Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Har du sett dom här nya knivarna från IKEA, nu när det ändå är på tal: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90257576/

Jag är själv ingen knivnörd men uppskattar bra kvalitet. Verkar dom prisvärda?

IKEA kan definitivt ha bra överraskande bra kvalitet på saker. Jag minns inte var, men läste för ett tag sedan argument från någon batterinörd att deras LADDA AA-batterier i själva verket är Panasonic Eneloop Pro i annat skal, till typ halva priset.

20cm vg-10 för 499kr skulle jag säga är prisvärt, handtaget ser lite klumpigt ut men har inte prövat den själv då ikea har lagt in sina knivar i glasskåp nu för tiden. En victoriknox 20cm fibrox är väl annars "go to" i den prisklassen.

Permalänk
Hedersmedlem

@HelGo @Mirage @htbtoma @XFTality @ylledjur @nedrans

Fortsätt gärna knivdiskussionen här

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Har du sett dom här nya knivarna från IKEA, nu när det ändå är på tal: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90257576/

Jag är själv ingen knivnörd men uppskattar bra kvalitet. Verkar dom prisvärda?

IKEA kan definitivt ha bra överraskande bra kvalitet på saker. Jag minns inte var, men läste för ett tag sedan argument från någon batterinörd att deras LADDA AA-batterier i själva verket är Panasonic Eneloop Pro i annat skal, till typ halva priset.

Åh jäklar, det där är ju VG-10-stål med damascusmönster (som man bara hittar i Japanska knivar för 1500 och uppåt).

Samma stål som Shun använder sig av (Kostar 2000-3000). Shun har helt enkelt bara döpt om VG-10 till VG-Max, legeringen är identisk.

Definitivt värt ett försök, ska själv testa med en sådan Ikea-kniv när jag kilar dit nästa gång.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Eller så kan du köpa en yaxell zen 20cm för 1000, och behöver aldrig bry dig mer.

Permalänk
Medlem

@nedrans: Har just exakt en Fibrox 20 cm nu. Är mycket nöjd faktiskt!

Permalänk
Medlem

Har en uppsättning knivar från Miyabis black serie, man blir lite bortskämd med såpass vassa knivar att det mesta känns slött efter det. Nu tycker jag ju dock fortfarande att känslan i handen är bland den viktigaste egenskapen hos en kniv, efterföljt av stål. Gillar man inte att ta hand om sin kniv utan är mer av slit och släng typen så är det lika bra att köpa en ikea kniv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Du borde testa köpa en ny Ikea 365+-kniv. Faktum är att slipningen är japansk, och stålet som används är extremt likt Cromova 18 som ligger i Globals knivar, och därav också extremt stor chans att det faktiskt är Cromova 18-stål i Ikeas knivar. Vissa bär till och med stämpeln X50 CrMoV15, vilket skulle betyda Cromova 15, men detta verkar variera beroende på vilken knivtyp det är. Cromovastål behöver inte vara dyrt, vilket Laguiole bevisat med deras trancherkniv och gaffelset i Cromova 18 för 200 kronor.

Hur som helst - Absolut inte skitknivar, och det kommer från någon som sitter på fem stycken Global, en Miyabi och två Shun för totalt över 20000:-.

Alright, jag ska till IKEA på söndag så jag tar dig på orden och ska testa en sådan. Jag har också 5st global hemma att jämföra med så det blir intressant.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Bästa kniven för typ 500kr

Min mamma vill köpa en kniv till mig för typ 500 kr.

Tänkte ge henne lite tips. Vilka är bra i den prisklassen.

Den kniven jag använder mäst nu är en från Ikea. 365+ 16 cm.

tycker att den är lite kort men gillar formen av bladet.

Permalänk
Avstängd

Eka slaktset 499kr.

Vad är det för kniv du har i åtanke? Friluftskniv, kökskniv, huggarkniv eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Precis som Meathim är inne på: det spelar väldigt stor roll vad du ska ha kniven till.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Permalänk

https://www.ahlens.se/Inredning/kok/knivar-15037/satake-kniv-...

Har den, vart trevlig i den prisklassen och det ändamålet. Kanske lite krångligare slipa själv men det är bara lära sig eller lämna till slipning med några års mellanrum.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

om du lägger 500:- själv kan du få det här kitet från Anders Petter som täcker det mesta.

https://www.cervera.se/produkt/backaryd-5-delsset-med-knivar

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Oavsett kniv så kan jag rekommendera att köpa till en knivslip. Det förlänger livslängden på de knivar hon redan har.
Själv köpte jag ett IKEA 365+ knivset när jag flyttade hemifrån för 11 år sedan, och har fortfarande kvar de knivarna. Slipar dem vid behov och är fortfarande nöjd med dem.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

https://www.ahlens.se/Inredning/kok/knivar-15037/satake-kniv-...

Har den, vart trevlig i den prisklassen och det ändamålet. Kanske lite krångligare slipa själv men det är bara lära sig eller lämna till slipning med några års mellanrum.

Har lillebror till den kniven, rekommenderas varmt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Nu utgår jag från det är en kockkniv du vill ha. I den prisklassen tycker jag Victorinox är schyssta, t.ex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=361326

Ett tips är att gå till någon butik där du kan känna och klämma på lite olika knivar. T.ex. så är Victorinox ganska lätta och nätta i känslan, vill man ha lite mer tyngd i kniven så finns det bättre val.

Sen finns det ju skillnad i bladlängd och ståltyp osv, men om du inte ämnar att nörda ner dig i det så kan du helt enkelt bara välja någon kniv du tycker om från någon vettig tillverkare så kommer du bli helnöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en globalkniv sedan... säg 10-12 år som jag slipar själv. Skärpan är fin, men ja, den har hängt på en rund magnet som lämnat en hel del cirkelrepor och det finns en del andra ordentliga repor som den fått genom åren så den är inte så vacker längre ;).

Har ni nå råd för att fixa ytan för att få den lite snyggare igen? Går väl att köra nå rotationsverktyg och autosol kanske men ytan på dessa knivar är inte blank från början så det skulle antagligen bli lite väl... blankt. Bättre tips?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en globalkniv sedan... säg 10-12 år som jag slipar själv. Skärpan är fin, men ja, den har hängt på en rund magnet som lämnat en hel del cirkelrepor och det finns en del andra ordentliga repor som den fått genom åren så den är inte så vacker längre ;).

Har ni nå råd för att fixa ytan för att få den lite snyggare igen? Går väl att köra nå rotationsverktyg och autosol kanske men ytan på dessa knivar är inte blank från början så det skulle antagligen bli lite väl... blankt. Bättre tips?

Finns inte så många bra sätt att få bort sånt. Sandpappra sidorna med finare och finare snadpapper, avsluta med polering och sedan skuffa upp ytan efteråt med lite grövre sandpapper eller scotch brite för att få lite "borstad" struktur på det.

Du lär bli av med de flesta märkningarna på sidorna, är du rädd om dem så får du tejpa över dem först.

Skrivet av XFTality:

Du borde testa köpa en ny Ikea 365+-kniv. Faktum är att slipningen är japansk, och stålet som används är extremt likt Cromova 18 som ligger i Globals knivar, och därav också extremt stor chans att det faktiskt är Cromova 18-stål i Ikeas knivar. Vissa bär till och med stämpeln X50 CrMoV15, vilket skulle betyda Cromova 15, men detta verkar variera beroende på vilken knivtyp det är. Cromovastål behöver inte vara dyrt, vilket Laguiole bevisat med deras trancherkniv och gaffelset i Cromova 18 för 200 kronor.

Vad innebär "japansk slipning"? Har svårt att se att de lägger några särskilt snäva eggvinklar i och med att cromova överlag är så mjukt och inte något särskilt fantastiskt stål.

Nej, det behöver inte vara dyrt. Men det är inte särskilt bra heller.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Min mamma vill köpa en kniv till mig för typ 500 kr.

Tänkte ge henne lite tips. Vilka är bra i den prisklassen.

Den kniven jag använder mäst nu är en från Ikea. 365+ 16 cm.

tycker att den är lite kort men gillar formen av bladet.

Skrivet av Meathim:

Eka slaktset 499kr.

Vad är det för kniv du har i åtanke? Friluftskniv, kökskniv, huggarkniv eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xyborg:

Precis som Meathim är inne på: det spelar väldigt stor roll vad du ska ha kniven till.

Med tanke på ikeakniven är det med 99% säkerhet en vanlig matkniv han ska ha

Här har du 3st. allroundknivar som är helt ok.
https://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=211904&gclid=EAIaIQob...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Om det är en riktig kockkniv du är ute efter så kan det faktiskt vara värt att lägga till lite pengar själv och köpa en Global. T.ex. https://inspekto.se/kockkniv-test/.

Men som alla andra kockknivar så kommer du behöva köpa till en knivslip för att underhålla dina knivar regelbundet. Köper du t.ex. Global eller annan kniv med kvalitetsstål så kan du underhålla en bra kniv i säkert 20-30 år utan några större problem.

edit

Den kniven ser verkligen ut att vara prisvärd, har du själv provat den?

Permalänk
Medlem

Victorinox Fibrox är ett bra alternativ, wusthof pro är också bra. Köp en slipsten på #1000 så är du good to go.

Permalänk
Inaktiv

Det här är nog den bästa kniven för under 500 spänn:

https://www.ebay.com/i/302399925057?rt=nc

Enligt bland annat:

https://www.gamereactor.se/blog/Petter/984673/En+riktigt+bra+...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HugSeal:

Finns inte så många bra sätt att få bort sånt. Sandpappra sidorna med finare och finare snadpapper, avsluta med polering och sedan skuffa upp ytan efteråt med lite grövre sandpapper eller scotch brite för att få lite "borstad" struktur på det.

Du lär bli av med de flesta märkningarna på sidorna, är du rädd om dem så får du tejpa över dem först.

Aha. Tackar tackar.
Det där kan man kanske tänka sig att ge sig på. Egentligen är det inte nå vidare viktigt.
Men då finns möjligheten med de stegen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Tackar tackar.
Det där kan man kanske tänka sig att ge sig på. Egentligen är det inte nå vidare viktigt.
Men då finns möjligheten med de stegen.

Lite beroende på hur djupt det är kan det gå att bara sanda ytan kring märkena. Men risken är att du får en helt annan finish där ändå isåfall.

Jag hade inte använt något mindre rotationsverktyg ala dremel men har du något större hjul med någon form av scotchbritesnurra så skulle det nog kunna funka. Bäst resultat blir det dock av handsandande med progressiva grits. Det kan ta en del tid dock.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Om det är en riktig kockkniv du är ute efter så kan det faktiskt vara värt att lägga till lite pengar själv och köpa en Global. T.ex. https://inspekto.se/kockkniv-test/.

Men som alla andra kockknivar så kommer du behöva köpa till en knivslip för att underhålla dina knivar regelbundet. Köper du t.ex. Global eller annan kniv med kvalitetsstål så kan du underhålla en bra kniv i säkert 20-30 år utan några större problem.

edit

Den kniven ser verkligen ut att vara prisvärd, har du själv provat den?

Har inte provat den själv men läst flera tester på den och folk verkar överlag mycket nöjda!

Permalänk
Medlem

Det är en kniven ska vara en matlagnings kniv.

Jag kan fråga om jag kan lägga dit pengar själv. Då skulle jag kunna lägga 500 extra.

Vad för saker rekommenderas att skaffas för kniv underhåll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det här är nog den bästa kniven för under 500 spänn:

https://www.ebay.com/i/302399925057?rt=nc

Enligt bland annat:

https://www.gamereactor.se/blog/Petter/984673/En+riktigt+bra+...

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är inte kniven han recenserar. Den där kniven har inte en VG10 kärna. Det är denna han talar om : https://www.aliexpress.com/item/2016-Sunnecko-8-Chef-s-Knife-...

Jag skulle satsa antingen på Ikeas Briljera, Victorinox fibrox eller en Frosts kockkniv med en budget på 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Om det är en riktig kockkniv du är ute efter så kan det faktiskt vara värt att lägga till lite pengar själv och köpa en Global. T.ex. https://inspekto.se/kockkniv-test/.

Men som alla andra kockknivar så kommer du behöva köpa till en knivslip för att underhålla dina knivar regelbundet. Köper du t.ex. Global eller annan kniv med kvalitetsstål så kan du underhålla en bra kniv i säkert 20-30 år utan några större problem.

edit

Den kniven ser verkligen ut att vara prisvärd, har du själv provat den?

Global är ju väldigt lite kniv och dåligt, mjukt, stål för pengarna generellt och med en begränsad budget känns inte det som ett så bra val.

Testsidan säger ju även att 20 cm är den kanske bästa längden för en allroundkniv i köket vilket jag och många med mig verkligen inte håller med om. De nämner också att designen med handtaget gör att kökskniven sitter bra i handen och det är ju så individuellt att man bör klämma och känna lite först.

Just handtaget är ju en annan sak många har problem med gällande global, inte så bekvämt och det blir halt direkt.

Skrivet av Zautos:

Det är en kniven ska vara en matlagnings kniv.

Jag kan fråga om jag kan lägga dit pengar själv. Då skulle jag kunna lägga 500 extra.

Vad för saker rekommenderas att skaffas för kniv underhåll?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle personligen rekommendera en halvfin slipsten på sisådär 800-1200 grit. Det tar lite tid att lära sig tekniken men det är egentligen inte särskilt avancerat. Du gnuggar av metall helt enkelt. Med en sten på runt 1000 grit kan du få de flesta knivar hjälpligt vassa.

Det är först när man behöver sätta nya eggar eller reparera flisor man behöver gå ner i grit för att kunna ta bort material lite kvickare och först när man har bra hårt stål man kanske kan vilja gå upp ett snäpp i grit för att få en mer polerad egg.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

det är väldigt individuellt om vilken kniv är bäst.. jag gillar inte global alls för den ligger inte bra i handen så mitt tips är att känna på den håll i den osv innan du bestämmer dig.
Den jag tycker sitter bäst i handen som jag provat hittills är Yaxell men det e ju en helt annan prisklass.
lycka till