Permalänk
Medlem

Fps/Ping lagg

Under senare tid så har jag haft stora problem när det gäller spelande på min laptop. Min ping flyger upp till taket medans FPS åker raka vägen ner till helvetet. Detta sker när jag spelar spel så som fortnite samt CS. Har inte haft detta problem tidigare men nu den senaste månaden så har det blivit extremt. När jag spelar CS så brukar fps ligga på stabila 90-110, men plötsligt från ingenstans så går fps till 1-2 medans min ping snabbt ökar sig till 300-500, detta sker under en period på ca 5-10 sekunder innan det återvänder till normala.
När det kommer till fortnite så brukar det komma random. Ibland så får jag inga lagspikes på flera timmar, sen från ingenstans så får jag det varannan minut, Har updaterat alla drivrutiner och ominstallerat allt. Har även kollat temperaturen på datorn under load och CPU tempen når ~80*C och GPUn håller sig till ca ~60*C

specsen till laptopen är följande:

vet att det inte är den bästa för att spela, men man får göra det bästa utav det man har

all hjälp uppskattas, Mvh

Permalänk
Medlem

80 grader vid full load är väldigt högt....
Spelar du med trådlöst internet? Isåfall tycker jag du borde testa att spela med kabel. Det har ju dock inget med processorns temperatur att göra.

Jag hade plockat isär botten och rengjort CPU-fläkten. MEN gör INTE det om du inte vet vad du gör!!

Lycka till

Permalänk
Medlem

@nkewk: kör med ethernet-kable, får testa med att rengöra fläkten och se om det hjälper

Permalänk
Medlem

Ja som föregående talare är inne på så är temperaturen sannolikt boven, misstänker att laptops har en något lägre max-temperatur för att användaren inte skall bränna knäna av sig om denne använder den på detta vis. Vilket förövrigt inte är att föredra mot en slät yta sett till möjligheten att göra sig av med värme, du spelar inte med datorn på en kudde i knät på en hoppas jag.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: Anvönder mig utav en kylplatta med fläktar för att försöka hålla tempen nere... verkar som de inte hjälper värst mycket

Permalänk

@Roxxxers: Det skulle kunna vara något med nätverkskortet och dess drivrutiner i och med att både fps och ping är sammanknutna.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

@Roxxxers: Det skulle kunna vara något med nätverkskortet och dess drivrutiner i och med att både fps och ping är sammanknutna.

Om datorn inte svarar så blir ping hög av den anledningen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com