Lite hjälp med java programmering

Permalänk

Lite hjälp med java programmering

Hej.
Jag pluggar sista året på gymnasium inriktning dator & kommunikation. Vi har programmering bland annat och det är inte min starkaste sida! Jag är mer intresserad av servar, Linux osv. Jag läser java2 i programmering just nu. Jag har haft en uppgift om att skriva en kod i just objektorienterad programmering, med lite hjälp av olika vänner, nätet, youtube osv lyckades jag tillslut skriva koden. Problemet är att nu jag måste presentera det och redovisa koden rad för rad, och det är det jag har problem med, vissa rader förstår jag inte hur jag ska redovisa va jag ska säga t.ex och vissa rader förstår jag inte ens hur de fungerar. Så jag skulle vilja be om hjälp om ni kunde hjälpa mig lite o förklara några rader för mig.

Här är klassens koden

Här är main

På klassens kod, jag har förstått koden till rad 19. Det är på rad 22 och nedåt jag börjar tappa mig. Någon som kan hjälpa?
Tack på för hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av java_jord:

stått koden till rad 19. Det är på rad 22 och nedåt jag börjar tappa mig. Någon som kan hjälpa?
Tack på för hand.

Jag ser att du är ny på forumet. Välkommen!
Sweclockers är inte till för att göra läxor åt andra men däremot pekar vi dig gärna åt rätt håll.

Jag bifogar lite material på svenska så du kan läsa själv. Det du vill kolla upp är get- och setmetoder även kallade "getters" och "setters".

http://www.cse.chalmers.se/edu/year/2015/course/TDA545/lec07-...
http://sectordata.se/laromedel/jjplus/Kort_om_klasser_och_obj...
http://dator8.info/1/2012/01/get-och-set-metoder-i-Java.html

I fortsättningen rekommenderar jag att du postar koden på Pastebin eller rent av rakt i forumet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Fram till rad 19 så har du konstruktorn, dvs när du skapar ett objekt från den här klassen så skapar du en vara med namn, momssats och nettopris.
t ex Artikel vara1 = new Artikel (ost, 0.25, 69);

Efter det har du get-metoder där du kan hämta ut specifikt namn, momssats och nettopris för en specifik vara. Dvs låt säg att du skapat en vara som heter artikel1 och du vill veta vad namnet är på just den artikeln så kan du då använda dig utav artikel1.getName och då få det namnet på just varan som i det här fallet är ost.

set-metoderna är om du t ex skulle vilja ändra något i dina artiklar som du skapat, t ex kan du ändra namnet på ost till korv genom att skriva artikel1.setNamn("korv);

metoden toString() skickar tillbaka en sträng med namn, mommsats, nettopris och även två uträkningar från metoderna getMoms() och getBruttopris()

Jag är trött men det kanske hjälpte dig lite på vägen.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Du kanske ska försöka plugga lite istället för att fråga andra? Detta är extrem grundnivå av programmering/Java, typ dag 2 av en vettig kurs.

Permalänk
Medlem

Vet du vad en instance, objekt och class är?

Lägg koden på pastebin så man kan läsa den.

Lägg koden på pastebin så man kan läsa den.