Permalänk
Medlem

Dubbla Internetlinor in = ett nätverk

Hej,

Har precis köpt en ny lägenhet (5 rummare).
Det roliga är att det är två ihopslagna lägenheter och då två stycken Coaxial / kabel-tv uttag (Internet via Kabel-tv).

Min första tanke var att sätta upp två nät (två modem, etc etc).

Nu är jag mer inne på att köra två Koaxialkablar till en MOCA och nyttja den dubbla hastigheten (om min ISP stödjer detta).

Någon som har några tips på hur fasen jag kan få till detta?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror inte du kan köra två separata anslutningar som om dom var en och samma.. typ köra en virtuel port channel eller liknande. Det kräver också liknande möjlighet i andra ändan av förbindelsen, hos operatören.
Borde inte vara några problem sätta upp ett fail-safe, så om den ena är nere så växlar du över på den andra förbindelsen.. så länge din router stödjer det.
Krävs lite annat än vanliga hemma-prylar för att köra båda förbindelserna aktivt och typ lastbalansa mellan anslutningarna.. Det skulle gå iaf utan att din operatör behöver göra något.
Förutsätter nog att du betalar för båda förbindelserna till operatören.. att du ska kunna nyttja båda samtidigt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

@lacrits: Har inte "vanlig" nätverksutrustning.
Har en USG4 (Unifi) som router, den ska klara av att lastbalansera två linor.

Frågan är vad som krävs innan USGn.

Borde finnas något som kan ersätta mitt modem som stödjer två coax in och en alternativt två cat ut.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Hej,

Har precis köpt en ny lägenhet (5 rummare).
Det roliga är att det är två ihopslagna lägenheter och då två stycken Coaxial / kabel-tv uttag (Internet via Kabel-tv).

Min första tanke var att sätta upp två nät (två modem, etc etc).

Nu är jag mer inne på att köra två Koaxialkablar till en MOCA och nyttja den dubbla hastigheten (om min ISP stödjer detta).

Någon som har några tips på hur fasen jag kan få till detta?

Det är väl inte speciellt orginellt med flera internetmöjligheter, det finns mängder med Comhem-lägenheter som samtidigt även har fiber/nätverkskantakter som då ofta inte är kopplade till Comhem.

Att det knappast finns någon skog med trådar om ämnet är väl ingen slump, då det oftast varken är smart eller smidigt att ha flera Internetabonnemang (blir ju dyrare med flera abonnemang). Då är det bättre att skaffa ett enkelt som är tillräckligt snabbt för för behoven, de flesta erbjuder ju 0,5-1 gbit iallafall.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha 2 anslutningar men du kan inte räkna ihop bandbredden till en och samma eftersom du bara kan ha "en väg i taget" mellan klient och server.
2 klienter kan däremot använda varsin uppkoppling och på så sätt låta bli att belasta den andres.

Antagligen är det för bökigt att konfa upp det i förhållande till den lilla vinst man kan få i normalfallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Du bor inte i Köping

Jag har en ISP som kan levera 50-100Mbit ner / 10Mbit upp.

När ungarna använder allt sitt parallelt med att jag ska spela eller titta på något så går bandbrädden i taket.

Jag har inget emot att betala dubbelt för att få dubbla /nästan dubbla hastigheten.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja exakt så!

Jag tänkte sätta upp näten som 70/30 i balansering.
Kör jag 50/50 så kommer USGn inte förstå vart trafiken ska gå.

Ska ta ett snack med min ISP och se vad de har för rekommendationer.

Borde ju finnas en dosa med två coaxial in och två cat ut.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att du inte kan tanka hem grejor i 2Gbit/s bara för att du skaffar två 1Gbit-linor. Du kan inte dela upp ett IP-paket i två delar och skicka över varsin lina.
Är troligen mer ekonomiskt försvarbart att skaffa en router med ordentligt QoS-stöd istället för.

Permalänk
Medlem

@Krippa75: Jag är mer inne på att få lite mer höjd i bandbredden.
När alla sitter med sina enheter idag så går den i taket. Med dubbla linor och lastbalansering så borde det ge ett högre "tak".

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Allt du behöver är en router med lastbalanserar-funktion.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: det har jag. Jag behöver ju få de två koaxialkablarna dit också

Lättast är två modem. Snyggat är ett modem eller liknande som kan ta in två koaxialkablar och spotta ut två cat.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Ja, mer total bandbredd kommer det ju bli men om linan blir överlastad nu kan det mycket väl bli samma sak även med dubbla linor om du inte har QoS (vilket ju inte är att tänka på med USG).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@dannesthlm: Du bor inte i Köping

Jag har en ISP som kan levera 50-100Mbit ner / 10Mbit upp.

När ungarna använder allt sitt parallelt med att jag ska spela eller titta på något så går bandbrädden i taket.

Jag har inget emot att betala dubbelt för att få dubbla /nästan dubbla hastigheten.

Skaffa två linor då, en till kidsen och en till dig!
Det förtjänar du

Så kan de aldrig orsaka lagg när du lirar.
Men vad ska du då skylla på när det går kass, det måste du ta med i ekvationen tycker jag

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Då du köpt "två" lägenheter så är det absolut två linor in.
Du kan genom att trunka få dubbla kapaciteten, eller redundans.
Allt beror på hur du satt upp trunken.
Till det behöver du en switch eller router som har trunk funktion, eller kanske en dator som har fler än 3x nätverksuttag där du sätter upp en Windows server, eller Linux dist..

Och såklart kan du ladda ner filer med dubbla kapaciteten över IP när du kör trunkat, gäller bara sätta upp det rätt

Jag hade gjort såhär:

ComHem-->Brygga någon port med Wan porten-->
|Microtik router med Wifi där jag trunkat båda linorna från Boxarna
ComHem-->Brygga någon port med Wan porten-->

Genom denna lösning, slipper du öppna portar på nätverket 3x gånger då du är direktkopplad till internet genom bryggorna.
Du behöver bara öppna göra ändringar på Microtiken för att kunna administrera ditt nätverk.

Och iom Wifi på Microtiken som oftast är mer än 1gbit nuförtiden så kommer du kunna få max troughput med WIFI ifall du kör 2x 1GBit linor in. Dock kommer det lokala trådade nätverket fungera som en lastbalanserare iom 1gbit begräningen..
Sålänge du icke kör 10GB lokalt..

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Interface/Bonding

Permalänk
Medlem

@RetarDeD: Exakt min tanke!

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av claser:

Då du köpt "två" lägenheter så är det absolut två linor in.
Du kan genom att trunka få dubbla kapaciteten, eller redundans.
Allt beror på hur du satt upp trunken.
Till det behöver du en switch eller router som har trunk funktion, eller kanske en dator som har fler än 3x nätverksuttag där du sätter upp en Windows server, eller Linux dist..

Och såklart kan du ladda ner filer med dubbla kapaciteten över IP när du kör trunkat, gäller bara sätta upp det rätt

Det du beskriver kräver stör från operatören för att fungera och troligen skulle det ändå fungera dåligt om det fanns stöd eftersom det handlar om trafik via 2 modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@RetarDeD: Exakt min tanke!

Ja men du behöver ju inte koppla ihop dem, kör separat så slipper du bekymmer

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Förmodligen lättaste är att helt enkelt köra dubbla linor och dela upp alla enheter mellan dem. Ingen lastbalansering eller något annat, utan bara rent skilda(kanske inte nödvändigtvis skilda nät, du kan ju fortfarande låta de agera fallback åt varandra när en lina går ned).

Permalänk
Medlem

@RetarDeD: hmm.... Har kvar en Asus AC88 (router). Kanske bara köper ett modem, slänger in routern, så har ungarna sitt nät.
Och så har jag mitt fina Ubiquiti-nät för mig själv.

Fördelen med att ha allt via Ubiquiti-grunkorna är att jag får total insyn och statistik. Kan slå av och på enheter, sätta schema, profiler etc etc.

Sätter jag upp ett till nät till ungarna (Asus) så har jag två gränssnitt och pilla i.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: Precis. Sätter upp "ungarna 2.4" "Ungarna 5G" och "mitt 2.4" och "mitt 5G" men det är ju för enkelt

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd

Som andra redan påpekat så kan du lastbalansera båda linorna. Men hur du än vrider på de så får du leva med två modem. Om du nu är van att jobba med UBNTs mjukvara så kan du enkelt dela upp lasten i nätverket också. På så vis kan du styra hur mycke ungarna får använda utan att behöva dela upp bredbandet i två olika nätverk hemma. Jag har själv delat bandbredden hemma mellan datorer och alla annan utrustning som kräver internet för att de alltid skall finnas bandbredd så de räcker och blir över.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@RetarDeD: hmm.... Har kvar en Asus AC88 (router). Kanske bara köper ett modem, slänger in routern, så har ungarna sitt nät.
Och så har jag mitt fina Ubiquiti-nät för mig själv.

Fördelen med att ha allt via Ubiquiti-grunkorna är att jag får total insyn och statistik. Kan slå av och på enheter, sätta schema, profiler etc etc.

Sätter jag upp ett till nät till ungarna (Asus) så har jag två gränssnitt och pilla i.

Så du skall sitta övervaka dig själv med Ubi..?
Är det inte bättre att kunna övervaka barnen, sätta block på vissa ord, adress osv..?
Och 4x trådlösa nätverk? Bor du i en villa kan det va lungt, men jag som bor i höghusområde och har Ubiquti Wifi som kan se signaler ifrån haparanda(Älskar räckvidden), Har lite tight med kanaler

Jag hade tagit Asus router, konfat den med Custome firmware(DDWRT, Tomatoes osv) kört den trunk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du beskriver kräver stör från operatören för att fungera och troligen skulle det ändå fungera dåligt om det fanns stöd eftersom det handlar om trafik via 2 modem.

Kräver stöd ifrån operatören?
Så operatören behöver stöd i sin switch för att du ska kunna trunka?
Allt beror på hur man sätter upp detta, genom din operatör, som har switch med rätt protokoll, eller hemma hos dig i din router eller server..

Och, fungera dåligt?
Allt handlar om hur det är uppsatt..

Ex, ifall du satt upp trunk rätt, så skall bara ett IP användas när du kör spel eller annat som drar lågt bandbredd.
Men, ifall du tankar en stor tung fil, då kommer båda IP användas och delas upp så du får dubbel bandbredd
Ungefär som en raid fungerar..

Vissa saker kommer öka, som ladda ner torrent, filer osv men att surfa på webben kommer fortf va som att sitta på en lina..
Det beror tyvärr på att många sidor idag har SSL kryptering eller andra säkerhetsfunktioner.. och dem blir bananers med 2x IP adresser.. Man in the middle typ..
Därav singel lina troughput på surfande, men torrent, smb och annat dubbla.

Permalänk
Medlem

@claser: Jo trunkat är mer meck men det är roligt att hålla på så jag lutar mest ditåt.

Idag så har jag satt upp en separat användarprofil som ungarnas enheter ligger i. Där ser jag vad de surfar och har satt schema när nätet är tillgängligt.

Frågan nr. 1 är ju hur fasen man går tillväga från väggen till USG.

Alternativ 1. två modem - två cat - två portar i USG konfigurerade som WAN.
Alternativ 2. ett "företagsmodem" två coax in två cat ut - två portar i USG konfigurerade som WAN.
Alternativ 3. två coax till en SFP-kabel och in i Switchen konfigurerat som ett WAN. (Kräver nog handpåläggning hos ISP isåfall).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@claser: Jo trunkat är mer meck men det är roligt att hålla på så jag lutar mest ditåt.

Idag så har jag satt upp en separat användarprofil som ungarnas enheter ligger i. Där ser jag vad de surfar och har satt schema när nätet är tillgängligt.

Frågan nr. 1 är ju hur fasen man går tillväga från väggen till USG.

Alternativ 1. två modem - två cat - två portar i USG konfigurerade som WAN.
Alternativ 2. ett "företagsmodem" två coax in två cat ut - två portar i USG konfigurerade som WAN.
Alternativ 3. två coax till en SFP-kabel och in i Switchen konfigurerat som ett WAN. (Kräver nog handpåläggning hos ISP isåfall).

Typ Alternativ1:
1: Du behöver ringa Comhem, beställa 2x internet abonnemang så du får 2x modem hemskickade
2: konfa som jag skrivit i tidigare inlägg (brygga wan + någon port på comhem routern)
3: den trunkade porten på ComHem modemet/routern kopplar du sedan till Microtiken
4: konfa Microtiken så den vet att den och den porten är trunkade, detta behöver icke vara WAN port, det kan va vilken port du än vill.. Microtik går konfa precis som du vill..

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Interface/Bonding
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Improved_Load_Balancing_over_M...
https://systemzone.net/mikrotik-dual-wan-load-balancing-with-...

Permalänk
Medlem

@claser: Då blir det två modem. Det är kanske enklast

Det jag har och använder just nu är:
https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ (USG / Router).
https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-8-150w/ (Switch)
https://unifi-hd.ubnt.com/ (AP)
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-cloud-key/ (WLC)

gammal router: https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC88U/

Har kört mikrotik tidigare och kan inte annat än hålla med att de är överlägsna gällande konfigurering.
Nu är det dock Ubiquiti som gäller ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av claser:

Kräver stöd ifrån operatören?
Så operatören behöver stöd i sin switch för att du ska kunna trunka?
Allt beror på hur man sätter upp detta, genom din operatör, som har switch med rätt protokoll, eller hemma hos dig i din router eller server..

Och, fungera dåligt?
Allt handlar om hur det är uppsatt..

Ex, ifall du satt upp trunk rätt, så skall bara ett IP användas när du kör spel eller annat som drar lågt bandbredd.
Men, ifall du tankar en stor tung fil, då kommer båda IP användas och delas upp så du får dubbel bandbredd
Ungefär som en raid fungerar..

Vissa saker kommer öka, som ladda ner torrent, filer osv men att surfa på webben kommer fortf va som att sitta på en lina..
Det beror tyvärr på att många sidor idag har SSL kryptering eller andra säkerhetsfunktioner.. och dem blir bananers med 2x IP adresser.. Man in the middle typ..
Därav singel lina troughput på surfande, men torrent, smb och annat dubbla.

Det kommer inte att fungera bra på annat sätt än att olika trafik tar olika väg om inte operatören stödjer det, du får ju tex olika ipnummer för respektive dataflöde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Läs detta:
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Improved_Load_Balancing_over_M...
+
https://wiki.mikrotik.com/wiki/How_PCC_works_%28beginner%29
+
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:PCC

Så du förstår, själva uppdelningen skötts i detta fall på routern med en algo.
Denna funktion går att konfa så du kan få en viss sorts paket skickat till den adressen eller porten bara..

Ps, du är Cisco kille va..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@claser: Då blir det två modem. Det är kanske enklast

Det jag har och använder just nu är:
https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ (USG / Router).
https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-8-150w/ (Switch)
https://unifi-hd.ubnt.com/ (AP)
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-cloud-key/ (WLC)

gammal router: https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC88U/

Har kört mikrotik tidigare och kan inte annat än hålla med att de är överlägsna gällande konfigurering.
Nu är det dock Ubiquiti som gäller ;D

Ahhh, tog förgivet att USG var en microtik produkt..
My bad!

Men, jag hade bytt ut USG emot en Microtik:
https://mikrotik.com/products/group/ethernet-routers
Specifikt RB2011-3011 eller 4011
https://www.senetic.se/product/RB3011UIAS-RM?gclid=Cj0KCQjwrs...
________________________________________________________________________________________________
https://www.balticnetworks.com/mikrotik-routerboard-rb3011-co...
Quote:
The RB3011UiAS-RM is a 10-port device and the first from MikroTik to be running an ARM architecture CPU for higher performance than ever before. The RB3011 has ten Gigabit ports divided in two switch groups, an SFP cage and for the first time a Superspeed full size USB 3.0 port, for adding storage or an external 3G/4G modem. The unit comes with a 1U rackmount enclosure, a touchscreen LCD panel, a serial console port and PoE output functionality on the last Ethernet port.

Dessa routrar kan du ha upp emot 72 cores på CPU ifall jag icke missminner mig, halva priset om inte mer jämfört med Cisco och alla funktionerna du får..
https://www.balticnetworks.com/mikrotik-cloud-core-router-72-...

Riktigt grymma routrar som ser coola ut och har en touch färgdisplay som visar dig den info du vill..
Och, du kan konfa precis som du vill, är nästan programeringsnivå på detta.. men fiiifaaan va bra dom e..!!
Och, 1x SFP port på 10GBit + en POE port är helt OK för 1500-2000kr

Jämnför troughput på denna med en cisco router, och jämför sedan priserna på båda produkterna..
https://www.balticnetworks.com/docs/RB3011_RM.pdf