Htpc för 4k i 60 hz över HDMI

Permalänk
Medlem

Htpc för 4k i 60 hz över HDMI

Ska ersätta min gamla mac mini som htpc, eftersom den inte kan displaya 4k och min nya TV är självklart 4K.

Har förstått att det hänger till största del på moderkortet och att det har HDMI 2.0.

Skulle båda dessa förslag funka bra, och är det någon av dom att föredra? (Motivera gärna)

Kan jag lösa det på ett billigare sätt?

Alt.1: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11844358/intel-nuc-4k-60hz

Alt.2: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11844361/4k-60hz

Permalänk
99:e percentilen

Det är inte strikt nödvändigt med något särskilt stöd på moderkortet; det går även bra att använda till exempel ett GT 1030 (som finns i en normal och en kass version med samma namn) och få 4K @ 60 Hz även om moderkortet inte klarar det på egen hand.

Går även att köra en adapter från DP till HDMI, vilket SweClockers testade för tre år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Kör själv på FC8 chassit, passivt kylt och en i3-8xxx nånting minns ej vad exakt.
Hela chassit blir som en kylflens. Funkar bra för 4k 60hz med rätt codecs o grejer.
har en aktiv DP till hdmi omvandlare då jag inte vågade chansa på moderkortets HDMI.
Min gamla htpcs moderkort skulle enligt papper klara av 4k60hz, men icke.
samma sak med processorn. därför köpte jag en sånhär:
https://www.club-3d.com/en/detail/2366/displayportt-1.2-to-hd...

Permalänk
Medlem

@Cuna: Grejer är att HDMI:n går från HTPC:n vidare in i stärkaren och i sin tur vidare till TV:n. Den skall alltså också bära ljudet vilket displayporten inte gör med adaptern.

Permalänk
Avstängd

såfall fick jag en VIP exclusive dom klarar ljud också ^^

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av unzane:

@Cuna: Grejer är att HDMI:n går från HTPC:n vidare in i stärkaren och i sin tur vidare till TV:n. Den skall alltså också bära ljudet vilket displayporten inte gör med adaptern.

Varför tror du att en sådan adapter inte stöder ljud?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Borde det inte i dagens läge med rätt cpu och moderkort gå att få till en ganska enkel lösning med passiv kylning. Typ ett mitx moderkort med wifi inbyggt, lagom cpu kopplad till ett fläktlöst nätagg. Tycker inte det borde behöva bli så dyrt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Om du ska köra Netflix 4k så är det viktigt att välja rätt hårdvara, dvs sådan som är certifierad av Netflix. Har för mig att Nvidia 10-serien skall gå bra men osäker på vilka processorer med inbyggt grafikkort som är "godkända".

Eller det var så förut, nu kanske det är annorlunda... Men värt att kolla upp om det är viktigt för dig!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite