P-bot på besöksparkering?!

Permalänk
Medlem

Dom har kollat upp din registreringsskylt, sett att du (bilens ägare) bor i närheten och därmed gjort slutsatsen att du inte är besökande utan boende i området, och därefter gett dig en p-bot.

Beroende på hur pass långt bort du faktiskt bor så kan jag tycka att p-vakten gjort både rätt och fel.
Det är väl egentligen det enda diffusa här egentligen, vart går gränsen (i avstånd) för när man är besökande i området och inte om man bor i närheten?

Av ditt första inlägg TS så gissar jag att du inte bor jättelångt bort från besöksparkeringen ("åka och handla"), så tror det kan bli svårt för dig att lyckas få igenom en överklagan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

ingen p-skiva= bot tyvärr .har du ingen p-skiva vet dom inte hur länge du har stått där, och upp till dig att bevisa att du ha stått där 2h

Inte läst hela tråden, men: (bortse från om TS bor där eller inte...helt ointressant, om vi pratar besöksparkering)

* Kan man kräva av besökande att ha P-skiva? Vitsen med just besöksparkering faller ju rätt platt isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dom har kollat upp din registreringsskylt, sett att du (bilens ägare) bor i närheten och därmed gjort slutsatsen att du inte är besökande utan boende i området, och därefter gett dig en p-bot.

Fakta på det? Låter ju helt sjukt...

* Får jag inte låna ut min bil?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Fakta på det? Låter ju helt sjukt...

* Får jag inte låna ut min bil?

Du får väl såklart låna ut din bil men du har väl fortfarande en egen parkering som bilen ska stå på och då ska den parkeras där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fakta på det? Låter ju helt sjukt...

* Får jag inte låna ut min bil?

Det finns ett syfte med att man inte får stå på besök i områden där man bor. Hade man fått stå på besök där man bor hade alla p-rutor varit upptagna av de som bor i området och det hade varit väldigt svårt för besökare till området att få en tillfällig parkeringsplats. De bryr sig inte om vart du går efter du lämnat bilen utan bara vart bilen står skriven. Med andra ord kan man se det som om bilen är skriven i området så är den inte en besökare, så slipper man stirra sig blind på vad föraren gör. Men detta är väl något man lär sig när man tar körkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du får väl såklart låna ut din bil men du har väl fortfarande en egen parkering som bilen ska stå på och då ska den parkeras där.

Skrivet av Elektron:

Det finns ett syfte med att man inte får stå på besök i områden där man bor. Hade man fått stå på besök där man bor hade alla p-rutor varit upptagna av de som bor i området och det hade varit väldigt svårt för besökare till området att få en tillfällig parkeringsplats. De bryr sig inte om vart du går efter du lämnat bilen utan bara vart bilen står skriven. Med andra ord kan man se det som om bilen är skriven i området så är den inte en besökare, så slipper man stirra sig blind på vad föraren gör. Men detta är väl något man lär sig när man tar körkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag citerar er båda samtidigt. Då inget nytt framkom från min fråga. (hedersmedlem lol)
Fråga; fakta på att vakterna kollar upp var man bor?

Vad som lärs ut i dagens trafikskolor är helt ointressant...

edit: En besöksparkering är alltid tidsbestämd, oftast ett par timmar, väldigt sällan mer än sex timmar.
Trafikskola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag citerar er båda samtidigt. Då inget nytt framkom från min fråga. (hedersmedlem lol)
Fråga; fakta på att vakterna kollar upp var man bor?

Vad som lärs ut i dagens trafikskolor är helt ointressant...

Jag är tämligen övertygad över att det är förarens egna ansvar att förstå innebörden av vägskyltarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag är tämligen övertygad över att det är förarens egna ansvar att förstå innebörden av vägskyltarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte läst hela tråden, som jag skrev tidigare!
Inte heller det vi pratar om nu, så det kvittar, någon i tråden skrev att vakterna kollar upp var man bor.
Och sätter böter därefter.

Jag frågade då om fakta för den skrivelsen, inget annat. Det var min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Skall jag betala först, och sedan överklaga?

Nej, överklaga direkt.

Skrivet av backfeed:

Branschpraxis är att man alltid måste betala, även om man ska överklaga, vilket är helt åt helvete.

Skulle inte säga att det finns någon "branschpraxis". När det gäller privata parkeringsbolag finns det inget krav på att betala först och överklaga sen. Även om några kanske säger så för att få in pengarna från godtrogna syndare.
När kontrollavgift utfärdas genom kommunens omsorg eller om polis utfärder en trafikbot gäller det däremot att beta först och överklaga sedan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När kontrollavgift utfärdas genom kommunens omsorg eller om polis utfärder en trafikbot gäller det däremot att beta först och överklaga sedan.

Här har vi någon som inte tror utan vet. Jag skriver under på detta.
Har du kanske mer info om att vakter springer o kollar var folk bor också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har inte läst hela tråden, som jag skrev tidigare!
Inte heller det vi pratar om nu, så det kvittar, någon i tråden skrev att vakterna kollar upp var man bor.
Och sätter böter därefter.

Jag frågade då om fakta för den skrivelsen, inget annat. Det var min fråga.

Om det nu handlar om besöksparkering i ett bostadsområde och vad de ska avgöra för att se om man får stå där är om man är a) boende i området eller b) besökande så låter det som ett ganska rimligt förfarande att kolla var man bor? Vad ska de annars kolla?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gör antagandet att det inte är första gången du ställer dig på denna parkeringen och det är så att någon som bor vid dessa besöksparkeringar har irriterat sig tillräckligt länge för att ringa p-bolaget när du ställde dig där denna gång. Då har p-bolaget såklart bemödat sig med att kontrollera vart bilen är skriven och då utfärdat en bot helt korrekt. Det spelar ingen roll om du lånar ut bilen etc. skylten utgår från vart bilen är registrerad thats it.

Boten är alltså helt korrekt utfärdad och finns inget att överklaga, men nu vet du vad skylten innebär och kommer således inte ställa dig där igen vilken gör grannarna i området på bättre humör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har du kanske mer info om att vakter springer o kollar var folk bor också?

Kan bara spekulera... men hur ska de annars veta?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

Då har p-bolaget såklart bemödat sig med att kontrollera vart bilen är skriven och då utfärdat en bot helt korrekt. Det spelar ingen roll om du lånar ut bilen etc. skylten utgår från vart bilen är registrerad thats it

Säger inte emot dig i sak, om det nu är så att TS har utnyttjat en besöksparkering, klart man ska ha bot.

Men; Att vakterna skulle kolla var man bor, vem som äger en viss bil osv låter helt sjukt.
Därför ställer jag frågan en tredje gång, fakta på att det är så!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan bara spekulera... men hur ska de annars veta?

Spekulera kan vi göra. Vilket många gör här, jag ställde en relevant fråga.
Inte riktad mot just dig nu! Men att de har den tiden? Och den befogenheten osv att göra sådant låter overkligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Spekulera kan vi göra. Vilket många gör här, jag ställde en relevant fråga.
Inte riktad mot just dig nu! Men att de har den tiden? Och den befogenheten osv att göra sådant låter overkligt...

Tiden är P-bolagens bundsförvant, så tid har de nog. Detsamma gäller befogenheterna. Ackrediterade bolag kan ta del av de redan offentliga registren online.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tiden är P-bolagens bundsförvant, så tid har de nog. Detsamma gäller befogenheterna. Ackrediterade bolag kan ta del av de redan offentliga registren online.

Jovisst jag kan förstå att de kan göra det, men gör de verkligen det?
Och bevisningen sen, vid överklagande till Tingsrätt(?).

Jag har lånat ut min bil? Får min kompis inte parkera på besök, enligt uppsatta tider?
Vi pratar om besöksparkering nu, inte avställda rishögar som står överallt...

Låter helt overkligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jovisst jag kan förstå att de kan göra det, men gör de verkligen det?
Och bevisningen sen, vid överklagande till Tingsrätt(?).

Jag har lånat ut min bil? Får min kompis inte parkera på besök, enligt uppsatta tider?
Vi pratar om besöksparkering nu, inte avställda rishögar som står överallt...

Låter helt overkligt...

Det tar inte många sekunder att slå ett regnummer manuellt, har man då ett färdigt system i form av en app eller konsol (som dessutom kan läsa av nummerplåten med kamera) så går det nog än fortare.
P-bolag dokumenterar alla överträdelser, med foton, efter att folk skrev bottar som automatiskt överklagade alla P-botar. Gäller det en besöksparkering känns det rimligt att dokumentera även var bilens ägare bor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Jovisst jag kan förstå att de kan göra det, men gör de verkligen det?
Och bevisningen sen, vid överklagande till Tingsrätt(?).

Jag har lånat ut min bil? Får min kompis inte parkera på besök, enligt uppsatta tider?
Vi pratar om besöksparkering nu, inte avställda rishögar som står överallt...

Låter helt overkligt...

Du kan bli så förnärmad du vill, det ändrar inte på att det är väldigt simpelt att kolla upp. P-vakten tar säkert bild på bilen med synlig registreringsskylt och kan bevisa vem som ägde bilen vid tillfället.

Hur förklarar du att din kompis parkerar på besöksparkeringen istället för din parkering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Bra ide

kan man nämna detta i mitt överklagande menar du?

Skall jag betala först, och sedan överklaga?

Precis, alltid betala först och bestrida efter. Du vill inte att det ska gå till inkasso och sedan kronofogden.
Har du rätt får du pengar tillbaka och alla andra som blivit feldömda på den parkeringen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har inte läst hela tråden, som jag skrev tidigare!
Inte heller det vi pratar om nu, så det kvittar, någon i tråden skrev att vakterna kollar upp var man bor.
Och sätter böter därefter.

Jag frågade då om fakta för den skrivelsen, inget annat. Det var min fråga.

Jag har tyvärr ingen källa. Du kan ju ringa ett parkeringsvaktsföretag och fråga om deras arbetsmetodik, eller om du ser en pvakt ute i arbete så går det säkert fint och fråga dom med. Då får du en bra källa så kan du återknyta till tråden sedan med ditt resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@griid: Så länge man skickar in en skriftlig bestridan så gör kronofogden inget.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-han...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem

På många ställen behöver man ett parkeringstillstånd för att få parkera på besöksparkeringen och utan det så är man felparkerad där var än bilägaren/föraren bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Känns som att det inte finns något diskussionsvärde i denna tråd egentligen. TS bor i samma område som besöksparkeringen tillhör. Han får därmed inte parkera där och får följaktligen böter. End of story.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@griid: Så länge man skickar in en skriftlig bestridan så gör kronofogden inget.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-han...

Ok, bra info. Jag hade ändå betalat innan. Känns mer omständigt att få ytterligare en instans att överklaga ytterligare faktura.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vilka får nyttja en besöksparkering då?
Enligt mig så bör ju en person som är på besök vara en person som borde få stå på en besöksparkering. Så hade jag tolkat det iaf.
Jag har iaf fått böter två gånger, överklagat båda och fått rätt båda gångerna. Så lycka till

Edit: Läste precis att han skrev att han bor i närheten, så jag antar att man kanske inte räknas som besökare då..

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Vilka får nyttja en besöksparkering då?
Enligt mig så bör ju en person som är på besök vara en person som borde få stå på en besöksparkering. Så hade jag tolkat det iaf.
Jag har iaf fått böter två gånger, överklagat båda och fått rätt båda gångerna. Så lycka till

Edit: Läste precis att han skrev att han bor i närheten, så jag antar att man kanske inte räknas som besökare då..

Var det böter du fick när du stod på besöksparkering i ditt egna bostadsområde eller vad var det för parkeringsböter som du fick?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Var det böter du fick när du stod på besöksparkering i ditt egna bostadsområde eller vad var det för parkeringsböter som du fick?

Skickades från m.sweclockers.com

Fick böter, men överklaga och fick rätt.

1) Stod på ett gammalt övergångsställe utan skylt (alltså övergångsstället var borttaget).
2) Stod på en parkering där det stod handikapp på marken men ingen skylt (alltså handikapp var borttaget/flyttat).

Det är helt klart irriterande när man får böter för att parkeringsvakterna inte kan reglerna.
Extra arbete för att få tillbaka sina egna pengar helt i onödan.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Haha, det hade inte blivit mycket böter om man kunde säga "jag hade lånat ut bilen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ok, bra info. Jag hade ändå betalat innan. Känns mer omständigt att få ytterligare en instans att överklaga ytterligare faktura.

Det är såklart dina pengar men genom att betala riskerar du att aldrig få se dem igen även om du har rätten på din sida.
Bestrider du en kontrollavgift går det aldrig till någon annan instans. P-bolaget kan upprepa proceduren men i regel bara om de verkligen anser att du gjort fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net