Permalänk

Köpa Win 10

Hej, vart köper jag Win 10 Home billigast? Microsoft säljer för 1399:- och elgiganten för 1100:-, verkar lite oklart när det är dyrare direkt från tillverkaren haha.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:
Jag har köpt från kinguin, office paket 2016 antivirus och win 10 pro OEM 450kr ca

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Du har ingen windows 7 eller 8 licens du kan uppgradera gratis?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solifer68:

@RobinJacobsson:
Jag har köpt från kinguin, office paket 2016 antivirus och win 10 pro OEM 450kr ca

Rekommenderar inte att köpa därifrån. Det är inga gilitiga licenser utan stulna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Rekommenderar inte att köpa därifrån. Det är inga gilitiga licenser utan stulna.

Jaså, hur vet du att dom är stulna??

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Jaså, hur vet du att dom är stulna??

Finns viedor som går genom detta, t.ex. linus tech tips.
Min bror köpte 2 därifrån, ingen gick att aktivera och man måste hålla på att ringa windows m.m. för att få dem aktiverade.
ska man göra retur på dem, så måste man genomgå alla de stegen.
tycker ärligt talat inte 1000:- är farligt för ett OS... bara kolla vad dagens spel kostar så är ju OS en fis i rymden.

m tagenten vägrar funka ibland.
Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Hej, vart köper jag Win 10 Home billigast? Microsoft säljer för 1399:- och elgiganten för 1100:-, verkar lite oklart när det är dyrare direkt från tillverkaren haha.

Jag hade köpt ifrån ebay för några hundralappar som mest. Fick min för dryga 50:- och har fungerat utmärkt sedan dess.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:
Vill du ha ett gott samvete - kolla prisjakt
Vill du handla till billigaste möjliga pris med vetskap att det är grålicenser du köper så är det ebay som gäller. Ca. 6 pund. Fungerar (oftast) utan anmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Du har ingen windows 7 eller 8 licens du kan uppgradera gratis?

Tror det var i januari eller februari som Microsoft upphörde med gratis uppdateringar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Fungerar fortfarande.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Jaså, hur vet du att dom är stulna??

Det finns miljoner trådar om detta redan. Istället för att dra igång en ny hetdig debatt, som det alltid blir, rekommenderar jag dig att söka i forumet efter kinguin och läsa ett antal. Har du nåt förnuft i kroppen borde du inse att det inte är lagliga licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror det var i januari eller februari som Microsoft upphörde med gratis uppdateringar.

Även för de som använder synhjälpmedel?

Efter att den stora kampanjen där alla w7 och w8 fick uppgradera gratis lämnade de en öppning där allt man behövde göra var att klicka i att man använde synhjälpmedel och man kunde fortsätta uppgradera gratis, har gjort så på 5-6 datorer efter att den stora kampanjen var över. Kan inte sätta fingret på när jag gjorde det sist men vill få det till att det var efter Jan feb iaf.

Permalänk
Avstängd

Kan även jag rekommendera Kinguin. Tror jag köpt tre stycken olika licenser därifrån och alla fungerar fortfarande utan några som helst problem sedan flera år tillbaka.
Kan också rekommendera dig att köpa Win 10 Pro istället för home.

Det viktiga är att kolla igenom säljarlistan och inte bara ta första bästa alternativ.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Okej, jag känner att jag har råd att köpa en "riktig" licens så jag köper gärna från tex prisjakt. Men det råder lite oklarhet vad som är OEM, en del heter tydligen OEM men ska vara en annan version än vad som står? Vad jag förstått så bör jag köpa en icke-OEM. Länka gärna till en specifik produkt, Home borde räcka. Jag producerar musik och spelar CSGO typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köp en pro licens, ej home.
och ja, det går fortfarande att uppgradera från win 7.

Permalänk
Medlem

Elgiganten och Power är billigast när det gäller Windows 10 Home full-version/licens. Levereras på USB, och de har köpt de direkt från Microsofts auktoriserade distributör.

OEM är för systembyggare, och är tekniskt sett inte giltig på en maskin du bygger åt dig själv. Väl åt någon annan däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Köp en pro licens, ej home.
och ja, det går fortfarande att uppgradera från win 7.

Vad menar du med ”går fortfarande att uppgradera från win 7”? Gratis? Jag har kollat men ej funnit

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Även för de som använder synhjälpmedel?

Japp, den jag menar. Den vanliga togs bort sommare innan. Var nog i februari om då du gjorde sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Köp en pro licens, ej home.
och ja, det går fortfarande att uppgradera från win 7.

Upp till bevis då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Upp till bevis då.

Vanliga togs bort 29 juli 2016, assistive technologies togs bort 31 december 2017. Har gått att uppgradera från vanliga ISOn eller direkt från Media Creation Tool hela tiden för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vanliga togs bort 29 juli 2016, assistive technologies togs bort 31 december 2017. Har gått att uppgradera från vanliga ISOn eller direkt från Media Creation Tool hela tiden för det.

Funkar inte för mig så jag kan tyvärr inte ta dig på orden.
Har fått det att fungera med OEM-SLP men det var inte med den "vanliga" nedladdningsbara ISO och inte, som jag förstått det som, vad som diskuteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solifer68:

Jaså, hur vet du att dom är stulna??

De är lika etiska som G2A. Det vill säga ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Funkar inte för mig så jag kan tyvärr inte ta dig på orden.
Har fått det att fungera med OEM-SLP men det är inte, som jag förstått det som, vad som diskuteras.

Jag kan bara rapportera om fenomenet, tänker inte testa och beskriva då det bryter mot (forum-) reglerna. Microsofts datum och när det eventuellt slutade/slutar fungera i praktiken är två olika saker däremot. Kan inte se varför de inte skulle ge uppgraderare en digital licens fortfarande dock. Åtminstone om du använder äldre skivavbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Japp, den jag menar. Den vanliga togs bort sommare innan. Var nog i februari om då du gjorde sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok där ser man! Tack för svar, gott att få uppdatera sina kunskaper!
Ska se om jag nån gång orkar kolla när jag fixade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag kan bara rapportera om fenomenet, tänker inte testa och beskriva då det bryter mot (forum-) reglerna. Microsofts datum och när det eventuellt slutade/slutar fungera i praktiken är två olika saker däremot. Kan inte se varför de inte skulle ge uppgraderare en digital licens fortfarande dock. Åtminstone om du använder äldre skivavbildningar.

Vet inte om vi pratar om samma sak. Tar jag en bärbar ur högen (vi har en drös uttjänta Dell Latitude) med Windows 7 OEM-SLP på och går mot min sparade länk på Microsofts tidigare hemsida för uppgradering dirigeras jag hit: https://www.microsoft.com/en-us/accessibility
Försöker jag uppgradera med USB-tool online eller via USB blir resultatet efter sista omstarten att jag har en oäkta Windows. Har även testat på min virtuella maskin med samma resultat.
OM det nu finns en metod som är så hemlig och olaglig att den inte är allmänt tillgänglig eller kan förklaras utanför dark net så kan man väl inte säga att det fortfarande går? Det hjälper i alla fall inte den som inte känner till dessa hemlig trix - mig inkluderad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte om vi pratar om samma sak. Tar jag en bärbar ur högen (vi har en drös uttjänta Dell Latitude) med Windows 7 OEM-SLP på och går mot min sparade länk på Microsofts tidigare hemsida för uppgradering dirigeras jag hit: https://www.microsoft.com/en-us/accessibility
Försöker jag uppgradera med USB-tool online eller via USB blir resultatet efter sista omstarten att jag har en oäkta Windows. Har även testat på min virtuella maskin med samma resultat.
OM det nu finns en metod som är så hemlig och olaglig att den inte är allmänt tillgänglig eller kan förklaras utanför dark net så kan man väl inte säga att det fortfarande går? Det hjälper i alla fall inte den som inte känner till dessa hemlig trix - mig inkluderad.

Jag kan inte bryta mot § 7, men media beskrev att det fortfarande fungerande utan assistive technologies-grenen i somras, vilket betyder att det vanliga sättet fungerade långt efter de tog bort assistive technologies-verktyget. Sen vet jag inte om du försöker skriva in nyckeln eller vad du försöker jag med, jag pratar om uppgraderingsinstallationer från aktiverade Windows-kopior. Man har ju trotts allt aldrig behövt någon OEM/retail-nyckel för att uppgradera, vid uppgradering tittar den ju främst på att Windows är aktiverat. Har dock sett rapporter om att det fungerade med att skriva in de gamla nycklarna också, men har också sett folk rapportera att det inte fungerar att använda nycklarna direkt i Windows 10 för dem.

How-to's och liknande hör inte hemma på det här forumet, men har det slutat fungera så är det nyligen, folk har åtminstone gjort det med lyckat resultat förra månaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RobinJacobsson:

Okej, jag känner att jag har råd att köpa en "riktig" licens så jag köper gärna från tex prisjakt.

Bra! Att stödja kriminell verksamhet förstår jag inte hur man kan vilja göra!
Att vissa hellre ger pengar till skurkar för dom ska må bra är mycket udda. Då kör man oaktiverat.

Det är viktigt att ge stöd till folk som väljer att köpa äkta från auktoriserade butiker :).