Permalänk
Medlem

Partitionerar man SSD-diskar?

Bygger ihop en ny dator. Den första med SSD-diskar. Valde en på 250 för system och program och en på 500 för arbetsfiler. Någon föreslog att man kunde ha en separat för minnes-cache. Tänkte då på om man partitionerar SSD-diskar på samma sätt som mekaniska? Eller den läs-/skrivtekniken kanske gör det meningslöst? Minns förr att jag ibland lät systemet skapa ett reserverat utrymme för cache. Men med SSD kanske det krävs separata diskar för det?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Finns inga egentliga fördelar med partitioneringar.
Använd mappar/kataloger istället.

Fördelen på mekaniska diskar var att om man lyckas pricka in de innersta spåren på disken för saker man vill ha snabb åtkomst till så var avståndet inte lika långt i innerspåret.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Bygger ihop en ny dator. Den första med SSD-diskar. Valde en på 250 för system och program och en på 500 för arbetsfiler. Någon föreslog att man kunde ha en separat för minnes-cache. Tänkte då på om man partitionerar SSD-diskar på samma sätt som mekaniska? Eller den läs-/skrivtekniken kanske gör det meningslöst? Minns förr att jag ibland lät systemet skapa ett reserverat utrymme för cache. Men med SSD kanske det krävs separata diskar för det?

Finns ingen anledning att partionera SSD'er med mekaniska diskar så kunde man partionera på så sätt att la systemet och cache i de innersta spåren för att maxa läs och skrivhastigheterna. Men sån skit behöver man inte bry sig om med SSD. En annan fördel med partionering var att det gav lite extra säkerhet vid lagring av filer i händelse av att disken drabbades av läsfel. Återigen irrelevant vad gäller SSD.

Skulle råda dig att köpa 2 stycken 500 Giggare istället, de är dessa som är mest prisvärda just nu. 250 Giggarna är ju bara ett par hundringar billigare dvs inte värt...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Misstänkte att det var onödigt.

En annan sak. Om man vill göra en BUP-kopia på systemdisken? Har alltid en sådan av min bootdisk, så jag slipper installera om alla program om systemet kraschar.

Utgår från att det går att göra en BUP. Måste det vara på en annan SSD eller funkar det med formaterad hårddisk

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Inaktiv

Ja för att windows suger, hela NTFS har en bäst före datum på runt 2008.
Orsaken till partitionerna är många som att man har köpt in en större ssd på säg 2TB som man både ska ha till systemdisk och lite lagring. Genom att skapa en partition för C:\ så har du reserverat utrymme för den. Det är även smidigt i windows att jobba med olika olika enhetsbeckningar och vissa program har begränsningar i hur lång filnamn får göra.

Allt detta hade såklart gått att lösa utan partition om windows hade varit bättre.

I TS fall så är det mindre ssd som du tänker skaffa, vare sig hdd eller ssd i denna storlek brukar folk partitionerna. Ett problem med partitionering är att du utnyttjar utrymmet dåligt, då du vid varje partition bör ha lite ledigt utrymme för ny data.

*edit*
Så svaret är folk brukar ej partitionera vare sig mindre hdd eller ssd idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanMicke:

Tack för svar. Misstänkte att det var onödigt.

En annan sak. Om man vill göra en BUP-kopia på systemdisken? Har alltid en sådan av min bootdisk, så jag slipper installera om alla program om systemet kraschar.

Utgår från att det går att göra en BUP. Måste det vara på en annan SSD eller funkar det med formaterad hårddisk

Vad är BUP mer specifikt? Låter ju dock som en byte-för-byte-kopia, och det funkar identiskt med HDD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är BUP mer specifikt? Låter ju dock som en byte-för-byte-kopia, och det funkar identiskt med HDD.

Menar backup. Alltså en identisk kopia av systemdisken med OS och alla installerade program vid ett givet tillfälle. Så OM min systemdisk kraschar ska jag kunna köpa en ny och återskapa min gamla. Har software för det för nuvarande mekaniska disk.

Så motsvarande metod om man har en SSD-systemdisk är väl den korta frågan?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanMicke:

Menar backup. Alltså en identisk kopia av systemdisken med OS och alla installerade program vid ett givet tillfälle. Så OM min systemdisk kraschar ska jag kunna köpa en ny och återskapa min gamla. Har software för det för nuvarande mekaniska disk.

Så motsvarande metod om man har en SSD-systemdisk är väl den korta frågan?

Tänkte det. Det är exakt samma sak, med samma mjukvara.
Enda möjliga skillnaden om disken är NVMe och mjukvaran körs från bootbart medium, under ett OS som inte har stöd för NVMe (dvs annat än alla moderna OS), men alla sådana program borde ha stöd för det numer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja för att windows suger, hela NTFS har en bäst före datum på runt 2008.
Orsaken till partitionerna är många som att man har köpt in en större ssd på säg 2TB som man både ska ha till systemdisk och lite lagring. Genom att skapa en partition för C:\ så har du reserverat utrymme för den. Det är även smidigt i windows att jobba med olika olika enhetsbeckningar och vissa program har begränsningar i hur lång filnamn får göra.

Allt detta hade såklart gått att lösa utan partition om windows hade varit bättre.

I TS fall så är det mindre ssd som du tänker skaffa, vare sig hdd eller ssd i denna storlek brukar folk partitionerna. Ett problem med partitionering är att du utnyttjar utrymmet dåligt, då du vid varje partition bör ha lite ledigt utrymme för ny data.

*edit*
Så svaret är folk brukar ej partitionera vare sig mindre hdd eller ssd idag.

Jo, minst en partition är det normala. På en del SSD:er används det opartitionerade utrymmet av disken för att jämna ut slitaget på den. I så fall rekommenderas att man lämnar ca 10% av utrymmet oallokerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tänkte det. Det är exakt samma sak, med samma mjukvara.
Enda möjliga skillnaden om disken är NVMe och mjukvaran körs från bootbart medium, under ett OS som inte har stöd för NVMe (dvs annat än alla moderna OS), men alla sådana program borde ha stöd för det numer.

Skrivet av SAFA:

Jo, minst en partition är det normala. På en del SSD:er används det opartitionerade utrymmet av disken för att jämna ut slitaget på den. I så fall rekommenderas att man lämnar ca 10% av utrymmet oallokerat.

Driven datoranvändare men har stora luckor i kunskaper om hårdvaran. Så kan ni reda ut lite. F.ö. startas mjukvaran på CD vid boot. Får ändra till USB med nya datorn som saknar DVD. Så man är i vad jag kallar DOS-miljö då man skapar sin backup. Tanken är att i ett senare läge gör Restore till en ny, i detta fallet SSD-disk, som sedan sätts in som bootdisk i nya datorn. Det är vad jag skulle vilja uppnå rent konkret.

Har fullt upp just nu med att förbereda så jag får med allt inför en omfattande nyinstallation på datorn som är på väg, men troligen kan jag få all nödvändig info från MiniTool som gjort mjukvaran.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail