Permalänk
Medlem

Fråga om PSU coil whine

Jag har ett Corsair TX750M 750w (80 plus bronze) som jag kört med sen 2011. För ett par månader sen bytte jag ut alla komponenter utom PSU och GFX och märkte inga underligheter då.

Men häromdagen bytte jag ut mitt GTX 780 mot ett RTX 2080 och får nu coil whine från PSU när jag spelar. Inget dramatiskt eller så men ett definitivt surrande/knastrande.

Tycker ni jag borde byta ut mitt PSU? Det har ju ändå 7 år på nacken och det vore surt om det dog och tog alla nya (dyra) grejer med sig. Eller stämmer det verkligen att det inte är nån fara?

Permalänk
Medlem

Tror jag åkte på liknande nu när jag fick mitt nya kort i fredags men det kan ha skett redan när jag skaffade ny SSD. När jag startar Far Cry 5 kommer ett ilande ljud från datorn men slutar när huvudmenyn laddats in så det är inte grafikkortet åtminstone Har ett modulärt PSU, någon Corsair 850W variant, så det blir hyfsat enkelt att byta ut när det väl blir av. Ärligt talat känns det som att Corsair lider av detta, tror en bekant till mig åkt på samma sak.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

@arch:
Coil whine, är vad jag vet helt ofarligt och påverkar inte funktion (därav att många återförsäljare/tillverkare har att det måste vara ganska rejält oljud för att de ska byta ut eller återköpa pga. det).
Lite information om vad det är egentligen.
Electromagnetically excited acoustic noise and vibration

Men om du nu är rädd att den ska te.x dö pga. ålder, så byta ut den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@arch: Är du säker på att spoltjutet kommer från nätaggregatet och inte det nya grafikkortet? Tänkte mest så du inte springer iväg och köper ett nytt agg och stöter på samma problem.

@pinkified: I ditt fall låter det faktiskt som att spoltjutet kommer grafikkortet. Bildfrekvensen är helt upplåst i Far Cry 5 när spelet rullar "loggorna" vid uppstart (ett scenario som nästan alltid ger upphov till tjut från grafikkortet när vi kör prestandatester) och begränsas sedan när man kommer in i huvudmenyn.

Permalänk
Medlem

Då var det problemet löst! Har sett att fps:en går loss på 2000 eller något vid introt. Har även märkt av lite ljud när jag spelar Doom där fps:en ibland går lika snabbt som soundtracket vilket förklarar saken. Tack för upplysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@arch: Är du säker på att spoltjutet kommer från nätaggregatet och inte det nya grafikkortet? Tänkte mest så du inte springer iväg och köper ett nytt agg och stöter på samma problem.

Japp jag är säker, jag har haft örat mot utblås för både PSU och gfx och det hörs tydligt (vid load) att det är agget!

Stackars spargris. Först slaktad för att köpa 2080 och nu kanske ny PSU också. Oh well!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av arch:

Japp jag är säker, jag har haft örat mot utblås för både PSU och gfx och det hörs tydligt (vid load) att det är agget!

Stackars spargris. Först slaktad för att köpa 2080 och nu kanske ny PSU också. Oh well!

Skickades från m.sweclockers.com

Då så! Håller tummarna för att ett eventuellt PSU-byte gör susen!

Permalänk
Medlem

Jag tog mig friheten att öppna upp mitt gamla HX520 för några år sedan och förseglade alla spolarna, surret borta och allt gott.

Kanske är dags att byta snart dock, har ju 12 år på nacken och lastas rätt tungt.
Jag hade ett gammalt TX650 ett tag däremot, det gnällde utan dess like däremot, tror dessa TX-aggen tillverkares av CWT.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har du sladden kopplad i jordat eller ojordat uttag?