Boot part på mekanisk, men windows på SSD

Permalänk
Inaktiv

Boot part på mekanisk, men windows på SSD

Hej

Upptäckte detta konstiga mysterium när jag precis fick min 1tb SSD. Efter att jag kopplat in den så tog jag bort en mekanisk disk då jag såg den som överflödig.
Vid bootup så flimrade skärmen ett ex antal gånger innan den försatte mig i BIOS. Väl i BIOS så kunde jag se att jag hade båda SSD diskarna samt en annan mekanisk HDD inkopplad. Den urkopplade syntes alltså ej.

Gjorde diverse felsökningar men kom aldrig fram till något resultat. Tills jag kopplade in den mekaniska igen. Av någon anledning verkar den ha en boot partition (?). Hur kan det komma sig?

Kan jag ändra så detta hamnar på SSD med OS på? Eller måste jag kanske formatera?

Se bild på hur partitionerna ser ut idag:

Försöker gå ifrån mekaniska så mycket som möjligt så hade varit skönt om det fanns en "enkel" lösning

Tack!

Permalänk
99:e percentilen

Windows tenderar att lägga bootpartitionen på en annan disk än den tänkta systemdisken, av för mig okänd anledning. Därför brukar jag alltid se till att endast ha en disk ansluten när jag installerar Windows, och jag brukar rekommendera samma dundersäkra kort till alla andra också.

Du kan absolut ge dig på att fixa och trixa med att kopiera bootpartitionen till din SSD, men den mest straightforward lösningen är nog att installera om Windows med bara SSD:n ansluten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Windows tenderar att lägga bootpartitionen på en annan disk än den tänkta systemdisken, av för mig okänd anledning. Därför brukar jag alltid se till att endast ha en disk ansluten när jag installerar Windows, och jag brukar rekommendera samma dundersäkra kort till alla andra också.

Du kan absolut ge dig på att fixa och trixa med att kopiera bootpartitionen till din SSD, men den mest straightforward lösningen är nog att installera om Windows med bara SSD:n ansluten.

Fan Det var absolut det jag inte ville höra! Nåväl, då vet jag vad som bör göras...................om några år.

Permalänk

Kan inte svara på om det går att flytta på något smidigt sätt men det verkar onekligen som att boot delen kan ha lagt sig på den mekaniska disken istället för ssd:n, tycker partitionen som heter system reserved på den mekaniska är lite suspekt har för mig att det är ungefär så mycket utrymme den allokerar när man installerar nytt.

jag kanske inte kan var till så mycket hjälp med din nuvarande situation men för framtida installationer så kan du dra ut alla hårddiskar förutom den du vill ha os på, har själv vart med om att windows spridit ut sig på flera hårddiskar. enligt en användare här berodde det på att jag inte har min os disk i "rätt" sata port. datorn tror att hårddisken i första porten (gissar jag) skall ha boot partitionen.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Är lustigt att Microsoft inte slutat med den skiten ännu. Förstår inte orsaken till att det ens införts från början.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Kanske det här är det verktyg du behöver?
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Det verkar som du måste göra C: active också. Just nu har du en annan partition som active.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Det hela sammanfattas väl en del i denna tråd, och exemplifieras med ett verktyg som heter EasyBCD.
Se en bit ner i denna:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver antagligen skapa en bootloader på "rätt" enhet.
https://support.microsoft.com/en-us/help/2622803/bootmgr-is-m...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Är detta något som fungerar utan trassel månne? Vad är din ärliga och seriösa åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Är detta något som fungerar utan trassel månne? Vad är din ärliga och seriösa åsikt?

Jag har några äldre datorer jag kan testa på. Återkommer om några dagar (lite ont om tid).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asyvan:

Jag har några äldre datorer jag kan testa på. Återkommer om några dagar (lite ont om tid).

Skickades från m.sweclockers.com

Väntar gärna!

Permalänk

Vid en eventuell ominstallation kan du partitionera upp allt utrymme på dina hårddiskar så det inte finns utrymme för någon ny partition på diskarna. Sedan raderar du alla partitioner från din SSD om du vill ha allt där och fortsätter sedan installationen på en helt tom disk, du ska inte skapa några partitioner utan det kommer installationsprogrammet göra åt dig. Inget behov av att koppla bort några andra diskar då det inte kan bli fel på detta sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alling:

Windows tenderar att lägga bootpartitionen på en annan disk än den tänkta systemdisken, av för mig okänd anledning. Därför brukar jag alltid se till att endast ha en disk ansluten när jag installerar Windows, och jag brukar rekommendera samma dundersäkra kort till alla andra också.

Du kan absolut ge dig på att fixa och trixa med att kopiera bootpartitionen till din SSD, men den mest straightforward lösningen är nog att installera om Windows med bara SSD:n ansluten.

Pga Sata0 och SataX. (X=valfri siffra)
Så omdiskuterat med att endast ha en disk i vid installation men alltid är det några som envisas:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LightningStrike:

Vid en eventuell ominstallation kan du partitionera upp allt utrymme på dina hårddiskar så det inte finns utrymme för någon ny partition på diskarna. Sedan raderar du alla partitioner från din SSD om du vill ha allt där och fortsätter sedan installationen på en helt tom disk, du ska inte skapa några partitioner utan det kommer installationsprogrammet göra åt dig. Inget behov av att koppla bort några andra diskar då det inte kan bli fel på detta sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ingen roll om man partitionerat eller inte, nootloaderns startsektor ligger inte i nån partition, win är extremt uselt på att hantera bootloadern och finns det en befintlig bootloadder så kommer den att användas och finns det ingen så skapas det för det mesta en på den disk som har lägst portnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asyvan:

Jag har några äldre datorer jag kan testa på. Återkommer om några dagar (lite ont om tid).

Skickades från m.sweclockers.com

Tjenare! Har du lyckats titta på detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Igår var jag riktigt vild och laddade hem BCD, följde instruktionerna enligt ovan.
Döm till min förvåning, det fungerade felfritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Tjenare! Har du lyckats titta på detta?

Tack på förhand!

Skrivet av anon131444:

Igår var jag riktigt vild och laddade hem BCD, följde instruktionerna enligt ovan.
Döm till min förvåning, det fungerade felfritt!

Oj! Jag hade alldeles glömt bort detta. Men det fixade du själv ändå.
Kanonbra.

PS: Det är inte ett dugg förvånande egentligen. Bara så du vet.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asyvan:

Oj! Jag hade alldeles glömt bort detta. Men det fixade du själv ändå.
Kanonbra.

PS: Det är inte ett dugg förvånande egentligen. Bara så du vet.

Nä det är säkert så! Jag drar mig alltid från att formatera och utstår gärna minus i komfort till bristningsgränsen innan jag formaterar. Som tur är behövde jag ju inte det nu stort tack för tipset, det gjorde susen!