Grafikkortstillverkning flyttar från Kina till följd av tullar – prisökningar kan följa

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkning flyttar från Kina till följd av tullar – prisökningar kan följa

Grafikkort omfattas numera av Donald Trumps handelstullar mot Kina, vilket får tillverkare att snegla på andra tillverkningsorter. Slutresultatet kan bli temporärt högre priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lovely! Siktas det på 20kkr för instegsmodeller nu

// LZ

Permalänk
Inaktiv

OjOjOj!! Högre priser på redan dyra kort. Dags att låna 100k på banken och köpa loss redan några kort nu och sälja sen.

Permalänk
Medlem

Antar att alla diskussioner om Donald Trump är förbjudna trots att det är vad artikeln indirekt handlar om?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hjälpsam

Ingen fara vi är vana vid prishöjningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Antar att alla diskussioner om Donald Trump är förbjudna trots att det är vad artikeln indirekt handlar om?

Om vi döper honom till något annat i tråden kanske det är okey? Finns massor med passande namn som är enkla att relatera till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Antar att alla diskussioner om Donald Trump är förbjudna trots att det är vad artikeln indirekt handlar om?

Håller du det relevant och drar slutsatser till Trump på ett vårdat sätt så ska det vara okej. Var inte sweclockers regler att man får diskutera politik om det är relevant till vårt intresse (teknik).

Problemet brukar alltid vara att diskussioner brukar spåra ur så fort när personer inte håller det relevant!

Permalänk
Medlem

Dom här spontana inköpen att köpa nytt bara för att det är kul är nog för tillfället förbi.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Om vi döper honom till något annat i tråden kanske det är okey? Finns massor med passande namn som är enkla att relatera till

Dennis som vuxen kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Många "tillfälliga" höjningar nu för tiden. Har hårddiskpriserna återhämtat sig från översvämningarna än?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Fortsätter detta med fler och fler tullar så finns det nog en överhängande risk att det kan trigga en lågkonjunktur. Nu vet jag inte hur andra tänker, men av ren princip tänker jag inte köpa något som helt plötsligt blir 10-25% dyrare pga höjda tariffer. Till och med de varor som Copyswede lägger en avgift på undviker jag så långt det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om vi döper honom till något annat i tråden kanske det är okey? Finns massor med passande namn som är enkla att relatera till

Trunald Domp, kanske?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Många "tillfälliga" höjningar nu för tiden. Har hårddiskpriserna återhämtat sig från översvämningarna än?

Ja det har dom. Nu fur du fler TB/KR än innan översvämningarna 2011. De mest prisvärda ligger i alla fall under 300kr/TB och jag vet när jag köpte en 1TB innan olyckorna var det någonstans runt 6-700kr jag gav och det var billigt. Sen får vi ju tänka på att vi idag betalar copyswede och att dollarn är mindre fördelaktig just nu för oss.
Utan copyswede hade en 3tb hårddisk som kostar 784kr kostat 684 vilket blir 228kr/TB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Allstå.... Det är ju bara Amerikaner som röstat på moroten så det vore orättvist om andra oskyldiga länder drabbades av hans dumheter. Jag vill inte betala mer för ett grafikkort bara för att USA dummar sig. Jag är inte med på den "kampen". Skiter fullständigt i vilket land som har "handelsöverskott" och inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas folk slutar köpa grafikkort så dom tvingas sänka för det är inte konstigt att priserna går upp när får ska fortsätta köpa skit som går upp i pris. Någon gång måste man väl ändå ge sig

Permalänk
Medlem

Tillverkas inte många redan utanför kina? Typ Taiwan/Korea?

Dessutom så ser jag ingen anledning till varför dom inte kan göra som alla andra gör. Typ tillverka korten i Kina, skeppa till Korea, skruva på en bakplate och vips så är kortet producerat i Korea.

Sen varför det skulle bli högre priser i EU är en annan sak... men tillverkare vill väl gotta sig med ännu mer bonus pengar, att dollar == euro räcker inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Allstå.... Det är ju bara Amerikaner som röstat på moroten så det vore orättvist om andra oskyldiga länder drabbades av hans dumheter. Jag vill inte betala mer för ett grafikkort bara för att USA dummar sig. Jag är inte med på den "kampen". Skiter fullständigt i vilket land som har "handelsöverskott" och inte.

Fast Sverige har ju tullar mot Kina. Varför får inte USA ha det? Trumpeten har ju trots allt rätt i att det varit skeva förhållanden i tullar globalt. Nu blir det mer jämlikt. Vänstern ftw <3

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Spontant låter det ju inte helt fel om ex. Mexico får lite fler jobbmöjligheter och kompetens och kunskap om chiptillverkning sprider sig till fler länder allmänt. Är dock inte särskilt djupt insatt i detta.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Inte helt relevant kanske, men jag råkade snubbla över denna artikel som avslöjar att AMD och NVIDIA tillverkar sina grafikkort i samma fabrik och bara målar dem röda eller gröna. Skandal!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Utan copyswede hade en 3tb hårddisk som kostar 784kr kostat 684 vilket blir 228kr/TB.

Inte riktigt, avgiften är nu 80kr eftersom de inte får lägga på moms längre (se Copyswede). Den borde förstås vara 0kr, men det är ju en annan diskussion...

Skrivet av Teddis:

Spontant låter det ju inte helt fel om ex. Mexico får lite fler jobbmöjligheter och kompetens och kunskap om chiptillverkning sprider sig till fler länder allmänt. Är dock inte särskilt djupt insatt i detta.

Om jag förstår det rätt så handlar nog det här mer om de som bygger ihop grafikkorten, d.v.s. tredjepartstillverkarna, än de som tillverkar grafikkretsarna. Grafikkretsarna tillverkas väl främst av TSMC som har den största delen av tillverkningen i Taiwan (vilket är vad T:et i TSMC står för).

Permalänk
Medlem

Priserna börjar ju bli ett skott i foten. Nu verkar ju mus o tgb även komma till Xbox så sista Gamer PC:n är förmodligen byggd. Blir nog en konsol för de få fps jag spelar nu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Bra, hoppas folk slutar köpa grafikkort så dom tvingas sänka för det är inte konstigt att priserna går upp när får ska fortsätta köpa skit som går upp i pris. Någon gång måste man väl ändå ge sig

Det fungerar tyvärr inte så i verkligheten. En Lamborghini går inte ner i pris för att folk slutar köpa "skit som går upp i pris".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inte riktigt, avgiften är nu 80kr eftersom de inte får lägga på moms längre (se Copyswede). Den borde förstås vara 0kr, men det är ju en annan diskussion...

Okej jag googlade på "copyswede avgift" och då kommer en tabell upp där det står priser inklusive moms men då vet jag att den är inaktuell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Presidenten får göra som Sverige..sätt detta framför motiveringen ''vi ska stoppa överkonsumering och därmed rädda våra barn från framtida klimatförändringar!''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det är tur att det trots allt finns en värld utanför Sverige...

Permalänk
Medlem

Så det är Trump som höjer tullen från kina till Sverige eller vad menar TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det har dom. Nu fur du fler TB/KR än innan översvämningarna 2011. De mest prisvärda ligger i alla fall under 300kr/TB och jag vet när jag köpte en 1TB innan olyckorna var det någonstans runt 6-700kr jag gav och det var billigt.

Jag tror du minns fel, för 2011 köpte jag ett gäng Samsung 2 TB diskar för 600 kr/st till min NAS (de var nere i 546 kr). Se prisjakts prishistorik för EcoGreen F4 HD204UI: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=709038#

273 kr/TB från 2011 är faktiskt fullt jämförbart med dagens priser, även om dagens diskar är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Presidenten får göra som Sverige..sätt detta framför motiveringen ''vi ska stoppa överkonsumering och därmed rädda våra barn från framtida klimatförändringar!''

Haha.

Man kan ju se i denna tråden vilka som skriver på forumet för att enbart tjafsa iaf.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror du minns fel, för 2011 köpte jag ett gäng Samsung 2 TB diskar för 600 kr/st till min NAS (de var nere i 546 kr). Se prisjakts prishistorik för EcoGreen F4 HD204UI: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=709038#

273 kr/TB från 2011 är faktiskt fullt jämförbart med dagens priser, även om dagens diskar är större.

Vet inte om jag köpte den 2011 eller 2010 vet bara att det var innan det blev fuktigt i fabrikerna och jag var nöjd över att jag inte väntat med inköpet
Som sagt bör ju även copyswede och den svagare kronan försämra hårddiskpriserna en aning idag för oss som köper i svenska butiker. Och det hade hänt även om fabrikerna aldrig blivit förstörda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Haha.

Man kan ju se i denna tråden vilka som skriver på forumet för att enbart tjafsa iaf.

Kallas påkommen hyckleri för tjafs numera?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Men alltså, just den här nyheten påverkar ju inte Europa. (ännu)
Sedan om/när dom börjar tillverka i andra länder så kan det ju påverka priset, men just nu så är det ju som vanligt. Det är ju inte Europa som infört tariffer.