Permalänk

Använda Z-Uno till att styra gardiner

Har under flera veckor undrat hur jag ska jag ska göra mitt hem smartare och smartare med det första jag vill ha är ju gardiner t.ex. att när man vaknar går gardinerna upp automatiskt efter en tid. Jag tänker mig inte sådana rullgardiner utan mer sådana man drar i. Min plan är att jag har en motor som jag sätter som har ett snöre som drar upp gardinerna. Jag är bra på att komma på konstruktionen men dålig på just det tekniska. Jag grubblar över om det går att använda Z-Uno för att styra gardinerna med t.ex. Fibaro swipe eller någon annan slags smart-hem produkt. Jag vet att man kan programmera Z-Uno med Arduino IDE programmet men vet ej om man kan styra motorn så att den snurrar både motsols och medsols. Men jag vet inte heller hur jag ska programmera Z-Uno till att funka så att den kan snurra med och motsols.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså, nu kan jag inte alls Arduino, men i praktiken behöver du väl bara styra två digitalutgångar på den? Du kommer förmodligen inte komma undan reläer i någon form ändå, kan knappast tänka mig att Arduino kan trycka ut ström/spänning nog på utgångarna för att köra motorn direkt.

Exakt hur man kopplar matningskretsen beror sedan på motorns matningskonfiguration. Rör det sig om en vanlig tvåpolig likströmsmotor som du bara polvänder för att få att snurra åt andra hållet, hade jag nog kört nåt upplägg med två reläer som har minst två NO-brytare och en NC-brytare vardera, och kör motorn i varsin rotationsriktning när de är påverkade. De två NO-brytarna matar motorn, och NC-brytaren bryter matningen till det andra reläets spole när det är påverkat, så inte båda reläerna kan påverkas samtidigt, och kortsluta motorns matningskälla.

De två digitalutgångarna på Arduinon styr förstås reläerna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Tror du att det går att använda Z-Uno alltså typ ett Z-wave kort fast programmering med Arduino IDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmatörArduino:

@kaput: Tror du att det går att använda Z-Uno alltså typ ett Z-wave kort fast programmering med Arduino IDE.

Kan som sagt inte alls Arduino, men digitalutgångar och deras styrning är så basic det blir, och du behöver bara två stycken, så vilken hårdvara som helst bör klara det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Kanske inte svaret jag letade efter med tanke på att jag vill kunna styra mina gardiner med mitt Z-Wave system. Men tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmatörArduino:

@kaput: Kanske inte svaret jag letade efter med tanke på att jag vill kunna styra mina gardiner med mitt Z-Wave system. Men tack ändå.

Jo, det var det. Z-uno är en Arduino med några extra kretsar på kretskortet för Zwave-kommunikationen, därav att du kan progga den med Arduino IDE.

Ett annat alternativ är Fibaro Flush Shutter.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Skulle jag använda Fibaro Flush Shutter så måste jag väl se att gardinerna stänger så att det inte stoppar och drar sönder motorn. Så du menar alltså att Z-Uno kan styra typ en relä och sedan en motor. Men vet du hur jag ska programmera Z-Uno om hur länge motorn ska vara igång och vilka prylar jag ska ha för detta projekt mer än en motor och en drivlina. Men när jag köpt en Z-Uno och kopplat in den, ska man skriva in någon kod eller dyker det upp i min telefon om att Z-Uno finns tillgänglig. Notera att jag tänker använda generation 5 av Z-Uno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmatörArduino:

@zarkov: Skulle jag använda Fibaro Flush Shutter så måste jag väl se att gardinerna stänger så att det inte stoppar och drar sönder motorn. Så du menar alltså att Z-Uno kan styra typ en relä och sedan en motor. Men vet du hur jag ska programmera Z-Uno om hur länge motorn ska vara igång och vilka prylar jag ska ha för detta projekt mer än en motor och en drivlina. Men när jag köpt en Z-Uno och kopplat in den, ska man skriva in någon kod eller dyker det upp i min telefon om att Z-Uno finns tillgänglig.

Många frågor på en gång.

Jag föreslår att du köper några Arduino Mega eller liknande och lär dig progga dem först, innan du blandar in Z-wave i leken. Utöver Arduino/Z-uno behöver du som sagt en motor och ett par relän för att bryta strömmen. Ett kopplingsdäck och en nätadapter skadar nog inte heller att ha för att experimentera.

Jag har själv inte proggat speciellt mycket C på senare år men spontant känns det som en väldigt liten kodsnutt (pseudokod):

define commandUp = di10 #digital ingång pinne 10 define commandDown = di11 define outputUp = do12 #digital utgång pinne 12 define outputDown = do13 while true: If commandDown = 1 then outputDown = 1 delay = 10000 ms commandDown = 0 outputDown =0 end if; If commandUp = 1 then outputUp = 1 delay = 10000 ms commandUp = 0 outputUp=0 end if; end loop;

Fibaro Roller Shutter (inte Flush shutter som jag skrev förut) har ett läge för "blinds without positioning", jag antar att den då använder gångtid för att veta när den skall stanna. Alternativet är att köpa ett färdigt paket från t.ex. M.nu så får du grejer som passar och funkar ihop.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Som du beskriver märks det som du menar rullgardiner vilket jag inte menar utan mer en sådan gardin.
Gardin
Har kanske inte nämnt det men har köpt en bok häromdagen "Hur funkar Arduino" från Kjell och Company för att just lära mig att skriva kod. Kan kännas lite dumt att ställa just så många frågor och att inte kunna någonting själv med vet inte hur jag ska koppla ihop allt till en fungerande produkt. Men förstår hur du skriver koden om länge motorn ska vara igång och att jag måste anpassa det efter hur långa mina gardinskenor är m.m. Men när jag kopplar upp Z-Uno, behöver jag skriva några rader kod innan den kopplar upp sig.

Permalänk
Medlem

@AmatörArduino : det spelar ingen roll för programmet eller elektroniken om gardinerna löper sidledes eller upp/ner, däremot kommer du få rigga ett linspel med några rulltrissor för att kunna öppna och stänga horisontellt.

Vad gäller uppkoppling så behöver du en basenhet (controller) för att kunna kommunicera med Z-unon, den använder nämligen ett speciellt protokoll på 868 MHz som inte finns i mobiltelefoner mm. De enklaste är USB-stickor för ett par hundringar, sen finns de i alla prisklasser beroende på vad man vill ha för funktioner. Dessutom behöver du ett program för att kommunicera med controllern, tex Home Assistant.

Själva programmeringen av Arduino gör du med en usb-kabel eller seriekabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Om du säger controller, menar du då som en gateway. Och ett program menar du väl som Apple Homekit m.m.