Byta hårddisk Macbook Pro

Permalänk

Byta hårddisk Macbook Pro

Skulle behöva lite hjälp, eller förslag, med att byta/uppgradera min hårddisk.

Har följande Macbook.

Macbook Pro (Retina 13-tums, början av 2015)
Processor 2,7 GHz Inter Core i5
8 Gb internminne
Hårddisk 128 GB SSD disk.

Jag skulle behöva byta till en större hårddisk (gärna 512 gb) men hur svårt är det? Och vad kan jag byta till?
Någon får gärna ge förslag på bra hårddiskar som är prisvärdiga.

Permalänk
Medlem

@RunesRäka:
Vet inte hur svårt det är men iFixit har en guide som går igenom allt. Angående bra SSD att byta till överlåter jag till någon annan att svara på (:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Displ...

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

dyrt lär det bli. Har för mig dom kör med en egen standard för modulen, så utöver vad minnet kostar så tillkommer kostnader för customPCB.
Googla lite, du lär inte hitta en försäljare i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

dyrt lär det bli. Har för mig dom kör med en egen standard för modulen, så utöver vad minnet kostar så tillkommer kostnader för customPCB.
Googla lite, du lär inte hitta en försäljare i sverige.

Det stämmer, det är väldigt omständigt att byta dessa diskar själv!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Yes Apple kör sin egen standard. OWC tillverkar SSD:er som passar.

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/macbook-pro-retina-di...

Jag är inte jätteinsatt men hört lite skräckhistorier om batteritid etc efter man bytt ut. Att MacOS inte kan ge vissa standby-kommandon till tredjeparts-SSDer osv. Men sådant kan vara löst vid det här laget.

Snålvarianten är annars att få tag på en Nifty MiniDrive, stoppa in i SD-sloten tillsammans med 128-256GB microSD Kan dock vara svåra att få tag på då Nifty konkat. Och sen så måste man installera tredjepartsmjukvara som ser till att kortet un-mountas när man sätter datorn i standby (annars får man också dålig batteritid).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen tre alternativ:
Begagnad originaldisk
Ny tredjeparts (OWC t ex)
Adapter + m2-disk som kör AHCI (inte nvme!).

Själv köpte bytte jag till en begagnad originaldisk på ebay, kändes som minst risk för strul och skulle ge bäst prestanda med.

Skrivet av fisken92:

Det stämmer, det är väldigt omständigt att byta dessa diskar själv!

Inte alls komplicerat. Du behöver skruva loss plåten som sitter på undersidan, sedan kommer du direkt åt SSDn som sitter fast med en skruv. Är gjort på några minuter.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Skräll att det var svårt när Apple var inblandade..

Får bli ny datorn haha:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det finns egentligen tre alternativ:
Begagnad originaldisk
Ny tredjeparts (OWC t ex)
Adapter + m2-disk som kör AHCI (inte nvme!).

Själv köpte bytte jag till en begagnad originaldisk på ebay, kändes som minst risk för strul och skulle ge bäst prestanda med.

Inte alls komplicerat. Du behöver skruva loss plåten som sitter på undersidan, sedan kommer du direkt åt SSDn som sitter fast med en skruv. Är gjort på några minuter.

Själva bytet ja, men att få tag på en större disk är problem!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Välldigt lätt att byta och att få tag på en disk.
Peta i en beggad större orginal disk eller en Transcend JetDrive 855 , följer då med en låda du kan peta orginaldisken i och få en snabb TB2 disk.
Eller en Transcend JetDrive 850 om du inte vill ha externa lådan.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Själva bytet ja, men att få tag på en större disk är problem!

När jag tittade för något år sedan, så fanns det gott om originaldiskar på ebay, det gick att köpa gamla samsung m2 med AHCI via aliexpress och OWC fanns via vanliga butiker utomlands. Det är möjligt det blivit något sämre, men jag hade hemma en disk på några dagar via ebay.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB