GPO, felsökningshjälp. Start-script körs ej.

Permalänk
Medlem

GPO, felsökningshjälp. Start-script körs ej.

Jag är hyfsat ny på GPO, så jag behöver lite hjälp med att förstå en sak.

Snabbförutsättningar:
Finns 2 sorters datorer, som får olika GPOer.
Datorgrupp 1 och 2 helt enkelt.

Jag har skapat ett script i Powershell som jag vill ha kört under start av Windows. (W7)
Jag har kört detta lokalt på testdatorer i både grupp 1 och 2, vilket fungerar.
Jag har lagt in scriptet enligt bild från google:

Detta fungerar på grupp 1, men ej grupp 2.
Grupp 2 får GPOn, men scriptet körs ej.
Kollar jag rsop.msc på en dator i grupp 2 så körs aldrig något script på denna plats = Computer Configuration (men User Config/Scripts körs)
D.v.s. finns ingen tid eller datum för senaste körning.
Det finns dock på grupp 1.

Så något gör att Startup-Script inte körs under Computer Configuration på grupp 2.

Var kan jag börja med detta?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kör kommandot Gpresult /h report.html

Kolla i rapporten vad det står vid GPOn, applied eller denied?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Var ligger scriptet? Under GPO i sysvol? Då har båda grupperna access men om de ligger någon annanstans så kan det vara behörigheter.

Sedan OU, är GPOn länkad till det OU där datorer i grupp2 ligger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thirdace:

Kör kommandot Gpresult /h report.html

Kolla i rapporten vad det står vid GPOn, applied eller denied?

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar inte fungera, har testat olika mappar, som olika användare, kört cmd som admin med mera men får bara "FEL:" och en 2 byte file.

Skrivet av jocke92:

Var ligger scriptet? Under GPO i sysvol? Då har båda grupperna access men om de ligger någon annanstans så kan det vara behörigheter.

Sedan OU, är GPOn länkad till det OU där datorer i grupp2 ligger?

Det ligger i sysvol.
Bägge grupper ligger på samma ställen, det är bara en AD-grupp med tillhörande gpoer som skiljer sig.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ny info.
Efter omstart så får jag fel i rsop.msc.

Grupprincipinfrastruktur misslyckades på grund av det fel som anges nedan.
Den angivna domänen finns inte eller kunde inte kontaktas.

Obs! På grund av ett fel i grupprincipkärnan, behandlade inga andra grupprincipkomponenter sina principer. Detta innebär att statusinformation för andra komponenter inte är tillgänglig.

Har satt Vänta på nätverk vid uppstart till Enabled. Hjälper inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bägge grupper ligger på samma ställen, det är bara en AD-grupp med tillhörande gpoer som skiljer sig.

Ligger datorerna i samma OU med?

Skrivet av SirMacke:

Ny info.
Efter omstart så får jag fel i rsop.msc.

Grupprincipinfrastruktur misslyckades på grund av det fel som anges nedan.
Den angivna domänen finns inte eller kunde inte kontaktas.

Obs! På grund av ett fel i grupprincipkärnan, behandlade inga andra grupprincipkomponenter sina principer. Detta innebär att statusinformation för andra komponenter inte är tillgänglig.

Har satt Vänta på nätverk vid uppstart till Enabled. Hjälper inte.

Har du provat att joina om datorn till domänen? Låter som något trust-fel. Har du flera domänkontrollanter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ligger datorerna i samma OU med?

Har du provat att joina om datorn till domänen? Låter som något trust-fel. Har du flera domänkontrollanter?

De ligger i samma OU.
1 DC och samtliga maskiner i denna grupp gör detta + gpresult fungerar inte.
Så att joina om är inte intressant.
En av dessa är precis ominstallerad så det lär inte vara det heller.

EDIT:
Delvist löst.
Lägger jag scriptet som Shutdown-Script så fungerar det.
Det måste ha något med att datorn inte når nätverket när den ska köra startup-script.
Fastän jag lagt till att den ska vänta på nätverk.
Nu är det inte bundet att det ska vara vid uppstart, nedstängning fungerar lika bra, men lite bakvänt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Är de kopplade i samma switch? Om du byter gruppmedlemskapet mellan datorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92: Har flertalet siter där dessa 2 grupper av maskiner sitter på samma nät.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@jocke92: Har flertalet siter där dessa 2 grupper av maskiner sitter på samma nät.

Ja då är det inte troligt att nätverket stör. Finns där någon likhet eller något udda med datorerna i grupp2 då?