P-bot på besöksparkering?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Nej det behövs ingen tillägsskylt.
"Det som alltid gäller är att det är förbjudet att parkera på en besöksplats vid sitt hem eller sin arbetsplats."
https://www.lawline.se/answers/6678

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog väldigt olika runt om i landet isf, här har vi Q-park och jag står lika mycket på besök som på min fasta och har då inet fått böter på 10år

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Såklart, det borde jag kunnat räkna ut. Den japanska medelklassmannens förhållande till bilen är ohyggligt intressant. Har varit med och följt importen av en del rätt speciella prestandabilar från Japan och jag har svårt att förstå hur dom ser på sina bilar, nästan som levande ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är nog väldigt olika runt om i landet isf, här har vi Q-park och jag står lika mycket på besök som på min fasta och har då inet fått böter på 10år

Från q-parks hemsida
"Parkerad på parkeringsplats för besökande
Parkeringen är avsedd för besökande vilket framgår av skyltningen. Med besökande avses inte boende i området. "
https://www.q-park.se/sv-se/q-park-kontrollavgifter/overtrade...

Men ett stort grattis att du inte har fått böter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det där drog iväg från en lokal felparkering. ^^

Finns dessutom ganska gott om plats för bilar i alla japanska städer. Då de i princip har haft konstant ekonomisk kris sedan 90-talet är också fastighetsmarknaden inget som sprungit iväg. Bygger du ett hus i Tokyo så är det förmodligen tre våningar med garage i bottenvåningen eller åtminstone en liten parkeringsplats vid byggnaden, byggt på en relativt liten tomt. Bor du utanför stadsdelskommunerna kan du säkert få en liten trädgård också. En villa i Täby är liksom dyrare än ett nybyggt hus kostar i snitt i Tokyos alla 23 stadsdelskommuner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Finns dessutom ganska gott om plats för bilar i alla japanska städer. Då de i princip har haft konstant ekonomisk kris sedan 90-talet är också fastighetsmarknaden inget som sprungit iväg. Bygger du ett hus i Tokyo så är det förmodligen tre våningar med garage i bottenvåningen eller åtminstone en liten parkeringsplats vid byggnaden, byggt på en relativt liten tomt. Bor du utanför stadsdelskommunerna kan du säkert få en liten trädgård också. En villa i Täby är liksom dyrare än ett nybyggt hus kostar i snitt i Tokyos alla 23 stadsdelskommuner.

i Japan måste man ha ett intyg på att man har p plats innan man kan köpa bil vilket gör att p platser kan bli dyra, de rika köper en (svin)dyr p plats där de vill stå men de mer normala skaffar p plats på andra ställen än i en stadskärna eller populärt bostadsområde för det är helt enkelt för dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

i Japan måste man ha ett intyg på att man har p plats innan man kan köpa bil vilket gör att p platser kan bli dyra, de rika köper en (svin)dyr p plats där de vill stå men de mer normala skaffar p plats på andra ställen än i en stadskärna eller populärt bostadsområde för det är helt enkelt för dyrt.

Om du inte äger ett hus ja. En del flerfamiljshus erbjuder parkeringsplatser till de som bor där i annat fall får du hyra privat inom 2 km från bostaden. Har du köpt lägenhet i Tokyo (stadsdelskommunerna) i en fastighet som erbjuder parkeringsplatser är det ett par tusenlappar som ryker ungefär. Måste du hyra privat är det väl säkert ungefär som att hyra plats i ett parkeringsgarage i Stockholm, alltså kö och ibland mycket dyrare än att hyra av fastighetsägaren/föreningen. I övrigt är det ju ganska överkomligt att bo i Tokyo och parkering är dessutom enklare i många andra japanska städer.

@Blomman90

Jag vet inte varför du PM:ade mig, du verkar vilja omdefiniera ord. Slå upp landsbygd i en ordbok så får du formuleringar som "område utanför större tätorter", "område l. bygd som icke har stadsmässig bebyggelse; motsatt: stad." o.s.v. Kommuntyper finns det som sagt tre olika definitioner av tre olika myndigheter för. Går man efter din övertygelse så bor de i centrala Nyköping på landsbygden trotts att de bor mitt i en stad med stadsbebyggelse, stadsbussar, tågstation, service, köpcentrum o.s.v. Sett till urbanisering och bilanvändandet är det som är intressant hur många som bor i tätorter, för bor du verkligen på landsbygden kanske du har 2-4 km till en busshållplats! Du har tillgång till bussar och kanske t.o.m. tåg om du bor i en mindre tätort som ligger lite avsides däremot. Många mindre tätorter har också livsmedelsaffärer och en del annan service. De flesta i Sverige har en livsmedelsbutik inom några kilometer från hemmet exempelvis eftersom de inte bor mitt ute på landsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Blomman90

Jag vet inte varför du PM:ade mig, du verkar vilja omdefiniera ord. Slå upp landsbygd i en ordbok så får du formuleringar som "område utanför större tätorter", "område l. bygd som icke har stadsmässig bebyggelse; motsatt: stad." o.s.v. Kommuntyper finns det som sagt tre olika definitioner av tre olika myndigheter för. Går man efter din övertygelse så bor de i centrala Nyköping på landsbygden trotts att de bor mitt i en stad med stadsbebyggelse, stadsbussar, tågstation, service, köpcentrum o.s.v. Sett till urbanisering och bilanvändandet är det som är intressant hur många som bor i tätorter, för bor du verkligen på landsbygden kanske du har 2-4 km till en busshållplats! Du har tillgång till bussar och kanske t.o.m. tåg om du bor i en mindre tätort som ligger lite avsides däremot. Många mindre tätorter har också livsmedelsaffärer och en del annan service. De flesta i Sverige har en livsmedelsbutik inom några kilometer från hemmet exempelvis eftersom de inte bor mitt ute på landsbygden.

Som jag även skrev i mitt PM, så gjorde jag detta för att diskussioner om Japan och definitioner av ordet landsbygd är oerhört långt ifrån "P-bot på besöksparkering" (som korrekt påpekades av andra i tråden), så det här blir mitt absolut sista inlägg i denna debatten.

Gällande din kritik så står det dig fritt att tycka vad du vill, du har inte mer rätt för det. Jag säger alltså att det finns flera definitioner av landsbygd varav jag listat ett exempel. Du säger att så inte är fallet, trots att jag citerade Jordbruksverkets definition av "landsbygd" rakt av. De säger uttryckligen att det kan finnas tätorter och städer även i det som definieras som landsbygd. Håller du inte med är du mer än välkommen att ta upp detta med berörd myndighet.

Här kan du få lite fler definitioner av landsbygd att grotta ner dig i (om du nu inte väljer att förneka dess existens med):
[quote]
Jordbruksverket, olika definitioner av landsbygd (visserligen från 2012, men jag tvivlar på att allt för mycket har ändrats sedan dess)

  • SCB skiljer på tätort och icke tätort där en tätort är en hussamling med minst 200 invånare. Då bor 16% av svenskarna på landsbygden.

  • Tillväxtverket använder en definition där landsbygden är där man har mellan 5 och 45 min till en tätort om minst 3000 personer. Då blir det 24% som bor på landsbygden.

  • OECD definierar landsbygden utifrån en befolkningstäthet som är lägre än 150 personer/kvadratkilometer. Då blir hela 70% av Sveriges befolkning landsbygdsboende.

[quote]

Permalänk
Medlem

Jag har fått sinnessjukt många P-böter men något man måste insé när man ska "fuska" är att det bara är ditt fel ingen annans. Du visste att du inte fick stå där, du ställde dig där. Var en man och tar ansvar och se det som en läropeng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har aldrig ägt eller använt en p-skiva. Framför allt kört bil i Västra Götaland. Hur får man tag på en om det behövs? Kommunen?

Har du ingen i bilen, så kan du även skriva en lapp med ankomsttiden på.

P-Skiva har varit mer på andra orter ute i Sverige, men har även börjat dyka upp här tunt Göteborg på senare år, t.ex Landvetter centrum och i Kungsbacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Som jag även skrev i mitt PM, så gjorde jag detta för att diskussioner om Japan och definitioner av ordet landsbygd är oerhört långt ifrån "P-bot på besöksparkering" (som korrekt påpekades av andra i tråden), så det här blir mitt absolut sista inlägg i denna debatten.

Gällande din kritik så står det dig fritt att tycka vad du vill, du har inte mer rätt för det. Jag säger alltså att det finns flera definitioner av landsbygd varav jag listat ett exempel. Du säger att så inte är fallet, trots att jag citerade Jordbruksverkets definition av "landsbygd" rakt av. De säger uttryckligen att det kan finnas tätorter och städer även i det som definieras som landsbygd. Håller du inte med är du mer än välkommen att ta upp detta med berörd myndighet.

Här kan du få lite fler definitioner av landsbygd att grotta ner dig i (om du nu inte väljer att förneka dess existens med):
[quote]
Jordbruksverket, olika definitioner av landsbygd (visserligen från 2012, men jag tvivlar på att allt för mycket har ändrats sedan dess)

  • SCB skiljer på tätort och icke tätort där en tätort är en hussamling med minst 200 invånare. Då bor 16% av svenskarna på landsbygden.

  • Tillväxtverket använder en definition där landsbygden är där man har mellan 5 och 45 min till en tätort om minst 3000 personer. Då blir det 24% som bor på landsbygden.

  • OECD definierar landsbygden utifrån en befolkningstäthet som är lägre än 150 personer/kvadratkilometer. Då blir hela 70% av Sveriges befolkning landsbygdsboende.

[quote]

Du försöker delvis göra dina egna tolkningar istället för att läsa det du själv hänvisar till. Jordbruksverket talar om landsbygd som i begreppet landsbygdskommun och i förhållande till deras databas "Allt om landet". Det talar om inte om hur många som bor på landsbygden.

Enligt OECDs definition bor 70 % av Sverige i landsbygdsregioner, inte ute på landsbygden! OECDs definition handlar fortfarande om kommuntyper, alltså befolkningstätheten i hela kommun! Jag har hela tiden skiljt på kommuntyp och vilken typ av bebyggelse man eventuellt bor i. Vilken kommuntyp man bor i säger inget om bilens vara eller icke vara. I Norrbotten har t.ex. 93,8 % av invånarna max 10 minuters bilresa till närmsta livsmedelsbutik, majoriteten har gång eller cykelavstånd även i våra mest glesbefolkade län alltså.

SCB sammanställde siffror så sent som 2015 och då bodde för övrigt 13 % utanför tätort. Hänvisade jag till tidigare. 2005 var det däremot 16 %, siffror från 2010 fanns däremot 2012 och då var det ca 15 %. 2017 var det 8 795 471 som bodde i tätort.

Tillväxtverket klassar 130 kommuner som landsbygdskommuner, så 2017 bodde 1 673 785 i dessa kommuner eller ca 16,5 % av befolkningen.

SKL har en mycket snävare klassning för landsbygdskommuner och klassade 2017 bara 50 kommuner som landsbygdskommuner. Där bodde det (2017) 647 122, alltså ca 6,4 % av befolkningen.

Ingen tredjedel som ens bor i kommuntypen landsbygdskommun som definierat av de två andra svenska myndigheterna alltså. Jordbruksverket måste klassa 197 av 290 kommuner som landsbygdskommuner för att komma upp till en tredjedel av befolkningen. Jordbruksverkets kommunindelning blir en överdrift om man ska beskriva landsbygds eller glesare områden, och att klassa Nyköpingsbor (hela kommunen) som landsbygdsbor är inte riktigt meningen med Jordbruksverkets definition. Sett till bilismen är Nyköping en stad.

Ordet landsbygd syftar bara på områden utanför större bebyggelse. Jordbruksverket har inte definierat ordet, utan de talar om kommuntyper, OECD talar om kommuntyper (landsbygdsregion i form av att klassa hela kommuner), Tillväxtverket talar om kommuntyper, SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) talar om kommuntyper. SCB har SKL:s definition i deras statistikdatabas, och talar själv bara om tätorter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

P-Skivan var fullt synlig i framrutan.

Boten gällde att jag stod på en besöksparkering.

Sen när får man inte stå på en besöksparkering när man besöker någon?

Det skall väl finnas en tilläggsskylt som berättar att man bara får besöka personer som bor i området till parkeringen?

Misstänker att p-bolaget inte har full koll på lagen?

Har varit med om liknande men där höll kontaktpersonen sig undan och svarade inte i telefon på angivet nummer. Fick höra med chefen för bostadsbolaget och prata med honom. Han i sin tur hörde sig för med den ansvarige. Blev uppringd sen så fick han riva böterna.
Om det inte är någon annans böter du fått på rutan så får du höra vad kontaktpersonen har att säga om parkeringen.
Är det ett offentligt bolag(har för mig att det är så och inte att det företräder en lagenlig offentlig enhet) eller företrädare så brukar man vara tvungen att betala oavsett. Privata bolag tar man via tingsrätten. Vet däremot inte om de även ersätter alla kostnader för betalningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Från q-parks hemsida
"Parkerad på parkeringsplats för besökande
Parkeringen är avsedd för besökande vilket framgår av skyltningen. Med besökande avses inte boende i området. "
https://www.q-park.se/sv-se/q-park-kontrollavgifter/overtrade...

Men ett stort grattis att du inte har fått böter.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, hos oss har inte alla motorvärmarstolpe och då står man på besöksparkeringen, det enda man ska ha är ett parkeringstillstånd i form av en lapp i rutan, så det varierar nog runt om i landet om man får stå på besök el ej. Dessutom vet vet ju inte Q-park om jag bor där el ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Nja, hos oss har inte alla motorvärmarstolpe och då står man på besöksparkeringen, det enda man ska ha är ett parkeringstillstånd i form av en lapp i rutan, så det varierar nog runt om i landet om man får stå på besök el ej. Dessutom vet vet ju inte Q-park om jag bor där el ej

En slagning på reg.numret, ger ju din hemadress...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Tänkte mer på de som åker tjänstebil, el andra typer av företagsbilar.

Och jag var ut och kollade med ordförande i morse och nämde alla oss som inte har någon fast parkeringsplats, vi står alla på besöksparkeringen.

Det får vi bara v har lappen i rutan. Jag antar att vi har informerat Q-park att de får stå där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du försöker delvis göra dina egna tolkningar istället för att läsa det du själv hänvisar till. Jordbruksverket talar om landsbygd som i begreppet landsbygdskommun och i förhållande till deras databas "Allt om landet". Det talar om inte om hur många som bor på landsbygden.

Enligt OECDs definition bor 70 % av Sverige i landsbygdsregioner, inte ute på landsbygden! OECDs definition handlar fortfarande om kommuntyper, alltså befolkningstätheten i hela kommun! Jag har hela tiden skiljt på kommuntyp och vilken typ av bebyggelse man eventuellt bor i. Vilken kommuntyp man bor i säger inget om bilens vara eller icke vara. I Norrbotten har t.ex. 93,8 % av invånarna max 10 minuters bilresa till närmsta livsmedelsbutik, majoriteten har gång eller cykelavstånd även i våra mest glesbefolkade län alltså.

SCB sammanställde siffror så sent som 2015 och då bodde för övrigt 13 % utanför tätort. Hänvisade jag till tidigare. 2005 var det däremot 16 %, siffror från 2010 fanns däremot 2012 och då var det ca 15 %. 2017 var det 8 795 471 som bodde i tätort.

Tillväxtverket klassar 130 kommuner som landsbygdskommuner, så 2017 bodde 1 673 785 i dessa kommuner eller ca 16,5 % av befolkningen.

SKL har en mycket snävare klassning för landsbygdskommuner och klassade 2017 bara 50 kommuner som landsbygdskommuner. Där bodde det (2017) 647 122, alltså ca 6,4 % av befolkningen.

Du stångar dig blodig med en dåres envishet. Rubriken på Jordbruksverket lyder (and i quote):

Citat:

Så här definierar vi landsbygd

Det står alltså inte "Så här definierar vi landsbygdskommun!!! Du kliver alltså in och gör dina egna godtyckliga tolkningar av vad du tycker att de menar, kontra vad de faktiskt säger. Jordbruksverket säger själv att de använder olika definitioner, i vissa fall innebär det att en landsbygd är kommuner där givna villkor är uppfyllda.

I det andra dokumentet jag citerar från Jordbruksverket (även om jag nu ser att quoten blev lite felkodad), så nämner de olika definitioner av landsbygd. Där är SCB's definition (som du använder som den enda giltiga), är en av dem! Man ställer sig dessutom frågan om det ens finns en definition av landsbygd...

Det finns alltså olika definitioner, där vissa myndigheter/organisationer baser definitionen på egenskaperna i en viss region (OECD), andra i en kommun (Jordbruksverket), en tredje i avstånd till tätort med given storlek (Tillväxtverket och även Jordbruksverket i vissa fall) och en fjärde i en samling hus (SCB).

Jordbruksverket konstaterar alltså följande:

Citat:

Hittills har ingen hittat en optimal numerisk definition utan syftet med studien, åtgärden eller frågan avgör vilken indelning eller definition som är lämplig. Och, man förstår då att man kan få fram till vitt skilda resultat beroende på hur man delar in.

Do I really need to continue?

Skrivet av Petterk:

Ingen tredjedel som ens bor i kommuntypen landsbygdskommun som definierat av de två andra svenska myndigheterna alltså. Jordbruksverket måste klassa 197 av 290 kommuner som landsbygdskommuner för att komma upp till en tredjedel av befolkningen. Jordbruksverkets kommunindelning blir en överdrift om man ska beskriva landsbygds eller glesare områden, och att klassa Nyköpingsbor (hela kommunen) som landsbygdsbor är inte riktigt meningen med Jordbruksverkets definition. Sett till bilismen är Nyköping en stad.

Ordet landsbygd syftar bara på områden utanför större bebyggelse. Jordbruksverket har inte definierat ordet, utan de talar om kommuntyper, OECD talar om kommuntyper (landsbygdsregion i form av att klassa hela kommuner), Tillväxtverket talar om kommuntyper, SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) talar om kommuntyper. SCB har SKL:s definition i deras statistikdatabas, och talar själv bara om tätorter.

Det här är ju hela problemet jag försöker belysa! Det finns ingen som har kommit fram till en definition av landsbygd som är applicerbar och rättvisande för alla olika frågor. Jag håller med om att bilens betydelse inte är samma i en by i Jämtland som det är i Nyköping. Men då ska vi även ha i åtanke att bilen sannolikt spelar en betydligt större roll i Nyköping än i Stockholm!

Du tycker inte att det är lika trubbigt att bara använda SCB's definition (en samling om 200 hus är en tätort)? Är situationen i en by med 201 personer, 10 mil från närmaste större ort, att likställa med den i Stockholm? Finns det samma möjligheter och förutsättningar för kollektivtrafik och cykelpendling?

Nej, det är uppenbart att du bara ska ha rätt till varje pris, att andra definitioner inte är giltiga utan endast den du tycker passar bäst. Jag å andra sidan hävdar att det finns flera definitioner och det är oklart om det ens finns någon existerande idag, som är applicerbar på bilismens vara eller icke vara. Jag till exempel är från en ganska liten stad. Staden är en tätort, men kollektivtrafiken är ju knappast på samma nivå som i betydligt större städer. Bilen blir därmed en viktigare faktor för att kunna "få ihop livspusslet". Framförallt om man bor någon mil utanför den mindre staden, där bussar i bästa fall går en gång i timmer mitt på dagen. På sådana platser finns långt fler än 200 hus, det innebär dock inte att bilen är någon slags överflödig lyx...

Rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du stångar dig blodig med en dåres envishet. Rubriken på Jordbruksverket lyder (and i quote):
Det står alltså inte "Så här definierar vi landsbygdskommun!!! Du kliver alltså in och gör dina egna godtyckliga tolkningar av vad du tycker att de menar, kontra vad de faktiskt säger. Jordbruksverket säger själv att de använder olika definitioner, i vissa fall innebär det att en landsbygd är kommuner där givna villkor är uppfyllda.

Nej jag gör inte godtyckliga tolkningar, deras definition är (deras egna klassificering av) landsbygdskommun och i förhållande till databasen Allt om landet och inget annat än detta. Det är därför du läser det på sidan om Allt om landet.

Så här definierar vi landsbygd

I Allt om landet definierar vi landsbygd genom att Sveriges kommuner delas in i fyra olika regiontyper: storstadsområden, stadsområden, landsbygd och gles landsbygd.

[Senare på samma sida]
Att vi valde att titta på landsbygdsfrågorna och beskriva statistiken på kommunnivå beror på att det i dagsläget finns mycket statistik på kommunnivå.
[Lite längre ner i samma stycke]
En kommun kan därför definieras som en landsbygdskommun trots att kommunen innehåller områden som klassas som stad och tvärtom. Fördelen med att välja en kommunindelning är att det framförallt gör det möjligt att relativt enkelt jämföra hur förhållanden skiljer sig mellan kommuner som är präglade av förhållanden som associeras med landsbygd respektive stad.

Dold text

Hur många som bor i landsbygdsregioner enligt SKL:s och Tillväxtverkets definition av landsbygdskommun har jag också visat. Ingen av dessa säger egentligen att de som bor i landsbygdskommuner bor avsides ute på landet. Att de flesta i Sverige, alltså att över 90 % även i glesare län har max 10 minuter till närmsta livsmedelsaffär betyder att det inte är någon direkt överdrift att använda ens SCB:s definition av tät bebyggelse.

Ironiskt nog skulle också Nyköping klara sig lättare utan bilen än Stockholms kommun eller Storstockholm, för det är inte så att bilarna går mycket mindre i storstadsregioner. Körsträckor för personbil är i snitt (statistik från 2017) 1256 mil om året i Stockholms län mot 1177 mil i Södermanlands län exempelvis och i Nyköping är körsträckorna 1189 mil om året, medan det i Solna är 1443 mil. Detta är per bil, per person kör de 722 mil i Nyköping och 865 mil om året i Solna. Solna är visserligen de som kör mest i Stockholms län, men även Danderyd hamnar på 732 mil per person/år, Nykvarn på 729 mil per person/år, Norrtälje på 763 mil per person/år. De som åker minst bil i Stockholm län är de på Lidingö. Att ersätta bilresorna med buss och pendel/regionaltåg hade ju varit betydligt enklare i Nyköping än i Storstockholm utifrån att de flesta inte pendlar särskilt långt med bil i Nyköping.

Ordet by används inte längre, men syftar på mindre bebyggelse enligt den äldre definitionen. Alltså allt till orter med två gårdar till en ort med några hus. Administrativt användes det i landskommunerna för att beskriva bebyggelse som inte var en bruksort eller ensam gård. Landskommunerna innehöll inte städer eller köpingar, men ibland municipalsamhällen. Ordet landsbygd är istället fortfarande relevant för att beskriva lantlig bebyggelse, om områden mellan tätorter. Landsbygdsregion som i landsbygdskommun är inte riktigt samma sak. Visst finns det däremot gamla byar som vuxit till 201 personer och blivit tätorter. Orter som ligger 5-10 mil från service har dock inte vuxit till den storleken, tänk på att SCB bara räknar fast boende när de klassar en ort som tätort.

I Vilhelmina hittar du exempelvis bara en tätort – Vilhelmina – men ändå är det väldigt få som bor 10 mil från service eller tätorten. I Vilhelmina är det 1,2 % som har längre än 30 minuter bilresa till livsmedelsaffären. Nu har ju i.o.f.s. Vilhelmina också en livsmedelsaffär i Dikanäs – men bilresan mellan t.ex. Klimpfjäll och Dikanäs är nästan lika lång som till Vilhelmina tätort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, det är uppenbart att du bara ska ha rätt till varje pris, att andra definitioner inte är giltiga utan endast den du tycker passar bäst. Jag å andra sidan hävdar att det finns flera definitioner och det är oklart om det ens finns någon existerande idag, som är applicerbar på bilismens vara eller icke vara. Jag till exempel är från en ganska liten stad. Staden är en tätort, men kollektivtrafiken är ju knappast på samma nivå som i betydligt större städer. Bilen blir därmed en viktigare faktor för att kunna "få ihop livspusslet". Framförallt om man bor någon mil utanför den mindre staden, där bussar i bästa fall går en gång i timmer mitt på dagen. På sådana platser finns långt fler än 200 hus, det innebär dock inte att bilen är någon slags överflödig lyx...

Det är inte jag som argumenterat mot bilen, men bilen är viktig i storstadsområden och det är inte så att de som äger bil i en storstad låter den stå utan att gå något – det är inte vad statistiken säger. Särskilt när du kommer ut i kranskommunerna så börjar folk köra bilar tvärs över länet för att arbeta, det ligger i storstadsområdenas natur. Förutom pendeltåg finns trotts allt motorvägar och motorleder.

Bor du i t.ex. Bollebygd så är allt på orten inom cykelavstånd och det finns tåg och bussar till andra orter. I större orter behöver det inte vara lika enkelt.

För mindre tätorter i kommunerna går det bussar på morgonen och eftermiddagen/kvällen. Bor du exempelvis i Hultafors har du bussar varje timme (minst) till Bollebygd och Borås mellan ca 06-21 på vardagar, med några senare bussar.

Det är inte så att du inte kan rättfärdiga att ha en bil för att du bor mitt i en storstad eller nära en storstad, alla som arbetar bör kunna köpa en ny bil också (om de så vill) oavsett var de bor i landet. En ny bil kan du som sagt få för runt 100k, och de kan de flesta finansiera med billån och dessa bilar är ingen lyxprodukt. Bilar som hobby är ju inte heller något storstadsfenomen för den delen. Du ser Teslabilar och nya BMWs här ute också, bredvid alla raggarbilar och slitna pendlarbilar. Köper du en Tesla för miljonen istället för en Renault Zoe för 250k så är det i de flesta fall inte för att du kör långa sträckor. Eftersom båda finns kan man inte heller rata elbilar som en lyxprodukt...

Bilens vara eller icke vara har inte direkt med storstad eller småstad att göra, och även i mindre städer, eller mellanstora städer (långt utanför bilpendlingsavstånd till storstaden) har du på dina håll problem med parkering och liknande. Bilen är varken en lyxprodukt eller något för bönder och andra ute på landet snarare. Kollektivtrafik är för den delen också något för de utanför storstaden. Därför jag försökt tagit upp att de flesta inte bor särskilt avsides. Ska man räkna en tredjedel som landsbygdsbor så måste man som du själv påpekat räkna in Nyköping med staden och allt. I Nyköping har du givetvis parkeringsvakter och liknande... Samt alla som har tågstationer på orten, hyfsat tät busstrafik till andra orter o.s.v.

Permalänk
Medlem

Hur vet lapplisan att han inte känner någon i samma område som han bor i?
Jag hade överklagat.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Hur vet lapplisan att han inte känner någon i samma område som han bor i?
Jag hade överklagat.

Spelar väl ingen större roll när det ändå inte är tillåtet att stå på besöksparkering i sitt egna bostadsområde.
Har man handikapp tillstånd så lär det nog gå bra dock. (ren gissning)

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@badshroud: Varför då? Står det att den är för besökande så är det ganska tydligt att den är till för besökande. Annars skulle det väl stå "Parkering för boende" på tavlan? Kom igen nu. Du bor där och ville väl som varje annan svensson stå lite närmare porten på besökarnas bekostnad att dom fick en plats mindre. Lathet straffar sig ibland.

Kan lägga till att när jag hyrde plats förut så fick jag uppge registreringsnummer och ha kort i framrutan. Dom visste DIREKT om en boende stod på besöksparkeringen för dom kunde se t.ex att min bil var boende För jag har nämligen gjort en liknande grej. Ställde mig på platserna för besökande och WHIPS 450 eller 550:- gick det på haha

Så har ni ett sånt system tar det nog inte många sekunder att se att du bor där om regnummer är registrerat liksom.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@backfeed:
Ja så att man inte behöver strida om ränta mm och få kron på sig.

Tror praxis har ändrats. Men kolla vem du betalar först tror jag fortfarande gäller samt ring och fråga om de har en anmälning ditt reg nummer. Bara för att ha det på svart och vitt om inte annat. Hänt mer än gång att det är en ett bedrägeri försök. Har man kollat vem man betalat/inte och ringt så har man klart mycket mer kött på benen om det skulle bli domstol. Om desutom några andra hör samtalet så är det inte bara ord mot ord. Men jobbet, och det vet vissa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@badshroud: Varför då? Står det att den är för besökande så är det ganska tydligt att den är till för besökande. Annars skulle det väl stå "Parkering för boende" på tavlan? Kom igen nu. Du bor där och ville väl som varje annan svensson stå lite närmare porten på besökarnas bekostnad att dom fick en plats mindre. Lathet straffar sig ibland.

Du menar som när ens bil är stulen och man var dum nog att inte kolla till den från fredag kväll till måndag morgon? Och eftersom den inte var anmäld stulen förens på måndagen har den blivit lappad 5011ggr under tiden för att den är felparkerad i en förort till sth. Var inte lathet i det fallet. Men istället för att ringa polisen så lappade de hela tiden. Det målet vanns så vit jag vet. Men räcker det inte med att man fått bilen stullen. Dra processen mot provata p-vakter som lappar då man flyttar t.ex. har sett några sådana här genom åren så ser inte hur lathet har med det hela i detta fall att göra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du menar som när ens bil är stulen och man var dum nog att inte kolla till den från fredag kväll till måndag morgon? Och eftersom den inte var anmäld stulen förens på måndagen har den blivit lappad 5011ggr under tiden för att den är felparkerad i en förort till sth. Var inte lathet i det fallet. Men istället för att ringa polisen så lappade de hela tiden. Det målet vanns så vit jag vet. Men räcker det inte med att man fått bilen stullen. Dra processen mot provata p-vakter som lappar då man flyttar t.ex. har sett några sådana här genom åren så ser inte hur lathet har med det hela i detta fall att göra.

Jag ser inte HUR stöld har med detta fall att göra över huvud taget då hans bil INTE är stulen. Så vad i hela friden yrar du om karl?

1. Hans bil är inte stulen

2. Han har inte fått 5011 böter?

3. Vad har polisen med detta att göra och ringsrätt?

4. Allt du skrivit har ju INGENTING med TS situation att göra över huvud taget. Det du pratar om är ju en helt annan händelse på en helt annan plats en helt annan tid under helt andra omständigheter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst det här tråden förstår jag det som att:

Man borde få parkera på besöksparkeringen fast man bor där, för i Japan finns det folk som tar tåget till bilen.

Den ursäkten ska jag prova när jag får liknande böter

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Efter att ha läst det här tråden förstår jag det som att:

Man borde få parkera på besöksparkeringen fast man bor där, för i Japan finns det folk som tar tåget till bilen.

Den ursäkten ska jag prova när jag får liknande böter

Reglerna i Japan är snarare för att undvika att ta kollektivtrafiken till bilen, parkeringsplatsen måste vara inom 2 km från hemmet och 2 km kan du gå på 22 min, cykla på 5-8 min. Både att gå och cykla är vanliga färdsätt i japanska städer. Att lämna in förfalskade intyg till polisen tror jag inte är särskilt vanligt däremot

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. urspårning/off topic*

Tror att denna tråden har gjort sitt nu. Dessutom har TS fått svar på sin fråga.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...