P-bot på besöksparkering?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Och varför skulle P-bolaget behöva bevisa det?

Är det självklart att man som boende i området får använda besöksparkeringarna om man ska besöka en granne?

Är det inte mer troligt att man oavsett vem man är hemma hos fortfarande räknas som boende och inte besökare i området och därför inte får ställa bilen där?

Jag är ingen jurist, jag vet inte exakt vad som gäller, magkänslan säger att TS är den som kommer behöva bevisa något och att han kommer få svårt att vinna en överklagan.

Han skall alltså bevisa något han gjort? Så funkar det inte. De skall bevisa att han har gjort fel, ej tvärtom.

Skall jag bevisa att jag inte utfört ett mord om jag blir anklagad? Nej.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkolito:

Det är bara betala o vara glad. läropeng. jävla p-bolag...

Vad är du bitter över? Blir du ofta "oskyldigt" dömd till böter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur förklarar du att din kompis parkerar på besöksparkeringen istället för din parkering?

Jag har stått i kö till egen parkeringsplats i snart 3 år i mitt bostadsområde. Lyxen att ha sin egen parkeringsplats drömmer jag om...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

Jag har stått i kö till egen parkeringsplats i snart 3 år i mitt bostadsområde. Lyxen att ha sin egen parkeringsplats drömmer jag om...

köp ett gods på ekerö, ingen kö

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Han skall alltså bevisa något han gjort? Så funkar det inte. De skall bevisa att han har gjort fel, ej tvärtom.

Skall jag bevisa att jag inte utfört ett mord om jag blir anklagad? Nej.

Han har stått i sitt bostadsområde på en gästparkering = de har gett parkeringsböter.
Nu är det han som ska bevisa motsatsen.

Det är lite som att du blir anklagad för mord och de har hittat mordvapnet med dina fingeravtryck samt en kamera som spelade in när du högg ihjäl personen.
Då ska du nog behöva bevisa att du inte gjort det ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Han har stått i sitt bostadsområde på en gästparkering = de har gett parkeringsböter.
Nu är det han som ska bevisa motsatsen.

Det är lite som att du blir anklagad för mord och de har hittat mordvapnet med dina fingeravtryck samt en kamera som spelade in när du högg ihjäl personen.
Då ska du nog behöva bevisa att du inte gjort det ..

Trodde han skrev att han parkerade på en besöksparkering en bit ifrån hans område, kanske missuppfattat då.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nej, kontrollavgift som utfärdas för felparkering på privat mark ska inte betalas utan bestridas i likhet med andra felaktiga fakturor. Vill parkeringsbolaget trots detta ha betalt så får dem gå till tingsrätten. Har du istället betalat så blir det du som får gå till tingsrätten och kräva tillbaka dina pengar.

Vid felparkeringsavgift, dvs vid felparkering på kommunal mark så ska man dock betala först.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Skulle inte säga att det finns någon "branschpraxis". När det gäller privata parkeringsbolag finns det inget krav på att betala först och överklaga sen. Även om några kanske säger så för att få in pengarna från godtrogna syndare.
När kontrollavgift utfärdas genom kommunens omsorg eller om polis utfärder en trafikbot gäller det däremot att beta först och överklaga sedan.

Ok, tack till er båda för den informationen!

Har alltid tyckt att det är väldigt underligt, och då är det alltså helt enkelt pga att jag har missförstått (alternativt att Q-Park har farit med osanning).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Trodde han skrev att han parkerade på en besöksparkering en bit ifrån hans område, kanske missuppfattat då.

Tyckte det var ganska tydligt i hans första inlägg, han skriver vidare och tror att man får parkera på gästparkeringar vilket får mig att tro att allt som kommer i efterhand är efterkonstruktioner...

Skrivet av badshroud:

Ställde bilen på en besöksparkering mitt bostadsområde i 2 timmar, från 17 till 19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Parkeringen ligger i ett annat kvarter längre upp i området från där jag bor.

Skrivet av badshroud:

Men jag bor inte vid den gatan, utan längre ner i området.

Skrivet av Viochee:

Tyckte det var ganska tydligt i hans första inlägg

Han skrev även detta, därav min fundering. Förstår du varför jag kunde tro det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Han skrev även detta, därav min fundering. Förstår du varför jag kunde tro det?

Editerade mitt ovanstående inlägg, men som jag nämnde känns det som något han kom på i efterhand, hatar själv att få böter men gästplatserna ska vara för besökande, nu vet vi inte avståndet och heller inte vad som är praxis för "hur nära sin bostad" man får ställa sig på gästparkeringen för att "besöka en kompis"

om de nu bor i samma hus får man alltså stå på gästparkeringen så länge man hälsar på sin kompis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Säger inte emot dig i sak, om det nu är så att TS har utnyttjat en besöksparkering, klart man ska ha bot.

Men; Att vakterna skulle kolla var man bor, vem som äger en viss bil osv låter helt sjukt.
Därför ställer jag frågan en tredje gång, fakta på att det är så!?

Skrivet av Falcon:

Spekulera kan vi göra. Vilket många gör här, jag ställde en relevant fråga.
Inte riktad mot just dig nu! Men att de har den tiden? Och den befogenheten osv att göra sådant låter overkligt...

Befongenhet att slå upp en bilägare i offentliga register? - Hmm..

Varför blir du nästintill stridslysten och kräver en källa på något som i sig är helt irrelevant för diskussionen i tråden? Spelar det någon roll för dig ifall P-vakten slår i ett register över bilar som har P-stillstånd i området, använder Transportstyrelsens ägarregister eller bara kan alla områdets bilar direkt i huvudet?

Är det nå mer helt oväsentlig fakta du kräver källa på, till exempel vilket märke och modell P-vakterna har på sina arbetskängor?

Av uppenbara skäl så är det skillnad på en parkeringsplats som är markerad med "P - 6 timmar" och "P - Besökande - 6 timmar". Om man kan "låna" ut bilen till valfri person som kan besöka området där bilen är registrerad, så kan man ju vaska besöksparkeringarna helt och hållet. Då kan man ju "låna" ut bilen till sin sambo/make/maka/barn/morförälder/farförälder, men som inte är ägare till bilen och låta dem "besöka" en varje dag och aldrig någonsin få böter...

Skrivet av frong:

Han skall alltså bevisa något han gjort? Så funkar det inte. De skall bevisa att han har gjort fel, ej tvärtom.

Skall jag bevisa att jag inte utfört ett mord om jag blir anklagad? Nej.

Nu blandar du ihop straffrätt med civilrätt. I den straffrättsliga processen så är det en åklagare som åtalar en person för brott som lyder under allmänt åtal. I dessa fall är det också åklagaren som ska styrka (bevisa) att brott föreligger och att det är ställt utom rimlig tvivel att den åtalade är skyldig till brottet.

I civilrätten (tvistemål) däremot, så finns ingen åklagare som kan ha bevisbördan. Det ligger istället på de båda parterna att argumentera och lägga fram bevis för sin sak (ofta med utgångspunkten att den som påstår något även ska lägga fram bevis som styrker detta påstående). Beviskraven är dessutom inte lika högt ställda i civilmål som i tvistemål.

När det då kommer till felparkering, så behöver en P-vakt aldrig någonsin identifiera föraren av ett fordon. Boten knyts till bilen och ansvaret landar slutligen på den registrerade ägaren (till skillnad från till exempel fortkörningsböter som endast är knutet till föraren). Varför skulle detta skilja sig när det kommer till besöksparkering?

Ett annat exempel är områden där det är förbjudet att parkera, men tillåtet att stanna för att hämta/lämna gods eller passagerare. Om en P-vakt då ser ett "till synes" parkerat fordon så kan denne bötfälla och sedermera eventuellt lägga fram denna bevisning i en domstol (till exempel att vakten observerade bilen i 8 minuter utan att någon lastning/avlastning skedde). Det är i så fall sedan upp till föraren/ägaren av fordonet att bevisa att det faktiskt rörde sig om lastning/avlastning av gods/passagerare. Det är tämligen omöjligt för en P-vakt att leta upp föraren för att själv kunna styrka vad denne haft för sig. Om föraren/ägaren inte kan lämna tillfredsställande bevisning angående detta, så kommer denne att förlora tvisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Editerade mitt ovanstående inlägg, men som jag nämnde känns det som något han kom på i efterhand, hatar själv att få böter men gästplatserna ska vara för besökande, nu vet vi inte avståndet och heller inte vad som är praxis för "hur nära sin bostad" man får ställa sig på gästparkeringen för att "besöka en kompis"

om de nu bor i samma hus får man alltså stå på gästparkeringen så länge man hälsar på sin kompis?

Nej, det får man inte enligt tidigare citerade lagtext i tråden.

Antar att han inte är skriven på adressen om besöksparkeringen ligger ett kvarter och en backe bort? Så kanske det funkar dock, har ingen aning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är busenkelt att kolla upp vem som äger en bil och vilken adress, finns ju i Transportstyrelsens egen app/websida, antingen få uppgifter som SMS (kostar några kronor) eller skickat till sin mejl (gratis).

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte läst hela tråden, men: (bortse från om TS bor där eller inte...helt ointressant, om vi pratar besöksparkering)

* Kan man kräva av besökande att ha P-skiva? Vitsen med just besöksparkering faller ju rätt platt isåfall.

Är väl rätt så vanligt med P-skiva för just besöksparkering? Ser inte hur vitsen faller platt med det. Tyvärr är det ju inte heller ovanligt med endast 2-4st besöksparkeringsplatser till ett område med över hundra lägenheter. Så om fler än ett fåtal ska kunna få besök under dagen så får ju tiden begränsas.

Flyttade nyligen själv till ett nytt område och hyresvärden var tydlig med att parkeringsvakterna slår upp registreringsnumret för att se om man är boende eller ej om man står på besöksparkeringen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkolito:

Det är bara betala o vara glad. läropeng. jävla p-bolag...

Snarare då jävla snöflingor som tycker de står över alla andra och som förväntar sig kunna ta sig extra bekvämligheter på alla andras bekostnad. Tack till alla p-lisor som förbättrar framkomligheten och ser till att parkeringar används som de är tänkta att användas.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du kan bli så förnärmad du vill, det ändrar inte på att det är väldigt simpelt att kolla upp. P-vakten tar säkert bild på bilen med synlig registreringsskylt och kan bevisa vem som ägde bilen vid tillfället.

Hur förklarar du att din kompis parkerar på besöksparkeringen istället för din parkering?

lol förnärmad. Verkligen.
Jag ställde en fråga och frågan är fortfarande helt obesvarad, bara spekulationer i tråden, som vanligt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ett annat exempel är områden där det är förbjudet att parkera, men tillåtet att stanna för att hämta/lämna gods eller passagerare. Om en P-vakt då ser ett "till synes" parkerat fordon så kan denne bötfälla och sedermera eventuellt lägga fram denna bevisning i en domstol (till exempel att vakten observerade bilen i 8 minuter utan att någon lastning/avlastning skedde). Det är i så fall sedan upp till föraren/ägaren av fordonet att bevisa att det faktiskt rörde sig om lastning/avlastning av gods/passagerare. Det är tämligen omöjligt för en P-vakt att leta upp föraren för att själv kunna styrka vad denne haft för sig. Om föraren/ägaren inte kan lämna tillfredsställande bevisning angående detta, så kommer denne att förlora tvisten.

Förstår. Låter ju dock otroligt svårt. Hur skall jag bevisa att jag faktiskt lyfte lådor upp och ner och att P-vakten bara stod där i 1 minut och kollade så länge denne inte filmat under tiden den observerat bilen? Gäller "hellre fria än fälla" även i dessa mål?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Är väl rätt så vanligt med P-skiva för just besöksparkering? Ser inte hur vitsen faller platt med det.

Ok. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Exempel;
* Jag kommer 50 mil på besök till mina barn.
* Jag ska då i den kommunen eller på den P-platsen ha "P-skiva" redo?
Du måste väl ändå förstå att du tänkte helt bortom all rimlighet, om du ens tänkte...
Läs på vad en P-skiva är innan du uttalar dig, trafikskola "and all that".

"Eliten" vaknar till liv som vanligt här och just när skolorna börjar också, efter 8-9, hmm konstigt.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Nu förutsätter jag nog något väldigt konstigt här men nog borde dina barn som du ska besöka veta vad det är för regler som gäller för besöksparkeringen på det område där de bor? Om de inte gör det så får du väl kontakta dina barn som du ska besöka när du väl kommer dit och du ser att det står att man måste ha P-skiva och fråga hur du ska göra? Om de kanske har en sådan skiva att låna ut till dig så du kan ställa dig på besöksparkeringen? Om de nu inte har det och du då alltså inte får ställa dig på besöksparkeringen så har du väl två val helt enkelt. Ställa dig där ändå och hoppas på att du inte åker dit eller så får du hitta en parkering som du får stå på. Svårare än så är det inte. Man kan inte räkna med att andra ska lösa alla problem åt en utan ibland får man själv försöka tänka till och "göra jobbet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Exempel;
* Jag kommer 50 mil på besök till mina barn.
* Jag ska då i den kommunen eller på den P-platsen ha "P-skiva" redo?
Du måste väl ändå förstå att du tänkte helt bortom all rimlighet, om du ens tänkte...
Läs på vad en P-skiva är innan du uttalar dig, trafikskola "and all that".

"Eliten" vaknar till liv som vanligt här och just när skolorna börjar också, efter 8-9, hmm konstigt.

Jag förstår inte alls här, vad är det som är orimligt? Är det något exotiskt med att ha en P-skiva i bilen? Det finns ju hur många parkeringar som helst i var och varannan stad som kräver P-skiva, det är ju det första man köper in när man skaffar bil. Förlåt för stickspår men jag tyckte bara att det här lät så konstigt.

Eller missförstår jag något Falcon? Vad menar du är för speciellt med en P-skiva, tänker du att den skulle vara unik för varje enskild stad?

Det här är vad jag menar är en P-skiva, köp en direkt om du inte har:

P-skiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Exempel;
* Jag kommer 50 mil på besök till mina barn.
* Jag ska då i den kommunen eller på den P-platsen ha "P-skiva" redo?
Du måste väl ändå förstå att du tänkte helt bortom all rimlighet, om du ens tänkte...
Läs på vad en P-skiva är innan du uttalar dig, trafikskola "and all that".

"Eliten" vaknar till liv som vanligt här och just när skolorna börjar också, efter 8-9, hmm konstigt.

Varför diskutera så aggressivt? Det är jättevanligt med P-skiva, på alla platser jag besökt runt om i landet så behövs P-skiva i princip, som någon här sa innan. P-skiva är bland det första man skaffar när man köper bil. Det bör också stå utmärkt på ställen att P-skiva krävs. Kommer man till en ny kommun är man också ansvarig att kolla upp regler, man kan inte förutsätta det ena eller andra.

Det är helt OK att ha olika åsikter men grymt onödigt att i princip hoppa på folk.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Exempel;
* Jag kommer 50 mil på besök till mina barn.
* Jag ska då i den kommunen eller på den P-platsen ha "P-skiva" redo?
Du måste väl ändå förstå att du tänkte helt bortom all rimlighet, om du ens tänkte...
Läs på vad en P-skiva är innan du uttalar dig, trafikskola "and all that".

"Eliten" vaknar till liv som vanligt här och just när skolorna börjar också, efter 8-9, hmm konstigt.

p-skiva fanns inte i trafikskolornas böcker när jag tog körkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Exempel;
* Jag kommer 50 mil på besök till mina barn.
* Jag ska då i den kommunen eller på den P-platsen ha "P-skiva" redo?
Du måste väl ändå förstå att du tänkte helt bortom all rimlighet, om du ens tänkte...
Läs på vad en P-skiva är innan du uttalar dig, trafikskola "and all that".

"Eliten" vaknar till liv som vanligt här och just när skolorna börjar också, efter 8-9, hmm konstigt.

Du kanske borde läsa vad jag skrev en gång till, för du tycks ha läst in en hel del irrelevant sörja.
Vad jag skrev var att det är vanligt med just krav av P-skiva även på besöksparkeringar. Lade ingen vidare egen tanke eller åsikt om det annat än att jag kan förstå rimligheten i varför P-skiva avkrävs, då det vanligtvis finns väldigt få parkeringsplatser för besökande till områden med bra över hundratalet lägenheter.

Är nog mycket jag fick lära mig i trafikskolan som är irrelevant idag - var rätt många år sedan man var där.

P-skiva är väl för övrigt mer eller mindre standardutrustning i bil i dag om man befinner sig i någorlunda större orter på 10000-15000 invånare eller fler?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Brukar även vara p-skiva som gäller vid många köpcentrum, just för att man inte ska använda platserna till annat än när man är där och handler. Inget konstigt med det. P-skiva är ju ett "måste" i varje bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Förstår. Låter ju dock otroligt svårt. Hur skall jag bevisa att jag faktiskt lyfte lådor upp och ner och att P-vakten bara stod där i 1 minut och kollade så länge denne inte filmat under tiden den observerat bilen? Gäller "hellre fria än fälla" även i dessa mål?

Nu är ju detta väldigt off-topic. Men det är ju upp till en domstol att bedöma den historia/bevisning som läggs fram i rätten (från båda parter). Hur man ska bevisa det ena eller andra har jag ingen erfarenhet av. Men en gissning kan ju utöver din historia om vad du faktiskt gjort (alltså vilken sträcka du hävdar dig burit lådor och hur lång tid detta rimligen kan tänkas ta), med hjälp av eventuella vittnen, etc. kan övertyga domstolen om att P-bolaget gjort fel. "Hellre fria än fälla" är ju ett talesätt som kommer av att vi har högt ställda beviskrav och att åklagaren har bevisbördan i brottmål (alltså straffrätt). I civilrätt, är det ju två "jämlika" parter (i den form att staten/polisen inte blandar sig i) som har en tvist. Det går liksom inte att "fria eller fälla" någon i fråga om en vårdnadstvist. Eller om jag anser att du är skyldig mig pengar för en utförd tjänst, etc.

Du får ju dessutom ta i beaktande att även P-bolaget behöver lägga fram sin bevisning. Har de endast en "muntlig" historia så är ju inte den bevisningen särskilt stark. Vad jag därför tror är att P-bolagen har system/applikationer som hjälper till med detta. Då nämligen att räkna tid från att man knappat in ditt regnummer och ventilpostioner, tills att de skriver ut själva boten. På detta sätt så måste P-vakten stå vid din bil när såväl tiden börjar räknas, som när den sedan avslutas. Sen kan det säkert finnas sätt att gå runt även detta och fuska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu är ju detta väldigt off-topic. Men det är ju upp till en domstol att bedöma den historia/bevisning som läggs fram i rätten (från båda parter). Hur man ska bevisa det ena eller andra har jag ingen erfarenhet av. Men en gissning kan ju utöver din historia om vad du faktiskt gjort (alltså vilken sträcka du hävdar dig burit lådor och hur lång tid detta rimligen kan tänkas ta), med hjälp av eventuella vittnen, etc. kan övertyga domstolen om att P-bolaget gjort fel. "Hellre fria än fälla" är ju ett talesätt som kommer av att vi har högt ställda beviskrav och att åklagaren har bevisbördan i brottmål (alltså straffrätt). I civilrätt, är det ju två "jämlika" parter (i den form att staten/polisen inte blandar sig i) som har en tvist. Det går liksom inte att "fria eller fälla" någon i fråga om en vårdnadstvist. Eller om jag anser att du är skyldig mig pengar för en utförd tjänst, etc.

Du får ju dessutom ta i beaktande att även P-bolaget behöver lägga fram sin bevisning. Har de endast en "muntlig" historia så är ju inte den bevisningen särskilt stark. Vad jag därför tror är att P-bolagen har system/applikationer som hjälper till med detta. Då nämligen att räkna tid från att man knappat in ditt regnummer och ventilpostioner, tills att de skriver ut själva boten. På detta sätt så måste P-vakten stå vid din bil när såväl tiden börjar räknas, som när den sedan avslutas. Sen kan det säkert finnas sätt att gå runt även detta och fuska.

Tack för förklaringen

Skrivet av lossah:

Varför diskutera så aggressivt? Det är jättevanligt med P-skiva, på alla platser jag besökt runt om i landet så behövs P-skiva i princip, som någon här sa innan. P-skiva är bland det första man skaffar när man köper bil. Det bör också stå utmärkt på ställen att P-skiva krävs. Kommer man till en ny kommun är man också ansvarig att kolla upp regler, man kan inte förutsätta det ena eller andra.

Det är helt OK att ha olika åsikter men grymt onödigt att i princip hoppa på folk.

Jag har aldrig ägt eller använt en p-skiva. Framför allt kört bil i Västra Götaland. Hur får man tag på en om det behövs? Kommunen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har aldrig ägt eller använt en p-skiva. Framför allt kört bil i Västra Götaland. Hur får man tag på en om det behövs? Kommunen?

Man kunde hämta ut hos kommunen förut iaf - vet inte hur det är med den saken idag. Annars kan du köpa på valfri bensinmack för 10-20kr.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur dom vet att du inte är besökande, för allt tyder ju på att dom vet om att du inte besöker någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Exempel;
* Jag kommer 50 mil på besök till mina barn.
* Jag ska då i den kommunen eller på den P-platsen ha "P-skiva" redo?
Du måste väl ändå förstå att du tänkte helt bortom all rimlighet, om du ens tänkte...
Läs på vad en P-skiva är innan du uttalar dig, trafikskola "and all that".

"Eliten" vaknar till liv som vanligt här och just när skolorna börjar också, efter 8-9, hmm konstigt.

Det känns som att det är du som är oförstående med vad en P-skiva är och vilka krav som ställs på dig som förare av ett fordon.

Detta är en P-skiva: Bild på P-skiva
Det är inte en mänsklig rättighet att parkera sitt fordon. Det är din skyldighet som förare att ta reda på och följa de lagar och regler som gäller på en parkeringsplats. På vissa platser krävs P-skiva, på andra krävs det att du betalar kontant, vissa tar bara kort och andra kanske kräver en app. På ett femte ställe så får bara de som har ett visst P-tillstånd stå.

Men du kanske ska få parkera vart du vill, allt annat är ju bortom att rimlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fakta på det? Låter ju helt sjukt...

* Får jag inte låna ut min bil?

Klart du får, se bara till att dom inte parkerar på en besöksparkering i närheten av där du bor.
Hade varit superlätt att gå runt besöksparkerings-restriktionen annars, bara att låna ut bilen till frugan/ungarna/kombon och låta dom ställa sig på besöksparkeringen -> alla besöksparkeringar hade kloggats upp av folk som inte egentligen är besökande.

Skrivet av Falcon:

Ok. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Exempel;
* Jag kommer 50 mil på besök till mina barn.
* Jag ska då i den kommunen eller på den P-platsen ha "P-skiva" redo?
Du måste väl ändå förstå att du tänkte helt bortom all rimlighet, om du ens tänkte...
Läs på vad en P-skiva är innan du uttalar dig, trafikskola "and all that".

Känns mer som att det är du inte har koll på vad en P-skiva är, annars hade du nog inte klagat så mycket över den.
Använder aldrig P-skiva själv då vi mig veterligen inte ens har någon parkering som använder sig av den där jag bor, men har ändå en liggande i handskfacket ifall jag skulle behöva en. Inte som att den tar stor plats direkt.

Skrivet av Falcon:

"Eliten" vaknar till liv som vanligt här och just när skolorna börjar också, efter 8-9, hmm konstigt.

Ironiskt att just du skriver detta, då den enda i denna tråden som beter sig illa och nedvärderande mot andra forumanvändare är du själv.
Känns nästan som att du försöker få tråden låst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.