kan jag acceptera det cdon gjorde?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009

kan jag acceptera det cdon gjorde?

köpte ramminnen av cdon för ett antal år sedan dem skickade mig fel minnen samma märke och utseende etc (svårt att komma ihåg exakt tror det var fel spec men det står i tråden) , detta märkte jag inte först tills jag rivit sönder kartongen och byggt datorn, dem erbjöd mig spel som kompensation (jag förlorade runt 4-5k på deras misstag) jag accepterade inte spel och bad om pengarna jag väntade på svar i flera veckor, tillslut så bad dem mig att skicka tillbaka dem vilket jag inte hade möjlighet till, jag har nu gått fram och tillbaka med dem i detta ärendet och dem har fortsatt att neka att ge mig någon sorts kompensation fick detta svaret nyligen

Hej Jonathan,

Jag har nu kollat igenom detta ärende med ansvarig och vi kommer tyvärr att fortsätta neka detta då du inte har något underlag på att du ska ha skickat in varorna, du inte återkommit till oss inom skälig tid, samt att du inte kan återkomma med våra tidigare mejl.
Önskar du att överklaga detta beslut hänvisar vi dig till Allmänna reklamationsnämnden, alternativt en kundombudsman.
Ha en fin dag!
Med vänliga hälsningar,
Alfred

gjorde en tråd om det just då https://www.sweclockers.com/forum/trad/1261213-kopte-8-stycke...

EDIT tack för svar vet nu att cdon inte är skyldiga något så jag får bara acceptera det då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Låter svårt att få hjälp om du inte tänker skicka tillbaka varan?

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15)|| Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

De bad skicka tillbaka dem men du avstod hur ska de då kunna hjälpa dig 5 år senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Du är medveten om att köpet skedde 2013 eller...?

Och att det nu är 2018?

5 år... släpp och gå vidare?

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: Asus Z270H | Processor: Intel i7 7700k @ 4.8GHz | Kylning: Corsair H115i | Ram: Corsair Vengance 16gb DDR4 3200mhz | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL OC | PSU: EVGA Supernova 650W Gold | Skärm: Asus XB271HU 1440p 165Hz G-sync |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Nu tror jag absolut du kan glömma att få något, det har gått 5år och det finns nog inget som kommer att göras. Jag skulle nog aldrig ens tänka på det 5år senare, sen att du inte såg det direkt dom skickade dig grejerna är ju lika mycket ditt fel isåfall som deras.

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

Vad exakt är det du tycker att CDON har gjort fel? Hur länge sedan är "ett antal år sedan"?

Kan tänka mig att du är shit out of luck om det nu (baserad på din första tråd) har gått fem år sedan du köpte varan.

Juridiskt sett har jag för mig att man brukar anse att ett par månader är att räkna med "inom skälig tid" då reklamationen borde genomförts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2004

Du har fått möjlighet till ersättning, dels spel, dels att skicka tillbaka de använda produkterna, men du har tackat nej? För att? Och 5 år senare vill du fortfarande ha annan ersättning trots att du nekat deras alternativ. Nja...

The what what in the what now?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av isbjoern:

Du är medveten om att köpet skedde 2013 eller...?

Och att det nu är 2018?

5 år... släpp och gå vidare?

Exakt, håller med här

Skälig tid:

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Att han gav sig 2013 , gör att han får räkna med att få noll och intet i dagsläget, han gav helt enkelt CDON rätt genom att inte reklamera
Reklamation av varan kan han ju inte heller göra då det gått mer än 3 år.

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Vad menar du med att du inte hade möjlighet att skicka tillbaka dem?
Det är väl ändå ett måste för att Cdon ska kunna ta ställning till ärendet.
Det är du som har tabbat dig i ärendet genom att behålla produkten trots att de bad dig skicka in den.
Släpp det hela och ta lärdom.

Det är snart sex år sedan det hela inträffade. Du skulle ju direkt returnerat dem, inte vänta 6år innan du kan tänka dig att skicka in dem.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Haziza:

De bad skicka tillbaka dem men du avstod hur ska de då kunna hjälpa dig 5 år senare?

Skickades från m.sweclockers.com

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Är det måhända dags för en uppdatering av datorn och det hade varit sweet med en liten kompensation att finansiera köpet med?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Knappast Cdons fel det här. Ber de dig att skicka in produkten så får du ju göra det??

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i

Det här måhända vara den sämsta förklaring jag sett på länge, varför ska CDON ansvara för att du inte har en liten plastlåda att lägga dem i , slängde du originalförpackningen så gjorde du ytterligare en dum grej ovanpå en annan dum grej

Du får helt enkelt stå för det här precis som andra säger i tråden redan

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

Det är surt, men det kan ju inte vara CDons fel att du inte har något att lägga minnena i, då får man ju fixa något?

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av godspeed:

Det här måhända vara den sämsta förklaring jag sett på länge, varför ska CDON ansvara för att du inte har en liten plastlåda att lägga dem i , slängde du originalförpackningen så gjorde du ytterligare en dum grej ovanpå en annan dum grej

Du får helt enkelt stå för det här precis som andra säger i tråden redan

tror det tog flera månader för dem att vilja ha tillbaka allt hur ska jag skicka tillbaka något efter en så lång tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

Jag är intresserad av att veta hur du förlorade 4k - 5k pga deras misstag?

i5-8600k, 16GB 3200Mhz, Asus STRIX 1080Ti OC, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

"inte hade något att lägga dem i"

Bästa ursäkten du kan komma på efter fem år?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av zzcool:

tror det tog flera månader för dem att vilja ha tillbaka allt hur ska jag skicka tillbaka något efter en så lång tid?

Göra som vilken annan "normalt" logiskt tänkande person hade gjort, skaffat dig en liten låda, gått till posten, skickat åter med spårbar frakt och sen begärt åter pengarna för frakten också för returen?

Edit:
För övrigt kan ju moderatorerna låsa den här tråden, den har absolut noll diskussionsvärde

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lindahlj:

"inte hade något att lägga dem i"

Bästa ursäkten du kan komma på efter fem år?

ingen ursäkt hur ska jag skicka tillbaka minnen utan något antistatiskt skydd och så långt efter?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av KAN1N:

@zzcool: Vadå inte hade möjlighet till att skicka tillbaka minnena? Du måste ju alltid skicka tillbaka produkten i fråga så att företaget kan få möjlighet att byta ut dessa åt dig.

dem ville inte byta ut det från början dem ville ge spel i kompensation, angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn samt inte hade något antistatiskt skydd att skicka dem i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

@zzcool: Ja, dom kan neka dig som mycke dom vill just nu. Dom har inte längre någon skyldighet mot dig som kund överhuvudtaget. Som dom flesta här redan påpekat så gjorde du fel från början genom att neka den hjälp som du kunde få inom rimlig tid. Om dom behöver ha komponenterna tillbaka innan någon form av ersättning eller reklamation kan göras så är de din skyldighet att se till att de blir gjort. Inte butikens! Nu har de dessutom gått fem år sen du gjorde affären. Med andra ord så är inte butiken skyldig dig något och du får stå ditt kast helt enkelt. Du får se de som en väldigt dyr läxa.

Rättstavning och tillägg

🖥 Fractal Design Core 500. Intel Core i5-8400. GIGABYTE B360N WIFI. 16GB Crucial Ballistix 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 500GB WD BLACK SN750.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av zzcool:

dem ville inte byta ut det från början dem ville ge spel i kompensation, angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn samt inte hade något antistatiskt skydd att skicka dem i.

Haha då kunde du kanske ha skaffat Antistat-påsar?
Kostar typ 80 spänn på Kjell..
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Så hade du sparat dina 5k.
Ditt fel, du valde att inte skicka in nåt så denna kampen har du redan förlorat dessvärre.

Citera för svar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av HC-8315:

@zzcool: Ja, dom kan neka dig som mycke dom vill just nu. Dom har inte längre någon skyldighet mot dig som kund överhuvudtaget. Som dom flesta här redan påpekat så gjorde du fel från början genom att neka den hjälp som du kunde få inom rimlig tid. Om dom behöver ha komponenterna tillbaka innan någon form av ersättning eller reklamation kan göras så är de din skyldighet att se till att de blir gjort. Inte butikens! Nu har de dessutom gått fem år sen du gjorde affären. Med andra ord så är inte butiken skyldig dig något och du får stå ditt kast helt enkelt. Du får se de som en väldigt dyr läxa.

Jag tror att vi kanske har en del av svaret här i denna annons som TS gjort och med det sagt tycker jag vi låter moderatorerna ta hand om detta.

#17567462

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av HC-8315:

@zzcool: Ja, dom kan neka dig som mycke dom vill just nu. Dom har inte längre någon skyldighet mot dig som kund överhuvudtaget. Som dom flesta här redan påpekat så gjorde du fel från början genom att neka den hjälp som du kunde få inom rimlig tid. Om dom behöver ha komponenterna tillbaka innan någon form av ersättning eller reklamation kan göras så är de din skyldighet att se till att de blir gjort. Inte butikens! Nu har de dessutom gått fem år sen du gjorde affären. Med andra ord så är inte butiken skyldig dig något och du får stå ditt kast helt enkelt. Du får se de som en väldigt dyr läxa.

om dem bad mig att skicka tillbaka minnena från första början så hade jag gjort det men dem erbjöd istället spel som komepsnation tackade nej och fick sen inget svar, om dem hade bett mig skicka tillbaka dem första gången jag kontaktade om så hade jag gjort detta, vet att jag gjorde fel i att inte skicka tillbaka dem men tycker dem skulle ha bett mig skicka tillbaka dem när jag kontaktade dem och inte vänta i från vad jag kommer ihåg månader, att erbjuda spel som kompensation skulle dem inte ha gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av zzcool:

dem ville inte byta ut det från början dem ville ge spel i kompensation, angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn samt inte hade något antistatiskt skydd att skicka dem i.

Men jösses, erbjöd dom sig att ta tillbaka minnena så får man ju helt enkelt plocka ur dom, kan du inte vara utan datorn i en vecka eller två så är det ju ditt problem och inte CDON's.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av godspeed:

Jag tror att vi kanske har en del av svaret här i denna annons som TS gjort och med det sagt tycker jag vi låter moderatorerna ta hand om detta.

#17567462

förstår inte riktigt vad annonsen har med det att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av zzcool:

angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn

Ja nu blev det klurigt

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Olofstorp/Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Naga:

Ja nu blev det klurigt

jag skulle bli utan dator och jag hade inget att skicka dem i och det hade gått en lång tid, hur skulle jag skicka tillbaka dem, jag visste inte ens att jag kunde skicka tillbaka dem i vilket förpackning som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Datornörd som känner sig berättigad vad skit som helst

Pinsam tråd.

Edit: ser nu vem du är och minns dina andra trådar. Sök hjälp och sluta med internet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

1. Hur "förlorade du 4-5k" på ett misstag du inte noterade förren du byggt ihop datorn? (om man utgår från din gamla tråd så fick du 4x8GB istället för 8x4GB, och om jag har rätt för mig har du alltså fått dyrare moduler än du beställde)

2. Om du upptäckte felet när du byggde datorn, och ville få det fixat, varför gjorde du dig av med förpackningen?

3. Om du inte har orginalförpackningen så hör man av sig till CDON och ber dem komma med ett alternativ (av ditt senaste svar från CDON verkar det som om du bara slutade svara).

Tycker inte du har rätt till någon ersättning längre (i början hade du ett tillräckligt case) men du sumpade det (även om det verkar som om du fick ett fel till din fördel)

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder