Permalänk
Medlem

HDMI fungerar inte

Jag byggde just ihop min nya dator och vad jag än gör kan jag inte få HDMI-portarna att fungera. Mitt grafikkort har en DVI-port som fungerar, två displayport som jag inte haft möjlighet att testa samt två HDMI-portar som inte fungerar. Jag kan se i Windows och i Radeon settings att skärmen är ansluten och där ser det korrekt ut. Men skärmen säger att ingen kabel är ansluten. Jag har testat båda portarna, med två olika skärmar, två olika kablar, installerat om drivrutinerna samt uppdaterat bios. Inget av det hjälpte dock. Jag satte sen in mitt gamla grafikkort och upptäckte att HDMI-porten inte fungerade där heller. Så det känns som om det måste vara något mjukvaruproblem? Är det någon som har något tips på vad mer jag kan göra? Eller borde jag bara testa installera om Windows?

Mitt system är som följande:
CPU: AMD Ryzen 2700X
MB: Asus ROG Strix X470-I
GPU: Asus RX580 Dual OC 4GB
OS: Windows 10 Home 64 bit

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

@Klimpen2: Man bör alltid installera om Windows EFTER att man byggt färdigt datorn. Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så är den ofta långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Testa koppla ur ALLA diskar för att se om det är mjukvaruproblem.
Testa ta bort alla andra kablar / adaptrar FRÅN grafikkortet innan du startar datorn med HDMI kabeln kopplad.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bild i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Jag installerade Windows efter att datorn var färdigbyggd. Så det fungerade inte heller när jag nyss installerat om förra svängen. Jag skulle dock kunna testa att intallera om ännu en gång och se om något hjälper.
Jag ska testa koppla ur min andra disk. Jag har testat redan att endast köra med HDMI, då får jag ingen bild.

@mrgaffe: Är det någon specifik del i BIOS du tänker på?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

@mrgaffe: Är det någon specifik del i BIOS du tänker på?

Han tänker nog att om det funkar med HDMI i BIOS så är det mjukvara som spökar.

När blir det svart? Efter inloggningskärmen i Windows eller före?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda, @mrqaffe: Jaha, haha. Dumt av mig. Nä, jag får aldrig något liv i HDMI. Det fungerar varken i BIOS eller i Windows.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar i BIOS heller och du testat med två olika grafikkort med samma resultat tror jag fortfarande på att det är kabeln som strular, även fast du testat med två olika där också. Maximal otur, men det kan ju hända. Har du möjlighet att köpa en helt ny kabel och försöka med den? Du kan ju alltid lämna tillbaka den om det fortfarande strular.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: Jag testade just att koppla in den även i TV:n. Hör och häpna, där lyckades jag få bild! Jag använde samma kabel så verkar kanske vara något kompabilitetsproblem med skärmarna alternativt att HDM-porten är trasig på båda(!) mina två skärmar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att båda mina skärmar är av samma modell, BenQ GW2750. Det verkar som om dom har HDMI 1.3

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Detta kanske låter väldigt korkat men har du tryckt till den ordentligt i grafikkortet, på mitt kort så kan man tro att den är i fast den kräver lite extra kraft för att den ska sitta hela vägen in. Jag skämdes första gången när jag hävdade att kortet inte fungerade men fick samma tips och då löste det sig

Jag upplevde samma sak att datorn identifierade ändå min sekundära skärm via HDMI men fick inte bilden förens jag gjorde där extra trycket.

Permalänk
Medlem

Jag har fått det att fungera nu Det är tydligen för att mina skärmar är lite udda och inte kan känna av HDMI automatiskt. Det går heller inte att göra något i menyn om inte skärmen har signal. Så jag fick byta till DVI, ändra så att den skulle använda HDMI och sedan byta tillbaka till HDMI. Då fungerade det!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Men då är det löst alltså? Bra felsökt!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Och tack för hjälpen alla

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000