Permalänk

Val av processor

Jag har länge tänkt köpa ny dator, men nu är den helt död tyvärr vilket innebär att jag måste köpa en ny.

Jag hörde att Intel släpper sin nya 9000 serie i oktober. Är det värt att vänta på den, vilket jag kan - men motvilligt?

Jag spelar CSGO och producerar musik, Pro Tools och Ableton. Det tenderar att bli ganska många spår och pluggar i projekten.

Vad säger ni i mitt val av processor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag har länge tänkt köpa ny dator, men nu är den helt död tyvärr vilket innebär att jag måste köpa en ny.

Jag hörde att Intel släpper sin nya 9000 serie i oktober. Är det värt att vänta på den, vilket jag kan - men motvilligt?

Jag spelar CSGO och producerar musik, Pro Tools och Ableton. Det tenderar att bli ganska många spår och pluggar i projekten.

Vad säger ni i mitt val av processor?

Ja, med de priser som Intel ligger på skulle jag tittat på AMD och då R7 2700X mycket bang for the buck....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

CS:GO hatar AMD-processorer. Hade kört på en i7-8700k om du kan hitta en runt 3.5k, ingen mening med att vänta på 9th gen egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FZL:

CS:GO hatar AMD-processorer. Hade kört på en i7-8700k om du kan hitta en runt 3.5k, ingen mening med att vänta på 9th gen egentligen.

Hatar vet jag inte men visst får du mer FPS med en Intel. Men jag skulle ändå valt en AMD just med tanke på framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=KkMIzAPEkyM

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

En AMD Ryzen 5 1800X kostar 2900
Intel i7 7800K kostar 4800

Sjuka prisskillnader, kan det ha att göra med att Intel begränsat produktionen pga nya serien kanske? Och att efterfrågan överstiger tillgången?

I dagsläget känns AMD mer aktuellt isåfall utan tvekan, pga priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: i5 8600K kostar under 3000 kr och är i de flesta spel likvärdig med 8700K och bättre än 1800X.
Planerar du ha cpu'n en längre tid hade jag helt klart inväntat 9xxx serien från Intel.

Permalänk

Okej, tack för resonemanget. Jag antar att musikproduktionen ställer högre krav än vad CSGO gör.

Jag gissar att priserna kanske sjunker på 8700 efter releasen av 9xxx också?

Sedan verkar inte AMD stödja Thunderbolt. Det kan bli så att jag vill ha ett TB-interface till musikproduktionen och då sitter jag i skiten med AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Intel® Core™ i7-6800K 3,4 GHz med 6 kärnor 2 390:-

Fyndvara med full garanti.

Är den här något att ha?, är amd fanboy själv så jag kanske är helt ut cyklar.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Okej, tack för resonemanget. Jag antar att musikproduktionen ställer högre krav än vad CSGO gör.

Jag gissar att priserna kanske sjunker på 8700 efter releasen av 9xxx också?

Sedan verkar inte AMD stödja Thunderbolt. Det kan bli så att jag vill ha ett TB-interface till musikproduktionen och då sitter jag i skiten med AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart ställer det högre krav, men det är även ytterligare ett argument för att vänta på 9xxx serien eftersom den har 2 kärnor till på i7 och i9 varianten.

Permalänk

Vad kan man förvänta sig för pris på i7 och i9?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Vad kan man förvänta sig för pris på i7 och i9?

Skickades från m.sweclockers.com

De talas om priser på runt 6000:- för i7:an och för i9 har jag inte hört något men den är inte billigare än i7:an.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

De talas om priser på runt 6000:- för i7:an och för i9 har jag inte hört något men den är inte billigare än i7:an.

Priset är nästan omöjligt att lista ut av många olika anledningar som kan påverka men blir nog ganska högt men I9 9900k ser ut att bli en sk keeper som kan leva länge. alt bygga "billigt" nu och se vad 7nm ger sent 2019-2020 . Du kan kanske kolla om dina musik program nyttjar flera kärnor/trådar då spel oftast går på 1 och vill ha den på hög Hz .Samt vad händer med prisen på Gen 8 när Intel släpper Gen 9.

Förslag från mig är att vänta och se om Intel ryktet om släpp på Måndag 9/10 stämmer och iså fall vilka priser olika altenativ får i annat fall försöka lista ut om du skall ha 1 snabb kärna eller hyffsad hastighet på fler men AMD kommer bli billigare och kanske ge en märkbar försämring av CS:GO men jag tror latency på nätverk orsakar fler dödsmoment än cpu val

Hoppas jag har gett lite allmän info om hur jag funderar i dessa sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Vad kan man förvänta sig för pris på i7 och i9?

Skrivet av Jalle64:

De talas om priser på runt 6000:- för i7:an och för i9 har jag inte hört något men den är inte billigare än i7:an.

Priserna jag har hört är att i7 9700 kommer hamna som i7 8700 (därför har dom höjt priset på 8700) och att det är i9 som kommer ligga runt 6000 kr.
Skall se om jag hittar det igen och länka det här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Priserna jag har hört är att i7 9700 kommer hamna som i7 8700 (därför har dom höjt priset på 8700) och att det är i9 som kommer ligga runt 6000 kr.
Skall se om jag hittar det igen och länka det här.

Dessa priser som läckt är lite äldre vilket innebär att de kanske inte kommer att hamna så lågt, iaf inte sedan de "gamla" har höjts i vissa butiker med 800 - 1000:-, vilket ju antagligen kommer att innebära att vi inte får se de nya i samma prisnivå. Därav mitt 6000:- ish pris.

Vi kan alltså inte riktigt peka på vad de de facto kommer att hamna prismässigt, så din "gissning" är så god som min.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@XripperX: moderkort till de cpu-erna är är dock rätt dyra att få tag i

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dessa priser som läckt är lite äldre vilket innebär att de kanske inte kommer att hamna så lågt, iaf inte sedan de "gamla" har höjts i vissa butiker med 800 - 1000:-, vilket ju antagligen kommer att innebära att vi inte får se de nya i samma prisnivå. Därav mitt 6000:- ish pris.

Vi kan alltså inte riktigt peka på vad de de facto kommer att hamna prismässigt, så din "gissning" är så god som min.

2 veckor gamla uppgifter vill jag väl inte kalla "lite äldre", senast den 2/10 har vi denna artikeln här på SweC och där ser man priset $582 för i9 vilket blir runt 6000 kr här i Sverige.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26358-intel-core-i9-9900k-l...

Innan dess fanns denna artikeln med priser ganska nära de jag nämnde och än är där väl inga läckta uppgifter som pekar på de priser du nämnde, men du har rätt i att vi inte vet hur det blir förrän dom faktiskt kommer i svenska butiker.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26310-intel-core-i9-9900k-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

CS:GO hatar AMD-processorer. Hade kört på en i7-8700k om du kan hitta en runt 3.5k, ingen mening med att vänta på 9th gen egentligen.

Japp helt värdelöst, med snitt på 300-500 fps i 1080p så är det i princip ospelbart med Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Japp helt värdelöst, med snitt på 300-500 fps i 1080p så är det i princip ospelbart med Ryzen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hatar vet jag inte men visst får du mer FPS med en Intel. Men jag skulle ändå valt en AMD just med tanke på framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=KkMIzAPEkyM

Vad menar du med "just med tanke på framtiden"?

Skrivet av GuuFi:

Japp helt värdelöst, med snitt på 300-500 fps i 1080p så är det i princip ospelbart med Ryzen.

Får man fråga var du har fått din kunskap ifrån? Det är allmänt känt i CS:GO-gemenskapen att CS:GO inte drar nytta av fler kärnor men hellre högre klockfrekvenser och IPC, vilket ger Intel ett större övertag. Dessutom uppför sig spelet olika på olika system trots liknande komponenter och där är problemen mer utbredda när det kommer till Ryzen-system (något som dock kan ha förbättras med nyare drivrutiner, jämfört med de som fanns för Ryzen 1 för ett år sen, när jag hade ett). Utöver det, trots hyfsad average FPS vid optimala förhållanden, så är FPS-drops under 200 i normal 5v5 competitive förvånandsvärt vanligt, något som kan påverka upplevelsen.

Allt jag säger är att om TS spelar mycket CS:GO och har en 120+Hz skärm så finns det en hyfsat stor risk att h*n kommer bli besviken om h*n väljer Ryzen. Jag har gjort mycket efterforskningar kring detta eftersom det var viktigt när jag själv skulle uppgradera min dator. Jag var först inställd på att skaffa Ryzen eftersom jag gillar AMD och pris/prestanda var en hel del bättre, men det levde som sagt inte upp till mina förväntningar gällandes just CS:GO och det landade därför på en i7-8700k, som jag är helnöjd med.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

2 veckor gamla uppgifter vill jag väl inte kalla "lite äldre", senast den 2/10 har vi denna artikeln här på SweC och där ser man priset $582 för i9 vilket blir runt 6000 kr här i Sverige.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26358-intel-core-i9-9900k-l...

Innan dess fanns denna artikeln med priser ganska nära de jag nämnde och än är där väl inga läckta uppgifter som pekar på de priser du nämnde, men du har rätt i att vi inte vet hur det blir förrän dom faktiskt kommer i svenska butiker.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26310-intel-core-i9-9900k-i...

$582 lär inte bli 6000:- i Svitjod snarare >6500:- men visst min siffra kanske är lite för hög men iaf 5500:- kanske är en bättre vald sådan, men igen vi vet inte än.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FZL:

Vad menar du med "just med tanke på framtiden"?

Får man fråga var du har fått din kunskap ifrån? Det är allmänt känt i CS:GO-gemenskapen att CS:GO inte drar nytta av fler kärnor men hellre högre klockfrekvenser och IPC, vilket ger Intel ett större övertag. Dessutom uppför sig spelet olika på olika system trots liknande komponenter och där är problemen mer utbredda när det kommer till Ryzen-system (något som dock kan ha förbättras med nyare drivrutiner, jämfört med de som fanns för Ryzen 1 för ett år sen, när jag hade ett). Utöver det, trots hyfsad average FPS vid optimala förhållanden, så är FPS-drops under 200 i normal 5v5 competitive förvånandsvärt vanligt, något som kan påverka upplevelsen.

Allt jag säger är att om TS spelar mycket CS:GO och har en 120+Hz skärm så finns det en hyfsat stor risk att h*n kommer bli besviken om h*n väljer Ryzen. Jag har gjort mycket efterforskningar kring detta eftersom det var viktigt när jag själv skulle uppgradera min dator. Jag var först inställd på att skaffa Ryzen eftersom jag gillar AMD och pris/prestanda var en hel del bättre, men det levde som sagt inte upp till mina förväntningar gällandes just CS:GO och det landade därför på en i7-8700k, som jag är helnöjd med.

Ta de lugnt. Man kan möta ett oerhört motstånd om man kommer med påståenden likt dina. Folk här verkar inte värdera prestanda längre och går man endast på det blir man dumförklarad. Det enda som verkar gälla nuförtiden är prestanda/krona och vad som är mest värt utifrån pris - inte behov. Ajuste... det ska vara ”framtidssäkert också”

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

Intressanta inputs! Jag lirar för tillfället CSGO på en i7 930 och ett Radeon R9 280X, så jag tror inte att jag blir besviken på varken AMD eller Intel med ett lite nyare grafikkort om jag ska vara ärlig. Så jag kanske behöver styra diskussionens riktning åt ett annat håll och fokusera på Pro Tools och Ableton för musikproduktion istället, då det lär sätta ännu större krav på cpu/ram/ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Vad menar du med "just med tanke på framtiden"?

Får man fråga var du har fått din kunskap ifrån? Det är allmänt känt i CS:GO-gemenskapen att CS:GO inte drar nytta av fler kärnor men hellre högre klockfrekvenser och IPC, vilket ger Intel ett större övertag. Dessutom uppför sig spelet olika på olika system trots liknande komponenter och där är problemen mer utbredda när det kommer till Ryzen-system (något som dock kan ha förbättras med nyare drivrutiner, jämfört med de som fanns för Ryzen 1 för ett år sen, när jag hade ett). Utöver det, trots hyfsad average FPS vid optimala förhållanden, så är FPS-drops under 200 i normal 5v5 competitive förvånandsvärt vanligt, något som kan påverka upplevelsen.

Allt jag säger är att om TS spelar mycket CS:GO och har en 120+Hz skärm så finns det en hyfsat stor risk att h*n kommer bli besviken om h*n väljer Ryzen. Jag har gjort mycket efterforskningar kring detta eftersom det var viktigt när jag själv skulle uppgradera min dator. Jag var först inställd på att skaffa Ryzen eftersom jag gillar AMD och pris/prestanda var en hel del bättre, men det levde som sagt inte upp till mina förväntningar gällandes just CS:GO och det landade därför på en i7-8700k, som jag är helnöjd med.

Jag var lite sarkastisk, har under senaste tiden kört CSGO lite grann, har stört mig över att jag fps hamnar över min freesync range och att freesync inte aktiveras

300-500 fps är inte helt ovanligt när jag kör, kollade lite tester och verkar stämma överens.

Sen om man hamnar på 500+ och får 1 ms lägre input lag kanske betyder något för någon, inte mig dock.

Permalänk

Jag funderar fortfarande, 6300:- är mycket pengar för 9900. Jag skulle hellre valt AMD om det inte vore för att det inte finns stöd för Thunderbolt.

Jag bryr mig inte om jag kommer ha 250 fps i CSGO med AMD och 290 fps med Intel, om det ens kommer skilja så mycket. Med min nuvarande dator (i7 930) har jag 90-100 fps så allt över 200 kommer bli magiskt, om jag nu landar där:)

Huvudsaken är att den orkar dra tunga musikprojekt.

Jag kanske ska leta efter något annat interface och glömma Thunderbolt och köra AMD 2700X istället.

Hur ser det ut med Z390-moderkort och Thunderbolt? Innebär TB header att man måste ha ett externt TB kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kan göra input:
Jag lirar csgo, mitt förra system va 6700k @ 4ghz 16gb @ 2133mhz gtx 1080 och jag låg på 290-300fps.
Nu har jag 2600x @ 4ghz 16gb @ 3200mhz o mitt gtx 1080 och ligger på 295-296fps.
Så ingen speciallt skilland i csgo för min del sen har jag ca 100 fps högre i pubg i vissa ställen samt ca 50-60fps mer i fighter i städer..

Samt redigerar mycket bilder och videos.
Lightroom, premier, photoshop, sony vegas m.fl
Med närkbar snabbare rendering

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Powerjimmy:

Jag kan göra input:
Jag lirar csgo, mitt förra system va 6700k @ 4ghz 16gb @ 2133mhz gtx 1080 och jag låg på 290-300fps.
Nu har jag 2600x @ 4ghz 16gb @ 3200mhz o mitt gtx 1080 och ligger på 295-296fps.
Så ingen speciallt skilland i csgo för min del sen har jag ca 100 fps högre i pubg i vissa ställen samt ca 50-60fps mer i fighter i städer..

Samt redigerar mycket bilder och videos.
Lightroom, premier, photoshop, sony vegas m.fl
Med närkbar snabbare rendering

Då har du nog låst fps till 300, då jag får runt 450fps med min i3 8350K och GTX 1080 och 240Hz skärm.

Permalänk

Jag tror inte att jag blir besviken med varken en 9X00k eller Ryzen 2X00x i CSGO.

Frågan är bara om jag är beredd att ge upp Thunderbolt för en dator för typ 5000:- mindre men med samma prestanda i musikredigeringsprogrammen. Och det känns som att jag är det. Jag vet inte om det påverkar latency på mina ljudkort beroende på om jag ansluter med USB eller Thunderbolt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag tror inte att jag blir besviken med varken en 9X00k eller Ryzen 2X00x i CSGO.

Frågan är bara om jag är beredd att ge upp Thunderbolt för en dator för typ 5000:- mindre men med samma prestanda i musikredigeringsprogrammen. Och det känns som att jag är det. Jag vet inte om det påverkar latency på mina ljudkort beroende på om jag ansluter med USB eller Thunderbolt?

Skickades från m.sweclockers.com

Reduces latency time of 4.5ms via USB to less than 1ms in Thunderbolt

Källa: http://www.qacqoc.com/interfaces-thunderbolt-vs-usb-3-0-which...

Varför inte bara köpa ett av alla myriaders expansionskort som finns för Thunderbolt i olika prisklasser om detta är viktigt? Vissa är ganska billiga, jag vet självklart inte om dessa uppfyller dina krav.

Permalänk

Men AMD har väl ingen header för TB? Det stöds väl bara för Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Men AMD har väl ingen header för TB? Det stöds väl bara för Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit, igen. Det verkar finnas AMD-produkter som stödjer expansionskort med Thunderbolt (pci-e).

https://linustechtips.com/main/topic/838203-thunderbolt-3-on-...