Bråkar med webhallen om defekt telefon, behöver tips

Permalänk

Bråkar med webhallen om defekt telefon, behöver tips

Hej

Jag ska dra min historia först, finns en TL;Dr i bottnen: Jag köpte denna telefonen för ett par månader sedan. Jag upptäckte ganska omgående att den kraschar slumpmässigt, allt från ett par minuter till ett antal timmars mellanrum.
Jag lämnade förstås tillbaka telefonen direkt till Webhallen, som skickade den till ett servicecenter. Där kunde de inte konstatera fel och skrev att det är kundens ansvar att inte fylla upp telefonens minne (på en helt ny telefon) och att de hade uppdaterat mjukvaran till den senaste versionen (vilket är en förbannad lögn, det var det första jag gjorde när jag fick den). Hur som helst, jag fick hem den och surprise surprise den började krascha direkt igen.

Jag kände då att jag orkade inte med det mer så jag lät den bara ligga i kartongen. fast forward till nu och efter att ha dragit min gamla telefon i marken måste jag ha den fixad, så denna gången förberedde jag mig.

Först så skrev jag ut en tråd från Motorolas supportforum där flera personer har samma problem som mig. Där försökte personalen först skylla på att kunderna installerat appar som orsakar det. men folk påpekade att det även hände i "felsäkert läge" där inga 3 parts appar startas (fan det hände mig t.om. en gång under första installationen efter att ha fabriksåterställt den). Då skrev de att det kan vara hårdvarufel och att den behöver lagas.

För det andra så filmade jag när den kraschar. Detta var efter en systemåterställning utan några appar installerade, och även om en app hade fått den att krascha så hade den inte fastnat i en boot loop som den gör.

Så jag bifogar detta plus en väldigt passiv aggressiv lapp där jag utförligt beskriver felet och att de ska laga den och inte bara skicka tillbaka den efter att ha påstått att de uppdaterat mjukvaran. Jag fick ett mail nu nyss att den är på väg tillbaka och jag återger ordagrant meddelandet som följde med mailet: "Uppdatering av mjukvara. Samtalstest och funktionstest ok!"... Ja, just det.

Så jag är ganska upprörd nu och vill höra med det eminenta folket här vad jag har för möjligheter innan jag går loss på Webhallens kundtjänst, speciellt eftersom de hotar på hemsidan att de kan ta ut en felsökningsavgift om det inte konstanteras några fel. Kan jag tvinga dem att byta ut telefonen eller lämna tillbaka den? För jag vill inte se den igen efter all den tid och energi jag lagt på den.

Tl;DR Köpte telefon, telefon kraschar, lämnat in den 2 gånger på lagning, returnerat bägge gångerna utan åtgärd, vad kan jag göra?

MVH Anders.

Permalänk
Medlem

Webhallen är nog ganska lugna att ha att göra med, dock så verkar verkstaden som de har avtal med inte vara de bästa. Gällande service avgift så kommer du nog ej behöva betala med tanke på det du har dokumenterat.

Ett tips, var artig när du pratat med webhallens support, förklara läget med att efter 2 försök så kvarstår felen. Skicka över videoklippen på själva krasherna och begär återigen artigt om att du antingen önskar att de löser detta nu eller återbetalar dig istället så du kan köpa en telefon som fungerar.

Jobbar själv inom service & support, du kommer betydligt längre och får bättre hjälp på att vara trevlig. De du pratar med är sällan dem som haft hand om ditt ärende och får man då en utskällning/otrevlig kund så blir det mer "whatever" och processen fortsätter med ytterligare försök för åtgärd inom våra svenska lagar och regelverk även om det inte gjort någon effekt innan.

Permalänk

Okej, det är en bra tanke. Jag tänkte mest höra mig för vad jag har att luta mig mot i lagstiftningen när jag tar kontakt med dem igen. Jag får väl lugna ner mig ikväll och skicka ett mail till dem efter jobbet imorgon, tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att ta dig till en av deras butiker och visa dem IRL?

Ändrade från dom till dem..
Visa signatur

HTPC

Permalänk

Jag lämnade in telefonen bägge gångerna i butik, problemet är att felet händer sporadiskt. Varken jag eller de vill bara stå och stirra på telefonen i hopp om att felet ska hända just då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrollhjul:

Okej, det är en bra tanke. Jag tänkte mest höra mig för vad jag har att luta mig mot i lagstiftningen när jag tar kontakt med dem igen. Jag får väl lugna ner mig ikväll och skicka ett mail till dem efter jobbet imorgon, tack för svaret.

Enligt KKL så har de två gånger att laga och tredje gången så får de bestämma om de ska ge dig ny eller låta köpet gå tillbaka. Du har bevisat att det är fel på telefonen och därmed kan du tryggt begära ny telefon med hänvisning till KKL. Är de inte medgörliga så hänvisa till bevisningen och att du tar det vidare med ARN. Om de vill göra ett återköp så kontrollera vad telefonen kostar i dag. Du har rätt till mellanskillnaden om den kostar mer.

Du skulle redan nu kunna kontakta en konsumentombud i din kommun för mer information.

Du ska även neka till att betala några avgifter då detta är ett uppenbart fel på telefonen.har du redan betalat för tidigare avgift så skall du kräva att få tillbaka den summan.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Precis vad jag ville höra, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Nu är det faktiskt inte så enkelt som Tickles säger.. Ja det stämmer att verkstaden har två chanser på sig att avhjälpa problemet och du kan kräva en utbytesenhet eller häva/vad butiken och du kommer överens om vid tredje konstaterade felet. Det är just där det svåra kommer in. Felet måste konstateras av verkstaden annars räknas inte servicetillfället som en reparation. Du kan skicka in den hur många gånger som helst, men utan konstaterat fel så står du kvar på ruta ett.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrollhjul:

Hej

Jag ska dra min historia först, finns en TL;Dr i bottnen: Jag köpte denna telefonen för ett par månader sedan. Jag upptäckte ganska omgående att den kraschar slumpmässigt, allt från ett par minuter till ett antal timmars mellanrum.
Jag lämnade förstås tillbaka telefonen direkt till Webhallen, som skickade den till ett servicecenter. Där kunde de inte konstatera fel och skrev att det är kundens ansvar att inte fylla upp telefonens minne (på en helt ny telefon) och att de hade uppdaterat mjukvaran till den senaste versionen (vilket är en förbannad lögn, det var det första jag gjorde när jag fick den). Hur som helst, jag fick hem den och surprise surprise den började krascha direkt igen.

Jag kände då att jag orkade inte med det mer så jag lät den bara ligga i kartongen. fast forward till nu och efter att ha dragit min gamla telefon i marken måste jag ha den fixad, så denna gången förberedde jag mig.

Först så skrev jag ut en tråd från Motorolas supportforum där flera personer har samma problem som mig. Där försökte personalen först skylla på att kunderna installerat appar som orsakar det. men folk påpekade att det även hände i "felsäkert läge" där inga 3 parts appar startas (fan det hände mig t.om. en gång under första installationen efter att ha fabriksåterställt den). Då skrev de att det kan vara hårdvarufel och att den behöver lagas.

För det andra så filmade jag när den kraschar. Detta var efter en systemåterställning utan några appar installerade, och även om en app hade fått den att krascha så hade den inte fastnat i en boot loop som den gör.

Så jag bifogar detta plus en väldigt passiv aggressiv lapp där jag utförligt beskriver felet och att de ska laga den och inte bara skicka tillbaka den efter att ha påstått att de uppdaterat mjukvaran. Jag fick ett mail nu nyss att den är på väg tillbaka och jag återger ordagrant meddelandet som följde med mailet: "Uppdatering av mjukvara. Samtalstest och funktionstest ok!"... Ja, just det.

Så jag är ganska upprörd nu och vill höra med det eminenta folket här vad jag har för möjligheter innan jag går loss på Webhallens kundtjänst, speciellt eftersom de hotar på hemsidan att de kan ta ut en felsökningsavgift om det inte konstanteras några fel. Kan jag tvinga dem att byta ut telefonen eller lämna tillbaka den? För jag vill inte se den igen efter all den tid och energi jag lagt på den.

Tl;DR Köpte telefon, telefon kraschar, lämnat in den 2 gånger på lagning, returnerat bägge gångerna utan åtgärd, vad kan jag göra?

MVH Anders.

Det som är ett problem (vilket är riktigt sjukt för övrigt) är att garantin inte fungerar så att den syftar till att du ska ha en fungerande telefon. Den friskriver sig ofta för problem som rör mjukvara, vilket gör att du kan åka på felsökningsavgifter och att dom samtidigt inte tycket att det är deras sak att fixa problemet. Dvs, dom hittar inte något hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Jag gick via ARN då SONY inte ville ta ansvar, ARN dömde till tillverkarens fördel då Sony lyfte upp andra problem "som telefonen egentligen skulle klara av", jag har alltså inte med säkerhet ej bevisat handvande fel från min sida, orkade inte driva det mer så slängde telefonen, köper nu enbart billiga telefoner från andra tillverkare. Skiter det sig köper jag en ny telefon

Räkna alltså inte att automatiskt få hjälp av ARN även om du har rätt, tycker absolut att du ska prova

Permalänk
Medlem

När du reklamerar en vara ska du kunna påvisa att det finns ett fel, om du kan det (t.ex. i form av videoinspelning) är säljarens uppgift att åtgärda felet eller bevisa att felet inte är ursprungligt eftersom det är inom 6 månader från köpet. Att verkstaden inte kan hitta ett fel är då av mindre vikt eftersom du redan påvisat felet för säljaren. Verkstaden kan dock väga in med åsikter om vem som orsakat felet, dvs. om det är du eller ett fabriksfel.

Formulering
Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060