Beslutsångest RX Vega 64

Permalänk
Medlem

Beslutsångest RX Vega 64

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa ett RX Vega 64 för 6490:- (https://www.inet.se/produkt/5406279/asus-radeon-rx-vega-64-ro...)

Sitter idag med ett R9 Fury som jag tror håller på och ger upp, skärmen blir svart och får "No Signal" lite då och då. Och det är min GPU som strular då jag även testat byta mot GPUn i dotterns dator och då flyttade sig problemet.

Jag spelar alla möjliga spel, krävande och inte så krävande och då alltid i 1440p.
Har även en Freesync skärm och därför köper jag helst ett AMD kort.

Men är det nya kort från AMD på G? Jag har inte sett något om det men jag kanske har missat? Sen kan jag ju såklart vänta till Black Friday då problemet med svart skärm inte kommer såpass ofta att det är riktigt akut.
Datorn i övrigt ser ni i signaturen.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Det ryktas om nya kort mot slutet av året samt att de kommer visa 7nm baserade GPUer på CES i början av nästa år.

Jag är i liknande situation som dig men kommer nog att vänta.

Permalänk
Hedersmedlem

6490 kronor verkar inte vara ett exceptionellt lågt pris för ett Vega 64. Det är ungefär det det kostar idag om man kollar runt på Prisjakt.

Ett GTX 1080 (som har snarlik prestanda) hittar du dock för mindre pengar än så, fast då får du som sagt inte FreeSync. Å andra sidan är det bundlade spel med Vegat, som kan väga upp prisskillanden något.

Black Friday kan man aldrig ge några garantier om. Men det är nog värt att du håller koll på och spanar på efter en bättre deal än det du hittat.

Jag valde att avstå från att rösta eftersom det jag skriver ovan inte platsar i någon av kategorierna.

Permalänk
Medlem

Precis som pv2b säger så är priset inte exceptionellt lågt, utan det är normalt (finns även andra ställen där det kostar lika mycket, så bli inte så stressad av "rea:n"). 5800kr för ett 1080 när man har en freesync skärm är nog inget heller jag skulle göra. 1070ti är nog ett bättre val än det för 5000kr, men det är nära Vega56 som kostar 5500kr. Men då förlorar man freesync. Om nya assasin's creed odyssey är något för dig så kan det väga upp priset.

Om vi skulle anta att du inte hade ett kort som vill dö. Du behöver nog inte oroa dig för att Vega64 ska bli dyrare.
Checkpoint 1: Black friday, känns inte som något kommer hända här däremot...
Checkpoint 2: Lisa har sin keynote hos CES 9 Januari där det talas om 7nm GPU:er. Där får man reda på något som tidigast om Navi. Du kan nog förkasta tanken om en 7nm Vega för konsumenter.
Checkpoint 3 (spekulativt): I mars släpps Navi som tidigast. Någonstans mellan det och Juni verkar som sannolikast just nu. Kanske får Vega56 eller Vega64 prestanda för 3000-4000kr kanske? Vet inte om det kommer större versioner, kanske, kanske inte. Från den ljusa sidan så kommer den ha en funktionell NGG fast path, till i skillnad från Vega, och kanske DSBR som fungerar korrekt utan en vitlista, till i skillnad från Vega. Det här är alternativet som jag kommer ta.

Min GPU dör förstås inte, din kanske dör eller no signal går till en sådan punkt att du kan stå ut längre. Om det inte finns någon möjlighet att du överlever till checkpoint 3, testa checkpoint 1. Jag kan förstå att du har beslutsångest, jag känner samma sak när jag läser om din situation. Mitt beslut landar dock i bästa (prestanda/pris)*tid. Men väntan har även det en kostnad som inte mäts i pengar, utan i glädje och frustration. Så det ÄR ett svårt val för dig. Till och med så svårt att det inte direkt finns några fel val utan bara annorlunda val.

Kanske går att förlänga livslängden m.h.a undervolting eller så? Då du har freesync kan du även pröva radeon chill (om du inte ligger under högsta refresh rate på skärmen hela tiden, då kommer det inte hjälpa om du inte är redo att gå hyfsat lågt).

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat, utan tvekan. Nästan oavsett vad som händer så känns det rimligt med ganska stora ändringar de närmaste 3 månaderna. Med tanke på hur illa launchen av 20-serien från nvidia gick, den framstod som väldigt framhastad och nedhyschad. Samt hur liten prestandavinst de visar än så länge, känns det rimligt att anta att AMD har något ballt att komma med.

Permalänk
Medlem

Något speciellt större hopp från Vega 64 lär du inte se förre 2020 när next-gen kommer tyvärr!

Hade försökt kränga ett Vega 64 på beg marknaden eller eBay.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att byta pastan på kylaren för att se om det mot förmodan skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem

@Jerban: Ibland behöver man köpa nytt, för något går sönder. Man kanske vill köpa ett visst kort. Varför då vänta på bättre pris eller nåt bättre? Då kan man ju få vänta rätt länge, eller för evigt. Det svider i plånboken den dagen kortet faktiskt blir billigare, men det går snabbt över... du slapp vänta.

Köp du ditt Vega64 om du känner att det är rätt för dig. Det skulle jag gjort i din situation.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp inte Asus Strix kortet av Vega! Asus har gjort en riktigt tabbe då de värmekuddarna (tror det är svenska ordet av Thermal pads) är alldeles för tunna för bla. VRM, så kortet boostar aldrig till sina maximala frekvens. Samt är tempraturerna riktigt dåliga. Det är just därför de är så billiga, Asus sänker hellre priset än dra tillbaka alla sina kort och fixa problemet.

Den enda anledning att köpa kortet är om man orkar fixa det själv eller ska vattenkyla det. Men jag tror att ta bort kylaren oh ersätta padsen och överhuvudtaget fippla med det gör att man tappar garantin för kortet.

Man kan läsa mer bla. här https://www.reddit.com/r/Amd/comments/96l9da/strix_vega_fixin...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Beställ från Amazon.de, det är mycket billigare!

https://www.amazon.de/Gigabyte-Radeon-Vega-Grafikkarte-Schwar...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ja köp ett kort från Tyskland från Amazon eller tex. caseking.de. Då sparar du runt 700-1000 kr.

https://www.caseking.de/sapphire-nitro-radeon-rx-vega-56-8192...

https://www.caseking.de/sapphire-pulse-radeon-rx-vega-56-8192...

https://www.caseking.de/sapphire-nitro-radeon-rx-vega-64-8192...

https://www.caseking.de/powercolor-radeon-rx-vega-64-red-devi...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

6500 för 1080 prestanda är inte värst prisvärt men priserna på grafikkort är ju som de är nu. Du betalar ju iaf inte mer än ett 1080 och får samma prestanda eftersom de ligger i den prisklassen också. Så, så sett är priserna i nivå...

Men 1080ti har ju liksom vart nere i 6500 innan hysterin slog till och priserna sköt i höjden. Mest därför det inte känns värst prisvärt. Men uppenbarligen är dessa priser vi har nu här för att stanna.

Så köp du, alternativt hoppas på BF-rea, men om inte AMD går in och subventionerar lär det inte bli några reor man höjer ögonbrynen över direkt. Tror jag iaf. Du lär inte bli besviken pga ngn superrea om du slår till nu helt enkelt.

*edit* ett av nitro korten inlägget ovan tipsar om är nog vinnare tycker jag. Skulle jag köpa ett Vega hade jag utan tvekan valt Sapphire Nitro! */edit *

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För egen del hade jag köpt ett begagnat RX 580 som använts till mining för att få det billigt och väntat in marknaden lite. Det presterar ju snarlikt ditt nuvarande kort och 6500:- för ett Vega känns riktigt ovärt.

Men ja, vänta kan man göra hur länge som helst som många säger så det beror ju helt och hållet på om du känner att du vill ha mer prestanda inom kort eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa ett RX Vega 64 för 6490:- (https://www.inet.se/produkt/5406279/asus-radeon-rx-vega-64-ro...)

Sitter idag med ett R9 Fury som jag tror håller på och ger upp, skärmen blir svart och får "No Signal" lite då och då. Och det är min GPU som strular då jag även testat byta mot GPUn i dotterns dator och då flyttade sig problemet.

Jag spelar alla möjliga spel, krävande och inte så krävande och då alltid i 1440p.
Har även en Freesync skärm och därför köper jag helst ett AMD kort.

Men är det nya kort från AMD på G? Jag har inte sett något om det men jag kanske har missat? Sen kan jag ju såklart vänta till Black Friday då problemet med svart skärm inte kommer såpass ofta att det är riktigt akut.
Datorn i övrigt ser ni i signaturen.

Behöver du kort... så ja, då får man köpa, även om det kanske inte är optimalt.
BF är visserligen inte långt bort, men antalet av dessa kort hos ÅF är lågt, då de säljer rätt låga volymer. Hade du tittat på Vega 56 så kanske det kan finnas något.

Problemet är att de kort som säljs, nästan alltid är ASUS med sämsta kylaren, och halvkass livslängd pga detta. Den kommer säkert fungera kanon i något år eller 2, men sen ger det upp pga tex VRM brinner upp sakta men säkert.

Så även om du får lägga några hundralappar mer på ett bättre kort, lönar det sig. Tänk liksom 300kr skillnad är ynka 5% på hela priset när vi pratar 6000krs kort, så var inte dumsnål bara.

Så antingen ta något beg liknande, punga ut eller vänta till 2019 och se vad AMD släpper på 7nm är dina val. Visst du kan skippa AMD och gå Nvidia, men det känns lite dumt att göra om du har en skärm du är nöjd med. Intels kommande GPUer lär ju också ha FreeSync stöd.

Skrivet av Gambit_2K:

Vad du än gör köp inte Asus Strix kortet av Vega! Asus har gjort en riktigt tabbe då de värmekuddarna (tror det är svenska ordet av Thermal pads) är alldeles för tunna för bla. VRM, så kortet boostar aldrig till sina maximala frekvens. Samt är tempraturerna riktigt dåliga. Det är just därför de är så billiga, Asus sänker hellre priset än dra tillbaka alla sina kort och fixa problemet.

Den enda anledning att köpa kortet är om man orkar fixa det själv eller ska vattenkyla det. Men jag tror att ta bort och mecka med det gör att man tappar garantin för kortet.

Man kan läsa mer bla. här https://www.reddit.com/r/Amd/comments/96l9da/strix_vega_fixin...

Inte förvånad. De har gjort samma med 290/290X. Ingen VRM kylning som var vettig och en 2 fläkt kylare där den primära heatpipen knappt ens ligger på Core. (De tog 780s och bara smällde på den på 290).
ASUS + AMD kort är big NONO!

ASUS + prisvärda Nvidia kort, också big NONO. De snålar på tok för mycket på kylningen där med. Det finns kort som troligen är bättre, men 1060 tex släppte de en kylare till recensenter, och 6 mån senare bantade kylaren, så det kort "du tror du får" får du inte ens, utan istället en mindre, klenare och sämre sådan. (Syftar på dual-fan lösningen)

Permalänk
Medlem

Många säger vänta, men jag tror ni glömmer att han sitter på ett defekt kort i dagsläget. Jag tycker G-sync/freesync är riktigt bra och hade tagit ett vega vid BF. Däremot tror jag att man kan fixa så man kan göra freesync med nvidia-kort också, sök på YT. Finns även Vega-kort med hybrid-kylning som kanske är något att kika på? Har hört att de har värmeprobs

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

Jag hade provat lite undervoltning på ditt Fury-kort först. Kanske sänka maxklocken till 950-1000Mhz också. Kör Fiji BIOS Editor.

https://www.overclock.net/forum/67-amd-ati/1592384-fiji-bios-...

EDIT: Du kan även kolla med CUInfo om det går att låsa upp lite fler cores. Då kan få högre prestanda med lägre clocks om kortet går att låsa upp.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte förvånad. De har gjort samma med 290/290X. Ingen VRM kylning som var vettig och en 2 fläkt kylare där den primära heatpipen knappt ens ligger på Core. (De tog 780s och bara smällde på den på 290).
ASUS + AMD kort är big NONO!

På deras HD4850 (tidiga versionen med glaciatorkylaren) sket de i VRM kylningen helt. Jag köpte kortet och trodde jag fick en bättre kylare än orginalkylaren. Snacka om blåst då kortet krashade under längre spelsessioner.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tror att jag gör så att jag kör med mitt nuvarande kort ett tag till, skulle problemet bli så pass stort att jag inte står ut med det längre så får jag köpa ett nytt då istället.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Xeno88: Det tillkommer väl moms ?. Sen hur funkar det med garantin ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom Du betalar det som står, Tyskland är i EU. För garanti kontaktar du säljaren eller tillverkaren direkt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

2019 med 7nm är snart här och köpa kort idag är tveksamt om man nu inte absolut behöver ett.
avvaktar själv tills pris/prestanda hamnar på vettig nivå

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Tack för alla svar! Tror att jag gör så att jag kör med mitt nuvarande kort ett tag till, skulle problemet bli så pass stort att jag inte står ut med det längre så får jag köpa ett nytt då istället.

Lägg prisjaktsbevakning på de kort du kan tänka dig ta. Då får du ju mail om prissänkningen på de produkterna du letar efter.

Annars ja, klocka ner kortet lite så kanske du kan få lite mer livslängd, mot några FPS mindre om det är på gränsen.

Skrivet av Flopper:

2019 med 7nm är snart här och köpa kort idag är tveksamt om man nu inte absolut behöver ett.
avvaktar själv tills pris/prestanda hamnar på vettig nivå

Då lär du få titta på mid-range, och 2020 eller senare. För tills alla 3 tillverkarna som nu håller på att göra grafikkort faktiskt konkurrerar, lär du inte se något pris/prestanda som är vettigt. Det är mao nu viktigare än någonsin att köpa kort som håller, och kanske inte klocka sista 5Mhzen för 50% mer power limit, för då sitter du där med 0 fps efter 1-2 år.

Skrivet av Xeno88:

På deras HD4850 (tidiga versionen med glaciatorkylaren) sket de i VRM kylningen helt. Jag köpte kortet och trodde jag fick en bättre kylare än orginalkylaren. Snacka om blåst då kortet krashade under längre spelsessioner.

Mjo såg det på någon annan 3:e part på den tiden också med 4870 tom. Sågade av en fläns år en vän, och vi satte sådant termiskt lim (zalman hade något 2-komponent förr) mot VRM, och det blev svalt direkt och kortet blev 100% stabilt, även med lite överklock.

ASUS har en tendens att klocka upp korten, vilket folk ser och tror det är snabbare. Med dagens korts GPU boost och auto OC är det totalt meningslöst, då de löser det själv. Enda du vill ha är bra kylning så denna boost kan både klara högre frekvens, längre tid, och även klara av att kyla så kortet inte går varmt (du kan ha lägre temp-target för samma prestanda).

Permalänk
Medlem

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4622609
Kanske kan vara något.
Review: https://www.tomshardware.com/reviews/gigabyte-rx-vega-64-gami...
Annars gör Sapphire de bästa Radeonkorten, men dom är dyrare. Skippa Strixversionen av Vega.

Men, om du kan vänta till black friday så gör det. Alternativt får du vänta minst ett halvår- upp till ett år innan AMD släpper Navi vilket iofs ryktas vara ersättare till 580, men ingen vet egentligen.

Nvidiakort vore egentligen vettigare, men eftersom du ju redan har en freesync-skärm så är det ändå mera värt att hålla dig till Radeon. Freesync är mer värt en ett par frames extra.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Till TS: Bifogar ett antal video länkar, kanske detta reder ut en del funderingar.

Se den här videon, intressant, ger kanske lite mer spekulativ analys eller intressant klarhet i vad som skall komma här näst.
"AMD's answer to RTX" "Is 7nm Vega coming to gamers?"

by Coreteks
https://www.youtube.com/watch?v=OHs433_oJY4

Se Paul's analys av Nvidias pris manipulerande
from "4:24 How does NVIDIA get away with their pricing?"

by Paul's Hardware
https://www.youtube.com/watch?v=GVwfo5mCkw8

Syna även detta klipp
"So... What Do We Do Now?"

"In the wake of what was, for better or for worse, the biggest GPU launch in 2 years, I decided to ask an important question -- what do we do now? Here's my assessment of the retail GPU landscape one week after the launch of the RTX 2080 and 2080 Ti"

by Paul's Hardware
https://www.youtube.com/watch?v=5MfWaduKDLw

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare så sparar du en del cash genom att köpa från Tyskland, caseking och Amazon bla då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

5889:- från Proshop just nu
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-VEGA-64-...

Är själv sugen på Vega64 till min FreeSync skärm - anser ni att det är en värd investering om jag siktar på 1080p 144hz de kommande 5 åren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piffster:

5889:- från Proshop just nu
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-VEGA-64-...

Är själv sugen på Vega64 till min FreeSync skärm - anser ni att det är en värd investering om jag siktar på 1080p 144hz de kommande 5 åren?

7970 6 år.
290 5 år.
Korten håller än.

Mitt 480 kör allt jag spelar i 1440p som är 2 år gammalt.

Problemet med Nvidias prishajk är att flytta gränserna vad folk betalar för kort.
så amd följer med eftersom ifall du presterar som ett 2080 så kostar det lika.
och de som köper kort för 15000kr hjälper till att höja acceptansen att det är ok.

ett midrange kort 1070/2070 som skulle ha kostat 200$ kostar nu 600$
3x mer och folk verkar svälja det på tal om marknadens behov

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

7970 6 år.
290 5 år.
Korten håller än.

Mitt 480 kör allt jag spelar i 1440p som är 2 år gammalt.

Problemet med Nvidias prishajk är att flytta gränserna vad folk betalar för kort.
så amd följer med eftersom ifall du presterar som ett 2080 så kostar det lika.
och de som köper kort för 15000kr hjälper till att höja acceptansen att det är ok.

ett midrange kort 1070/2070 som skulle ha kostat 200$ kostar nu 600$
3x mer och folk verkar svälja det på tal om marknadens behov

Absolut är helt med dig i de tankarna. För min del är det så att mitt 670 lagt av och sålde således resten av delarna för att köpa en ny rigg. 670 tjänade mig troget i 6 år.

Så tänker ett vega64 om än dyrt står sig minst lika länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina högst personliga tankar om detta, bli inte förnärmade som AMD-kämpar.

Hur i hela friden kan du ens tänka på att lägga 6500:- på ett risigt grafikkort som ligger långt efter de bästa idag? Strunta i Freesyncskärmen och köp ett begagnat GTX1080Ti eller ett GTX1080. Vega 64 är en totalt misslyckad release med strömförbrukning och ljudnivå som man knappast står ut med.

Vill du undvika Nvidia så vänta istället på kommande AMD-releaser men de har tydligen inget i pipelinen som har lite prestanda förrän 2020.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Behöver du kort... så ja, då får man köpa, även om det kanske inte är optimalt.
BF är visserligen inte långt bort, men antalet av dessa kort hos ÅF är lågt, då de säljer rätt låga volymer. Hade du tittat på Vega 56 så kanske det kan finnas något.

Problemet är att de kort som säljs, nästan alltid är ASUS med sämsta kylaren, och halvkass livslängd pga detta. Den kommer säkert fungera kanon i något år eller 2, men sen ger det upp pga tex VRM brinner upp sakta men säkert.

Så även om du får lägga några hundralappar mer på ett bättre kort, lönar det sig. Tänk liksom 300kr skillnad är ynka 5% på hela priset när vi pratar 6000krs kort, så var inte dumsnål bara.

Så antingen ta något beg liknande, punga ut eller vänta till 2019 och se vad AMD släpper på 7nm är dina val. Visst du kan skippa AMD och gå Nvidia, men det känns lite dumt att göra om du har en skärm du är nöjd med. Intels kommande GPUer lär ju också ha FreeSync stöd.

Inte förvånad. De har gjort samma med 290/290X. Ingen VRM kylning som var vettig och en 2 fläkt kylare där den primära heatpipen knappt ens ligger på Core. (De tog 780s och bara smällde på den på 290).
ASUS + AMD kort är big NONO!

ASUS + prisvärda Nvidia kort, också big NONO. De snålar på tok för mycket på kylningen där med. Det finns kort som troligen är bättre, men 1060 tex släppte de en kylare till recensenter, och 6 mån senare bantade kylaren, så det kort "du tror du får" får du inte ens, utan istället en mindre, klenare och sämre sådan. (Syftar på dual-fan lösningen)

"ASUS + prisvärda Nvidia kort, också big NONO"

Håller med. Mitt Asus Dual 1070 OC har en kylare jag bytte ut fortare än kvickt.
Visst, den gör sitt jobb. Men vid 70c lät den MYCKET. Först satte jag två 120mm på den. Då blev det mycket bättre.
Sen bytte jag ut den helt. Kortet är skitbra, kylningen är som bäst fungerande.
Nu ligger jag på 62c som mest vid överklock och kortet under stress och det är helt tyst.
Tror det är samma kylare på deras 1060 kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.