Grafikkortstillverkning flyttar från Kina till följd av tullar – prisökningar kan följa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Jag flinar tillbaka tillbaka på dig

Tror fan vi skulle se lite fåniga ut men vi kör på det 😉

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

https://www.zerohedge.com/news/2018-10-01/chinas-ministry-tru...

Nu gör Kina som Sweclockers och blockerar åsikter som inte passar in.
I USA behöver man inte blockera folks åsikter för de bryr sig ändå inte om hur illa det är

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helllodar:

Spelar ingen roll om Kina äger 7% av USAs statsobligationer (inte 10%), USA är inte det enda landet med utländska lån investeringar, kolla på Japan te x. Kina kan inte påverka detta lånet förutom att likvidera dessa tillgångar och då förlorar dom de pengarna, detta skulle bara påverka USA väldigt lite eftersom USA kan själv återinvestera för att täcka dessa tillgångar. Kina skulle förlora dessa investeringar totalt.

Får till att börja med säga att som jag förstått det har kina mer att förlora på tullkriget än USA på kort sikt. Ja alla lär bli förlorare, även alla andra länder men kina förlorar mer än USA antagligen ja. Så jag tror som dig i nuläget.

Men det här med vad som händer vid utebliven betalning.
Där vill jag nog lägga till att det innebär fler grejer än att USA bara blir vinnare om de skiter i att betala tillbaka pengarna de lånat av kina.
När stater lånar pengar görs det vanligen i någon form av obligationer med förfallodatum. Lånen fungerar alltså inte som privatpersoners bostadsbelåning som bara ligger kvar utan lånen gäller i exempelvis 5-10 år (finns såklart större spann här). När tiden gått ut SKA lånet betalas tillbaka. Alternativet är att man inför återbetalningen kommer överens om förlängning med nytt tidsspann.
Kanske redan allmänt känt? Who know - det är relevant för sammanhanget iaf.

För det som händer som USA inte betalar tillbaka vad de lånat till kina innebär inte bara att kina inte får tillbaka deras pengar. Det innebär även att USA inte kommer betala sina skulder. Det här är katastrofalt dåligt i alla lägen. Än värre är det för en ekonomisk stormakt. USA som land skulle tappa rating i kreditvärdighet då de inte betalar sina lån enligt avtal. Sänkt kreditrating innebär dyrare räntor. Inte bara för de lån de har mot kina som de skiter i utan kreditratingen slår igenom för precis alla lån som snart behöver förnyas samt att USA då även lånar mer och mer.
Det här skulle alltså innebära att USAs alla lån skulle bli en hel del dyrare vilket skulle öka på uderskottet en hel del. Dyrare räntor i kombination med över 100% belåning mot BNP är av relevans, men än värre är att USA skulle tappa ansiktet finansiellt.
Sedan är det så att lånen som USA har tagit från kina inte kommer försvinna bara för att USA tappat intresset. Deras kreditrating kommer fortsätta vara låg så länge de låter bli att betala tillbaka. Så att bara "stryka" lånet kommer de inte komma undan med.
Vad de däremot kan göra utan att äventyra sin egen ekonomi är att vända sig till andra utlånare och byta ut de kinesiska lånen efterhand som de löper ut.

Kan USA själva återinvestera för att täcka dessa tillångar då?
Ja nä det handlar väl inte om tillgångar utan snarare om skulder. Och skulder har de just för att de saknar tillgångar ;). De senaste 10 åren har amerikanska staten gått ordentligt back varje år så det finns inte finansutrymme i budgeten i nuläget att bara lösa ut de kinesiska lånen. Kan inte statsbanken bara trycka pengar för att betala av lånen då? Jo det går ju... men att låta riksbanken trycka pengar för att betala av statens kostnader/skulder är ekonomiskt förtroendesjälvmord då det leder till en inflationskatastrof. Kan gå in på den närmre för den som undrar, men ja det finns bra underlag vad som händer om man försöker sig på den manövern.
Återigen - lösningen ligger snarare i att fortsätta låna pengar om USA nu inte vill låna av kina, men att de efterhand byter ut vem de lånar pengar av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som att en prishöjning redan är igång. Många affärer har väldigt lite eller inga 2080ti kort samtidig som priserna för vissa kort snart är över 17k strecket för vissa modeller.

Undra hur alla dessa priser kommer påverka pcmarknaden och konsolmarknaden. Spontant så känns det som de flesta kommer vänta.med att uppgradera ocj köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig läst in mig på det här med tullar och sånt men tack till er alla som diskuterar det på en vuxen nivå. Väldigt intressant att följa på "läktaren".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Har aldrig läst in mig på det här med tullar och sånt men tack till er alla som diskuterar det på en vuxen nivå. Väldigt intressant att följa på "läktaren".

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och fy till alla de som inte diskuterar detta på en vuxen nivå!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har jag princip gett up på tråden, men svarar detta.

Ja, det är självklart att USA måste betala tillbaka på tid, med tillgångarna USA har är det ingen fara.

Det vi diskuterade var att han anklagade att Kina äger en viss del av statsbudgeten och kan använda det som vapen (det var det originella citatet utgick från). Resultatet är nej, Kina kan inte hota USA med statsbudgeten och även om dom gör det så är dom de stora förlorarna i fall dom likviderar sin investering. Det som hotar USA med likvideringen som jag skrivit ovan är petrodollarns status som en stabil och balanserad investering där folk kan börja dra sig ur, dock finns inte många andra alternativ.

I slutsats kan jag garantera att detta handelskriget är Kina de stora förlorarna och om de inte ger in till handelslagarna lär det inte bli mycket kvar. De enda som bryr sig om frihandeln med Kina är företag som utnyttjar slav jobben där för att tjäna en extra buck. Dessa företag har knappast något lojalitet till deras hemland, de är globalist kapitalist företag. Om EU nu väljer att jobba ihop med Kina har jag inget hopp kvar för framtiden av dessa länder, Kina har redan köpt upp Saab & Volvo genom stat finansiering.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helllodar:

Nu har jag princip gett up på tråden, men svarar detta.

Ja, det är självklart att USA måste betala tillbaka på tid, med tillgångarna USA har är det ingen fara.

Det vi diskuterade var att han anklagade att Kina äger en viss del av statsbudgeten och kan använda det som vapen (det var det originella citatet utgick från). Resultatet är nej, Kina kan inte hota USA med statsbudgeten och även om dom gör det så är dom de stora förlorarna i fall dom likviderar sin investering. Det som hotar USA med likvideringen som jag skrivit ovan är petrodollarns status som en stabil och balanserad investering där folk kan börja dra sig ur, dock finns inte många andra alternativ.

Aha! Ja då förstår jag bättre.
Nä långivare kan vanligen inte styra över statsbudgeten. Det är sittande regering som styr över denna ;).
Ja, det finns undantag så som exempelvis Grekland där de inte skött sina betalningar och då kan utlånarna börja ställa krav.
Men där är absolut inte USA i nuläget för de sköter givetvis sina betalningar.

Det inflytande Kina kan tänkas ha över USA med nuvarande utlåning skulle väl i så fall vara att lånen är så pass många dollars att det är svårt att skramla fram andra långivare för så stora totalbelopp. Det handlar ju om så pass mycket pengar att det inte är helt trivialt att hitta så mycket kapital. Är det svårt att hitta kapital på annat håll så sitter väl USA lite i knät på kina.
Men ja - själv tror jag ju inte att det borde gå att hitta kapitalet på annat håll om det nu börjar kännas obekvämt. Visserligen har väl trump jobbat rätt hårt på att bränna förtroendebroar och allianskapital så möjligheterna minskar väl lite där (eller ja nordkorea har han bättrat på relationerna med men de lär inte kunna låna ut pengarna haha), men oavsett - kapitalet lär väl gå att låna på annat håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man kan ta och fundera på var USA skull elåna alla dessa pengar ifrån om Kina skulle säga stopp? Gulf-staterna? Ryssland? Är tveksam att USA skulle tycka det vore så mycket trevligare att sitta i "deras händer" så det lär ju inte Trump gå med på ivf. Det är inte att "bara" ge sig ut och låna dessa belopp det handlar om utan det kommer vara stora svårigheter för USA om så skulle bli fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Man kan ta och fundera på var USA skull elåna alla dessa pengar ifrån om Kina skulle säga stopp? Gulf-staterna? Ryssland? Är tveksam att USA skulle tycka det vore så mycket trevligare att sitta i "deras händer" så det lär ju inte Trump gå med på ivf. Det är inte att "bara" ge sig ut och låna dessa belopp det handlar om utan det kommer vara stora svårigheter för USA om så skulle bli fallet.

En gissning är väl att de inte byter 1 mot 1. Så har man tänkt dra ner på en utlånare så behöver man inte hitta en ny utlånare med samma förmåga/förutsättningar riktigt.
Exempel:
Amerikanska folket skulle via obligationsprogram kunna stå för en andel, nordeuropeiska länder för en annan andel. Banker skulle kunna stå för ett stycke. Indien kanske och även företag kan faktiskt låna ut till stater så oljeindustrin skulle kunna vara intresserade av att täcka en del? Exempelvis då.
Det där med var pengarna kommer ifrån är vanligen lite krokigt ;).
Nuvarande belåning från kina lär inte vara bundet i en enskild belåning heller utan det är säkerligen spritt över mängder av smålån som man fortlöpande tar, förnyar och upprätthåller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, och fy till alla de som inte diskuterar detta på en vuxen nivå!

Jag var faktiskt inte sarkastisk utan tycker diskussionen är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag var faktiskt inte sarkastisk utan tycker diskussionen är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det förstod jag och även jag uppskattar de som kan diskutera på ett vettigt sätt.
Var jag försökte göra, var att skämtsamt ge en känga åt de som inte kan diskutera vettigt.
Eftersom skämtet missuppfattades, var det nog inget vidare, men jag försäkrar att det inte vara illa ment.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Ja då förstår jag bättre.
Nä långivare kan vanligen inte styra över statsbudgeten. Det är sittande regering som styr över denna ;).
Ja, det finns undantag så som exempelvis Grekland där de inte skött sina betalningar och då kan utlånarna börja ställa krav.
Men där är absolut inte USA i nuläget för de sköter givetvis sina betalningar.

Det inflytande Kina kan tänkas ha över USA med nuvarande utlåning skulle väl i så fall vara att lånen är så pass många dollars att det är svårt att skramla fram andra långivare för så stora totalbelopp. Det handlar ju om så pass mycket pengar att det inte är helt trivialt att hitta så mycket kapital. Är det svårt att hitta kapital på annat håll så sitter väl USA lite i knät på kina.
Men ja - själv tror jag ju inte att det borde gå att hitta kapitalet på annat håll om det nu börjar kännas obekvämt. Visserligen har väl trump jobbat rätt hårt på att bränna förtroendebroar och allianskapital så möjligheterna minskar väl lite där (eller ja nordkorea har han bättrat på relationerna med men de lär inte kunna låna ut pengarna haha), men oavsett - kapitalet lär väl gå att låna på annat håll.

Du behöver nog inte oroa dig om investeringar. Majoriteten av USAs statskuld ägs av staten själv, dessutom skulle vilket land som helst vilja sätta klorna i USA genom att ge dom lån, framförallt på grund av dollarn, det är fri avkastning mer eller mindre, USA är nog det enda landet som kan gå extra långt med statsskulden utan att bli påverkad pga dollars status. Statskulden är offtopic gällande handelskriget mellan USA och Kina, USA har framförallt också metoder dom kan utnyttja i fall dom vill gå in hårt, vid värsta fall militären som dom hotade med under de tre Taiwan kriserna, inget krig direkt men de hotade i princip med att "tar du ett steg längre så vet du vad som gäller".

Personligen skulle jag vilja att länderna går ihop tillsammans och hotar Kina att stoppa teknologiska transfers, skuggig bankverksamhet, bomblån till U-länder för att erövra deras statliga kontroll, valutakontrollen, osv.

Tyvärr verkar det bara som USA vågar stå upp menas EU sitter och debatterar genuspolitik.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helllodar:

Du behöver nog inte oroa dig om investeringar. Majoriteten av USAs statskuld ägs av staten själv, dessutom skulle vilket land som helst vilja sätta klorna i USA genom att ge dom lån, framförallt på grund av dollarn, det är fri avkastning mer eller mindre, USA är nog det enda landet som kan gå extra långt med statsskulden utan att bli påverkad pga dollars status. Statskulden är offtopic gällande handelskriget mellan USA och Kina, USA har framförallt också metoder dom kan utnyttja i fall dom vill gå in hårt, vid värsta fall militären som dom hotade med under de tre Taiwan kriserna, inget krig direkt men de hotade i princip med att "tar du ett steg längre så vet du vad som gäller".

Personligen skulle jag vilja att länderna går ihop tillsammans och hotar Kina att stoppa teknologiska transfers, skuggig bankverksamhet, bomblån till U-länder för att erövra deras statliga kontroll, valutakontrollen, osv.

Tyvärr verkar det bara som USA vågar stå upp menas EU sitter och debatterar genuspolitik.

Ja nä jag är inte orolig för USAs eknomi i nuläget (samtidigt - Italien som har belåning på ca 130% av BNP är läge att oroa sig över och det är inte så extremt mycket högre än USA). Och ja, statsskulden är som du säger of topic.
Och ja jag håller med om att en del av det Kina håller på med inte borde gå obemärkt förbi. Inte minst hur Kina tvingar till sig delade ägarstrukturer i alla företag som verkar i landet vilket öppnar upp för både spionaget och även att tjäna pegnar på andra företags framgångar. Inte ett jättevackert upplägg som de borde backa från. Håller med - fast ja jag har ungefär lika svårt för trump och flertalet av hans infantila val i flera sammahang...
Men ja beskrivningen av EU tycker jag kanske inte är så rättvis. Problemen EU har är snarare att ledningen i EU inte kan styra och peka med hela handen utan måste lyssna på vad alla tycker hela tiden och att det inte finns makt nog att bara agera. Det i sig är inte dåligt för det är väl antagligen inget land i EU i nuläget som vill ge över mycket mer av kontrollen än hur det ser ut i nuläget men ja, det ger inte alltid så riktad handlingskraft.
Jag har för övrigt ungefär samma kritik mot Euron som jag tycker är en ganska dålig idé med nuvarande upplägg. Inte för att tanken är så dåligt, men när varje enskilt land kan missköta sin ekonomi hur mycket de vill utan kontroll och insyn från EUs banksystem så får vi situationer som exempelvis Grekland. Exakt samma kanske inte händer igen, men det där med att enskilda länder kan få missköta sin ekonomi så att alla får ta smällen... ja det kräver möjlighet att ingripa innan det skiter sig men den typen av kontroll vill nationerna inte ge upp. Därför ser jag en ganska svår inbyggd problematik i Euron som jag tror kommer finnas kvar även framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

@Söderbäck:

Tesla fick för inte så länge sedan klartäcken att bygga fabrik i Kina utan att staten skulle blanda sig i.
- 30 000 jobb för USA + 30 000 för Kina vilket kanske är den väg de måste gå.

Man måste komma ihåg att även om Kina växt något enormt de senaste 30 åren så finns det ett land som heter Indien också.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Helllodar:

Du behöver nog inte oroa dig om investeringar. Majoriteten av USAs statskuld ägs av staten själv, dessutom skulle vilket land som helst vilja sätta klorna i USA genom att ge dom lån, framförallt på grund av dollarn, det är fri avkastning mer eller mindre, USA är nog det enda landet som kan gå extra långt med statsskulden utan att bli påverkad pga dollars status. Statskulden är offtopic gällande handelskriget mellan USA och Kina, USA har framförallt också metoder dom kan utnyttja i fall dom vill gå in hårt, vid värsta fall militären som dom hotade med under de tre Taiwan kriserna, inget krig direkt men de hotade i princip med att "tar du ett steg längre så vet du vad som gäller".

Personligen skulle jag vilja att länderna går ihop tillsammans och hotar Kina att stoppa teknologiska transfers, skuggig bankverksamhet, bomblån till U-länder för att erövra deras statliga kontroll, valutakontrollen, osv.

Tyvärr verkar det bara som USA vågar stå upp menas EU sitter och debatterar genuspolitik.

EU har framfört intresse för en gemensam aktion, men möttes av kallsinne från Dennis Sr (Trump).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag förstå varför inte t.ex. Google finns i Kina. Man har fått reda på vad de gör.