"No signal" mellan monitor och nybyggd dator.

Permalänk

"No signal" mellan monitor och nybyggd dator.

Som titeln säger så blir det ingen kontakt mellan skärmen och den datorn som jag precis satt ihop. Har tagit isär den, noggrant kontrollerat alla komponenter efter fysiska skador, satt ihop den igen men fortfarande ingen signal. (Varken någon signal mellan skärm och moderkort via VGA, och skärm och grafikkort via HDMI.) Värt att nämna är att alla fläktar går igång och moderkortet lyser på en del ställen. Men problemet är just att skärmen inte får någon kontakt med datorn.

Moderkortet ger inte ifrån sig det vanliga "beep-ljudet"(POST) och jag kan inte ens komma fram till BIOS. Personligen tror jag att det är moderkortet som är defekt, men samtidigt kan det vara processorn. Komponenterna nedan är vad jag byggt datorn med. Därtill bör nämnas att skärmen fungerar som den ska då jag använde den ett par timmar tidigare under dagen med min gamla dator.

Komponenter:

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 OC 6GB DUAL
Moderkort: MSI B350 TOMAHAWK
Processor: AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB (Använder kylare som kommer med processorn)
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W
(Eventuellt då Chassi: Fractal Design Meshify C Dark TG)

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

@fergio101:

B350-moderkort måste ha uppdaterat bios för nya Ryzen:
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Koppla ur grafikkortet och testa skärmen direkt i moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92: AMD Ryzen 5 2600X är ingen apu

Permalänk

@D-ryd: Tack för svar! Kan nog vara det då ja! Dock lämnade jag in moderkortet på Inet för nån timme sedan för att jag trodde det va defekt. Tror du att de kan uppdatera det åt en? Jag har nämligen ingen tidigare processor som är kompatibel med detta moderkort och kan ju då inte göra dessa uppdateringar för BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fergio101:

@D-ryd: Tack för svar! Kan nog vara det då ja! Dock lämnade jag in moderkortet på Inet för nån timme sedan för att jag trodde det va defekt. Tror du att de kan uppdatera det åt en? Jag har nämligen ingen tidigare processor som är kompatibel med detta moderkort och kan ju då inte göra dessa uppdateringar för BIOS.

Det är med största sannolikhet bioset som behöver uppdateras ja.
Har du köpt det hos Inet så uppdaterar de nog gratis åt dig.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd: Okej tack! Ska höra med dem på Inet imorgon!