Vilken uppgift i LoL är "enklast"? (betyder minst för laget kanske?)

Permalänk
Avstängd

Vilken uppgift i LoL är "enklast"? (betyder minst för laget kanske?)

Jag är väldigt dålig på LoL och för att inte förstöra för mitt lag så mycket funderar jag på vilken roll jag bör spela?

Jag kan spela alla roller men hatar att vara syndabock.
Vad jag märkt är att om jag spelar Top eller Mid och förlorar min lane så flamear folk väldigt mycket, "jag hade en uppgift, försvara ett torn och misslyckades".
När jag är jungler så ropar alla 3 lanes oavbrutet att dom behöver ganks
Om jag är ADC flamera min support för att jag lasthittar för dåligt.
Om jag är Support så flamer alltid min adc för att jag inte skyddar min adc tillräkligt bra.

Så, vilken roll anser ni borde vara den lättaste om man inte vill vara den mest avgörande delen för ett lag.

P.s. Jag älskar spelet och har spelat sen season 3 dock alltid varit i silver/bronze.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk

Personligen tycker jag att support är rollen som behöver minst övning för att komma till en lagom nivå för, kanske inte det roligaste att spela varje match dock. Jag tycker istället att du bör välja en roll du tycker är rolig att spela och sedan fokusera på att bli riktigt bra på det! Kolla på proffsen, Youtube, läs guider, lyssna på en kompis som behärskat spelet bättre osv.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

För att enkelt besvara din fråga, tank top och support är generellt mest förlåtande.
Alla gör misstag, att folk fokuserar på andra är egentligen helt onödigt men jaja. Hursom är spelet helt annorlunda om man alltid drar /mute all i början av spelet och bara spelar sitt.
Men gör som ovan säger och fokusera helst på en roll, om du spelar ranked då annars är det ju strunt samma spela för roligt liksom.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storebror89:

Personligen tycker jag att support är rollen som behöver minst övning för att komma till en lagom nivå för, kanske inte det roligaste att spela varje match dock. Jag tycker istället att du bör välja en roll du tycker är rolig att spela och sedan fokusera på att bli riktigt bra på det! Kolla på proffsen, Youtube, läs guider, lyssna på en kompis som behärskat spelet bättre osv.

Lycka till!

Jag tycker att alla roller är roliga om min motståndare på samma roll inte är en smurf
Alla roller är givetvis även kul om det går bra för laget.

Support känns lite som den rollen där jag får ta emot mest flame, kanske för att man spelar så nära en annan lagspelare som ser exakt alla misstag jag gör.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

För att enkelt besvara din fråga, tank top och support är generellt mest förlåtande.
Alla gör misstag, att folk fokuserar på andra är egentligen helt onödigt men jaja. Hursom är spelet helt annorlunda om man alltid drar /mute all i början av spelet och bara spelar sitt.
Men gör som ovan säger och fokusera helst på en roll, om du spelar ranked då annars är det ju strunt samma spela för roligt liksom.

Ska nog börja missbruka Muteknappen lite mer.
Dock känns det som att jag kommer bli repportad väldigt hårt om jag gör det för att jag typ inte sammarbetar eller svarar när folk skriver

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Ska nog börja missbruka Muteknappen lite mer.
Dock känns det som att jag kommer bli repportad väldigt hårt om jag gör det för att jag typ inte sammarbetar eller svarar när folk skriver

Support för det vill minst folk spela eller tank top som i regel är den glömda sidan som ingen bryr sig om.

Ett tips är omvänd psykologi, be alltid om ursäkt ifall någon klagar och förklara att du har en dålig dag.
De allra flesta tycker att dom själva är världsbäst och vill boosta sitt ego in i det sista genom att skylla på andra.

Om dom inte ger sig så är sista utvägen muteknappen.
De flesta mjuknar upp innan.. Men tänk på att dessa egon kan fortsätta ordkriga, tilta och gå afk om dom inte får den lilla ego-boosten dom kämpar så hårt för.

Permalänk
Medlem

Ska man lira league (rankat) så får man lära sig att det finns gnällrövar och idioter i nästan varje game, åtminstone i de lägre ligorna. Det finns liksom en rätt uppenbar anledning till varför de är fast i brons och silver.
Dra igång en mute på de som gnäller, lite vettig konstruktiv kritik går väl an, men ingen spelar bra på negativitet. Dock väldigt ovanligt man faktiskt får konstruktiv kritik i vänlig ton.
Lira gärna med en polare som har ett positivt humör och inte gnäller över minsta lilla, fördelaktigt om ni kör två roller som har lite synergy typ botlane duo, mid/jungle eller top/jungle.

Släng iväg ett pm om du behöver någon att köra lite botlane duo med.

Permalänk
Medlem

du kommer nog stöta på crybabies oavsett vilken roll du väljer. Men skulle nog säga prioritera jungler, sen support. Du lär dig mycket av spelet när du spelar jungle, o mycket av den know-hown kan du applicera i support rollen.

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu spelar jag enbart DotA och inte LoL, men besluta dig inte för vad du ska spela utifrån vad andra skriver/säger. Spela den roll du själv tycker mest om och strunta i de andra (så länge man inte är två som vill spela samma, då kanske man bör kompromissa lite).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Spela för att ha kul. Om någon är ett rövhål eller inte kan ge konstruktiv kritik så använder man klokt muteknappen direkt. Lycka till!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

alla roller spelar en viktig roll men du ska inte bry dig så mycket vad folk säger till dig in game, de allra flesta i LoL är riktigt arga klantskallar som tror att dom är bäst i världen men deras lag håller dom tillbaka. samma visa varje gång och dom är precis like dåliga som du själv eller någon annan i din rank är, man hamnar i den rank gruppen man tillhör tills man blir bättre själv.

spela det du tycker är roligt och fokusera på att bli bättre själv, gå inte efter vad andra i spelet säger åt dig att du ska göra eller vad dom tycker o tänker om dig för dom har lika lite koll som du.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Jag kollade mycket streams och lärde mig på de sättet. Hamnade i silver men jobbade mig direkt till guld. Sen var jag guld 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 2133Mhz DOMINATOR PLATINUM SSD: OCZ Agility HDD: 3x Western Digital 3TB Moderkort: MSI Z77 MPOWER ATX Big Bang Military class 3 Grafikkort: GeForce GTX 680 4096MB EX OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Druttskiee:

Jag kollade mycket streams och lärde mig på de sättet. Hamnade i silver men jobbade mig direkt till guld. Sen var jag guld 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar också mycket streams och tubes, problemet där är att det är svårt att hitta folk som nte är proffs.
Om en Gold/Plat spelare säger "gör så här" så fungerar det för att hen oftast är väldigt snabb med att röra musen och har väldigt hög reaktionsförmåga, om jag prövar samma build och runor i min match kan det ändå misslyckas totalt.

Jag skulle gärna hitta någon streamer som faktiskt bara är typ Bronze och som inte är speciellt duktig

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd

@Drickz: Will do that more often

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

alla roller spelar en viktig roll men du ska inte bry dig så mycket vad folk säger till dig in game, de allra flesta i LoL är riktigt arga klantskallar som tror att dom är bäst i världen men deras lag håller dom tillbaka. samma visa varje gång och dom är precis like dåliga som du själv eller någon annan i din rank är, man hamnar i den rank gruppen man tillhör tills man blir bättre själv.

spela det du tycker är roligt och fokusera på att bli bättre själv, gå inte efter vad andra i spelet säger åt dig att du ska göra eller vad dom tycker o tänker om dig för dom har lika lite koll som du.

Det konstiga med Low Elo är att skillnaderna är så väldigt stora på oss spelare.
I samma lag kan det vara någon som är nästan helt ny till spelet samt någon som smurfar från Guld.

Jag hoppas verkligen att dom snabbar på utvecklingen av flera nivåer, som det är nu klumpas typ hälften av alla spelare ihop i "Bronze" för att slåss om några få platser i Silver.

Det borde finnas typ 4-5 nivåer till under Bronze tycker jag.
(sen borde Riot även bli hårdare mot folk som smurfar (jobbar med att boosta andras konton).

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Healer Support (Soraka, Janna, Lulu)
Tank Top (Malphite, Chogath, Mundo, Singed)
Tank Jungle (Sejuani, Rammus).

Dessa är mer förlåtande då carryandet läggs mer över på andra. Problemet blir dock att du kommer inte långt om du inte själv bär laget på ryggen.

I starten av varje runda skriv /mute all för att kunna fokusera på spelet och inte på vad ditt lag skriver. 99% av det som skrivs i chatten är värdelöst trams och lägg mer energi på att pinga och hålla koll på kartan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Jag hoppas verkligen att dom snabbar på utvecklingen av flera nivåer, som det är nu klumpas typ hälften av alla spelare ihop i "Bronze" för att slåss om några få platser i Silver.

Det borde finnas typ 4-5 nivåer till under Bronze tycker jag.
(sen borde Riot även bli hårdare mot folk som smurfar (jobbar med att boosta andras konton).

Precis va de gör nästa season. "Iron" ska hamna under bronze så att de kan sprida ut spelarbasen. Ca 48% av spelarna är i silver. Om Det sprids ut på de sätt att de flesta hamnar i bronze och bronze hamnar i iron får vi väl se men en till tier blir det i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av runicgol:

Healer Support (Soraka, Janna, Lulu)
Tank Top (Malphite, Chogath, Mundo, Singed)
Tank Jungle (Sejuani, Rammus).

Dessa är mer förlåtande då carryandet läggs mer över på andra. Problemet blir dock att du kommer inte långt om du inte själv bär laget på ryggen.

I starten av varje runda skriv /mute all för att kunna fokusera på spelet och inte på vad ditt lag skriver. 99% av det som skrivs i chatten är värdelöst trams och lägg mer energi på att pinga och hålla koll på kartan.

Om jag tänkre Tank Top så går mina tankar till Nasus, Garen och Darius
Kanske måste lära mig nya champs om jag ska kunna spela top n i season 8.

Bland supports gillar jag Blitz, Nautilus, braum och Poppy.
Spelate mycket soraka förut men efter att dom gjorde om alla supportitems så försvann hon från min lista pra att jag inte hinner springa runt och plocka upp alla mynt som man nu måste göra.
Så nu kan jag bara spela tanky sups.

Dock har både Nautilus och Poppy hamnat en svacka nu så ingen ADC vill ha dom bredvi sig längre.

har testat båda dom topp med mycket dåliga ressultat då det nästan är omöjligt att få kills alls.

Som jungler gillar jag bara Yi (som alltid blir bannad), älskade Warwick innan han totalnerfades (gjordes om) gamla ww kunde ta hela min sida av jungle innan jag behövde gå B (typ afk farming) nya WW måste sidesteppa monster för att inte dö om han går solo mot exempelvis röd.
Han blev säkert bättre för proffs som har väldigt hög rörlighet och klarar av att attakera, sen backa två steg och sen attakera igen, men helt ospelbar för en längsam selare som mig.

Kanske klagar lite väl mycket men dom senaste 3 säsongerna har varit värdelösa för den spelstilen som jag hör till.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd

@LPG: Kommer troligtvis åka ner dit väldigt fort mot min egen vilja

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd

@elBenko: PM ivägslängt

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Om jag tänkre Tank Top så går mina tankar till Nasus, Garen och Darius
Kanske måste lära mig nya champs om jag ska kunna spela top n i season 8.

Bland supports gillar jag Blitz, Nautilus, braum och Poppy.
Spelate mycket soraka förut men efter att dom gjorde om alla supportitems så försvann hon från min lista pra att jag inte hinner springa runt och plocka upp alla mynt som man nu måste göra.
Så nu kan jag bara spela tanky sups.

Dock har både Nautilus och Poppy hamnat en svacka nu så ingen ADC vill ha dom bredvi sig längre.

har testat båda dom topp med mycket dåliga ressultat då det nästan är omöjligt att få kills alls.

Som jungler gillar jag bara Yi (som alltid blir bannad), älskade Warwick innan han totalnerfades (gjordes om) gamla ww kunde ta hela min sida av jungle innan jag behövde gå B (typ afk farming) nya WW måste sidesteppa monster för att inte dö om han går solo mot exempelvis röd.
Han blev säkert bättre för proffs som har väldigt hög rörlighet och klarar av att attakera, sen backa två steg och sen attakera igen, men helt ospelbar för en längsam selare som mig.

Kanske klagar lite väl mycket men dom senaste 3 säsongerna har varit värdelösa för den spelstilen som jag hör till.

Japp, metan har skiftat ett antal gånger sedan jag började spela säsong 3, man får i viss mån justera sina championval därefter, nästan värre när de ändrar för mycket på items tycker jag. Men i de lägre ligorna så är det viktigare att spela champs man är bekväm på snarare än att välja efter månadens favoriter.

Permalänk
Medlem

Nu var det typ 2 år sedan jag spelade league. Men när jag lärde mig lol spelade jag med en kompis, jag hade aldrig kört moba innan. Spelade aldrig dota osv back in the day.

Jag spelade support och ADC, men det var för jag spelade med han, då var det enklare att lära sig allt när man var på samma lane.
Support var ju enklast att lära sig tycker jag, och den rollen som inte folk skrek på så mycket

Sen när jag fick lite mer självförtroende vågade jag lära mig spela mid och spelade mid + adc sen resten av tiden jag spelade lol.

Jag tycker top var hemskt att spela när jag inte var så duktig, då det är en long lane 1v1, losar man den lanen är allt kört.
Midlane är shortlane (mellan tornen) och det var iaf enklare att farma creeps, så länge man var noga med pinga missing var det inga problem.
Jungle var något jag inte heller gillade att spela, kändes som ALLA gnällde på en då med ganks osv

Jag var dock ingen top spelare och det var ett tag sedan, kom till D4 har jag för mig innan jag slutade med spelet.

Zed, leblanc, lucio forever mina favoriter Även om alla har ändrats sen jag spelade

Permalänk
Medlem

Support är en underskattad roll.

Var själv ett bra tag S5-G1. Brukade nå G1 precis innan säsongen tog slut, men annars höll jag mig i S. Hade ingen specifik roll då men brukade spela top.

Gick över till att spela support och blev P5 i slutet av förra säsongen. Denna säsong då jag var mer bekväm med rollen rusade jag upp till Plat och var i P1 ett kort tag i somras, ramlade ner och tillbaka i P3 nu.

Tycker det är annorlunda spela i silver jämfört md plat. När jag spelade silver så var det inte ofta man samarbetade med laget utan sprang runt och försökte bära upp laget själv. I plat är det mer lagspelande imo. Sen skillnaden i att man aktar sig mer för att dö i plat än i silver. Förvisso har jag spel där jag dör 3-5 gånger de första 5-6 minuterna fortfarande och ändå vinner, men det är mycket svårare.

En fördel med att spela support är att man inte behöver vara så himla bra mekaniskt utan kan fokusera på själva spelet, uppdrag, macro, blabla. Hålla koll på kartan och också lättare om man inte behöver last-hitta.

Som support kan du bära ett helt lag, när du räddar ADC/MID/Jung om dom försätter sig i farliga situationer, du kan till och med vända på situationen så att ditt lag går vinnande ur den. Tyvärr inte lika mycket klapp på rygg för att du som support bärde upp laget som i de andra rollerna.

Satsa på supp och lär dig spelet under tiden, sen kan du börja utforska andra roller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!