Permalänk

Ska jag välja ett 1080 Ti eller ett 2080?

Står i valet och kvalet mellan ett 1080 Ti (helst ett Msi gaming X trio) och ett 2080 kort. är det nån märkbar skillnad på 11gb och 8 gb minne? presterar ett 11gb kort bättre för det finns mer att ta från eller är det ingen skillnad så länge minnet inte tar slut? 1080 Ti har åxå mer cudakärnor. Missade just ett msi gaming x trio 1080 Ti för 8500:-...

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

1080ti helt klart

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

1080 ti.

Billigare och presterar bättre/lika.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Jag hade valt 1080 ti pga mängden vram.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa nytt så skiljer det 1000:- på att köpa 2080 Gaming X Trio mot 1080Ti (1080Ti finns inte i lager för de lägre prisen, utan billigaste i lager är dyrare än 2080), då får du nyare arkitektur som kan vinna mer med drivrutiner, samt RT och DLSS i framtiden. Andrahandsvärdet kommer även det vara högre än 1080Ti när du ska sälja.

Så enligt mig är 2080 det bättre valet om du köper nytt. Köper du begagnat 1080Ti så vinner det ju lätt i prestanda/pris.

Permalänk
Medlem

2080 helt klart. Prestandan är likvärdig idag men i framtiden så kan DLSS ge försprång. Sedan kommer det var mera värt när du ska uppgradera nästa gång.

Glöm inte VRLink som också finns på 2080.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

1080ti alla dagar i veckan. Kommer finnas bra deals på dem när lagren skall tömmas. 2080 för lite mer pengar och snarlik prestanda med fokus på nya grejer som det är rimligt att anta att 2080 inte alls kommer driva lika bra som 2080ti bäddar nog för att man blir besviken. Ray tracing osv kan man nog anta vara redo nästa eller näst-nästa generation... då är det dags att hoppa på tåget.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt så tycker jag du ska köpa ett 2080.

Permalänk
Medlem

2080 utan tvekan, DLSS.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Angående DLSS.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

I första hand hade jag köpt ett begagnat 1080Ti.
Skulle jag bestämt köpa nytt hade jag valt ett 2080.
Däremot tycker jag inte någon skall köpa ett kort i 20-serien just för att påvisa för Nvidia att vi inte accepterar deras prissättning.

Permalänk
Medlem

DLSS är, rendera spelet i lägre upplösning och skala upp det. Man tappar oundvikligen kvalitet. Sedan hjälper deras algoritmer till att för varje spel försöka skapa sig en bild av vilken typ av detaljer som går förlorade så man kan återskapa dem. Men, hur väl detta fungerar i praktiken vet vi inte då inga spel med detta kunnat testas ännu utan endast best case scenarion med fasta testslingor.

Hur det hela fungerar i spel som erbjuder möjligheten för användare att skapa content (typ banor osv) där de på förhand inte kan känna till hur en sådan bana kan tänkas se ut är också en fråga jag inte funnit något direkt svar på.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det borde vara förbjudet att posta en video som argument utan att skriva vad man vill få ut ifrån videon. Ingen orkar kolla 15min här, 15min där, sedan kommer ett 45 minuters klipp som svar tillbaka. Skriv det du vill få fram och länka videon som källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

I första hand hade jag köpt ett begagnat 1080Ti.
Skulle jag bestämt köpa nytt hade jag valt ett 2080.
Däremot tycker jag inte någon skall köpa ett kort i 20-serien just för att påvisa för Nvidia att vi inte accepterar deras prissättning.

Prissättningen på 2080 är väl som vanligt om man kollar på prestanda/pris mellan det nylanserade och vad som finns på marknaden sedan tidigare. Historien upprepar sig som normalt, gammalt är lite billigare för att sälja slut och nya lite dyrare för att det är nytt. När det gamla är slut och det nya börjar mätta marknaden sänker man priset. Sedan börjar det om. Problemet här är att miningrushen lät aldrig marknaden bli mätt, utan den blev svält istället.

2080Ti hade det inte spelar någon roll om den varit billigare, de har inga fler kort att sälja än det redan säljs, och väntetiden hade bara varit längre. Visst hade de första varit glada, men de som fått vänta kanske 3-4 månader hade nog knappast varit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det borde vara förbjudet att posta en video som argument utan att skriva vad man vill få ut ifrån videon. Ingen orkar kolla 15min här, 15min där, sedan kommer ett 45 minuters klipp som satt tillbaka. Skriv det du vill få fram och länka videon som källa.

Videon säger typ att inget vi idag kan se indikerar att DLSS på något sätt i sig själv rättfärdigar priserna vi ser. 1080p med TAA uppskalat till 4K kan i många fall till och med se bättre ut med liknande prestanda. Anledningen till att FF demot används som demo spekulerar de i är att det är för att deras TAA implementation "är skit".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Videon säger typ att inget vi idag kan se indikerar att DLSS på något sätt i sig själv rättfärdigar priserna vi ser. 1080p med TAA uppskalat till 4K kan i många fall till och med se bättre ut med liknande prestanda. Anledningen till att FF demot används som demo spekulerar de i är att det är för att deras TAA implementation "är skit".

Jo tack, jag tittade på större delen av videon. Nu handlar det om ~1000:- skillnad på 2080 vs 1080Ti, nytt. Så man behöver inte så mycket "rättfärdigande". Videon visar ju heller inte att det blir sämre, så det verkar bli ena lika bra eller bättre. Sedan har vi ju hela RT- delen och andra saker som kan förbättras i framtiden. Samt andrahandsvärde kommer vara högre.

Permalänk
Medlem

1080ti är ett dåligt val då den fortfarande är för dyr i pris. Köp beg 1080ti då priserna för nytt är så dyrt.

Sedan vet vi att nästa kort som Nvidia kommer med är i 7nm vilket kommer ge minst 50% med prestanda så man även kan spela med trådsårning. Vilket dagens kort är för dåliga på. Så skulle inte satsa några större pengar på dagens kort då Nvidia har visat vad som komma skall med sina. Teknik demos.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ska man spela tunga spel i 1440p och 4k med ultra texturer (och kanske mods också) så gäller det att ha mycket vram, 8GB är nog ärligt talat lite snålt för ett "toppkort". Har själv ett 1080Ti i dagsläget och att ha 11GB vram känns väldigt bra, det går åt ibland.

Om jag själv skulle uppgradera vore det till 2080 Ti men jag tror att jag kommer hoppa en generation, prestandalyftet är inte tillräckligt för att det ska vara värt det. Nästa generation kanske blir 7nm och då lär det hända saker.

Permalänk

Jag slog till på ett begagnat 1080ti och som tidigare nämnt är det gött med 11 gig minne. 2080s pris motiverar inte det alls tycke jag, och definitivt inte ett 2080ti. Har ett par spel där 6 gig tuggas upp snabbt i 1440p (Fallout och Ghost reacon), och kan ju bara gissa hur mycket som krävs i 4k. Hade inte mitt gamla 980ti bara haft 6 gig hade jag köpt ett till och kört SLI.

Oavsett så bör man nog vänta någon månad eller till black friday då de börjar dumpa 1080ti och även kanske minska 2080/2080tis priser.

Gällande drivare så sker det inte SÅ stor förändring rent historiskt. 5-10% kanske i bästa fall. Inga chocksiffor med 50% högre prestanda i alla fall.
Går säkert att rota fram mer info, och nedan gäller några drivare över tid.

https://babeltechreviews.com/driver-performance-evaluation-fe...

http://www.hardocp.com/article/2017/02/08/nvidia_video_card_d...

Sedan tror jag att raytracing är i sin linda nu, och de nya korten helt enkelt inte kan använda den tekniken än. Köper man en 4k skärm, eller en 144hz vill man ju inte köra 1080p i 30-60 fps, säger ju sig självt. Just för raytracing är det nog smartast att vänta till nästa generation. Finns ju inte ens några spel som kan nyttja det ens just nu, och det finns inte heller NÅGON benchmark på hur mycket prestanda som förloras då den funktionen är aktiverad.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jo tack, jag tittade på större delen av videon. Nu handlar det om ~1000:- skillnad på 2080 vs 1080Ti, nytt. Så man behöver inte så mycket "rättfärdigande". Videon visar ju heller inte att det blir sämre, så det verkar bli ena lika bra eller bättre. Sedan har vi ju hela RT- delen och andra saker som kan förbättras i framtiden. Samt andrahandsvärde kommer vara högre.

Problemet med RTX är att det inte finns bra sätt för review siter att becnhmarka det hela. Det verkar som att det är långt ifårn gratis att aktivera även på ett 2080ti, så hur prestandan i det blir med ett 2080 hade jag verkligen velat se innan jag slog till på ett köpt med det i tanken. Det är på tok för många osäkra variabler och framtidslöften med dessa korten för att kännas ok (för att inte tala om den dåliga prestandaökningen per krona jämfört med vad man varit van vid när nya generationer kommer). Fanns ett tag då PhysX pushades som framtiden inom spelfysik... och det ledde inte direkt till något genombrott. Släpper AMD och Intel kort som stödjer DirectX Ray Tracing (vilket man kan anta) så kommer det nog blir mer "standard" att stödja det bland utvecklare. Men då kommer det förmodligen hunnit komma nya kort även från Nvidia som driver det hela bättre. Fram tills dess kommer det nog bara vara en klassisk "gimmick". Förvisso en roligt och efterlängtad sådan, men en gimmick likväl. Och nästan 14k för att njuta av denna gimmick känns svårsmällt. Och siffror på 2080 prestanda i frågan saknas helt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det borde vara förbjudet att posta en video som argument utan att skriva vad man vill få ut ifrån videon. Ingen orkar kolla 15min här, 15min där, sedan kommer ett 45 minuters klipp som satt tillbaka. Skriv det du vill få fram och länka videon som källa.

Håller med. Mycket störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Problemet med RTX är att det inte finns bra sätt för review siter att becnhmarka det hela. Det verkar som att det är långt ifårn gratis att aktivera även på ett 2080ti, så hur prestandan i det blir med ett 2080 hade jag verkligen velat se innan jag slog till på ett köpt med det i tanken. Det är på tok för många osäkra variabler och framtidslöften med dessa korten för att kännas ok (för att inte tala om den dåliga prestandaökningen per krona jämfört med vad man varit van vid när nya generationer kommer). Fanns ett tag då PhysX pushades som framtiden inom spelfysik... och det ledde inte direkt till något genombrott. Släpper AMD och Intel kort som stödjer DirectX Ray Tracing (vilket man kan anta) så kommer det nog blir mer "standard" att stödja det bland utvecklare. Men då kommer det förmodligen hunnit komma nya kort även från Nvidia som driver det hela bättre. Fram tills dess kommer det nog bara vara en klassisk "gimmick". Förvisso en roligt och efterlängtad sådan, men en gimmick likväl. Och nästan 14k för att njuta av denna gimmick känns svårsmällt. Och siffror på 2080 prestanda i frågan saknas helt.

Gimmick, nej, däremot nischat till att börja med, måste ju börja med att implementera det någon gång. Men så länge inte Nvidia skulle försvinna kommer det komma mer och mer kort och spel med stöd för det, givetvis om AMD och Intel lyckas lösa det så går det ännu snabbare. Vill man ha fläskig grafik så kostar det FPS. RT är inte heller bara av/på, så om utvecklarna utvecklar för att knäcka ett 2080Ti så har de ju misslyckats med att implementera det. Ungefär som att man utvecklar ett spel med så tung grafik att du 2080Ti endast kan driva det. PhysX är som jag fattar en del av gameworks, och man annonserar det inte som att spelar har stöd för just PhysX (utom att jag hörde de nämna det i BFV demonstrationen). RT är ju också öppet för alla, du låser inte ute någon, så det är nog lättare att sälja till utvecklare.

Men jaja, jag tycker inte ~1000:- är något att argumentera om för att sitta först i båten.

Permalänk

2080 utan tvekan

Permalänk

Det blev ett 2080, msi gaming x trio. tack för alla kloka svar^^

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Förstår valet, ny teknik är alltid roligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RoxonMicke: Vad kul för dig med nytt grafikkort

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@RoxonMicke: Vad kul för dig med nytt grafikkort

Jo! Är till den första PCn jag ska bygga åxå^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av RoxonMicke:

Står i valet och kvalet mellan ett 1080 Ti (helst ett Msi gaming X trio) och ett 2080 kort. är det nån märkbar skillnad på 11gb och 8 gb minne? presterar ett 11gb kort bättre för det finns mer att ta från eller är det ingen skillnad så länge minnet inte tar slut? 1080 Ti har åxå mer cudakärnor. Missade just ett msi gaming x trio 1080 Ti för 8500:-...

Skulle köpa beg 1080ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade valt 1080Ti vid begagnat, och 2080 vid nyköp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X