Wi-Fi Alliance förenklar namngivningen av Wifi-standarder

Permalänk
Melding Plague

Wi-Fi Alliance förenklar namngivningen av Wifi-standarder

Branschorganisationen Wi-Fi Alliance meddelar att nya den nya standarden 802.11ax officiellt kommer benämnas Wi-Fi 6, för att tydliggöra vad certifieringarna innebär i praktiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja Wi-Fi Sex är väl ett bra val.

Permalänk
Medlem

Vad bra! Trevligt när saker som inte behöver låta allt för avancerat döps om till något mer läsvänligt!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Skönt. Man har ju vetat ngnstans i bakhuvudet vilken man är ute efter men sen när det ställs på sin spets så är man tvungen att googla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Detta är ju väldigt tacksamt. Bravo!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

I bilen, bussen ,hemma, semester och nu även wi-fi sex ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan behövas då den breda massan förmodligen inte orkar hålla reda på alla bokstavskombinationer, medans "högre siffra = bättre/snabbare" är lättare att hålla reda på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Av alla tillfälliga förbindelser är wifi min favorit 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Inaktiv

Skit, jag tycker man minst måste ha gått Teknisk fysik för att ha kompetensen att avgöra om två nätverkskort är kompatibla. Nu när vanligt folk själva direkt i namnet ser detta, så går vi miste om jobb för experter.

Skämt såklart. Jag förstår mig inte på dessa som väljer knegiga namn på konsumentprodukter, vars namn inte de flesta som ens jobbar med datorteknik har koll på. Så det är jättebra, ett liknande problem är usb. Vanligt folk tror att usb = usb 3.1 ge 2. Men på min mobil som har usb c, så har den usb 2.0.

Permalänk
Lego Master

Men ÅÅÅH!
Jag vill ju kunna verka knowledgeable as all-fuck när jag kan rapa 802.11b/g/n/ac osv rakt i ansiktet på folk som inte orkar hålla ordning på allt det där. Fan med det.

...på riktigt? Bra skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kanske bra för den vanliga konsumenten, men har för egen del inte varit nått krångel med WIfi standard, ända krångliga eller onödiga för egen del skulle väl vara just detta då med nya benämningar...

Ända man kom o tänka på ska de övriga gångbara också ändras tex 802.11n = 4 802.11ac = 5.

Sen de olika protokollen n, ac, ax är en sak av flera som avgör hur pass bra wifi, signal och räckvidd, hastighet, hur många samtidiga användare en viss wifi router eller pryl klarar. att en sak tex router uppfyller wifi 6 säger ju bara en del.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Undrar ju vad 802.11ad kommer få för namn, väldigt annorlunda från övriga 802.11 nät. Pi-Fi kanske?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Undrar ju vad 802.11ad kommer få för namn, väldigt annorlunda från övriga 802.11 nät. Pi-Fi kanske?

Wi-Fi "Anno Domini".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jaja, sålänge man fortfarande har de gamla beteckningarna också så man förstår vilka standarder man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kanske bra för den vanliga konsumenten, men har för egen del inte varit nått krångel med WIfi standard, ända krångliga eller onödiga för egen del skulle väl vara just detta då med nya benämningar...

Ända man kom o tänka på ska de övriga gångbara också ändras tex 802.11n = 4 802.11ac = 5.

Sen de olika protokollen n, ac, ax är en sak av flera som avgör hur pass bra wifi, signal och räckvidd, hastighet, hur många samtidiga användare en viss wifi router eller pryl klarar. att en sak tex router uppfyller wifi 6 säger ju bara en del.

Ja, det nya namnet är inte perfekt, men ändå bättre än det gamla för konsumenterna. Övriga faktorer får väl industrin kanske hitta nya och mer lättförståeliga ord för också

Fast till viss del vill säkert företagen ha svåra begrepp. Lättare att få folk att köpa dyrare om det låter coolt 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Skit, jag tycker man minst måste ha gått Teknisk fysik för att ha kompetensen att avgöra om två nätverkskort är kompatibla. Nu när vanligt folk själva direkt i namnet ser detta, så går vi miste om jobb för experter.

Skämt såklart. Jag förstår mig inte på dessa som väljer knegiga namn på konsumentprodukter, vars namn inte de flesta som ens jobbar med datorteknik har koll på. Så det är jättebra, ett liknande problem är usb. Vanligt folk tror att usb = usb 3.1 ge 2. Men på min mobil som har usb c, så har den usb 2.0.

Ja men just USB-C är jäfla bra.
Blir tokig på när jag tänker på hur de krånglat till med kontakter.
https://www.99.se/artikel/9515-allt-du-behover-veta-om-usb-ty...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mja, det blir lika mycket att bena ut ändå om någon ber om tips på en bra Wi-Fi 5 eller 6 router. Risken är även uppenbar att Wi-Fi 7 misstas för att vara en större allmän förbättring mot 6'an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta verkar mycket rimligt alltså. Konstigt att man inte tänkt på detta innan. Men bra att det kommer nu iaf, med mesh-nätverk som blir vanligare och vanligare hos Svensson osv kan jag tänka mig att detta leder till lite mindre huvudvärk där ute bland folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Notera att de officiella standarderna inte kommer att byta namn - det är inget som Wifi Alliance kan styra över.

Wifi Alliance är främst en marknadsföringsorganisation.
Den tekniska 802.11 standarden bestäms av IEEE, som är en fristående (och mycket äldre) organisation.

Det finns egentligen bara en 802.11 standard. Alla olika varianter som refereras till (802.11b, 802.11ac, 802.11g, osv, osv) är bara separata tillägg till 802.11 standarden som efter hand arbetas in i texten för 802.11 standarden så att det bara är ett dokument man behöver titta i.

Det har blivit många sådana tillägg genom åren. Från 802.11a till 802.11z följt av 802.11aa, 802.11ac (802.11ab skippades), och så vidare.
Många av de hör man sällan talas om eftersom de rör annat än bandbredd och frekvens.
T.ex. 802.11i som har med säkerhet och kryptering att göra - Wifi Alliance kallar det som beskrivs i 802.11i för WPA2 eller RSN.

https://www.cwnp.com/802-11-alphabet-soup/

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja Wi-Fi Sex är väl ett bra val.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Purrfected:

Undrar ju vad 802.11ad kommer få för namn, väldigt annorlunda från övriga 802.11 nät. Pi-Fi kanske?

Det heter redan Wigig.
Jag tror att det här skadar om det inte blir absoluta krav på att stödja "allt som ingår" likt det kaos som blivit när folk tror att usb c har nått att göra med vilka funktioner som stöds eller att hdmi-kablar har versionsnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Offtopic : Är det sant att bakåtkompatibiliteten hämmar egentligen mycket av standarden/prestandan, dvs att dagens routrar ska klara från a - ac standard. Att det skulle frigöra resurser/prestanda ifall tillverkarna slapp ha bakåtkompatibiliteten dvs tex nya raoutrar enbart skulle stödja tex enbart N och AC standarden?

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sukero:

Offtopic : Är det sant att bakåtkompatibiliteten hämmar egentligen mycket av standarden/prestandan, dvs att dagens routrar ska klara från a - ac standard. Att det skulle frigöra resurser/prestanda ifall tillverkarna slapp ha bakåtkompatibiliteten dvs tex nya raoutrar enbart skulle stödja tex enbart N och AC standarden?

Du pratar wifi och inte routrar, accesspunkterna brukar gå att ställa in så de inte etablerar förbindelse med det man inte gillar men eftersom alla enheter inom radioräckvidd delar på samma eterutrymme så stör ju allt alla, man måste för maximal prestanda få bort allt störande så det lär ju i praktiken ta lång tid oavsett om man bryter kompatibiliteten eller inte.
Personligen skulle jag i så fall vilja att man bröt med allt utom 802.11a och ac och senare system på minst 5 GHz, inga 2,4 GHz delar borde få fortsätta säljas för de har för lång räckvidd eftersom de kan passera väggar alldeles för lätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Offtopic : Är det sant att bakåtkompatibiliteten hämmar egentligen mycket av standarden/prestandan, dvs att dagens routrar ska klara från a - ac standard. Att det skulle frigöra resurser/prestanda ifall tillverkarna slapp ha bakåtkompatibiliteten dvs tex nya raoutrar enbart skulle stödja tex enbart N och AC standarden?

Nej, egentligen inte.
Det gör säkert saker lite dyrare att tillverka när de skall ha stöd för alla möjliga saker, men prestandamässigt spelar det ingen roll

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erik_T:

Notera att de officiella standarderna inte kommer att byta namn - det är inget som Wifi Alliance kan styra över.

Wifi Alliance är främst en marknadsföringsorganisation.
Den tekniska 802.11 standarden bestäms av IEEE, som är en fristående (och mycket äldre) organisation.

Det finns egentligen bara en 802.11 standard. Alla olika varianter som refereras till (802.11b, 802.11ac, 802.11g, osv, osv) är bara separata tillägg till 802.11 standarden som efter hand arbetas in i texten för 802.11 standarden så att det bara är ett dokument man behöver titta i.

Det har blivit många sådana tillägg genom åren. Från 802.11a till 802.11z följt av 802.11aa, 802.11ac (802.11ab skippades), och så vidare.
Många av de hör man sällan talas om eftersom de rör annat än bandbredd och frekvens.
T.ex. 802.11i som har med säkerhet och kryptering att göra - Wifi Alliance kallar det som beskrivs i 802.11i för WPA2 eller RSN.

https://www.cwnp.com/802-11-alphabet-soup/

Tack för genomgången, försökte förtydliga detta något i artikeln!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Personligen skulle jag i så fall vilja att man bröt med allt utom 802.11a och ac och senare system på minst 5 GHz, inga 2,4 GHz delar borde få fortsätta säljas för de har för lång räckvidd eftersom de kan passera väggar alldeles för lätt.

Främsta anledningen till att 2.4GHz används - förutom att det är bättre på att tränga igenom hinder (bra om du är ensam, dåligt om man är flera) - är att det frekvensutrymmet är fritt att använda för alla till i stort sett vad som helst så länge uteffekten håller sig inom vissa gränser.

5GHz bandet tog ett tag innan det öppnades för Wifi trafik, och det finns fortfarande en del begränsningar på hur det får användas. Bland annat så används de frekvenserna även av väderradar, så all Wifi utrustning som kör på 5GHz måste lyssna efter väderrader på utomhuskanaler och undvika att använda kanaler där sådan radar upptäcks. Och tro mig, det är ett jävla jobb att få det att fungera korrekt.

Sedan är det sådana där roliga saker som att vilka frekvenser som får användas, och hur mycket uteffekt man får ha kan variera från land till land - och reglerna ändras då och då.

Permalänk
Medlem

Logiskt, att ingen har tänkt på detta tidigare.
Dom nuvarande namnen för standardena påminner lite om när Jeremy Clarkson från Top Gear gjorde narr av McLaren för några år sen:
Why have they named it after a fax-machine, and can you imagene bringing this up on the first date: my lady, you wanna take a ride in my MP4-12C

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker detta är en jättebra idé. Mycket bättre än siffer-och-bokstavssoppan som vi har nu i alla fall.

Frågan är då vad är det som avses med WiFi 1, 2 och 3? Som inte är standardiserade.

Jag får det till 4 standarder "innan" WiFi 4 / 802.11n.

Saxat från Wikipedia:

802.11 1997 Grundstandarden, upp till 2 Mbit/s både via radio i 2,4 GHz ISM-bandet och IR.
802.11a 1999 Utökning av 802.11 med upp till 54 Mbit/s via radio i UNII-bandet (5 GHz).
802.11b 1999 Utökning av 802.11 med upp till 11 Mbit/s enbart via radio i 2,4 GHz ISM-bandet.
802.11g 2003 54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet, skall vara bakåtkompatibelt med 802.11b.

Svårt att sätta 3 siffror på dessa 4 separata tekniksteg.

PS: Nu blev jag supernostalgisk. Minns fortfarande min första WiFi-accesspunkt, den första Apple Airport som kom ut. Den kostade en tredjedel jämfört med konkurrerande WiFi-routrar, plötsligt blev WiFi all mans egendom. Jag saknar verkligen det Apple som var på sent 90-tal / tidigt 2000-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tycker detta är en jättebra idé. Mycket bättre än siffer-och-bokstavssoppan som vi har nu i alla fall.

Frågan är då vad är det som avses med WiFi 1, 2 och 3? Som inte är standardiserade.

Jag får det till 4 standarder "innan" WiFi 4 / 802.11n.

Saxat från Wikipedia:

802.11 1997 Grundstandarden, upp till 2 Mbit/s både via radio i 2,4 GHz ISM-bandet och IR.
802.11a 1999 Utökning av 802.11 med upp till 54 Mbit/s via radio i UNII-bandet (5 GHz).
802.11b 1999 Utökning av 802.11 med upp till 11 Mbit/s enbart via radio i 2,4 GHz ISM-bandet.
802.11g 2003 54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet, skall vara bakåtkompatibelt med 802.11b.

Svårt att sätta 3 siffror på dessa 4 separata tekniksteg.

PS: Nu blev jag supernostalgisk. Minns fortfarande min första WiFi-accesspunkt, den första Apple Airport som kom ut. Den kostade en tredjedel jämfört med konkurrerande WiFi-routrar, plötsligt blev WiFi all mans egendom. Jag saknar verkligen det Apple som var på sent 90-tal / tidigt 2000-tal.

Det enkla svaret (från Wifi Alliance själva) är att WiFi 1-3 används helt enkelt inte utan det där fortfarande 802.11a/b/g som gäller (skulle tro att 802.11 räknas som obsolete - 802.11a/b är egentligen tillämpningar av 802.11 - själva 802.11 användes väl aldrig)

Permalänk

Trevligt med enklare namngivning. Dock fortfarande svårt att veta den exakta bandbredden ändå. Wifi 4, är det 150, 300 eller 450 mb/s? Svårt med routrar som idag heter ac1750 eller liknande, blir det 5 1750? Inte helt lätt det där.🤔

Skickades från m.sweclockers.com