Windows installationshjälp, ny SSD

Permalänk

Windows installationshjälp, ny SSD

Hej, byggt en bättre beg dator och är väldigt osäker på detta. Så skriver ner steg för steg på hur jag tror det skall gå till.
Ha ny SSD, Asus SABERTOOTH Z77 och på det har jag satt beg i5 570k.

1. In i Bios ändra till ACHI samt återställa bios till default.
2. Mont SSD
3.Installera Windows 10 (skippar kloning)
4.Windows Update
5.Drivrutiner eller sköter W10 det till mig bäst ?
6.Stoppa i min gamla HDD med Windows på.
7. Formatera om HDD
8.Installera om alla program.

Tacksam för svar // Anders

förtydligade rubriken
Permalänk
Medlem

flytta 6. och 7. mellan 2. och 3. hade jag gjort och ändra i bios boot prio till att starta med usb eller skiva

Permalänk

Så ändra boot prio som nr 3, och montera in HDD och formatera den innan installera W10 på SSD ?

Brukar man inte koppla in den gamla disken efter man fixat W10 ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andersgog:

Hej, byggt en bättre beg dator och är väldigt osäker på detta. Så skriver ner steg för steg på hur jag tror det skall gå till.
Ha ny SSD, Asus SABERTOOTH Z77 och på det har jag satt beg i5 570k.

1. In i Bios ändra till ACHI samt återställa bios till default.
2. Mont SSD
3.Installera Windows 10 (skippar kloning)
4.Windows Update
5.Drivrutiner eller sköter W10 det till mig bäst ?
6.Stoppa i min gamla HDD med Windows på.
7. Formatera om HDD
8.Installera om alla program.

Tacksam för svar // Anders

Du kan gott och väl göra såhär. De viktiga att tänka på när du installerar Windows på en SSD är att den SSD disken är den enda disken som är inkopplad. Då får du boot partitionen på samma disk som Windows. Sen väl inne i Windows är de bara att installera alla drivrutiner och låta Windows uppdatera sig själv. När de väl är klart så smaska in din gamla HDD och formatera den.

Skrivet av agitax:

flytta 6. och 7. mellan 2. och 3. hade jag gjort och ändra i bios boot prio till att starta med usb eller skiva

Nja, jag kan väl anse att de upplägg som TS valt är ganska vettigt. Att låta en HDD vara inkopplad när man gör en nyinstallation av Windows gör ju att boot partitionen hamnar på HDDn istället för på SSDn vilket inte blir bra alls.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Du kan gott och väl göra såhär. De viktiga att tänka på när du installerar Windows på en SSD är att den SSD disken är den enda disken som är inkopplad. Då får du boot partitionen på samma disk som Windows. Sen väl inne i Windows är de bara att installera alla drivrutiner och låta Windows uppdatera sig själv. När de väl är klart så smaska in din gamla HDD och formatera den.

Nja, jag kan väl anse att de upplägg som TS valt är ganska vettigt. Att låta en HDD vara inkopplad när man gör en nyinstallation av Windows gör ju att boot partitionen hamnar på HDDn istället för på SSDn vilket inte blir bra alls.

kan väljer allt det under installationen kan inte se hur man skulle kunna få de problemen

Permalänk
Avstängd

@agitax: Windows väljer alltid att lägga boot partitionen på en annan hårddisk om de finns fler än en hårddisk i datorn. Och börja skifta på sånt när väl Windows är installerat är bara bökigt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Senast jag installerade windows fick man möjlighet att formatera en disk, partionera en disk och välja installationsplats, finns detta inte längre? Annars är det ju bara att trycka in alla diskar i datorn. Nackdelen är väl att windows kan dumma sig och dela sig mellan diskarna.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Hej, byggt en bättre beg dator och är väldigt osäker på detta. Så skriver ner steg för steg på hur jag tror det skall gå till.
Ha ny SSD, Asus SABERTOOTH Z77 och på det har jag satt beg i5 570k.

1. In i Bios ändra till ACHI samt återställa bios till default.
2. Mont SSD
3.Installera Windows 10 (skippar kloning)
4.Windows Update
5.Drivrutiner eller sköter W10 det till mig bäst ?
6.Stoppa i min gamla HDD med Windows på.
7. Formatera om HDD
8.Installera om alla program.

Tacksam för svar // Anders

Så efter nr 2 boota windows från Usb, bara sätt i det, starta om datorn, tryck valfri knapp så bootar W10 som det skall ? Behövs ej in i bios o ändra, vad jag läst ?

Sen köra vidare och installera W10 osv osv

Permalänk
Medlem

@andersgog: Kan vill tillägga till det övriga att Asus SABERTOOTH Z77 har 2 olika SATA kontrollers, din SSD ska du sätta i de portar som är bruna + den port som har lägst nr, din HDD i den andra bruna eller möjligen de svarta.
Asmedias controller kan du disebla i bios så blir det en sak mindre som kan krångla...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ok tack, såg nu att det fanns 2 bruna 4 svarta och 2 vita.

Permalänk

Om jag läser om detta mobo står det att dom bruna sata6 kontakterna är satta i AHCI by default.
Måste jag ändå kolla i bios och ändra innan SSD ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

1. In i Bios ändra till ACHI samt återställa bios till default.

Vet inte om du tänkt fel eller skrivit fel men gör du det i ordningen det står så gör detta steget inget alls.
Just nu gör du en ändring som du sedan tar bort genom att sätta allt till default.

Vänd på ordningen så ska inställningen sparas.

Permalänk
Skrivet av tranky:

Vet inte om du tänkt fel eller skrivit fel men gör du det i ordningen det står så gör detta steget inget alls.
Just nu gör du en ändring som du sedan tar bort genom att sätta allt till default.

Vänd på ordningen så ska inställningen sparas.

Ok, läste att moderkortet kände av dom nya delarna om man satte bios till default.
Men det låter vettigt det du skriver.

Permalänk

Ser detta bättre ut ?

1. bios till default ( ska jag spara o starta om datorn innan steg 2 ? )
2. ACHI
3. mont SSD
4. boota windows från USB
5. Fixa W10
6. W10 update
7. drivrutiner eller sköter W10 det till mig bäst ?
8. Mont HDD
9. Formatera HDD
10. Fixa program

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andersgog:

Ser detta bättre ut ?

1. bios till default ( ska jag spara o starta om datorn innan steg 2 ? )
2. ACHI
3. mont SSD
4. boota windows från USB
5. Fixa W10
6. W10 update
7. drivrutiner eller sköter W10 det till mig bäst ?
8. Mont HDD
9. Formatera HDD
10. Fixa program

Nästan samma men ja, de funkar bra att göra så. Så kör i vind nu så du får igång din dator

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Nästan samma men ja, de funkar bra att göra så. Så kör i vind nu så du får igång din dator

Ha ha, är ju feg som fan. Strular det blir det väll ännu svårare att rätta till efteråt. Men skall ta mod till att försöka få gång den ikväll

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Installera W10
Installera drivrutiner och säkerhetsprogram
Plugga in kabeln
Kör Windows update.

Permalänk
Medlem

Se till att använda ett sprillans nytt installationsmedia så du får 1809 direkt!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hjälpsam

@andersgog:
3.1 Anslut SSD till SATA 0.
3.2 Dra ut SATA kablarna till de diskar som inte är din windows SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Har redan fixat allt, men råkat ut för lite strul. Kommer ej åt vissa av mina mappar i D: ej behörig, provar att ändra som det står att man kan göra men det funkar ej. Mappen står som tom. Är det Windows som jävlas ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Har redan fixat allt, men råkat ut för lite strul. Kommer ej åt vissa av mina mappar i D: ej behörig, provar att ändra som det står att man kan göra men det funkar ej. Mappen står som tom. Är det Windows som jävlas ?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså jag har byggt ny ( beg. ) dator. Med ny ren w10. Sen mont jag min gamla HDD i den nya datorn. Och nu har jag ingen tillgång till den. Provat ändra men lyckas ej. Blir alltså nekad fast jag är adminstratör för datorn. Går ej att dela i heller.Fick tips att andra under säkerhet, men utan framgång.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Se till att använda ett sprillans nytt installationsmedia så du får 1809 direkt!

Det får jag kolla upp. Vet ej vilken version jag fick. Är det 1803 man skall unvika ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Det får jag kolla upp. Vet ej vilken version jag fick. Är det 1803 man skall unvika ?

Skickades från m.sweclockers.com

1803 fungerar bra men problemet är att Microsoft skickar ut uppdatering 1809 från och med 2 oktober och en del har drabbas av problem tex vissa filer försvinner under uppdateringen och inställningar för ljud ändras så att det inte fungerar efter uppdateringen.

Nu har Microsoft tillfälligt stoppat 1809 uppdateringen för att fixa den, men eftersom du gör en helt ren och ny Windows 10 installation så bör 1809 fungera utan problem och dessutom slipper du denna uppdatering som kommer igen om några dagar eller veckor.

Om du har allt kvar på din gamla HDD så kan du testa att boota den genom att ändra på boot ordningen i BIOS och då kan du kopiera och lägga över alla filer som du vill spara från HDD till SSD.

Om du vill göra en ny och helt ren Windows 10 installation så kan du kolla denna video, https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs (välj att boota UEFI USB minnet i boot menyn om du vill göra en windows UEFI installation)

Visa signatur

janee

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av andersgog:

Har redan fixat allt, men råkat ut för lite strul. Kommer ej åt vissa av mina mappar i D: ej behörig, provar att ändra som det står att man kan göra men det funkar ej. Mappen står som tom. Är det Windows som jävlas ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är Windows som jävlas.
Välj egenskaper för mapp under säkerhet kan du se vilka som har tillgång, möjligt att du få lägga till dig som användare, det görs under avancerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av janee:

1803 fungerar bra men problemet är att Microsoft skickar ut uppdatering 1809 från och med 2 oktober och en del har drabbas av problem tex vissa filer försvinner under uppdateringen och inställningar för ljud ändras så att det inte fungerar efter uppdateringen.

Nu har Microsoft tillfälligt stoppat 1809 uppdateringen för att fixa den, men eftersom du gör en helt ren och ny Windows 10 installation så bör 1809 fungera utan problem och dessutom slipper du denna uppdatering som kommer igen om några dagar eller veckor.

Om du har allt kvar på din gamla HDD så kan du testa att boota den genom att ändra på boot ordningen i BIOS och då kan du kopiera och lägga över alla filer som du vill spara från HDD till SSD.

Om du vill göra en ny och helt ren Windows 10 installation så kan du kolla denna video, https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs (välj att boota UEFI USB minnet i boot menyn om du vill göra en windows UEFI installation)

Hmm, problem med ljudet har jag också. Hem och mixtra igen då. Frågan är om dom ändrar på det med mappar också ?

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är Windows som jävlas.
Välj egenskaper för mapp under säkerhet kan du se vilka som har tillgång, möjligt att du få lägga till dig som användare, det görs under avancerat.

Min gamla PC fick namnet Anders-PC den nya fick något jag ej själv döpt den till. Har försökt lägga till användare men ej lyckats.
Mappen står som tom nu, kan man flytta den till C: och öppna den där ? Misstänker att det ej är så enkelt.

Permalänk

Såg en video om 1809, om filer som blivit förlorade för många. Men det rörde väll mapparna som W10 var installerad i ? Alltså mapparna/filer i C: ? Mina som jag ej får tillgång till ligger i D:

Permalänk
Medlem

Skippa Windows update och kör detta programmet som laddar hem alla uppdateringar från microsoft så går det mycket snabbare.
(du kan även välja att göra en ISO fil av alla uppdateringar om du har flera datorer att installera)

http://download.wsusoffline.net/

Sen när allt är klart kör "Diskrensning" i mappen för administratörsverktyg för att ta bort gamla återställningspunkter som kan vara flera GB stora.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Skippa Windows update och kör detta programmet som laddar hem alla uppdateringar från microsoft så går det mycket snabbare.
(du kan även välja att göra en ISO fil av alla uppdateringar om du har flera datorer att installera)

http://download.wsusoffline.net/

Sen när allt är klart kör "Diskrensning" i mappen för administratörsverktyg för att ta bort gamla återställningspunkter som kan vara flera GB stora.

Bra program.

Var noga med att allt verkligen är klart. För tar du bort återställningspunkterna så går det inte att "rulla" tillbaka till föregående version.
Tyvärr inte lika självklart för alla.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ligger kvar på 1803 så det var ju bra. Nu har jag bara en sak till, och det är ljudet. Men det får jag väll skriva om i en annan lämplig tråd. Mapparna är fixade ☺

Skickades från m.sweclockers.com