EU röstar igenom förslag om innehållskvot för strömningstjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

med eller utan folkets rätt till demokratisk påverkan?

Folk röstar genom att föra igenom mandat. Det är så parlamentarism fungerar. Om man är icke nöjd med detta så får man antingen sända ett email till sin lokala politiker som tar får ta upp det eller lägga sin röst annorlunda i nästa val. Faktum är att en omröstning inte per automatik har rätt till direkt påverkan.

Skrivet av Buulaa:

folkvalda får endast rösta inte stifta i eu parlamentet.

De är aktiva i omröstningarna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Om du vill få mera innehåll producerat i EU/Europa hur ska man annars göra det?

Om man inte ställer krav gör industrin det som är enklast/billigast och då blir mycket producerat i hollywood där den stora massan i branchen är.

Görs för övrigt mycket filmer/TV i Europa som är av riktigt hög kvalité. Som exempel (jo jag vet att alla dessa är brittiska). Skins, Misfits, Doctor Who, Broadchurch, Black mirror, Red Dwarf, shameless, Foyle's War osv.

Även om det görs mycket i Europa så är tillgängligheten via streaming tjänsterna väldigt låg.

Frågan är väl snarare vilka andra än europeiskt branschfolk samt EU-politiker som känner starkt för frågan och tycker denna utveckling är positiv?

"Vill ni inte spendera era pengar i Europa får vi väl tvinga er", känns så där lagom nydanande.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

En lögn är alltid en lögn

Skrivet av Nioreh83:

Jag vet inte vad du menar med detta. EU-kommisionen är vald av parlamentet, lite som en regering. Om inte parlamentet har fullt förtroende för kommisionen kan den avsättas och lite sånt. Varje förslag som kommisionen lägger fram går genom parlamentet, som röstar om förslaget. Går det igenom kan det bli en lag. Ser inte hur detta på nåt sätt skulle vara icke-demokratiskt.

det finns 3 institutioner
European Council
The Commission
Council of Ministers

bara den sistnämnda är inröstade av europeiska invånare
https://www.quora.com/How-and-by-whom-is-the-EU-Commission-an...
sen finns ju bonussystemet där representanter uppmuntras att rösta ja på minst 50% av utskotten.
Eu parlamentet är en charad av demokrati där i slutändan folkets inflytande kommer i form av ''byråkratisk feedback''
vår representation skalas ner 3ggr utöver inröstningen av våra representanter. Sen kan man fråga varför Nigel farage sitter och skäller ut parlamentet samtidigt som EU försöker trigga sanktioner mot Viktor Orban och ungern för ''feltänk''

Detta kan ses som off topic men är relevant till hur EU inför policy och utövar oönskad auktoritet med modern media/teknik över individer och nationers Suveränitet. Varför ska någon ha rätten att styra över vad för ''kulturell'' innehåll jag konsumerar? Jovars det heter svart propaganda. Eu har gått över en farlig tröskel som fråntog individen från en liberal frihet,och för vad? för att eu anser sig vara en moral och kulturell auktoritet med god förebild i frågan? sprida en fabricerad kulturell identitet med masken av ''diversitet'' genom diskriminering? Eu bestämmer inte över mina värderingar och principer,Swexit innan fascismen reser sig från andra sidan spektrumet(vilket första steget är redan taget med denna policy).

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

det finns 3 institutioner
European Council
The Commission
Council of Ministers

bara den sistnämnda är inröstade av europeiska invånare
https://www.quora.com/How-and-by-whom-is-the-EU-Commission-an...
sen finns ju bonussystemet där representanter uppmuntras att rösta ja på minst 50% av utskotten.
Eu parlamentet är en charad av demokrati där i slutändan folkets inflytande kommer i form av ''byråkratisk feedback''
vår representation skalas ner 3ggr utöver inröstningen av våra representanter. Sen kan man fråga varför nigel farage sitter och skäller ut parlamentet samtidigt som EU försöker trigga sanktioner mot Viktor orban och ungern för ''feltänk''

Deetta kan ses som off topic men är relevant till hur EU inför policy och utövar oönskad auktoritet med modern media/teknik över individer och nationers Suveränitet. Varför ska någon ha rätten att styra över vad för ''kulturell'' innehåll jag konsumerar? Jovars det heter svart propaganda. Eu har gått över en farlig tröskel som fråntog individen från en liberal frihet,och för vad? för att eu anser sig vara en moral och kulturell auktoritet med god förebild i frågan? sprida en fabricerad kulturell identitet med masken av ''diversitet'' genom diskriminering? Eu bestämmer inte över mina värderingar och principer,Swexit innan fascismen reser sig från andra sidan spektrumet(villket första steget är redan taget med denna policy).

Vi säger så. Att kalla EU för fascister är ju bara ett tecken på att du inte vet vad fascism är. Till att börja med så väljs representanter till EU av folket. Med andra ord.. Icke fascism per definition. Faktum är att du kallar indirekt parlamentarism för fascism.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Om du vill få mera innehåll producerat i EU/Europa hur ska man annars göra det?

Om man inte ställer krav gör industrin det som är enklast/billigast och då blir mycket producerat i hollywood där den stora massan i branchen är.

Görs för övrigt mycket filmer/TV i Europa som är av riktigt hög kvalité. Som exempel (jo jag vet att alla dessa är brittiska). Skins, Misfits, Doctor Who, Broadchurch, Black mirror, Red Dwarf, shameless, Foyle's War osv.

Även om det görs mycket i Europa så är tillgängligheten via streaming tjänsterna väldigt låg.

låt mig ställa dig en fråga med samma princip och praktik

Om en RTX 2080ti är det bästa på marknaden och det inte finns konkurrens då är det väl det bästa sättet att stifta lag om att 30% av summan måste gå till amd. Om du vill ha fler grafikort amd hur ska man annars lösa det?

knäck den nöten.

Permalänk
Medlem

@Buulaa: Nja, inte riktigt va.

Läskigt hur en del tror att det funkar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

@Buulaa: Nja, inte riktigt va.

Läskigt hur en del tror att det funkar

du får gärna förklara skillnaden, underhåll mig:)

Permalänk
Medlem

Det är väl kunderna/marknaden som ska styra vad tjänsterna innehåller och bör kosta?
Om vi kunder vill ha minst 30% EU material så tvingas ju tjänsterna anpassas för det som det ska gå att sälja.

Om jag bara vill betala för massproducerad, billig US-produktion så ska väl ingen myndighet tvinga mig att behöva subventionera nån publikserviceliknande kulturkvotering?

Jag är gärna för att stödja kulturella delar som har det svårt (även om jag själv är totalt ointresserad av smalfilm/indie), men inte via en streamingtjänstfaktura.

Har ingen tittar på frankrikes totalt misslyckade försök att tvinga/kvotera franskspråkiga produktioner?

Hela streamingvågen har ju trots allt gjort att vi får tillgång till ett bredare internationellt utbud än vad man kunder hitta på hollywood dominerande bio/videobutikstiden - så varför tvinga något som redan fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vi säger så. Att kalla EU för fascister är ju bara ett tecken på att du inte vet vad fascism är. Till att börja med så väljs representanter till EU av folket. Med andra ord.. Icke fascism per definition. Faktum är att du kallar indirekt parlamentarism för fascism.

jag drar en parallell, det är skillnaden. det praktiska resultatet är något du bör tänka på här då detta är en kultur fråga för eu då de vill upprätta en singulär avbild av europa, notera de inte nämner nationer eller undviker detaljer.

men om du vill diskutera kan du börja bemöta hela mitt argument istället för avvisa allt baserat på praktiskt parallell.
bara för att det finns ett extra steg av byråkrati på trappan ändrar det inte resultatet.

du är nu fast med tvång att betala för något i en strömningtjänst varken du gillar eller inte med valmöjligheten borttagen.
argumentera för det. är du inte orolig för vilket prejudikat detta sätter för hela Europa och dess befolkning?
är du seriöst så fixerad av en indirekt jämförelse som inte är helt utan merit för att slippa bemöta problemet?

Permalänk
Medlem

När tusan hände det här och hur i hela friden passerar sånt här utan att media rapporterat om det "en masse"? SVT får ju förstås redan motsvarande gratispengar, också i princip helt utan krav så de gillar väl tänket. Om nu Netflix skulle svara med att flytta sina servrar eller whatever, vad ska EU göra då? Ska de censurera nätet som i förebildslandet Kina? Finns verkligen ingen rimlighet i det här.

Att minst 30% måste vara producerat i EU betyder inte att Netflix enbart kan utöka med mer EU-material. Till slut har de liksom gjort tillräckligt med dokumentärer om franska städer. Det ännu lättare sättet att möta kvoten är ju att snåla ännu mer på det riktiga utbudet. Tyckte Netflix redan var ganska snåla med hur länge de håller visst material tillgängligt, har blivit av med många saker från "Min lista" innan jag ens hunnit se det.

Usch vad totalt bisarrt att det här är något EU råder över. Och någon stiftelse för filmskapande, vad i hela friden alltså... Tyckte å ena sidan att "Brexit" var störtlöjligt men när jag läser sånt här börjar mina kuggar rulla för ett "Swexit". Dissolve! EU klarar inte av sin egen instans och deras internetpolitik är rent avskyvärd. Mer PP tack!

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Inaktiv

Om det faktiskt producerades många serier och filmer i EU utav hög kvalitet så skulle de redan finnas på Netflix. Nu är verkligheten en annan och bortsett från några guldkorn så görs det verkligen gott om skräp här. Jag klarar mig utan spanska såpor.

Man kan säga mycket om USA men de är verkligen främst i världen när det kommer till film, serier och musik.

Permalänk
Medlem

Kvotering kan jag ta, även om 30% låter lite väl högt, men att EU-länder kan kräva högre månadsavgifter för att få in pengar till fonder för filmskapande är bland det dummaste jag har hört. Höjs månadsavgifterna så säger jag upp mina abonnemang direkt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om det faktiskt producerades många serier och filmer i EU utav hög kvalitet så skulle de redan finnas på Netflix. Nu är verkligheten en annan och bortsett från några guldkorn så görs det verkligen gott om skräp här. Jag klarar mig utan spanska såpor.

Man kan säga mycket om USA men de är verkligen främst i världen när det kommer till film, serier och musik.

Själva tanken här är ju att stärka Europeisk film och tv-produktion. Tittar vi på ursprung på skådespelare och regissörer så är det inte som att Europa har en brist på talang, vi lyckas bara inte hålla kvar den och få dem att producera här.

30% är inte heller en galet hög siffra på något sätt och väldigt enkelt att uppnå utan någon som helst ansträngning genom att köpa in gamla klassiska serier med tusentals avsnitt för en spottstyver.

Det som förvånar mig mest med frågan är nog att de starka nationalistiska rösterna i Sverige är så väldigt annorlunda de från kontinenten. Det skriks om "kultur marxism" högt och lågt men amerikansk kultur är tydligen helt prima, så låter det inte från t.ex. franska nationalister som värnar starkt om det egna språket och den egna kulturen väldigt hårt i film, tv och musik.

En annan förvirrande sak är hur folk uppfattar EU som en "big brother" apparat i samma stil som England eller USA när EU som mig veterligen enda stora aktör faktiskt slår värn om sina medborgares integritet med förslag som GDPR t.ex.

EU's roll tordes ju ändå vara att värna europeiska intressen och att stärka vår kultur i världen innebär att satsa på media producerat här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Själva tanken här är ju att stärka Europeisk film och tv-produktion. Tittar vi på ursprung på skådespelare och regissörer så är det inte som att Europa har en brist på talang, vi lyckas bara inte hålla kvar den och få dem att producera här.

30% är inte heller en galet hög siffra på något sätt och väldigt enkelt att uppnå utan någon som helst ansträngning genom att köpa in gamla klassiska serier med tusentals avsnitt för en spottstyver.

Det som förvånar mig mest med frågan är nog att de starka nationalistiska rösterna i Sverige är så väldigt annorlunda de från kontinenten. Det skriks om "kultur marxism" högt och lågt men amerikansk kultur är tydligen helt prima, så låter det inte från t.ex. franska nationalister som värnar starkt om det egna språket och den egna kulturen väldigt hårt i film, tv och musik.

En annan förvirrande sak är hur folk uppfattar EU som en "big brother" apparat i samma stil som England eller USA när EU som mig veterligen enda stora aktör faktiskt slår värn om sina medborgares integritet med förslag som GDPR t.ex.

EU's roll tordes ju ändå vara att värna europeiska intressen och att stärka vår kultur i världen innebär att satsa på media producerat här.

kan bero på att det här handlar om tvång? väldigt viktig skillnad...
sen ignorera du det dåliga eu gör som detta eller hur eu underminerar östblockets demokrati med att inte ''godkänna'' anti eu kandidater. det är otroligt hur dryga och ignoranta vi svenskar och resterande väst block är mot andra delar av Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Själva tanken här är ju att stärka Europeisk film och tv-produktion. Tittar vi på ursprung på skådespelare och regissörer så är det inte som att Europa har en brist på talang, vi lyckas bara inte hålla kvar den och få dem att producera här.

and the road to Hell is paved with good intentions.
varför ha % inblandat, sätt en siffra minst x antal europiska serier.
när det är % så blir det ju svårt att ta in Amerikanska/Kanadensiska produktioner som saknas.
då blir det till att vattna ur de Europeiska Netflix ännu mera ??

Permalänk
Medlem

@bl0m1: På vilket sätt var tonen i mitt inlägg inte sansad? Jag fick inte ens nån notis om att det tagits bort.

Permalänk
Medlem

Det första detta kommer att leda till är att det kommer att säljas mera VPN-abonnemang.

Vem ska se till att detta efterlevs? Internet-polisen?
Om det blir en namntävling för denna nya myndigoduglighet så paxar jag "Internetpol"

Uppenbart är det ju också för alla som inte är politiker att webbkameran på torget i Säffle och liknande kommer att stå för det europeiska innehållet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte komma ihåg en enda gång som jag kollat på något annat än amerikanska tv-serier eller anime ifrån Japan, man kollar på det man vill kolla på och företag ska få sälja det som kunder vill ha. Om inte tv-serier ifrån Europa är populära nog att dra sig en publik så ska inte strömingstjänsterna bli tvingande till att producera saker som folk inte vill ha.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Lösningen borde ju vara att investera lite i allt det fantastiska material som produceras av lokaltv, räcker inte det kan man väl slänga ut ett hundratal filmer på torkade väggfärg och hävda något artistisk över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Lösningen borde ju vara att investera lite i allt det fantastiska material som produceras av lokaltv, räcker inte det kan man väl slänga ut ett hundratal filmer på torkade väggfärg och hävda något artistisk över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att slunga upp alla Beck och Johan Falk-filmer på Netflix och sedan "call it a day". Borde väl vara ett par hundra vid det här laget?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Buulaa: nej den jämförelsen är i princip inte samma sak.

Att säga 30% av all grafikkort i en butik ska vara AMD är vad dom vill göra.

Dom tar inte en extra skatt för att ge pengarna till AMD (som din jämförelse gör).

De fond dom vill skapa kan jämföras med att säga 1% av vinsten ska läggas på open source projekt som alla kan dra nytta av.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fortfarande. Det finns inga som helst indikationer att EU kommer att rakt ut förbjuda plattformar som inte klarar av att fylla kvoten.

Eh, what? Artikeln handlar om att de röstat för ett lagförslag som säger att streaming tjänster måste upfylla en viss kvot. Bara för att de inte pratar om potentiella konsekvenser är det lite väl långsökt att säga att det inte finns något som tyder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det menar jag utan jag menar att man faktiskt BORDE vänta med domedagsuttalanden fram tills att det blivit klart hur det appliceras i just detta land. Dessutom kan det faktiskt ingås separata avtal mellan Crunchyroll och EU.. vilket skulle innebära att inget ändrades i det fallet. Min poäng är att vänta och se istället för att sitta och gissa och därigenom sprida oförtjänt rädsla runt sig.

Men jag tycke att oklarheten kring det är ett stort problem. Det betder ju att de som röstar fr förslaget inte helle vet vad konsekvenserna blir. Det om något är ju riktigt obehagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt att följa upp med detta direkt efter artikel 11 och 13. Efter artikel 11 och 13 är igång så kommer det gå på 0-tid att stänga ner alla illegala streamingtjänster, pirattjänster mm. Sedan kan man tvinga in sitt eget innehåll i legala streamingtjänster och vips så får folk antingen betala premium priser för det vi blir påtvingade eller så får vi vara utan.

Kan lova att följande kommer hända närmsta åren:
1. Det kommer komma en massa billigt skräp-buffer-content från EU för att de ska nå sin 30% kvot.
2. EU kommer rösta igenom ett minimumpris för att köpa content från EU så att det inte funkar att köpa billigt skräp-content.
3. Streamingtjänster kommer bli dyrare alt. med reklam och allt kommer bli sämre.

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Själva tanken här är ju att stärka Europeisk film och tv-produktion. Tittar vi på ursprung på skådespelare och regissörer så är det inte som att Europa har en brist på talang, vi lyckas bara inte hålla kvar den och få dem att producera här.

30% är inte heller en galet hög siffra på något sätt och väldigt enkelt att uppnå utan någon som helst ansträngning genom att köpa in gamla klassiska serier med tusentals avsnitt för en spottstyver.

Det som förvånar mig mest med frågan är nog att de starka nationalistiska rösterna i Sverige är så väldigt annorlunda de från kontinenten. Det skriks om "kultur marxism" högt och lågt men amerikansk kultur är tydligen helt prima, så låter det inte från t.ex. franska nationalister som värnar starkt om det egna språket och den egna kulturen väldigt hårt i film, tv och musik.

En annan förvirrande sak är hur folk uppfattar EU som en "big brother" apparat i samma stil som England eller USA när EU som mig veterligen enda stora aktör faktiskt slår värn om sina medborgares integritet med förslag som GDPR t.ex.

EU's roll tordes ju ändå vara att värna europeiska intressen och att stärka vår kultur i världen innebär att satsa på media producerat här.

Tycker du har väldigt bra synpunkter. Inte helt konsekventa resonemang som uppkommer? Om en kvotering blir till för att öka bredden på utbudet är det väl snarare raka motsatsen till totalitärt och ”kukturmarxistiskt”?

Tänker lite på min vän som är författare — han menar på att hade deras arbete inte fått ekonomiskt stöd från olika håll hade vi enbart haft deckare i bokhandeln. Så om man enbart låter marknaden styra så hade vi i vissa fall haft ett mer begränsat utbud av exempelvis musik och böcker, vilket om något låter kommunistiskt och totalitärt i mina öron. Snurrigt va?

Själv tror jag en balans är bäst — inte för mycket kontroller och regleringar som hämmar och inte helt fri marknad som alltså i vissa fall verkar kunna vara hämmande/begränsande när det gäller utbud.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det vore bättre om de tvingade dem att visa allt material överallt alltså inga regioner!

Permalänk
Medlem

Ännu ett bevis för att EU är en diktatorisk organisation som tänker forma Europa efter sitt eget huvud. Finns inget positivt överhuvudtaget med detta förslaget.

Permalänk

Man kan ju undra vilka det egentligen är som kommer att tjäna på detta i slutändan.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltså bli en dyrare tjänst för att fylla med ett utbud (nästan) ingen vill ha. Lysande idé. Verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker du har väldigt bra synpunkter. Inte helt konsekventa resonemang som uppkommer? Om en kvotering blir till för att öka bredden på utbudet är det väl snarare raka motsatsen till totalitärt och ”kukturmarxistiskt”?

Tänker lite på min vän som är författare — han menar på att hade deras arbete inte fått ekonomiskt stöd från olika håll hade vi enbart haft deckare i bokhandeln. Så om man enbart låter marknaden styra så hade vi i vissa fall haft ett mer begränsat utbud av exempelvis musik och böcker, vilket om något låter kommunistiskt och totalitärt i mina öron. Snurrigt va?

Själv tror jag en balans är bäst — inte för mycket kontroller och regleringar som hämmar och inte helt fri marknad som alltså i vissa fall verkar kunna vara hämmande/begränsande när det gäller utbud.

Eftersom jag inte vill köpa din väns böcker ska jag alltså tvingas att betala för dem, vilket du har svårt att se som härrörande ur totalitära ideologier?

Här är för övrigt några bästsäljarlistor:
https://www.amazon.com/gp/bestsellers/2016/books/ref=zg_bsar_...
https://www.barnesandnoble.com/b/books/_/N-1fZ29Z8q8
https://www.theguardian.com/books/2017/dec/30/bestsellers-201...
https://eu.usatoday.com/story/life/books/2018/01/04/here-usa-...
https://www.goodreads.com/book/popular_by_date/2017

Svenska topplistor:
https://www.akademibokhandeln.se/lista/topplistan/
https://www.bokus.com/topplistor/bokustoppen
https://cdon.se/bocker/topplistor/topplistan/