BSOD efter Samsung 970 EVO Firmware-update.

Permalänk
Medlem

BSOD efter Samsung 970 EVO Firmware-update.

Hej!

Jag har byggt ihop en dator med denna kundvagn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11822367/sd

Allt är installerat utan GPU, då jag brukar föredra att kontrollera så allt fungerar så jag kör iGPU istället.

Problemet var när jag börja installera Magician Software till Samsung 970 Evo disken för att se ifall en firmware-update fanns. Det gjorde det och datorn bad mig starta om den så firmware-updaten kunde initieras och bli klar. Vid uppstart så får jag BSOD med felkod Critical Error. Efter 2-3 omstarter så bad datorn mig återställa datorn till en tidigare tidpunkt.

Nu har jag gjort om allt ifrån scratch samt skickat in senaste Oktober uppdateringen på datorn. Men frågan är ifall man vågar köra denna firmware-update igen eller om något bara blev korrupt på disken där Oktober-uppdateringen höll på att hämtas via Windows update.

Någon som har upplevt något liknande?

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Hej!

Jag har byggt ihop en dator med denna kundvagn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11822367/sd

Allt är installerat utan GPU, då jag brukar föredra att kontrollera så allt fungerar så jag kör iGPU istället.

Problemet var när jag börja installera Magician Software till Samsung 970 Evo disken för att se ifall en firmware-update fanns. Det gjorde det och datorn bad mig starta om den så firmware-updaten kunde initieras och bli klar. Vid uppstart så får jag BSOD med felkod Critical Error. Efter 2-3 omstarter så bad datorn mig återställa datorn till en tidigare tidpunkt.

Nu har jag gjort om allt ifrån scratch samt skickat in senaste Oktober uppdateringen på datorn. Men frågan är ifall man vågar köra denna firmware-update igen eller om något bara blev korrupt på disken där Oktober-uppdateringen höll på att hämtas via Windows update.

Någon som har upplevt något liknande?

Är du helt säker på att du inte har den senaste firmwareversionen efter det där? (Även om Windows blev argt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Tack för svaret!:D

Bra fråga, får nästan validera det genom att hämta hem programvaran igen.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro