i förra inlägget. De kör fortfarande med en rtx gpu, de krävdes främst fler kärnor för att låta den sträcka på benen i ray tracing läget. Det handlar inte om att någon del av strålspårningen utförs av CPUn.

Skickades från m.sweclockers.com