Permalänk
Medlem

Evga G2 650W eller 850W?

Hej,

Köpte ett MSI 1080ti Gaming nyligen och får skapligt med spoltjut vid högre fps.
Jag börjar misstänka att min nuvarande PSU möjligen bidrar till tjutet och tänkte därför köpa ett nytt.

Min nuvarande PSU är ett Integra M 550W och har nu tittat på en Evga G2 650W för 1090:-.
Samtidigt så finns G2 850W för 1490:-

Är det dumsnålt att köpa 650W eller räcker det gott och väl för en single-card setup med lite "wiggle room" för framtida uppgraderingar?

Mitt system:
i5 8600K
MSI 1080ti Gaming
16Gb DDR4
1 SSD
1 HDD
4 chassifläktar
tangentbord
mus

Tack!

Permalänk
Medlem

Spoltjut pga psu? Det var nytt för mig, men är heller inte så insatt i problematiken.

Har du testat med annan psu/satt kortet i annan dator för att se om ljudet förändras något?

Permalänk
Hedersmedlem

650W räcker gott och väl. Det är väl mest om du tänker köra SLI med ytterligare ett 1080 Ti som du kan närma dig gränsen för det. SLI är ju dock skapligt på väg ut verkar det som, så jag tycker inte du behöver ta höjd för det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det räcker gott och väl, självklart beroende på vad du framtiden tänker uppgradera med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panzerfister:

Spoltjut pga psu? Det var nytt för mig, men är heller inte så insatt i problematiken.

Har du testat med annan psu/satt kortet i annan dator för att se om ljudet förändras något?

Spoltjut uppkommer ofta som en kombination av PSU och annan komponent. Det är variationer av spänningen som skapas av att PSU'n inte genererar en hel ren spänning som skapar ljud i andra komponenter. Hörs mest i de komponenter som förbrukar mycket ström.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
99:e percentilen

Jag föredrar personligen RMx över G2. Vad tror du om RM750x v2 för 1099:- eller RM650x v2 för 979:-?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag föredrar personligen RMx över G2. Vad tror du om RM750x v2 för 1099:- eller RM650x v2 för 979:-?

Köpte nyss ett rm650x v2 och första Corsair jag haft utan spoltjut. Tyst aggregat. Kör den med 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag föredrar personligen RMx över G2. Vad tror du om RM750x v2 för 1099:- eller RM650x v2 för 979:-?

Intressant! Har faktiskt inte tittat så mycket på RMx-serien då många verkar lovorda G2:an så mycket.
Vad är det du föredrar med RMx över G2?

Permalänk
Medlem

Om du inte har tänkt överklocka systemet varken nu eller i framtiden så räcker det med 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Intressant! Har faktiskt inte tittat så mycket på RMx-serien då många verkar lovorda G2:an så mycket.
Vad är det du föredrar med RMx över G2?

Båda är fina agg men RMX har 3år längre garanti och framför allt tystare. G2 har lite för aggresiv fläktkurva då fläkten startar. Till liknande pris ser jag ingen poäng med G2. Måndags ex kan du få av allt så finns nog tråkiga historier att hitta om båda aggen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

SweClockers postade det här här om dagen ifall du inte läst redan.

https://www.sweclockers.com/test/26332-corsair-rm750x-v2-fort...

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Båda är fina agg men RMX har 3år längre garanti och framför allt tystare. G2 har lite för aggresiv fläktkurva då fläkten startar. Till liknande pris ser jag ingen poäng med G2. Måndags ex kan du få av allt så finns nog tråkiga historier att hitta om båda aggen.

Skrivet av Beijing:

SweClockers postade det här här om dagen ifall du inte läst redan.

https://www.sweclockers.com/test/26332-corsair-rm750x-v2-fort...

Ser ju kanonbra ut i testet. Ni har övertygat mig, de får bli ett RM750x v2!
Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Ser ju kanonbra ut i testet. Ni har övertygat mig, de får bli ett RM750x v2!
Tack för hjälpen alla!

Elgiganten har superbra pris på RM850x denna helg, lägre pris än RM650x.
Kolla upp det.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Hej,

Köpte ett MSI 1080ti Gaming nyligen och får skapligt med spoltjut vid högre fps.
Jag börjar misstänka att min nuvarande PSU möjligen bidrar till tjutet och tänkte därför köpa ett nytt.

Min nuvarande PSU är ett Integra M 550W och har nu tittat på en Evga G2 650W för 1090:-.
Samtidigt så finns G2 850W för 1490:-

Är det dumsnålt att köpa 650W eller räcker det gott och väl för en single-card setup med lite "wiggle room" för framtida uppgraderingar?

Mitt system:
i5 8600K
MSI 1080ti Gaming
16Gb DDR4
1 SSD
1 HDD
4 chassifläktar
tangentbord
mus

Tack!

2 frågor som är relevanta:

1. Planerar du att köra SLI/CF under nätaggets livstid ?
2. Planerar du att köra någon galen CPU (tänk 32 core threadripper eller värsting i9'a) och dessutom överklocka den ?

Om inte så kommer 650 watt att räcka och bli över.
Och glöm inte att priser på kraftfulla nätagg kryper nedåt hela tiden.
Så även om du vill köra en värsting threadripper med SLI/CF framöver så kan du ju byta nätagg igen
Men det är absolut inte dumsnålt att köra på ett 650W agg idag.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera EVGA G3 750W finns för 999kr på komplett just nu.
Grymt psu med superflower som tillverkare!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Elgiganten har superbra pris på RM850x denna helg, lägre pris än RM650x.
Kolla upp det.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tack för detta tips!
Ska köpa ett 1080ti av en här på swec så detta kan inte komma bättre.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."