Permalänk
Medlem

Modifierad kylning?

Någon här som hittat delar för att modifiera bärbar kylning (till någorlunda rimliga priser)?
Jag tänkte på saker som bättre heatpipes, bättre heatsink (som fläkten blåser igenom), kraftigare fläktar som passar utan modifikationer på chassi osv.

De bärbara jag tänkte modifiera kylning på om det finns lämpliga delar är;
HP Elitebook 8440p samt HP Elitebook 8540p/w.

Har laptop kylare/stand eller vad man kallar det. Men både prestanda och livslängd förbättras med bättre intern kylning.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att borra upp några hål i bottenplattan, precis under fläktarna, på min Asus UX32VD (har inte gjort det än)
Det såg ut som att luften hade en ganska lång och trång väg att ta sig till insuget. Kan ju vara så att det är meningen att luften ska tan en liten sväng om andra komponenter, men det såg i alla fall lite knepigt ut.
Kanske något liknande skulle fungera för dig.

Ny kylpasta och rengöring är ju heller aldrig att förakta. Man kanske inte riktigt det svaret du är ute efter här

Permalänk
Medlem

Byta till Liquid metal kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=hdTsra-uLBI

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Borjar med att ursakta att jag skriver utan de tre sista i alfabetet. Pa 8440'n har jag US layout eftersom jag tycker det ar lattare/snabbare i CLI.

Skrivet av guran604:

Funderar själv på att borra upp några hål i bottenplattan, precis under fläktarna, på min Asus UX32VD (har inte gjort det än)
Det såg ut som att luften hade en ganska lång och trång väg att ta sig till insuget. Kan ju vara så att det är meningen att luften ska tan en liten sväng om andra komponenter, men det såg i alla fall lite knepigt ut.
Kanske något liknande skulle fungera för dig.

Ny kylpasta och rengöring är ju heller aldrig att förakta. Man kanske inte riktigt det svaret du är ute efter här

Njae, intagen ar det inga fel pa vad galler dessa netbooks. Kylpasta och rengoring var det forsta jag gjorde nar jag fick hem dem.

Skrivet av Zippeer:

Funderat pa det, men nej tror inte det.
Daremot funderar jag om det gar att byta ut heatpipes:en till effektivare/storre eller iaf nyare.
Far isf studera lite hur man bojer dessa utan att kollapsa dem.
Har inte sett andra delar som gar att komma over till rimligt pris, vill inte satsa 3ggr vardera dators varde pa enbart kylning.
Har GC Extreme samt Kryonaut pasta hemma. Det far duga.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

@Jonas_75: Större heatpipes kan nog bli jobbigt, Dem är väl designade för att passa i just den laptopten?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guran604:

Funderar själv på att borra upp några hål i bottenplattan, precis under fläktarna, på min Asus UX32VD (har inte gjort det än)
Det såg ut som att luften hade en ganska lång och trång väg att ta sig till insuget. Kan ju vara så att det är meningen att luften ska tan en liten sväng om andra komponenter, men det såg i alla fall lite knepigt ut.
Kanske något liknande skulle fungera för dig.

Ny kylpasta och rengöring är ju heller aldrig att förakta. Man kanske inte riktigt det svaret du är ute efter här

Denna mod gjorde jag på en äldre C2D laptop, borrade upp ett fint 60mm hål precis där processorfläkten är och limmade dit ett grövre metallnät, en lyckad mod.. sänkte både fläktvarven och tempen rejält.

Funderar på att göra samma mod på min 'nyare' laptop med I5'a (35W) i sig, men tycker inte att ~65c under belastning är kritiskt..kanske när jag smäcker i en i7'a på 55w gör jag modden.

Gammal P988 sockel från 2011.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

@Jonas_75: Större heatpipes kan nog bli jobbigt, Dem är väl designade för att passa i just den laptopten?

Tror man kan klamma in lite storre om man forsiktigt masserar kylarna med en dremel + "wet sanding" och polering.
Fa dem pa plats kanske kan funka med ngt som arctic silver thermal adhesive...eller sa blir varme-overfaringen helt forstord...
Har extra kylare att experimentera med om jag skulle forsoka mig pa det.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.