Moderkort från MSI, Gigabyte och Asrock med styrkretsen Z390 på bild

Permalänk
Medlem

Följande gäller:

  • Intel 8th gen CPU har 16 PCI-E lanes, dessa används till GPU. Uteslutande.

  • Intel Z370 ansluts med DMI till Intel CPU, den förbindelsen har 4 PCI-E lanes mellan Z370 och CPU.

  • Z370 har upp till 24 PCI-E lanes.

  • Switcharna är där för att mer effektivt använda Z370 PCI-E lanes mellan devicer.

Så, allt som behöver kommunicera till CPU (USB, M.2, whatever) skall rymmas över DMI som är 4 PCI-E lanes. Inte mer, inte mindre. Punkt. Däremot, kommunikation mellan devicer som inte behöver kommunicera till CPU kan nyttja upp till de 24 PCI-E lanes som Z370 har. Med switchar så blir det i praktiken fler PCI-E lanes, men delade över switcharna.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

DMI 3.0 ska motsvara PCI-e 4x port, så ja den klarar det. Var har jag påstått något annat? Kan vi lägga ner den biten nu? Detta är var missförståndet kom i från, då du svarade på något ingen fråga.

Du får då två motfrågor...
Har du tittat på layouten på tex det Z370 kortet jag länkade info om?
Har du insett att begränsningen inte är på DMI sidan, utan på antal PCI-E platser som ska gå till rätt mycket?
https://i.postimg.cc/L66rN4ZL/bild.png

Här är min poäng, och min enda poäng jag har sagt sedan första inlägget. Har inget med DMI begränsning att göra, inget med vad du tror "x antal PCI portar i teorin" kan klara av, utan verkligheten. Dvs hur layout på ett moderkort måste ha kompromisser. Där finns inte nog med PCI-E portar (inte bandbredd, portar!) för att mätta vettigt behov idag.

Du ser dessa "switchar"? de är där för man har inte nog med PCI-E platser för att kunna mätta behovet till allt, som trots allt är ganska magert med saker. Så problemet är inte "om chipset klarar det i GB/s", utan problemet är, du kan inte få in 6st USB 3.1 Gen 2 på dessa kort + dubbla NVMe (+ 10Gbit NIC PCI-E kort), som B360 chipset kan, nativt, pga du har helt enkelt inte nog med lediga PCI-E platser att göra det. Där finns ingen 2x port ledig... när du väl pluggat in det andra.

Och då jag misstänker starkt att Z390 är inget mer än rebranded/omdöpt Z370, är det samma skit och problem. Där är helt enkelt inte nog med PCI-E platser för att kunna göra vettiga high-end lösningar på dessa kort med 10Gbit, NVMe och kanske tom önskan om SLI/CF. De har ffs tom gjort en 16X port med 1X PCI-E bandbredd.... vilket är bara trams.

Så även om 9000-seriens CPUer må vara high-end... är deras chipset kvar i någon halvdan mellanklass från 4 år gammal teknik.

Förstår fortfarande inte din poäng här. Kolla databladet för Z370.

Om man nu vill stoppa in 6 st USB 3.1 gen 2 portar via ett extern chip tar man väl med fördel och sätter dessa på PCI-portar 1-3 (som delas med USB portar 7-10) som ersättning för de USB 3.0 gen 1 portar som typiskt annars sitter där, eller?

Är på logisk nivå rätt mycket samma sak som kommer hända när USB 3.1 gen 2 integreras, det kommer ersätta existerande USB-portar, inte adderas till de som idag finns i Z370.

Samma sak här som med kapaciteten, chipset är ju självklart inte designat för att hantera något hypotetiskt "worst-case". Ser därför fortfarande inte hur kapaciteten på något sätt begränsas av att man kör externa kretsar vs vad man får med motsvarande funktionalitet integrerat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förstår fortfarande inte din poäng här. Kolla databladet för Z370.

Om man nu vill stoppa in 6 st USB 3.1 gen 2 portar via ett extern chip tar man väl med fördel och sätter dessa på PCI-portar 1-3 (som delas med USB portar 7-10) som ersättning för de USB 3.0 gen 1 portar som typiskt annars sitter där, eller?

Är på logisk nivå rätt mycket samma sak som kommer hända när USB 3.1 gen 2 integreras, det kommer ersätta existerande USB-portar, inte adderas till de som idag finns i Z370.

Samma sak här som med kapaciteten, chipset är ju självklart inte designat för att hantera något hypotetiskt "worst-case". Ser därför fortfarande inte hur kapaciteten på något sätt begränsas av att man kör externa kretsar vs vad man får med motsvarande funktionalitet integrerat.

Nej du verkar ha svårt med praktiska poäng. Men om du faktiskt läser vad man skriver, slutar anta att jag argumenterar mot något teoretiskt i någon design du gjort på "ditt eget moderkort", och istället tittar på produkter som artikeln handlar om, eller så nära du kan iaf, ska du nog klara av det.

Vad vill du jag ska titta på i databladet på z370? Om något är väl det enda som påverkar mig som kund, är väl vad jag kan välja på moderkortet? Jag designar väl inte mitt eget kort? Så vad gör chipset designen mig, mer än att berättar vad jag i teorin "kanske kan få" om moderkort-tillverkaren väljer det?

Jag håller med dig att de "kan" sätta 3.1 Gen 2 på 3.1 Gen 1 platserna, men det har man inte gjort. Utan man har satt det separat, då 3.1 Gen 1 kan utan problem dela alla 6 portarna på samma bandbredd som 3 st 3.1 Gen 2. Så du behöver åter, fler PCI-E portar, rent praktiskt, om du ska sätta 3 st ASmedia chip med 2 portar vardera, än du behöver för att ersätta befintliga USB.

Så det räcker mao inte med de som är nuvarande, för att mätta samma behov.

Och förstår 100% varför du inte ser kapaciteten som begränsning... för det gör inte jag heller.
Men du kan inte koppla något på 0.85x PCI-E port. Utan du får 1x, 2x, 4x eller switchar. Switcharna gör i praktiken att du måste välja en funktion eller en annan.

Och i moderkortet jag hat tagit som ex, kan du inte få in 10Gbit med 2x port, någonstans, då NVMe portarna delas med det enda andra 4x paret som finns. Du har helt enkelt inte några lediga portar att sätta det jag skulle vilja ha i en high-end maskin för dessa prisklasser när man tittar på den praktiska layouten som man får.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Nej du verkar ha svårt med praktiska poäng. Men om du faktiskt läser vad man skriver, slutar anta att jag argumenterar mot något teoretiskt i någon design du gjort på "ditt eget moderkort", och istället tittar på produkter som artikeln handlar om, eller så nära du kan iaf, ska du nog klara av det.

Vad vill du jag ska titta på i databladet på z370? Om något är väl det enda som påverkar mig som kund, är väl vad jag kan välja på moderkortet? Jag designar väl inte mitt eget kort? Så vad gör chipset designen mig, mer än att berättar vad jag i teorin "kanske kan få" om moderkort-tillverkaren väljer det?

Jag håller med dig att de "kan" sätta 3.1 Gen 2 på 3.1 Gen 1 platserna, men det har man inte gjort. Utan man har satt det separat, då 3.1 Gen 1 kan utan problem dela alla 6 portarna på samma bandbredd som 3 st 3.1 Gen 2. Så du behöver åter, fler PCI-E portar, rent praktiskt, om du ska sätta 3 st ASmedia chip med 2 portar vardera, än du behöver för att ersätta befintliga USB.

Så det räcker mao inte med de som är nuvarande, för att mätta samma behov.

Och förstår 100% varför du inte ser kapaciteten som begränsning... för det gör inte jag heller.
Men du kan inte koppla något på 0.85x PCI-E port. Utan du får 1x, 2x, 4x eller switchar. Switcharna gör i praktiken att du måste välja en funktion eller en annan.

Och i moderkortet jag hat tagit som ex, kan du inte få in 10Gbit med 2x port, någonstans, då NVMe portarna delas med det enda andra 4x paret som finns. Du har helt enkelt inte några lediga portar att sätta det jag skulle vilja ha i en high-end maskin för dessa prisklasser när man tittar på den praktiska layouten som man får.

Vet med 100 % säkerhet att sista stycket är totalt fel, för har kört två 10 Gbit/s portar på ett moderkort till i7-2600K och mätt att plattformen klarar av att driva det i full hastighet. Där har man färre max antal PCIe samt endast DMI 2.0.

Nä, man kan inte köra två 10 Gbit/s samtidigt som man kör NVMe 4x då DMI 3.0 inte orkar med det. Men går däremot hur bra som helst att köra två 10 Gbit/s och lämpligen skulle ett sådan kort sitta i en PCIe x4 som kopplas mot PCIe 5-8 och i det läget skulle det inte heller spela någon roll om man delar bandbredd med NVMe bara disken håller sig under ~2 GB/s. Men hur relevant är två 10 Gbit/s portar? 2,5 / 5 GBit/s Ethernet är betydligt vettigare för svensson givet pris och krav på kablage (båda kan använda cat 5e), då räcker PCIe x1 3.0 mer än väl.

Om du nu tagit ett specifikt moderkort så kan det finns en begränsning på just den modellen, ser men ser överhuvudtaget inte hur det är relevant eftersom diskussionen handlar om ett hypotetiskt Z390 där man bara tagit Z370 och slängt på externa USB 3.1 gen 2 kretsar.

Vad som är relevant i det läget är vad som är möjligt givet att man bygger moderkort runt ett Z370-chipset. Det med krav som i alla fall fler än en handfull kunder på planeten har någon relevant nytt av.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet med 100 % säkerhet att sista stycket är totalt fel, för har kört två 10 Gbit/s portar på ett moderkort till i7-2600K och mätt att plattformen klarar av att driva det i full hastighet. Där har man färre max antal PCIe samt endast DMI 2.0.

Läs sista stycket igen. För åter.. du läser inte vad man skriver.

Här är min poäng, och min enda poäng jag har sagt sedan första inlägget. Har inget med DMI begränsning att göra, inget med vad du tror "x antal PCI portar i teorin" kan klara av, utan verkligheten. Dvs hur layout på ett moderkort måste ha kompromisser. Där finns inte nog med PCI-E portar (inte bandbredd, portar!) för att mätta vettigt behov idag.

Jag vill ha mina krav, inte några ursäkter på varför du tycker det är okej pga bla bla. Är det en high-end plattform? Nej. Då gör man inte kompromisser på detta sätt.

Om du klarar av att läsa svenska. Inser du varför det inte är lönt att tjafsa mer, då jag inte motsäger något om DMI sidan. Aldrig har, i denna tråd. Aldrig kommer. Är som att argumentera mot en blind vägg detta. Enda du gör är dumförklarar dig för att du åter tjatar om DMI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Läs sista stycket igen. För åter.. du läser inte vad man skriver.

Här är min poäng, och min enda poäng jag har sagt sedan första inlägget. Har inget med DMI begränsning att göra, inget med vad du tror "x antal PCI portar i teorin" kan klara av, utan verkligheten. Dvs hur layout på ett moderkort måste ha kompromisser. Där finns inte nog med PCI-E portar (inte bandbredd, portar!) för att mätta vettigt behov idag.

Om du klarar av att läsa svenska. Inser du varför det inte är lönt att tjafsa mer, då jag inte motsäger något om DMI sidan. Aldrig har, i denna tråd. Aldrig kommer. Är som att argumentera mot en blind vägg detta.

Jag vill ha mina krav, inte några ursäkter på varför du tycker det är okej pga bla bla. Är det en high-end plattform? Nej. Då gör man inte kompromisser på detta sätt.

Vilka portar är det du pratar om?
Du säger PCI-E portar, menar du PCI-E platserna på moderkortet för PCI-E kort (förutom GPU)? Jag tror dock du menar PCI-E lanes och i detta fall de som hanteras av PCH.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Vilka portar är det du pratar om?
Du säger PCI-E portar, menar du PCI-E platserna på moderkortet för PCI-E kort (förutom GPU)?

Snälla... kan folk läsa.
#17574860
Ja, antal tillgängliga PCI-E platser på moderkortet räcker inte på Z370/Z390 för en imho high-end system. Att lägga 5000-6000kr på en CPU, 1500-2000kr på ett moderkort (minst), och köpa NVMe SSDer, high-end GPU, 10Gbit NIC, USB 3.1 Gen2, och du faller brist på portar

Börjar bli väldigt tjatigt att upprepa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snälla... kan folk läsa.
#17574860

Börjar bli väldigt tjatigt att upprepa sig.

Du menar PCI-E lanes.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv