Fråga om nästa MK Asus eller MSI vad har ni för erfarenheter att dela ?

Permalänk

Fråga om nästa MK Asus eller MSI vad har ni för erfarenheter att dela ?

Hej

Undrar vilket märke jag skall ha till min kommande I9 9900k kommer att klocka den så jag undrar vilket märke har bäst komponenter och bios enl er erfarenhet är de lika eller skall jag tänka på något speciellt? Kommer nog att försöka en manuell försiktig OC beror som sagt på bios en del.

Har ni några råd tro ?

Kickar på Z390 Ace MSI och Maxsimus ASUS typ av produkter har nu MSI M7 med "rattad" auto OC.

Permalänk
Medlem

Senaste moderkorten jag har haft problem med är Asus, så undviker dem ... Gigabyte har fungerat bra för mig och även MSI.
Men är ju inga garantier, kan ju ha haft otur med dålig exemplar såklart

Permalänk
Medlem

Asus har alltid fungerat bra för mig när jag köpt moderkort.
Jag brukar alltid välja moderkort från Asus när det är dags för ny dator och eftersom jag gör det så har jag ingen erfarenhet med moderkort från andra tillverkare mer än de jag köper begagnade och dessa är oftast behandlade väldigt olika - Vissa får man i fabriksförpackningen och andra blir skickad invirad i en ICA-kasse med lite tidningar som stoppning.

Jag planerar också att köpa ett z390 men denna gång lurar jag på ett från EVGA, mycket PGA att jag ogillar de andra tillverkarnas design med all RGB som bara exploderat de senaste åren.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med Asus påkostade modeller, du nämner ju Maximus specifikt, är USB BIOS Flashback, så man inte ens behöver processorn för att uppdatera BIOS. Gillar även att Gigabyte brukar ha DualBIOS på sina moderkort så det känns säkrare att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz99:

Hej

Undrar vilket märke jag skall ha till min kommande I9 9900k kommer att klocka den så jag undrar vilket märke har bäst komponenter och bios enl er erfarenhet är de lika eller skall jag tänka på något speciellt? Kommer nog att försöka en manuell försiktig OC beror som sagt på bios en del.

Har ni några råd tro ?

Kickar på Z390 Ace MSI och Maxsimus ASUS typ av produkter har nu MSI M7 med "rattad" auto OC.

Från Z170 och framåt har vi ju bara sett iterationer.
Vilket ju delvis är Intels "fel".
Det enda dom verkligen verkar satsa på är ju olika sätt att klämma in fler RGB funktioner.
Så det som gäller för dagens moderkort kommer till 99% säkerhet även att gälla för Z390.
Men dom får ju kämpa än hårdare då Z370 är kompatibla med "i9"-orna.

Permalänk
Medlem

För vanligt vardagsbruk spelar det typ ingen roll vilket märke, iaf för mig. Jag tar det med dem funktioner som jag vill ha oavsett märke.

Ska du däremot OC en del så kolla in Buildzoid's guider om MK, han går verkligen in på djupet och kan vara den person som kan mest om komponenter någonsin.

Permalänk
Medlem

En sak jag gillar med Asus är att deras Fan Xpert, där du kan ställa egna kurvor på fläktarna, är att du kan välja GPU temperatur som källa. Du kan även ställa CPU + GPU och då reglerar den farten på chassifläktarna efter det som är varmast av GPU och CPU.

Det passar perfekt i datorer med AIO/CLC vattenkylning på CPU eftersom du då kan varva upp fläktarna baserat på varm GPU istället för att de skall snurra för långsamt pga din väl kylda CPU.

PS: Denna funktion kanske andra tillverkade har också, men inte vad jag känner till.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv