Mystiskt kompatibilitetsproblem? 1070ti, 2700k, Sabertooth Z77

Permalänk
Medlem

Mystiskt kompatibilitetsproblem? 1070ti, 2700k, Sabertooth Z77

Hej,

Har stött på ett väldigt frustrerande problem. Skaffade mig ett 1070 Ti för en tid sedan. Monterade in det i datorn, men upptäckte att något inte riktigt stod rätt till. Fick nämligen inte ut den prestandan jag förväntat mig. Lade det projektet åt sidan över sommaren, men återtog det nu.

Innan uppgraderingen satt jag på:
Asus Sabertooth Z77, senaste BIOS.
Intel i7 2700k @ 4,6 GHz.
Asus HD7970 DC2 @1175/6600 MHz

Bytte alltså bara ut grafikkortet till:
Colorful iGame GeForce GTX1070Ti Vulcan U Top.

Här uppstår problemet. 7970 rapporteras som att det körs i PCI-e x16 2.0. Inga problem där. 1070 Ti däremot körs endast i i PCI-e x1 2.0. Har testat båda korten i alla (3) PCI-e x16 platser jag har på moderkortet. Problemet kvarstår.

Körde några rundor Unigine Valley 1.0 för att illustrera;

Jag får inte ut full prestanda ur mitt 1070. Har varit i kontakt med både ASUS och Colorful. Svaret där blir att "det kan vara kompatibilitetsproblem med gamla plattformar och 10-serien från nVidia. Mer hjälp än så får jag inte. Samtidigt ser jag ju flertalet som lyckas köra 10-serien på sina 2600k/2700k - t.ex. Sweclockers test med 2600k och 1080 Ti.

Jag vet att plattformen är gammal, men känns trist att behöva byta ut allt (MB, Minne, CPU) för att dra nytta av prestandan från mitt 1070 Ti (Visst, jag kommer inte få ut full prestanda om man jämför med en ny plattform, men borde få bra mycket mer än som det ser ut nu).

Kan det vara så att problemet uppstår för att jag kör en 2700k, som enbart har stöd för PCI-e 2.0, på ett Z77 moderkort som har stöd för PCI-e 3.0? Är det någon som kan verifiera detta?

Har funderar på om det är värt att skaffa en 3770k för att se om det löser problemet.

Blev en lång post, men avslutningsvis:
- Är det någon som stött på liknande problem?
- Någon idé på lösningar på problemet?

Permalänk
Medlem

Två snabba saker att kolla som jag kan tänka på rak arm:
Har du nollställt BIOS mellan?
Har du Uppdaterat BIOS till senaste versionen?

Apropå vilken PCI-e standard som körs, så skall det inte spela någon roll då hela standarden är framåt/bakåtkompatibel.
Du har ingen kompis du kan testa ditt GTX1070TI i, för att verifiera så att det inte är fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Två snabba saker att kolla som jag kan tänka på rak arm:
Har du nollställt BIOS mellan?
Har du Uppdaterat BIOS till senaste versionen?

Apropå vilken PCI-e standard som körs, så skall det inte spela någon roll då hela standarden är framåt/bakåtkompatibel.
Du har ingen kompis du kan testa ditt GTX1070TI i, för att verifiera så att det inte är fel på grafikkortet?

Jag har resetat BIOS med clear CMOS och sedan uppdaterat till senaste versionen. Har rensat drivrutiner med diverse program som ska ta bort alla spår av det och sedan installerat om nyaste drivrutiner från nVidia.

Provade kortet i en grannes dator innan sommaren. Det var dock med en i5 760, så ännu äldre än min. Minns att i hans dator kördes kortet i x8 eller om det var x4, i PCI-e port 2. Sen har jag för mig att han hade ett trådlöst nätverkskort i ett av PCI-e x1 slotsen. Inget perfekt test för att se om kortet verkligen funkade... Dock fick han en högre poäng än jag, trots en oklockad i5 760 och långsammare minnen (1333Mhz jmf. med mina 1866). Men, helt klart skulle det vara bättre att testa på en nyare plattform. Har dessvärre inga vänner i närheten som sitter på en sådan...