Permalänk
Medlem

Han har gjort det själv!!! MAN SKA INTE FUSKA

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Han har gjort det själv!!! MAN SKA INTE FUSKA

Vem? jag?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Fan vilka j***a svin det finns asså! Blir så förbannad av att läsa den här tråden, hoppas det löseri sig för dig ts.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Verkar ju helt sinnes sjukt att man inte kan lyfta en ban från en konsol när den sålts vidare.
(Själv slänger jag ut folk som weenar över allt och alla snabbare än blixten då jag kör egen server...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Valde att ta de 1500kr jag erbjöds. Försökte förvisso höja det lite men säljaren kunde visst inte swisha mer p.g.a. ont om pengar.

Ska nu se om det på något sätt går att lyfta bannen genom att själv betala av skulden, verkar dock inte gå att betala av skulden om man inte är den som orsakat den (vilket även det är konstigt kan jag tycka). Annars blir det att sälja allt för förhoppningsvis 2500kr, går ju trots allt att uppdatera spel så bör ju finnas någon som vill köpa den för att spela offline.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

Valde att ta de 1500kr jag erbjöds. Försökte förvisso höja det lite men säljaren kunde visst inte swisha mer p.g.a. ont om pengar.

Ska nu se om det på något sätt går att lyfta bannen genom att själv betala av skulden, verkar dock inte gå att betala av skulden om man inte är den som orsakat den (vilket även det är konstigt kan jag tycka). Annars blir det att sälja allt för förhoppningsvis 2500kr, går ju trots allt att uppdatera spel så bör ju finnas någon som vill köpa den för att spela offline.

Skönt att höra att du fick lite upprättelse även om han inte hade möjlighet att gå hela vägen. Jag hade troligtvis gjort samma sak, och sen sälja allt och försöka få så liten förlust som möjligt.
Summan känns för liten för att dra igång nån rättslig process.
Att en konsol inte ens går att "betala av" för att få upplåst av någon annan låter ju helt sjukt!
Hur f*n tänkte SONY med hela ban-systemet..

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Skönt att höra att du fick lite upprättelse även om han inte hade möjlighet att gå hela vägen. Jag hade troligtvis gjort samma sak, och sen sälja allt och försöka få så liten förlust som möjligt.
Summan känns för liten för att dra igång nån rättslig process.
Att en konsol inte ens går att "betala av" för att få upplåst av någon annan låter ju helt sjukt!
Hur f*n tänkte SONY med hela ban-systemet..

Inte bara Sony som bannar consoler,det gör även Microsoft med Xbox one

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Hade ju varit soft annars att anställa någon pundare för ett par tusenlappar och sedan börja storhandla... *Men jag har inga skulder!* Men, det är ju en sak när det gäller pengar, en annan när det som i detta fall gäller rena fånerier, men juridiskt borde det räknas som samma om detta innebär en förlust för tredjepart(?) (eller?)

Fast hade onekligen varit intressant om någon bestämde sig för att prova detta fåneri och få till en tvingande dom mot företagen i fråga i sådanahär fall, jag hoppas verkligen att de som skapat detta system får ordentligt på käften.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

kan man ens logga in på psn store om den är bannad? rätt så värdelöst försöka sälja den ens vidare, isf får du skriva den e bannad o det enda den kan duga till är solo spel för en billig peng...

Permalänk
Mattecoach

@Benq123456789:

Vad är anledningen till att du ska få 1500 kr? Är det för att gottgöra dig för den saknade funktionaliteten, eller ska han köpa tillbaka konsolen? Om han ska köpa tillbaka den kanske du inte ska sälja den vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kan man ens logga in på psn store om den är bannad? rätt så värdelöst försöka sälja den ens vidare, isf får du skriva den e bannad o det enda den kan duga till är solo spel för en billig peng...

Om du läste tråden så skulle du inse att detta inlägg inte tillför någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@Benq123456789:

Vad är anledningen till att du ska få 1500 kr? Är det för att gottgöra dig för den saknade funktionaliteten, eller ska han köpa tillbaka konsolen? Om han ska köpa tillbaka den kanske du inte ska sälja den vidare...

Främst för att gottgöra mig, han kan betala tillbaka men då behöver jag vänta iaf 2 månader för att han ska ha pengar till det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om du läste tråden så skulle du inse att detta inlägg inte tillför någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Men ditt inlägg är va?, vad är ditt problem? om du inte kan svara på en enkel fråga behöver du inte bete dig som en mupp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Inte bara Sony som bannar consoler,det gör även Microsoft med Xbox one

Nintendo bannar också konsoler.

Vi ska inte heller glömma steam. En vän blev hackad, fick kontot övertaget och blev VAC-bannad under denna tid.
Med hjälp av supporten lyckades vi få tillbaka kontot, men det är omöjligt att lyfta VAC-bannen, trots att de kunde se att kontot blivit bannat efter det var övertaget. Många år senare går det fortfarande inte att göra någonting, mer än att skapa nytt konto och köpa om spelen.

Nu för tiden är väl detta ovanligare i och med tvåfaktorslogin, men det är precis samma typ av problematik.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men ditt inlägg är va?, vad är ditt problem? om du inte kan svara på en enkel fråga behöver du inte bete dig som en mupp..

Tror han syftade på att du svarar på saker som det redan getts svar på i flera omgångar, och att TS kommit fram till att han ska sälja den och skriva att den är bannad och endast lämpligt för offline spelande..

Permalänk
Avstängd

Nå, jag är fortfarande intresserad av om någon vill driva ett sådanthär fall som ett tvingande pilotfall mot företagen som skapat hela denhär idiotgrejen, de borde inte få komma undan med detta, det är de som skall ha skiten, inte folk som köper och säljer hårdvara.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nintendo bannar också konsoler.

Vi ska inte heller glömma steam. En vän blev hackad, fick kontot övertaget och blev VAC-bannad under denna tid.
Med hjälp av supporten lyckades vi få tillbaka kontot, men det är omöjligt att lyfta VAC-bannen, trots att de kunde se att kontot blivit bannat efter det var övertaget. Många år senare går det fortfarande inte att göra någonting, mer än att skapa nytt konto och köpa om spelen.

Nu för tiden är väl detta ovanligare i och med tvåfaktorslogin, men det är precis samma typ av problematik.

Tar inte Valve bort Vac bans för när min lille brorsa tröttnade på CSS så fuskade han för att få en Vac ban så blev han Vac bannad och slutade använda kontot men för ett halv år sen så fanns det ingen VAC Ban på kontot och kontot har varit inaktivt i
För närvarande Offline
Senast online 2186 dagar sedan och kontot är 11 år den 2 september.
Så jag tycker det är konstigt att de inte tar bort vac bans men detta står inte som vac bannat längre

Permalänk

Fick sålt konsolen för 2500kr i onsdags. Så ifall man räknar bort all den tid jag lagt ner så gick jag jämnt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Benq123456789: Skönt att det löste sig!

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Coreflake:

Min fråga är hur i helvete man blir bannad/utesluten?? Har man kört mot rött i GTA för många gånger? Har man kanske AFK-fiskat i minecraft? Nä jag är lost. Någon som vet?

EDIT: nvm hittade en lista över regler. Så "basically don't be a dick to other people"

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var/är nära att få min konsol spärrad tydligen, troligen menar Sony att de konsol bannar den.
Jag hade nämligen frågat en återbetalning via PayPal när jag råkade köpa PSN Plus för 75 kr på fel PSN konto.
Sony svarade aldrig på min PayPal ticket och jag fick pengarna tillbaka. Sedan spärrade Sony mitt andra konto, som tur va va det bara mitt andra "test" konto som jag inte har något på.

Det kanske låter som jag helt enkelt är fel ute, men refundar man via Playstation så får man tillbaks pengarna på PSN plånboken vilket betyder att jag skulle bara ha dem där liggandes då jag inte använder det kontot. Så utan att använda kontot efter köpet skrev jag I min PayPal ticket att om jag får återbetalningen så får ni givetvis häva mitt kontos PSN plus. Jag försökte även avbryta den innan, men det gick inte att göra.

Nu blev jag informerad om att om jag inte återbetalar dem i form av PSN presentkort så kommer de också spärra min konsol.
Jag slipper både spärren på konsolen och de lyfter spärren på mitt konto, snart nu när jag skickat tillbaks PSN presentkord för 100 kr .

Jag tycker det är otrevligt av Sony om hur de hotar med pengar och konsolban. Sedan skulle jag kanske vänt mig till PS supporten först, ja visst. Men var verkligen inte sugen på att sitta i telefon kö eller att vänta 3 dagar mellan varje email fram och tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

Tack för alla svar!

För att klargöra några frågetecken.
Säljaren är 34 år (så kommer inte kontakta hans föräldrar).
Köpte konsolen för 4000kr, då ingick även 8 spel samt två kontroller.
Bevisen som han skickade på att konsolen fungerade var bilder på tv:en när han startade konsolen samt spelade. (Hade inte en aning om att Sony kunde banna konsoler).
Han bor i ett av de mer utsatta områdena i Sverige så är inte jättesugen på att knacka på där. Han bor även i en lägenhet så det finns ju ingen garanti att jag ens kan knacka på hans dörr.

Iaf, just nu känns allt ganska lönlöst. Att kontakta polisen/tingsrätten kommer säkert inte leda någonstans och om det gör det lär ju processen vara långdragen och kostsam (ifall jag förlorar).

Så frågan är nu vad jag ska göra, kan ju sälja av spelen samt kontrollerna för kanske 1000kr. Konsolen lär väl bli svårsåld men har jag tur kan jag kanske få 1500kr för den. Har isf "bara" förlorat 1500kr, samtidigt har jag svårt att acceptera att han ska komma undan med detta.

Vill du häva köpet så skriv ett brev till säljaren och meddela det och att du vill ha pengarna tillbaka.
Du lär inte få nåt svar på det, så vänta typ 2 veckor och skicka en påminnelse samt lägg gärna till att du ämnar gå till kronofogden om du inte får betalt.
Sen efter ca 2 veckor, kontakta kronofogden. Bestrider han det så kan du ta det till tingsrätten.
Då det är under 1/2 basbelopp så är det ett s.k. småmål, dvs om du förlorar så kan du få betala typ max 1 timme av motpartens advokatkostnad så man blir inte ruinerad om man skulle förlora.

Samla all korrespondens som bevis ifall det går till tingsrätten. Kolla även vilka lagparagrafer du anser ska gälla.
Sen kan man på vissa bibliotek få 15 minuters gratis juristrådgivning, tex i Högdalen (Stockholm). Kan vara värt göra det innan man bestämmer sig om det ska gå till tingsrätten.

Permalänk

Hej har du löst det med ps4 eller ????

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad tänkte du att KFM skulle göra här?

Men, jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är lagligt att permanent banna en konsol enligt KKL osv? Att avsluta ett visst konto/prenumeration kan jag förstå, då det där står fritt för varje företag vem man vill göra affärer med (något förenklat), och det påverkar rimligtvis bara framtida betalningar, men att göra en inköpt hårdvara obrukbar känns mer tveksamt.

Du kan nog fortfarande använda konsollen men inte var ansluten till PSN.
Jag tycker att Sony fattat ett rimligt beslut i det enskilda fallet.
Med detta sagt, surt att TS blev lurad.