Postnord moms+hanteringsavgift på retur?

Permalänk

Postnord moms+hanteringsavgift på retur?

Hej, köpte en dac/amp ifrån Mayflower electronics (USA) för något år sedan. Produkten slutade fungera som den skulle och jag skickade då den på retur till USA för lagning. Nu får jag sms om att jag ska betala moms och hanteringsavgift för att få hem paketet igen. Kan detta verkligen stämma att jag ska betala moms och hanteringsavgift för att få tillbaka min lagade vara?

Permalänk
Medlem

Tror du måste kontakta dem och visa att det är en retur mm, tror dock du måste betala hantering iaf.
Men kolla med postnords kundtjänst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har dac:en fortfarande garanti kvar så ska du inte betala moms, men repareras den utanför garantitid eller om den uppgraderas/moddas så ska den momsas. Jag kollade upp detta för några månader sedan då jag funderar på att fabriksuppgradera mitt amerikanska försteg samtidigt som de ska få kolla på ett brumproblem med transformatorn.

En bit på sidan här står det om det för privatpersoner: https://tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgattsne...

Är det en garantireparation så: Spara det inlämningskvitto som du får när du skickar din vara. Kvittot är ditt så kallade exportbevis. När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som kan vara Postnord eller en annan speditör) som gör din importdeklaration och som du betalar tull och moms till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration.Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår att det handlar om en reparation och vad du har fått betala.

Det här gäller för företag https://tullverket.se/sv/foretag/exporteravaror/exporteraforb...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Tror du måste kontakta dem och visa att det är en retur mm, tror dock du måste betala hantering iaf.
Men kolla med postnords kundtjänst

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bakwetu:

Har dac:en fortfarande garanti kvar så ska du inte betala moms, men repareras den utanför garantitid eller om den uppgraderas/moddas så ska den momsas. Jag kollade upp detta för några månader sedan då jag funderar på att fabriksuppgradera mitt amerikanska försteg samtidigt som de ska få kolla på ett brumproblem med transformatorn.

En bit på sidan här står det om det för privatpersoner: https://tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgattsne...

Är det en garantireparation så: Spara det inlämningskvitto som du får när du skickar din vara. Kvittot är ditt så kallade exportbevis. När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som kan vara Postnord eller en annan speditör) som gör din importdeklaration och som du betalar tull och moms till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration.Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår att det handlar om en reparation och vad du har fått betala.

Det här gäller för företag https://tullverket.se/sv/foretag/exporteravaror/exporteraforb...

Hej och tack för svar. Det är inom garanti period och det skulle göra en firmware upgrade för att produkten skall fungera som vanligt igen. Har ringt kundtjänst men ärligt talat litar jag varken på Postnord eller dess kundtjänst när det kommer till kritan.

Kundtjänst ville övertyga mig om att det är på detta viset att jag ska betala moms och hantering fastän jag berättade att det handlar om retur. Det låter helt osannolikt i mina öron att jag ska betala moms och hantering ytterligare en gång på precis samma produkt som sagt. Blev jävligt förbannad och slängde på luren för att istället få information från bättre vetande innan jag tar kontakt med PN igen, denna gång över mail istället. Då har man i alla fall deras officiella svar på papper utifall att man behöver dra detta vidare samt att man kan bifoga kvitton och liknande.

Permalänk
Medlem

Mycket pengar det handlar om för moms+hanteringsavgift?
Tänker mig att om "bråkandet" drar ut på tiden så kan det vara bäst att betala först och begära tillbaka summan sen.

Permalänk

@Infectedbtc:

Beställde en vara ifrån wish som postnord ville ha moms + hanteringsavgift på. Stod tydligt WISH på paketet. Kontaktat supporten men verkar som dom skiter fullständigt i det.

Permalänk
Medlem

Kollade tullen
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgat...

Det verkar luddigt, om det är en ersättningsvara måste du betala men in det är en lagning kanske du inte måste betala etc.
Kontakta tullen och se exakt vad du ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Mycket pengar det handlar om för moms+hanteringsavgift?
Tänker mig att om "bråkandet" drar ut på tiden så kan det vara bäst att betala först och begära tillbaka summan sen.

Icke mycket pengar, handlar mer om att rätt ska vara rätt. Självklart kommer jag dock betala om det drar ut på det, vill inte riskera bli av med produkten på grund av detta. Tack för tipset i alla fall!

Skrivet av alfonsg00:

@Infectedbtc:

Beställde en vara ifrån wish som postnord ville ha moms + hanteringsavgift på. Stod tydligt WISH på paketet. Kontaktat supporten men verkar som dom skiter fullständigt i det.

Tyvärr går det inte lita på att något går rätt till numera. Testa ta kontakt igen fast över mail om du inte redan gjort det, förhoppningsvis får du svar av en annan person, kanske en vettig sådan. Om de ändå vill bråka har du då i alla fall bevis på det. Ge dig inte och lycka till!

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Kollade tullen
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgat...

Det verkar luddigt, om det är en ersättningsvara måste du betala men in det är en lagning kanske du inte måste betala etc.
Kontakta tullen och se exakt vad du ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är samma vara d.v.s. inte en ersättningsvara. Ska se vad PN svarar på mitt mail först. Vet inte om det har blivit krångel för att Mayflower inte markerat produkten rätt eller varför det har blivit så här. Tack för svar, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Är det retur inom garantitiden ska du mig veterligen inte behöva betala, och iom att du har kvitto och bevis för att så verkligen är faller så tycker man ju det borde lungt.
Tyvärr vet man ju aldrig vilka trollerikonster Postnord står för då dom verkar inte ens själva ha koll på vilka regler som gäller.

Hade jag varit du hade jag inte orkat vänta på att det hela skulle lösa sig, utan betalat direkt... Och sen bråka med postnord.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X