Vi som står vid gränsen för en uppgradering.

Permalänk

Vi som står vid gränsen för en uppgradering.

Nu när Nvidia släppt 2000-serien och mining-boomen svalnat börjar det klia i fingertopparna på många, i alla fall mig själv. Ska man köpa Turing eller ska man köpa Pascal? Det är en fråga om prioritering och/eller princip. För många är det säkert en kombination av båda. Jag sitter själv i den sistnämnda sitsen. Vill ha-begäret är stort och jag hade gärna bara köpt ett kort utan att titta på prislappen men jag får ont i magen om jag inte får åtminstone något värde för pengarna och min princip-hjärna säger "köp inte omogen teknik".

För en medelmåttig enthusiast som mig själv är det frustrerande att priser ser ut som dom gör idag, inte bara för Turing men också för Pascal som i början av året nådde nya höjder av efterfrågan som resultat av kryptovalutans värde. Visserligen har priserna på Pascal gått ner igen men är fortfarande relativt höga för att vara över två år gammal. Även Ti-modellen närmar sig två år nu och ligger mer eller mindre på nypris. Min förhoppning om en prissänkning på 1080 ti minskar mer och mer då folk panikköper korten innan dom är "slut". Panik kanske är att ta i men det råder ingen tvekan att försäljningen har ökat igen. Frågan är om det är ända sättet för att säkra ett bra kort idag för att "spara" ett par tusenlappar.

Hur tänker ni själva kring detta? Tänker ni slå till, har precis köpt eller vänta? Överväger ni att köpa Turing efter allt Nvidia har lovat är testat och värderat?

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Avstängd

2080ti hade jag inte köpt själv eftersom jag inte spelar så mycket och att det är för dyrt.

Men 2080 går väl kallare än 1080ti och kostar nästan lika mycket och den lilla skillnaden i pris kanske du tjänar in på lägre elräkning.

Har du behov av att uppgradera grafikkort håll koll på black friday om butikerna har någon riktig rea i år.

Permalänk
Medlem

Tar det lugnt, mitt 980 duger gott och väl tills man kan få tillräckligt stor uppgradering för en rimlig peng. Måste inte ha varenda inställning på ultra för att spela.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sitter med datorn i signaturen och kommer absolut avvakta. Priser på komponenter är idag för höga i mitt tycke (även om jag idag jobbar och var student när jag köpte nuvarande burk). Överlag har jag svårt att köpa komponenter, eller teknik överlag, som var märkbart billigare för mer än ett år sedan.

Det kan hända att jag kommer uppgradera moderkort, minne och CPU när nästa generation från Intel släpps. Eftersom AMD tagit marknadsandelar på senare tid så kanske man kan hoppas på något rimligare priser på den fronten. Samtidigt kanske minnespriserna gått ned ytterligare tills dess.

Nya grafikkortsserien från Nvidia är hutlös dyr, hoppas att marknaden säger emot och att det blir en försäljningsflopp. Tillsvidare håller jag mig hellre till begagnatmarknaden.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

2080ti hade jag inte köpt själv eftersom jag inte spelar så mycket och att det är för dyrt.

Men 2080 går väl kallare än 1080ti och kostar nästan lika mycket och den lilla skillnaden i pris kanske du tjänar in på lägre elräkning.

Har du behov av att uppgradera grafikkort håll koll på black friday om butikerna har någon riktig rea i år.

2080ti är också uteslutet för min del. Det är inte bara för dyrt utan skulle förmodligen även göra min nuvarande processor till en rejäl flaskhals. För övrigt ligger dilemmat i just väntan på bättre priser. När Black Friday kommer kanske man redan har missat sin chans att få ett bra kort och dom som reas ut försvinner innan man vet ordet av.

Vad det gäller kylning så ligger nog båda serierna lika. 1080ti fick rätt biffiga kylflänsar.

Skrivet av EagiZ:

Sitter med datorn i signaturen och kommer absolut avvakta. Priser på komponenter är idag för höga i mitt tycke (även om jag idag jobbar och var student när jag köpte nuvarande burk). Överlag har jag svårt att köpa komponenter, eller teknik överlag, som var märkbart billigare för mer än ett år sedan.

Det kan hända att jag kommer uppgradera moderkort, minne och CPU när nästa generation från Intel släpps. Eftersom AMD tagit marknadsandelar på senare tid så kanske man kan hoppas på något rimligare priser på den fronten. Samtidigt kanske minnespriserna gått ned ytterligare tills dess.

Nya grafikkortsserien från Nvidia är hutlös dyr, hoppas att marknaden säger emot och att det blir en försäljningsflopp. Tillsvidare håller jag mig hellre till begagnatmarknaden.

Alltid roligt att spara och ladda för ett nytt datorbygge. Det dröjer nog ett tag till innan jag köper ny styrkrets nu när bara en liten uppgradering kostar så mycket.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag har en 760, så jag kommer definitivt uppgradera mitt grafikkort inom ett par månader.
Själv kommer jag välja pascal då man kan köpa det mycket billigare begagnat, mer krut för pengarna alltså.

Permalänk
Medlem

Tror Black friday i år kommer vara bra för de som vill åt Pascal, kunde inte själv vänta utan går från Keppler till Turing.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1003937/demovaror/datorutrust...

Ganska bra pris, kanske värt en titt.

ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix -Demo 7.600:-

Fin kylning tycker jag.

eller

https://www.komplett.se/product/1094965/datorutrustning/pc-ko...

Fint kort, men kylningen verkar klenare än det ovan.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/1003937/demovaror/datorutrust...

Ganska bra pris, kanske värt en titt.

ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix -Demo 7.600:-

Fin kylning tycker jag.

eller

https://www.komplett.se/product/1094965/datorutrustning/pc-ko...

Fint kort, men kylningen verkar klenare än det ovan.

Tack för tipset om ASUS-kortet, XripperX!

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar lite tills priserna har gått ner något ytterligare, slår till sedan när man kan få ett 1070 Ti/1080 för under 4 tkr.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Avvaktar, har 1070ti nu, och ett jäkligt bra ex. Så det presterar bättre än 1080 stock eftersom jag lagt på OC. Blir kanske nästa gen. Men blir det för tätt mellan dem kanske jag hoppar 2 gen..får lira på low sista året hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Kommer nog vänta och köpa ett 1080 eller 1070begagnat om några månader när folk börjar uppgradera till rtx.

Permalänk
Medlem

har inget direkt behov av uppgradering av GPU egentligen, men kommer nog ändå börja snegla mot nytt då jag tänker spela BF 5. Processorn är i större behov av uppgradering egentligen då jag är i större behov av hög jämn FPS i många spel jag spelar än max grafik. ett GTX 1070/1080 hade nog funkat utmärkt för mig men efter miningboomen är jag inte vidare sugen på begagnat då man aldrig vet hur kortet använts innan, nytt är också uteslutet då jag vägrar köpa ett kort dyrare än vad det kostade för 1-2 år sedan. Slutar säkert med att jag sitter kvar på mitt nuvarande ett tag till av princip.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@XripperX: Gigabyte gaming oc verkar ok vad det gäller kylning men har hört att Windforce 3 fortfarande låter mer i högre rpm. Dessutom har det ingen bakplatta vilket borde vara standard på ett kort i den prisklassen. Inte ens 2080-kortet har en. Annars bra tips. Strixet försvann fort.

Får fortsätta hålla koll på priserna. ASUS Strix OC sköt upp i pris idag då det är slutsålt överallt.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta vänta själv, hoppas på att AMD kommer med någonting bra och pressar priserna... AHAHA right, men man får väl drömma?

Permalänk

Blev att skaffa ett 2080 Ti för min del trots priset. Spelar i 3440x1440 och prestandan med ett GTX970 började gå mig lite på nerverna, och 1080Ti var *nästan* där jag ville ligga men inte riktigt. Kände inte riktigt ett sug att spendera pengar på ett 1080Ti och inte bli nöjd, snarare än spendera mer och få det jag faktiskt vill ha. (Min livssituation tillåter köpet dessutom.)

Hade redan sen tidigare sparat ihop pengar för nästa topp-kort, men hoppades givetvis på att priset skulle vara lägre men om det inte var fallet så gick allt som planerna hur som helst.

Spelar man dock under 3440x1440 eller 4K så ser jag verkligen ingen anledning att skaffa kortet, såvida man bara inte vill förstås. Hade jag känt ångest efter jag lagt min order hade jag avbrutit, men hittills känns det bara som allt mer rätt val för min del. Kör på vad som gör dig lyckligast!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toboraton:

Hur tänker ni själva kring detta? Tänker ni slå till, har precis köpt eller vänta? Överväger ni att köpa Turing efter allt Nvidia har lovat är testat och värderat?

känns lite beskt att köpa nya kort idag med tanke på 7nm kort kommer inom ett år.
själv köper jag kort under 4000kr så kan vänta ett tag till

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ja det suger verkligen att uppgradera kort just nu, priser som är samma eller högre än när pascal launchade och absurt dyra turing kort som alternativ.. Mitt 980Ti dog nyligen så sitter på ett ruttet 770 vilket suger, omöjligt att spela monster hunter world med det i bekväm framerate vilket är frustrerande. Vänta till black friday känns som det bästa valet för value men det är en dryg väntan när man sitter på ett 770 medans.

Köper man begagnat så kan man hitta okej deals men avskyr att köpa begagnad hårdvara då man aldrig vet vad fan folk kan ha gjort med de så är inte nått alternativ heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Nu när Nvidia släppt 2000-serien och mining-boomen svalnat börjar det klia i fingertopparna på många, i alla fall mig själv. Ska man köpa Turing eller ska man köpa Pascal? Det är en fråga om prioritering och/eller princip. För många är det säkert en kombination av båda. Jag sitter själv i den sistnämnda sitsen. Vill ha-begäret är stort och jag hade gärna bara köpt ett kort utan att titta på prislappen men jag får ont i magen om jag inte får åtminstone något värde för pengarna och min princip-hjärna säger "köp inte omogen teknik".

För en medelmåttig enthusiast som mig själv är det frustrerande att priser ser ut som dom gör idag, inte bara för Turing men också för Pascal som i början av året nådde nya höjder av efterfrågan som resultat av kryptovalutans värde. Visserligen har priserna på Pascal gått ner igen men är fortfarande relativt höga för att vara över två år gammal. Även Ti-modellen närmar sig två år nu och ligger mer eller mindre på nypris. Min förhoppning om en prissänkning på 1080 ti minskar mer och mer då folk panikköper korten innan dom är "slut". Panik kanske är att ta i men det råder ingen tvekan att försäljningen har ökat igen. Frågan är om det är ända sättet för att säkra ett bra kort idag för att "spara" ett par tusenlappar.

Hur tänker ni själva kring detta? Tänker ni slå till, har precis köpt eller vänta? Överväger ni att köpa Turing efter allt Nvidia har lovat är testat och värderat?

Jag kommer med största sannolikhet att köpa ett RTX 2080 i höst. Runt 35% snabbare än mitt GTX1080 och "lagom" till min skärm som kör 1440x3440. Att köpa ett gammalt GTX1080Ti istället finns inte på kartan för mig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

2080 ti är sjukt överprisat

Permalänk
Medlem

Ska själv till att köpa en ny dator efter en låång tid med nuvarande. Har ett GTX 460 i nuläget...
Har redan köpt en monitor, HP OMEN 27" LED G-Sync Z4D33AA, i samband med ett erbjudande (4590 kr), som står och väntar på att användas.
Jag kommer köpa en dator med antingen 1070 eller 2070.
Så jag hoppas på inte alltför hutlösa priser på 2070, annars blir det nog 1070 eller 1070ti.
Tror att 1060 är på gränsen med tanke på monitorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Luciphear:

Blev att skaffa ett 2080 Ti för min del trots priset. Spelar i 3440x1440 och prestandan med ett GTX970 började gå mig lite på nerverna, och 1080Ti var *nästan* där jag ville ligga men inte riktigt. Kände inte riktigt ett sug att spendera pengar på ett 1080Ti och inte bli nöjd, snarare än spendera mer och få det jag faktiskt vill ha. (Min livssituation tillåter köpet dessutom.)

Hade redan sen tidigare sparat ihop pengar för nästa topp-kort, men hoppades givetvis på att priset skulle vara lägre men om det inte var fallet så gick allt som planerna hur som helst.

Spelar man dock under 3440x1440 eller 4K så ser jag verkligen ingen anledning att skaffa kortet, såvida man bara inte vill förstås. Hade jag känt ångest efter jag lagt min order hade jag avbrutit, men hittills känns det bara som allt mer rätt val för min del. Kör på vad som gör dig lyckligast!

Även om jag personligen tycker att turingkorten är vansinnigt övervärderade så låter ditt tankesätt kring köpet helt sunt. Visst hade du kunnat vänta till att korten fått alla "features" men eftersom du bara är ute efter prestandan så är det ju inget snack om saken. För min egen del borde korten leverera på alla sina löften innan jag ens överväger ett köp och jag misstänker att RTX inte kommer att vara en hit. När wow-faktorn är över kommer folk förmodligen att ha det avstängt helt precis som hairworks i Witcher 3. Hade jag gjort för denna serien iaf.

Skrivet av Flopper:

känns lite beskt att köpa nya kort idag med tanke på 7nm kort kommer inom ett år.
själv köper jag kort under 4000kr så kan vänta ett tag till

Men tror du att det kommer finnas 7nm kort i den prisklassen eller menar du bara kort under 4000 i väntan på 7nm?

Skrivet av RaidSoft:

Ja det suger verkligen att uppgradera kort just nu, priser som är samma eller högre än när pascal launchade och absurt dyra turing kort som alternativ.. Mitt 980Ti dog nyligen så sitter på ett ruttet 770 vilket suger, omöjligt att spela monster hunter world med det i bekväm framerate vilket är frustrerande. Vänta till black friday känns som det bästa valet för value men det är en dryg väntan när man sitter på ett 770 medans.

Köper man begagnat så kan man hitta okej deals men avskyr att köpa begagnad hårdvara då man aldrig vet vad fan folk kan ha gjort med de så är inte nått alternativ heller.

Jag fasar över mitt 980ti ibland. Alla spel jag kör i högre fps än 80 gör att kortet blir tokvarmt så fläktarna låter som dammsugare. EVGA kanske inte är kända för att göra tysta kylare dock. Har monterat en extra chassifläkt närmare kortet för att hjälpa luftflödet.

Anyway, black friday känns alldeles för långt bort och jag känner att det inte kommer att finnas så många bra pascal-kort kvar tills dess. Jag kan absolut köpa vilket kort jag vill ha nu men....fy fan.

Skrivet av Bascule666:

Jag kommer med största sannolikhet att köpa ett RTX 2080 i höst. Runt 35% snabbare än mitt GTX1080 och "lagom" till min skärm som kör 1440x3440. Att köpa ett gammalt GTX1080Ti istället finns inte på kartan för mig.

Kör i 1440p så ett 1080ti är nog en sweetspot för mig. Ett 2080ti skulle nog vara overkill och flaskhalsas av min processor i den upplösningen men jag är ingen expert.

Skrivet av Benedict:

Ska själv till att köpa en ny dator efter en låång tid med nuvarande. Har ett GTX 460 i nuläget...
Har redan köpt en monitor, HP OMEN 27" LED G-Sync Z4D33AA, i samband med ett erbjudande (4590 kr), som står och väntar på att användas.
Jag kommer köpa en dator med antingen 1070 eller 2070.
Så jag hoppas på inte alltför hutlösa priser på 2070, annars blir det nog 1070 eller 1070ti.
Tror att 1060 är på gränsen med tanke på monitorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Räkna med 6000 kr och uppåt för ett 2070 från tredjepartstillverkare. Tänk också på att detta kortet inte kommer ha en nv-link. 1070 kan du fortfarande köra i SLI om så önskas.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det blir ett 2080 Ti istället för mitt 1080 senare under året för mig, kör 1440p och det skulle ge lite fina fps i PUBG och BF1/BF V. Får inte spela så mycket just nu så därför är det inte så stor mening med att springa ut och köpa det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag gissar på att det blir ett 2080 Ti istället för mitt 1080 senare under året för mig, kör 1440p och det skulle ge lite fina fps i PUBG och BF1/BF V. Får inte spela så mycket just nu så därför är det inte så stor mening med att springa ut och köpa det direkt.

IMO om du redan har ett 1080 skulle jag hållt kvar det till iaf refresh... Om inte annat för att se hur det går med RTX och nya flashiga features. Visst, du kommer 120-150 fps istället för 80-100 fps i BF1/V, men är det *verkligen* värt 14000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

IMO om du redan har ett 1080 skulle jag hållt kvar det till iaf refresh... Om inte annat för att se hur det går med RTX och nya flashiga features. Visst, du kommer 120-150 fps istället för 80-100 fps i BF1/V, men är det *verkligen* värt 14000kr?

Ja om jag faktiskt kan spela mer igen så är det värt det, mest för att det är skoj att uppgradera och testa nya saker. Nu kanske jag inte kan spela mer förens om ett halvår vem vet så då blir frågan vad jag gör.

Permalänk
Medlem

Urk, lovat grabben att han ska uppgradera sin burk med mitt 1070 nu under höst/vinter. Sugen på 2070, men kan inte riktigt se att det ens är prisvärt att köpa begagnade 1070/1080 i dagsläget...

Permalänk
Skrivet av toboraton:

Kör i 1440p så ett 1080ti är nog en sweetspot för mig. Ett 2080ti skulle nog vara overkill och flaskhalsas av min processor i den upplösningen men jag är ingen expert.

Från det jag läst så stämmer det rätt bra. 1080 Ti verkar vara som du säger, en 'sweet spot' i 1440p medan 2080 Ti tycks flaskhalsa en del i den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid utgått efter devisen att man aldrig ska köpa det billigaste (ofta kvalitetsbrister) eller det dyraste (image före produkt) som finns att tillgå. Den nya tekniken i 2070/2080 är ju lockande men vad leder det till egentligen i dagsläget? Det finns ju få applikationer som gör att priset för 2070/2080 blir acceptabelt på en gång. Det är alltid bättre att avvakta ett par månader, och är man riktigt sugen kan man alltid köpa ett begagnat från de som ångrat sig när de köpte tidigt.

Permalänk

Såg idag att ett Gigabyte 1080 ti Waterforce Extreme gick för 7976 kr på ComputerSalg då det var på lagerkampanj. Inte dåligt för ett vattenkylt kort. Övervägde starkt att köpa ett, lade det i kundvagnen och vips gick priset upp till 11221 kr. Dom rök fort. Kort sagt så blev det inget köp denna gången.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Såg idag att ett Gigabyte 1080 ti Waterforce Extreme gick för 7976 kr på ComputerSalg då det var på lagerkampanj. Inte dåligt för ett vattenkylt kort. Övervägde starkt att köpa ett, lade det i kundvagnen och vips gick priset upp till 11221 kr. Dom rök fort. Kort sagt så blev det inget köp denna gången.

Jag såg också detta, trodde först att prisjakt hade lurat mig då jag inte kunde se på historiken att korten varit prissänkta.
Jag var för slö denna gången också...
Väntar på Black Friday samt kikar lite på begagnat men det är ganska torrt. 🙁

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."