Logitech MX518 i ny version skymtas hos kinesisk återförsäljare

Permalänk
Medlem

Min minst 10 år gamla 518 funkar
klockrent än! Har en obruten i kartong
oxå! Men så ör väl jag lite vintage oxå 38år..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stämmer "ryktena" (jag litar måttligt mycket på kinesiska sidor) så blir det köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Blir nog köp av antingen denna eller Nixeus Revel Fit som ska nästintill indentisk formässigt sett men ska va 99g dock jämfört mot MX518 106~108g (beroende på version utav MX518, utan kabelvikten) som är aningen på den "tyngre" sidan ur dagens pro gamers synvinkel där kring ~90g är ungefär eftertraktat. Själv skulle jag gärna ta några gram lättare version. Har både en MX518 med de mindre plastfötterna och en nyare MX518 med de större glidsen och tycker den nyare med större glidsen iallafall känns snäppet tyngre med sämre glid, den tidigare versionen av MX518 känns som den glider lättare och som den skulle vara lättare och idealiskt känns det som den kunde vara något lättare fortfarande, 95~100g i den stilen så lutar lite åt Nixeus men hade den inte lanserats hade denna blivit ett givet köp helt klart.

Har även testat hålla i den populära G403 men tycker MX518an sitter bättre i handen så blev inget köp av G403. Saknar speciellt den tydligt urgröpta tumgreppet samt kanten på högra sidan vilket gör MX518 till den lättaste musen att lyfta jag nånsin testat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ett givet köp. Mx510 och mx518 är de bästa mössen som gjorts.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Typiskt! Min favorit-mus i alla kategorier, så har jag precis köpt en ny mus!

Permalänk

Lär bli samma flopp som nya Intellimouse Explorer, och av samma anledning. Byte av sensor. Och så ska de matcha accelerationskurvorna exakt också. Nej. Förstår inte varför heller. Onödigt eftersom enda anledningen att någon skulle vilja köpa den äldre musen i ny tappning, istället för någon av alla som kommit sen dess med lika bra sensorer, är att den är precis som den gamla.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

min Logitech G500s har typ identisk form (köpt den efter att min mx518 blev trött) men har bättre insida.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Vad är dåligt med laser? Har bara haft en mus vad jag vet som hade laser och det var en Logitech g7 och med den kunde man flytta musen mycket snabbare utan att den "mätte" fel jämfört med iaf dåtidens optiska möss.

Nu är det sällan man ser laser möss öht. Är genuint nyfiken på vad som var dåligt med laser för jag tyckte den jag hade fungerade bra.

Ja om du alltid har perfekt underlag för en lasermus så fungerar dom väl bra men dom avvisar många musmattor och ytor..
En lasermus är där du INTE kan se ett rött hyfsat starkt ljus om du lyfter upp musen.
Optisk mus dock, fungerar på typ alla underlag och om man vant sig vid optiska sensorer så är det knepigt att använda laser tycker jag. Det är en smaksak heltenkelt!

Så Optisk mus har oftast ett starkt ljus under musen som lyser upp ytan där optiken scannar.
Lasermus har oftast inget ljus alls under musen.
Nuförtiden finns även optiska möss utan iaf synligt ljus.

Och jag tror det är tvärtom som du säger att man knappt ser lasermöss, alla har ju typ gått över till laser. Det är optiska möss man får söka efter med ficklampa.
Och ja första gen optiska, särskilt dom billiga som skolorna hade kunde man ju inte vispa runt med utan musen hamnade alltid i nån kant o vibrerade där bara man drog för fort men det var dåliga sensorer. MX518 läste inte fel fast man ibland vispa som en idiot!

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Hade musen vart trådlös samt optisk sensor (vilket den kanske får?), Hade jag faktiskt kunnat köa för den. Om inte, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja om du alltid har perfekt underlag för en lasermus så fungerar dom väl bra men dom avvisar många musmattor och ytor..
En lasermus är där du INTE kan se ett rött hyfsat starkt ljus om du lyfter upp musen.
Optisk mus dock, fungerar på typ alla underlag och om man vant sig vid optiska sensorer så är det knepigt att använda laser tycker jag. Det är en smaksak heltenkelt!

Så Optisk mus har oftast ett starkt ljus under musen som lyser upp ytan där optiken scannar.
Lasermus har oftast inget ljus alls under musen.
Nuförtiden finns även optiska möss utan iaf synligt ljus.

Och jag tror det är tvärtom som du säger att man knappt ser lasermöss, alla har ju typ gått över till laser. Det är optiska möss man får söka efter med ficklampa.
Och ja första gen optiska, särskilt dom billiga som skolorna hade kunde man ju inte vispa runt med utan musen hamnade alltid i nån kant o vibrerade där bara man drog för fort men det var dåliga sensorer. MX518 läste inte fel fast man ibland vispa som en idiot!

Nu pratar du väl lite i nattmössan? Laser är där du kan se ett ljus. Antingen röd, blå eller liknande. Optisk är där du inte kan se.
Dessutom är det lasermöss som är borta, optisk är vanligt. Självklart handlar det väl om olika sortiment där utbudet existerar. T.ex. vanlig mus, för kontorsmiljö och allmänt datoranvändande är det säkerligen mer vanligt med laser, men vid spel och liknande är det optisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odesjord:

Nu pratar du väl lite i nattmössan? Laser är där du kan se ett ljus. Antingen röd, blå eller liknande. Optisk är där du inte kan se.
Dessutom är det lasermöss som är borta, optisk är vanligt. Självklart handlar det väl om olika sortiment där utbudet existerar. T.ex. vanlig mus, för kontorsmiljö och allmänt datoranvändande är det säkerligen mer vanligt med laser, men vid spel och liknande är det optisk.

Menar du då att Original MX518 är en lasermus??
Varför heter den "Logitech® MX™518 Gaming-Grade™ Optical Mouse" isåfall?
Så vitt jag vet så är 518 en optisk mus och optiska möss har en stark lysdiod undertill (oftast)
Lasermöss har ingen lysdiod vad jag sett iaf. Kanske dagens optiska e utan diod men 518 hade väldigt stark diod undertill.

Edit: Kan va så ja så ja pratar i nattmössan ang att optiska e borta.. Det verkar som dom finns kvar och även den nya 518 kommer med optisk sensor enl rykten. Kändes ett tag som att alla hypade laser så mkt att dom tog över men så verkar det inte vara

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av odesjord:

Nu pratar du väl lite i nattmössan? Laser är där du kan se ett ljus. Antingen röd, blå eller liknande. Optisk är där du inte kan se.
Dessutom är det lasermöss som är borta, optisk är vanligt. Självklart handlar det väl om olika sortiment där utbudet existerar. T.ex. vanlig mus, för kontorsmiljö och allmänt datoranvändande är det säkerligen mer vanligt med laser, men vid spel och liknande är det optisk.

Ursäkta att jag kompletterar denns gamla tråd såhär långt efter men läste din kommentar igen nyligen men här har du lite information om OPTISKA möss

"Optical mice contain LEDs. ... Able to work on almost any surface, the mouse has a small,red light-emitting diode (LED) that bounceslight off that surface onto a complementary metal-oxide semiconductor (CMOS) sensor. The CMOS sensor sends each image to a digital signal processor (DSP) for analysis."
Källa även om den är rätt gammal men korrekt. https://computer.howstuffworks.com/question631.htm

Här har du även information om hur lasermöss fungerar:
An optical mouse and a laser mouse are based on the same technology, the difference is that a laser mouse uses a laser diode, vs a typical optical mouse, which uses an LED.

The light source shines on the surface, and the camera behind the lens on the bottom of the mouse takes pictures of the surface at a very high frame rate, around 600–1000fps.

Så båda använder ljus för att fungera men du ser inte ljuset från en lasermus om du inte kollar riktigt noga in i musen, då kan du se en minimal punkt med rött ljus men det ljuset kan du inte t.ex använda för att söka efter din snusdosa i ett bäcksvart rum
Med en (äldre o vissa nyare) optisk mus kan du lätt lysa upp datorbordet för att söka efter saker ^^
Tro mig har haft flera lasermöss vilka jag av någon anledning inte gillar och ännu fler optiska möss, den jag har nu, razer dearhadder 2013 är faktiskt den första optiska musen jag ägt som inte har en stark LED även om den är optisk. Källa:
http://www.whatmouse.com/razer-deathadder-2013-specs/
Och alla kontor jag jobbat på har haft starkt lysande optiska möss förutom kanske en CAD studio där faktiskt laser lämpar sig bättre

Så innan du kommenterar att folk pratar i nattmössan så borde du ta reda på inormation så de inte blir du själv som pratar i nattmössan
Rätta mig gärna om jag har fel!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W