Wi-Fi Alliance förenklar namngivningen av Wifi-standarder

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man inte använder benämningen Wi-Fi 6, låter som porrsurfande ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du pratar wifi och inte routrar, accesspunkterna brukar gå att ställa in så de inte etablerar förbindelse med det man inte gillar men eftersom alla enheter inom radioräckvidd delar på samma eterutrymme så stör ju allt alla, man måste för maximal prestanda få bort allt störande så det lär ju i praktiken ta lång tid oavsett om man bryter kompatibiliteten eller inte.
Personligen skulle jag i så fall vilja att man bröt med allt utom 802.11a och ac och senare system på minst 5 GHz, inga 2,4 GHz delar borde få fortsätta säljas för de har för lång räckvidd eftersom de kan passera väggar alldeles för lätt.

Medans vi som har Hus eller Företag ska ha 50 elva st av dessa skit dosor för att ha täckning.
Mycket väl genomtänkt å bra formulerat.

Att köra med 802.11b/g stöd är inte alltid en nackdel beroende på styrka å antal enheter som är inkopplade till mängden data som begärs.
Wifi skrivs allt som oftast i tekniskt god benämning å inte dess svagheter.
Endast fåtal personer använder specifika kanaler.
Endast fåtal personer sätter upp sitt wifi korrekt å inte en enhet liggandes vid golvet i hallen.

Nåt om standard vore att enheten är förinställd med auto läge för att endast gå till 100mW vid behov.
Att manualer som skickas med enheter tydligt beskriver hur mottagning/sändning funkar 1m upp kontra efter golv samt om enheten har antenner hur just den antennen funkar å hur den bör ställas in.
Att folk rekommenderas att ta hem en app till sin mobil för att se styrka på signal å inte nån sketen prick högst upp som är högst diffust då det är till telefontillverkaren å deffinera hur stark mottagning 2 prickar är.

Det är tillochmed så att denna basala lära borde ligga på grundskola.

Behöver inte alls vara mer komplicerat än att bara ha en förståelse hur vågorna är tänkta å fungera å vad som händer om andra vågor är i närheten.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Wifi Alliance, finns det Rebels med? och de kanske krigar i en galax långt långt borta? ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Shudnawz:

Men ÅÅÅH!
Jag vill ju kunna verka knowledgeable as all-fuck när jag kan rapa 802.11b/g/n/ac osv rakt i ansiktet på folk som inte orkar hålla ordning på allt det där. Fan med det.

...på riktigt? Bra skit.

Tack för skratt innan jubbet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du pratar wifi och inte routrar, accesspunkterna brukar gå att ställa in så de inte etablerar förbindelse med det man inte gillar men eftersom alla enheter inom radioräckvidd delar på samma eterutrymme så stör ju allt alla, man måste för maximal prestanda få bort allt störande så det lär ju i praktiken ta lång tid oavsett om man bryter kompatibiliteten eller inte.
Personligen skulle jag i så fall vilja att man bröt med allt utom 802.11a och ac och senare system på minst 5 GHz, inga 2,4 GHz delar borde få fortsätta säljas för de har för lång räckvidd eftersom de kan passera väggar alldeles för lätt.

Hur tänker du nu. Det står dig ju helt fritt att helt enkelt låta bli att använda 2,4 GHz bandet på dina prylar.
För min egen del så har jag styrt upp så att jag har ett generellt 2,4 GHz nät hemma som räcker överallt där jag kan koppla in enheter som telefoner mm som inte kräver så mycket bandbredd och kör med smalare bandspektrum.
Däremot har jag ett 5 GHz nät som jag satt upp så att jag har bra täckning där jag normalt håller till med dom enheter (laprtops mm) som jag vill ha bra bandbredd till. Skulle jag bara ha 5 GHz WiFi så skulle jag behöva lägga mycket mer pengar på accesspunkter eftersom jag har 3 våningar och det är betongbjälklag med massor av armeringsjärn som väldigt effektivt dödar i synnerhet 5 GHz wifi. 2,4 räcker med en till hela huset men för 5 så skulle jag behöva minimum 2 men troligen 3.
Och då skulle jag få problem med att frekvensbandet inte räcker till för mig eftersom jag bor i Stockholm och har väderradar mm i närheten och då väljer routern bort en massa frekvensband. Kvar blir väldigt få kanaler med resultat att om jag skulle ha flera accesspunkter så skulle jag få problem med överlappning av kanalerna och att mina accesspunkter stör ut varandra.

Så för min del är 2,4 GHz fantastiskt mycket bättre just för att jag för dom flesta enheter inte behöver mer bandbredd än det och samtidigt klarar jag mig med en sådan accesspunkt som ger WiFi i hela huset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e3henri:

Det enkla svaret (från Wifi Alliance själva) är att WiFi 1-3 används helt enkelt inte utan det där fortfarande 802.11a/b/g som gäller (skulle tro att 802.11 räknas som obsolete - 802.11a/b är egentligen tillämpningar av 802.11 - själva 802.11 användes väl aldrig)

Jodå, det fanns produkter med "bara 802.11".

Saxat från Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11_(legacy_mode)

At least six different, somewhat-interoperable, commercial products appeared using the original specification, from companies like Alvarion (PRO.11 and BreezeAccess-II), BreezeCom, Digital / Cabletron (RoamAbout), Lucent, Netwave Technologies (AirSurfer Plus and AirSurfer Pro), Symbol Technologies (Spectrum24), and Proxim Wireless (OpenAir and Rangelan2). A weakness of this original specification was that it offered so many choices that interoperability was sometimes challenging to realize. It is really more of a "beta-specification" than a rigid specification, initially allowing individual product vendors the flexibility to differentiate their products but with little to no inter-vendor operability.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Det enkla svaret (från Wifi Alliance själva) är att WiFi 1-3 används helt enkelt inte utan det där fortfarande 802.11a/b/g som gäller (skulle tro att 802.11 räknas som obsolete - 802.11a/b är egentligen tillämpningar av 802.11 - själva 802.11 användes väl aldrig)

IEEE 802.11 är namnet på själva standarden. 802.11 a, b, g, n, ac, ...... är tillägg till 802.11 standarden.
Med några års mellanrum så uppdateras 802.11 så att alla officiella tillägg upp tills dess bakas in i standard texten.

802.11-1997 var ursprungliga standarden. Den användes för en del produkter, men inte många.
Senare uppdateringar av 802.11 skedde 2007 när 802.11 a, b, d, e, g, h, i, j tilläggen bakades in, och 2012 när 802.11 k, r, y, n, p, z, v, u,s bakades in, och senast 2016 när 802.11 ae, aa, ad, ac, af tilläggen bakades in i grundtexten.

Att säga att en produkt stöder t.ex. 802.11ac är lite missvisande, eftersom 11ac tillägget bara beskriver lite utökningar av kanalbandbredd, modulationer, och antal strömmar som används. Produkten stöder garanterat en massa annnat som beskrivs i 802.11 standarden också - men sällan allt.
Att bara säga vilken version av standarden som en produkt är baserad på säger inte så mycket om vad den klarar - utan bara vad den inte klarar (nämligen sådant som tillkom in senare uppdateringar av standarden.)

Det är precis som med HDMI - att veta vilken version av standarden som stöds, säger väldigt lite om vad produkten klarar av.