Bråkar med webhallen om defekt telefon, behöver tips
Hej
Jag ska dra min historia först, finns en TL;Dr i bottnen: Jag köpte denna telefonen för ett par månader sedan. Jag upptäckte ganska omgående att den kraschar slumpmässigt, allt från ett par minuter till ett antal timmars mellanrum.
Jag lämnade förstås tillbaka telefonen direkt till Webhallen, som skickade den till ett servicecenter. Där kunde de inte konstatera fel och skrev att det är kundens ansvar att inte fylla upp telefonens minne (på en helt ny telefon) och att de hade uppdaterat mjukvaran till den senaste versionen (vilket är en förbannad lögn, det var det första jag gjorde när jag fick den). Hur som helst, jag fick hem den och surprise surprise den började krascha direkt igen.
Jag kände då att jag orkade inte med det mer så jag lät den bara ligga i kartongen. fast forward till nu och efter att ha dragit min gamla telefon i marken måste jag ha den fixad, så denna gången förberedde jag mig.
Först så skrev jag ut en tråd från Motorolas supportforum där flera personer har samma problem som mig. Där försökte personalen först skylla på att kunderna installerat appar som orsakar det. men folk påpekade att det även hände i "felsäkert läge" där inga 3 parts appar startas (fan det hände mig t.om. en gång under första installationen efter att ha fabriksåterställt den). Då skrev de att det kan vara hårdvarufel och att den behöver lagas.
För det andra så filmade jag när den kraschar. Detta var efter en systemåterställning utan några appar installerade, och även om en app hade fått den att krascha så hade den inte fastnat i en boot loop som den gör.
Så jag bifogar detta plus en väldigt passiv aggressiv lapp där jag utförligt beskriver felet och att de ska laga den och inte bara skicka tillbaka den efter att ha påstått att de uppdaterat mjukvaran. Jag fick ett mail nu nyss att den är på väg tillbaka och jag återger ordagrant meddelandet som följde med mailet: "Uppdatering av mjukvara. Samtalstest och funktionstest ok!"... Ja, just det.
Så jag är ganska upprörd nu och vill höra med det eminenta folket här vad jag har för möjligheter innan jag går loss på Webhallens kundtjänst, speciellt eftersom de hotar på hemsidan att de kan ta ut en felsökningsavgift om det inte konstanteras några fel. Kan jag tvinga dem att byta ut telefonen eller lämna tillbaka den? För jag vill inte se den igen efter all den tid och energi jag lagt på den.
Tl;DR Köpte telefon, telefon kraschar, lämnat in den 2 gånger på lagning, returnerat bägge gångerna utan åtgärd, vad kan jag göra?
MVH Anders.