Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

Det bör finnas en begränsning för lagringen. Och finns det ingen, så lär det komma en.

Det finns några Switch-spel som genererar extremt stora sparfiler. Minecraft och Lego Worlds är två exempel som jag känner till. Där hamnar filerna på någonstans mellan 1-2 GB. Säg att ni har Minecraft - Switch Edition och Lego Worlds, samt 8 st personer som delar på ett familjekonto. 8 sparfiler på båda spelen hamnar på sammanlagt 16-32 GB. Och det är "bara" för två spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det bör finnas en begränsning för lagringen. Och finns det ingen, så lär det komma en.

Det finns några Switch-spel som genererar extremt stora sparfiler. Minecraft och Lego Worlds är två exempel som jag känner till. Där hamnar filerna på någonstans mellan 1-2 GB. Säg att ni har Minecraft - Switch Edition och Lego Worlds, samt 8 st personer som delar på ett familjekonto. 8 sparfiler på båda spelen hamnar på sammanlagt 16-32 GB. Och det är "bara" för två spel...

Minecraft sparas ju dock inte i molnet(inte för mig iaf, står att det inte stöds eller något i denna stil). Men vet inte om Mojang kanske måste lägga in ett stöd för det från deras sida innan det går.

Sen överlag, visst det hade vart schysst om det var gratis men egentligen 200 spänn för ett år är ingenting för de flesta. Det är 16 spänn i månaden. Förhoppningsvis går dessa intäkter till mer än underhåll av online utan även utveckling av tjänsten. Får jag bestämma får de gärna lägga till SNES och N64 men även ha partys såsom Sony och MS har på sina konsoler.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Minecraft sparas ju dock inte i molnet(inte för mig iaf, står att det inte stöds eller något i denna stil). Men vet inte om Mojang kanske måste lägga in ett stöd för det från deras sida innan det går.

Sen överlag, visst det hade vart schysst om det var gratis men egentligen 200 spänn för ett år är ingenting för de flesta. Det är 16 spänn i månaden. Förhoppningsvis går dessa intäkter till mer än underhåll av online utan även utveckling av tjänsten. Får jag bestämma får de gärna lägga till SNES och N64 men även ha partys såsom Sony och MS har på sina konsoler.

Det enda bra jag har hört om Nintendos online satsning är att det är billigt men om alla börjar betala en masse för att det är så billigt så lär det knappast hålla sig på en låg nivå. Bara principen att betala för online på konsol är bullshit och hade hoppats att fler hade bojkottat skiten hos alla konsoltillverkare.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av pålis:

Det enda bra jag har hört om Nintendos online satsning är att det är billigt men om alla börjar betala en masse för att det är så billigt så lär det knappast hålla sig på en låg nivå. Bara principen att betala för online på konsol är bullshit och hade hoppats att fler hade bojkottat skiten hos alla konsoltillverkare.

Mja, det har ju bara varit aktivt i vad, två dagar?
Jag betalar hellre en valfri kostnad för en onlinetjänst än att kostnaden läggs på konsolen som alla då måste betala.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Det enda bra jag har hört om Nintendos online satsning är att det är billigt men om alla börjar betala en masse för att det är så billigt så lär det knappast hålla sig på en låg nivå. Bara principen att betala för online på konsol är bullshit och hade hoppats att fler hade bojkottat skiten hos alla konsoltillverkare.

Håller med dig om att det suger att betala för online på konsol. Detta har ju dock varit standard i ~10-15 år nu med Nintendo som undantag och det är nog här för att stanna...
Alternativet är ju att konsolerna blir ett par 100 dyrare i inköp istället(eller dyrare spel), då tror jag att nuvarande modell är smartast ur ett marknadsperspektiv(vilket Ms/Sony/Nintendo också tycker uppenbarligen).
Personligen tycker jag NES-spelen samt molnbackupen är värd 200:- per år men det är ju givetvis personligt.
P12:or som inte mäktar med spel som inte sparas var tredje millisekund, stora pilar som pekar vart man ska, oändligt med liv etc.. men framförallt inte upplever nostalgin uppskattar givetvis inte NES-delen särskilt mycket och tycker förmodligen att 200 spänn är rena rånet.
Nåväl, NSO har varit ute i 2 dar, vi får se hur det hela utvecklar sig. Förhoppningsvis kliver Nintendo in i 2000-talet nu

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Personligen tycker jag NES-spelen samt molnbackupen är värd 200:- per år men det är ju givetvis personligt.
P12:or som inte mäktar med spel som inte sparas var tredje millisekund, stora pilar som pekar vart man ska, oändligt med liv etc.. men framförallt inte upplever nostalgin uppskattar givetvis inte NES-delen särskilt mycket och tycker förmodligen att 200 spänn är rena rånet.
Nåväl, NSO har varit ute i 2 dar, vi får se hur det hela utvecklar sig. Förhoppningsvis kliver Nintendo in i 2000-talet nu

En molnlagring som raderas direkt om jag glömmer uppdatera i tid låter i mina ögon inte så jätteintressant.

Jag tror främst det är vi småbarnföräldrar som mest av alla uppskattar möjlighet att spara när som helst i spelet. Känner också att min tid är för värdefull för att behöva spela om alla tidigare banor för att jag dog, så oändligt med liv är bra. Det låter snarare som att P12:or har mycket mer värdelös tid för att spela om samma bana massvis med gånger och spela långa sessioner utan störningar.

Vad jag minns var det inte heller särskilt svårt att veta var man ska gå i de flesta NES-spel - gå åt höger tills banan är slut!

200 spänn är inte mycket, men för mig som inte är särskilt nostalgisk låter det inte som mycket att ha. Hade de däremot erbjudit t.ex. lite intressanta SNES-titlar (där många är objektivt bra och i mina ögon håller mycket bättre för tidens gång) hade det kännts givet, även för en klart högre årsavgift.

Permalänk
Medlem

@mudde: Vad är sannolikheten att du glömmer förnya genom att du betalar med vouchers. Och just vid det tillfället så går din Switch i sönder?

Betalar du med kort/paypal så kommer det ju förnyas automatiskt om du inte aktivt inaktiverar detta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller:
Med tanke på att jag spelar i perioder där det också går månader mellan spelandet, och i princip bara offline-spel, ser jag den sannolikheten som ganska hög. Jag skulle ju inte sakna online särskilt mycket om det plötsligt inte fungerade (förutsatt att jag överhuvudtaget är hemma, spelat en del på resande fot helt utan wifi också).
Lägg därutöver till sannolikheten för att jag om ett år glömt att molnlagringen raderas direkt då jag glömt betala.
En backup med >25% risk för fail av den anledningen (+ risken för mitt handhavandefel eller Ninetndos strulande) känns inte jättekul.

Kan tillägga att jag inte är jätteförtjust att lagra kortnummer på alltför många sidor där de får dra pengar när de känner för det.

Hade hellre sett att de antingen haft molnlagring fritt eller sparat ett år eller så efter att tiden gått, fast då som inaktivt tills man återaktiverar sitt online. Är ganska säker på att det inte skulle röra sig om särskilt höga extrakostnader för dem.

Hade de haft lite intressantare medföljande titlar (t.ex. SNES/N64/GC-spel, indiespel m.m.) hade jag gärna sett ett "livstidsmedlemskap" för 1000-lappen som räcker tills onlinetjänsten tas ner om 5+ år eller så så man vet att man får ut max av sin switch tills den ersätts med nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

En molnlagring som raderas direkt om jag glömmer uppdatera i tid låter i mina ögon inte så jätteintressant.

Har de verkligen sagt att de kommer ta bort allt på sekunden det går ut? Eller bara "det kan hända"?

Pokemon Bank står det att dina Pokemon kan raderas om abonnemanget går ut. Tror jag hade uppehåll minst ett halvår på mitt konto innan jag aktiverade det igen, och där låg alla mina Pokemon och glatt väntade.

Tror det handlar om att de vill ha rätten att rensa om någon inte är aktiv, snarare än att de kommer göra det så fort ditt konto går ut.

Permalänk
Medlem

Här är det närmaste vi har på en bekräftelse att data inte kommer tas bort från molnet direkt efter att abonnemanget har gått ut:
https://twitter.com/Nintendoushio/status/1042793375722876934

Vill inte på något sätt vara provocerande men varför gå och oroa sig för att man ska förlora sparningar eller dylikt från konsolen? Ta hand om den istället då. (Ja, alla konsoler kan gå sönder men ändå)

Permalänk
Medlem

Inte konstigt man blir misstänksam när det står att läsa på nintendo.com/nintendo.co.uk/nintendo.se

Q.
After my Nintendo Switch Online subscription expires, will my Save Data Cloud files and Nintendo Entertainment System – Nintendo Switch Online save data be erased?

A.
Save data stored with Save Data Cloud cannot be kept outside of the duration of your Nintendo Switch Online membership. Nintendo Entertainment System – Nintendo Switch Online also uses the Save Data Cloud, so the same applies. However, if you keep the Nintendo Entertainment System – Nintendo Switch Online save data saved locally on your Nintendo Switch console, then you can use it again if you purchase another membership.

https://www.nintendo.co.uk/Nintendo-Switch/Nintendo-Switch-On...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

En molnlagring som raderas direkt om jag glömmer uppdatera i tid låter i mina ögon inte så jätteintressant.

Jag tror främst det är vi småbarnföräldrar som mest av alla uppskattar möjlighet att spara när som helst i spelet. Känner också att min tid är för värdefull för att behöva spela om alla tidigare banor för att jag dog, så oändligt med liv är bra. Det låter snarare som att P12:or har mycket mer värdelös tid för att spela om samma bana massvis med gånger och spela långa sessioner utan störningar.

Vad jag minns var det inte heller särskilt svårt att veta var man ska gå i de flesta NES-spel - gå åt höger tills banan är slut!

200 spänn är inte mycket, men för mig som inte är särskilt nostalgisk låter det inte som mycket att ha. Hade de däremot erbjudit t.ex. lite intressanta SNES-titlar (där många är objektivt bra och i mina ögon håller mycket bättre för tidens gång) hade det kännts givet, även för en klart högre årsavgift.

Det är väl ingen som riktigt vet hur molnlagringen hanteras när ens sub tar slut än?
Vad man kan anta dock är att när det börjar närma sig så borde Nintendo skicka ut ett mail som varnar att perioden närmar sig slutet. Sen när det väl är slut så borde det komma ett mail till.
Om det nu är såhär vet jag givetvis inte men det är väl troligt(är ju Nintendo iof...).

Som småbarnsförälder själv så vet jag precis vad du menar, fick lägga ner både WoW och LoL när första ungen kom då dessa spel inte kan pausas. Därför tycker jag switchen är riktigt bra med sleep-funktionen då det går att stänga av en session vart som helst och sedan återuppta(gäller givetvis inte online).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Körde nyss igenom hela zelda på switchen (Nintendo online) det gick på enbart någon timma. Proffsen klarar både questen i Zelda på strax över 1h.

Nå herre j-vlar vad zelda laggade på andra varvet, värst var level 8. När man kom in i vissa rum så var man tvungen att döda några fiender för att spelet skulle vara spelbart. Hade Zelda laggat så rakt igenom hade jag ej spelat det. Switchen kändes helt klart slöare än den gamla nesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Som småbarnsförälder själv så vet jag precis vad du menar, fick lägga ner både WoW och LoL när första ungen kom då dessa spel inte kan pausas. Därför tycker jag switchen är riktigt bra med sleep-funktionen då det går att stänga av en session vart som helst och sedan återuppta(gäller givetvis inte online).

Håller med att switch är fantastisk för småbarnsföräldrar. Sleep-funktionen, möjlighet att spela var som helst och, med rätt spel, tillsammans där, möjlighet att enkelt byta ut trasiga kontrollers (till skillnad från andra bärbara konsoler som blir obrukbara om kontrollern ger upp) m.m.

Nintendos onlinefunktioner och tjänster var väl inget jag hade höga förhoppningar på, så kan inte säga att jag blev besviken. Hade dock hoppats att en i övrigt fantastisk konsol skulle få något lite roligare där, men samtidigt var det inget jag förväntade mig.

Känns också initialt som att deras onlinetjänst fått lite ljummet mottagande - inte alls någon hype som för mycket annat de presenterar (hur många galna fans skrek inte av lycka för att t.ex. Animal Crossing kommer nästa år, trots att de flesta nog kunde gissa att ett så populärt bärbart spel bör ha varit inplanerat att släppas den närmaste tiden?)

Permalänk
Medlem

Hej,
Kan man köpa spel från USA och spela de på hemma i Sverige?
Googlade och det står ja, men vill vara på säkra sidan för det var gamla svar.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Kan man köpa spel från USA och spela de på hemma i Sverige?
Googlade och det står ja, men vill vara på säkra sidan för det var gamla svar.

Tack på förhand

http://lmgtfy.com/?q=nintendo+switch+region+free

ja

Permalänk
Medlem

Som en del av er kanske vet så har jag arrangerat några Nintendo Switch LAN och nu kommer ett till

- Strax utanför Stockholm i Haninge
- 3e November, med möjlighet till sovplats från 2a-4e
- 100 kr inträde
- Lån av 24" skräm ingår
- Upp till 40 platser
- Turneringar, se anmälan

Anmälan och mer info http://pixelfactory.nu

Permalänk

Idag kommer Arena of valor, hur är intresset?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Inter_1908:

Idag kommer Arena of valor, hur är intresset?

Har spelat det på testservern två gånger. Senaste gången fick vi med hela spelet. Spelet är gratis ifall fler vill testa det. Krävs internet för att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Idag kommer Arena of valor, hur är intresset?

Jag kommer nog att testa ett par gånger, det kostar ju inget
Har dock inget koll på vad det är för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Jag kommer nog att testa ett par gånger, det kostar ju inget
Har dock inget koll på vad det är för spel.

Är ett MOBA (samma ägare som League of Legends).

Testade det igår och tyckte det var skönt att bara slänga sig ner i soffan och lira lite LoL (nerdummat/saktare) på TVn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Körde nyss igenom hela zelda på switchen (Nintendo online) det gick på enbart någon timma. Proffsen klarar både questen i Zelda på strax över 1h.

Nå herre j-vlar vad zelda laggade på andra varvet, värst var level 8. När man kom in i vissa rum så var man tvungen att döda några fiender för att spelet skulle vara spelbart. Hade Zelda laggat så rakt igenom hade jag ej spelat det. Switchen kändes helt klart slöare än den gamla nesen.

Många spel till NES har det där problemen, det handlar om en begränsning i originalets hårdvara.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

@Tiamat

Idag gick det fint att beställa NES-kontrollers.
En order jag har lagt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av iller:

@Tiamat

Idag gick det fint att beställa NES-kontrollers.
En order jag har lagt.

Vad bra att det löste sig. Ett flertal kan fortfarande inte köpa dem ännu. Fick du betala den dyra frakten för dem med?

Det ser ut som att även jag kan köpa dem. Men jag måste ändra adress manuellt.
Ni andra som inte kan köpa dem ännu p g a buggen kan mejla till: contact@nintendo.de

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Det blev tyvärr dyrt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Jaha ok jag tog den tyska istället men det är ännu dyrare €79.18 :D. Surt med då det är billigare att få det skickat från Tyskland till Sverige.

Permalänk
Konsolgrävare

Arena Of Valor Pre-registration Key:

GVQZBMEZR5QG

Varsågod 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vi är fyra familjemedlemmar med var sitt konto på switchen. Behöver vi ett familjemedlemskap för att spara allas sparfiler i molnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Henmyr: Ja, ni behöver även fixa så ni är i samma family

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Varsågod 😀

Tack! Du har fått PM

Skickades från m.sweclockers.com