Permalänk

Fjärrstyra farsans tv hemifrån

Hej,

Min gamla far har en smart tv, och den är uppkopplad till internet så han ska kunna se netflix osv.
Men han ringer mig väldigt ofta och påstår att saker inte fungerar. Tex så visas "prime video" när han trycker på netflix säger han. Han vet helt enkelt inte vad han trycker på, utan han tänker bara att han ska (trycka 2 gånger ner sen OK). Detta börjar bli frustrerande då jag inte kan åka 1h enkelväg för att trycka på rätt ikon till honom.

Han har följande TV: Philips 49PUS6482/12

Min fråga:
Kan jag på något sätt fjärrstyra hans tv hemmifrån mig om jag kan hans IP, via min dator? Detta skulle spara väldigt mycket frustration och tid.

Tack

Permalänk
Medlem

Android-TV visst? Teamviewer skulle kanske funka?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Android-TV visst? Teamviewer skulle kanske funka?

Jajamensan, det är en andriod tv.
Hur funkar det. Måste han själv navigera till "teamviewer" för att jag ska komma åt hans tv varje gång?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rickykling:

Jajamensan, det är en andriod tv.
Hur funkar det. Måste han själv navigera till "teamviewer" för att jag ska komma åt hans tv varje gång?

Skulle tro det ja, han måste acceptera fjärrstyrning.

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa en Harmony hub och placera hos farsan. Dessa går att ansluta till över nätet, "through cloud" som Harmony benämner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Jajamensan, det är en andriod tv.
Hur funkar det. Måste han själv navigera till "teamviewer" för att jag ska komma åt hans tv varje gång?

Jag tror det går att köra det som en bakgrundstjänst, men är osäker.

Annars var ju förslaget om Harmony-hubben bra!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är en bättre lösning att lära honom att förstå vad han väljer för val i menyerna istället för att memorera en knappkombination.

Kolla på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tpvision.ph... som även finns för iphone.

En annan är facetime/videosamtal där han visar vad han gör fel och du kan guida honom rätt

Permalänk
Medlem

Hej. Återupplivar tråden lite. Har en far med sjukdom som gör att han inte klarar av att sätta på tv:n själv eller för den delen spela upp från SVT play eller liknande. Löste det sig för op? Hur gjorde du i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Hej,
Jag löste det med teamviewer.
Dock fungerar det inte längre då det på datorn klagar på att tvn har för gammal version av teamviewer. Finns inga fler uppdateringar längre, så vet inte hur jag ska fjärrstyra hans tv nu mera. Provade även installera appen på min tv då jag har samma modell fast större. Och får samma problem då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråden. Har liknande problem med min Mamma som har Alzheimer och kan där med inte kontrollera sin tv själv så bra. Har tejpat för alla knappar förutom volym, kanal upp o ner och on/off men ändå klarar hon inte av det hela o trycker konstant på knapparna under tejpen o sedan ringer hon mig o säger att tv är sönder Detta sker flera ggr i veckan

Tänker att det måste finnas ett sätt så jag kan fjärrstyra hennes tv via min dator eller mobil?
Det är en helt ny 65" Andersson tv, android smart tv.
Det jag vill kunna göra är att starta och stänga av tv:n, byta kanal , ändra volym mm mm . Hon har tv kanaler via Telia TV ( box ).
Har även fixat så hon har internet och wifi och en router där då boxen är inkopplad.

Vad kan jag göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RichiB:

Återupplivar denna tråden. Har liknande problem med min Mamma som har Alzheimer och kan där med inte kontrollera sin tv själv så bra. Har tejpat för alla knappar förutom volym, kanal upp o ner och on/off men ändå klarar hon inte av det hela o trycker konstant på knapparna under tejpen o sedan ringer hon mig o säger att tv är sönder Detta sker flera ggr i veckan

Tänker att det måste finnas ett sätt så jag kan fjärrstyra hennes tv via min dator eller mobil?
Det är en helt ny 65" Andersson tv, android smart tv.
Det jag vill kunna göra är att starta och stänga av tv:n, byta kanal , ändra volym mm mm . Hon har tv kanaler via Telia TV ( box ).
Har även fixat så hon har internet och wifi och en router där då boxen är inkopplad.

Vad kan jag göra?

Med Anydesk på android kan du köra med MFA + koppla upp dig utan att de godkänner. Oklart om det fungerar på en TV, speciellt om det är äldre OS.

Permalänk
Medlem

@RichiB

Mer low-tech är väl att skaffa en programmerbar fjärr med begränsat antal knappar (om det är IR) och bara programmera in det som är relevant. Bara det inte är för lätt att ändra programmeringen... Om det verkligen bara är fjärren som är problemet, men det här är ju en situation som är svår att egentligen få någon ordning på. Lyckas det så är det rörlig materia, så det som går den ena veckan kanske inte går nästa vecka eller månad. Jag har "been around the block" mer än en gång i "branschen" på ett eller annat sätt, även om just tv-frågan inte har varit så aktuell på det här sättet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av RichiB:

Återupplivar denna tråden. Har liknande problem med min Mamma som har Alzheimer och kan där med inte kontrollera sin tv själv så bra. Har tejpat för alla knappar förutom volym, kanal upp o ner och on/off men ändå klarar hon inte av det hela o trycker konstant på knapparna under tejpen o sedan ringer hon mig o säger att tv är sönder Detta sker flera ggr i veckan

Tänker att det måste finnas ett sätt så jag kan fjärrstyra hennes tv via min dator eller mobil?
Det är en helt ny 65" Andersson tv, android smart tv.
Det jag vill kunna göra är att starta och stänga av tv:n, byta kanal , ändra volym mm mm . Hon har tv kanaler via Telia TV ( box ).
Har även fixat så hon har internet och wifi och en router där då boxen är inkopplad.

Vad kan jag göra?

Köpte denna till mormor. Det har hjälpt en hel del.

Doro handleeasy.

Går att synka med både digitalbox och tv på samma knapp. Ex ON gäller för båda enheterna. Knappval kan vara på boxen, volymen på boxen eller tvn.

PS. mycket lättare för läsarna om man skapar ny tråd istället för återuppliva gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Återupplivar denna tråden. Har liknande problem med min Mamma som har Alzheimer och kan där med inte kontrollera sin tv själv så bra. Har tejpat för alla knappar förutom volym, kanal upp o ner och on/off men ändå klarar hon inte av det hela o trycker konstant på knapparna under tejpen o sedan ringer hon mig o säger att tv är sönder Detta sker flera ggr i veckan

Tänker att det måste finnas ett sätt så jag kan fjärrstyra hennes tv via min dator eller mobil?
Det är en helt ny 65" Andersson tv, android smart tv.
Det jag vill kunna göra är att starta och stänga av tv:n, byta kanal , ändra volym mm mm . Hon har tv kanaler via Telia TV ( box ).
Har även fixat så hon har internet och wifi och en router där då boxen är inkopplad.

Vad kan jag göra?

Spontan tanke är att du sätter upp en VPN hos henne, och sedan borde du kunna styra TV:n som om du var där? Annars VPN och någon smart switch du kan stänga av/sätta på strömmen till TV. Kanske inte ens krävs VPN för smart switch, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Om ni med det här bekymret ser till att starta en vpn-server på routern "där det är problem" bör ni väl kunna ansluta dit med era mobiltelefoner, som har tex. LG-/Sony -app installerad. Telefonen "tror" då att den är på samma nätverk som Tv'n och det bör fungera att styra den...? Eller?

Jag förmodar att @RichiB (m.fl) också har problem med att mor behöver hjälp att styra även tv-box (som har kanalerna som går via hdmi till tv) ibland. I sån't läge är det nog värre..
Vet att Telia har en app som heter Telia Zappa (andra operatörer kanske har liknande?) där man kan styra tv-boxen ifall den är kopplad via telias egna routrar och telefonen befinner sig på samma wifi som routern. Problemet här blir väl då att jag tvivlar på att det går starta en vpn-server på telias routrar(?). Ser att appen numera verkar "nedlagd" (slutat fungera för många. inga fler updates kommer?) enl kommentarerna i google play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@RichiB

Mer low-tech är väl att skaffa en programmerbar fjärr med begränsat antal knappar (om det är IR) och bara programmera in det som är relevant. Bara det inte är för lätt att ändra programmeringen... Om det verkligen bara är fjärren som är problemet, men det här är ju en situation som är svår att egentligen få någon ordning på. Lyckas det så är det rörlig materia, så det som går den ena veckan kanske inte går nästa vecka eller månad. Jag har "been around the block" mer än en gång i "branschen" på ett eller annat sätt, även om just tv-frågan inte har varit så aktuell på det här sättet.

problemet är lite att kontrollen till boxen kör tydligen med bluetooth och den till tvn kör med IR. Fast i för sig står det på telias hemsida att box kontrollen har båda delar!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RichiB:

Återupplivar denna tråden. Har liknande problem med min Mamma som har Alzheimer och kan där med inte kontrollera sin tv själv så bra. Har tejpat för alla knappar förutom volym, kanal upp o ner och on/off men ändå klarar hon inte av det hela o trycker konstant på knapparna under tejpen o sedan ringer hon mig o säger att tv är sönder Detta sker flera ggr i veckan

Tänker att det måste finnas ett sätt så jag kan fjärrstyra hennes tv via min dator eller mobil?
Det är en helt ny 65" Andersson tv, android smart tv.
Det jag vill kunna göra är att starta och stänga av tv:n, byta kanal , ändra volym mm mm . Hon har tv kanaler via Telia TV ( box ).
Har även fixat så hon har internet och wifi och en router där då boxen är inkopplad.

Vad kan jag göra?

På en del tvar finns det barnlås/pinkod som kan begränsa vilka kanaler och inställningar man kan nå utan att behöva ange en kod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.