Windows Lagringspool borta. Hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Windows Lagringspool borta. Hjälp sökes!

Lagringspoolen har försvunnit på servern så kan inte komma åt några filer.
Jag började att starta om datorn, Funkade inte.
Kollade så att alla sladdar satt i, det gjorde dom.
Datorn hittar alla hårddiskar och rapporterar att dom är i bra skick.
Crystaldiskinfo rapporterar att alla diskar är i bra skick.
Försöker jag ta online poolen så händer inget, den går offline igen.

Detta är felinformationen som dyker upp

Behöver ni mera information så skriv!, Jag uppskattar all hjälp som kan erbjudas.

Mhv. Selma

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Ajdå. Har tyvärr inte lösning åt dig men tror det kan vara bra att kolla lite till om vad för information som faktiskt finns bakom gränssnittet.
Dra igång powershell och kör nedan kommandon (en och en) och se om det är något som ger lite mer information. Ett ställe att börja på iaf!

Get-Disk
Get-Volume
Get-Partition
Get-VirtualDisk
Get-WmiObject win32_logicaldisk

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Ajdå. Har tyvärr inte lösning åt dig men tror det kan vara bra att kolla lite till om vad för information som faktiskt finns bakom gränssnittet.
Dra igång powershell och kör nedan kommandon (en och en) och se om det är något som ger lite mer information. Ett ställe att börja på iaf!

Get-Disk
Get-Volume
Get-Partition
Get-VirtualDisk
Get-WmiObject win32_logicaldisk

Här har du infon. Jag är fundersam över storleken på poolen då jag ställde in så att den skulle ha 1 disk i redundans, borde det inte stå att det är 8TB tillgängligt och inte 11 i första bilden?.
Tackar för den snabba responsen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf
Mer tester!
Testa att sätta disken i read only och sedan ta den i bruk och se vad den säger.
Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isreadonly $True
Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isoffline $False

Efter det kan du köra en "chkdsk" och se vad den säger.
Även "repair-virtualdisk -FriendlyName Lagring"

Gällande storleken så är totala poolstorleken totala mängden av disk. Inte tillgänglig disk. Om jag inte missminner mig

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Selmalagerlöf
Mer tester!
Testa att sätta disken i read only och sedan ta den i bruk och se vad den säger.
Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isreadonly $True
Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isoffline $False

Efter det kan du köra en "chkdsk" och se vad den säger.
Även "repair-virtualdisk -FriendlyName Lagring"

Gällande storleken så är totala poolstorleken totala mängden av disk. Inte tillgänglig disk. Om jag inte missminner mig

Tackar för förtydligandet :).

Dom 2 första kommandona funkar inte, inget händer med repair kommandot heller :(.
Tackar igen för den snabba responsen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Kommandot: Get disk, skall vara Get-disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Selmalagerlöf
Mer tester!
Testa att sätta disken i read only och sedan ta den i bruk och se vad den säger.
Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isreadonly $True
Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isoffline $False

Efter det kan du köra en "chkdsk" och se vad den säger.
Även "repair-virtualdisk -FriendlyName Lagring"

Gällande storleken så är totala poolstorleken totala mängden av disk. Inte tillgänglig disk. Om jag inte missminner mig

Här är en ny bild

Skrivet av dabman:

Kommandot: Get disk, skall vara Get-disk

tack så mycket :), Ny bild är upplagd.
Tackar för hjälpen med kommandot

e:
Man hittar disken nu igen!!! tackar så mycket för hjälpen!! u guys rock!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Om du inte har backuprutin sedan innan så vet du nu varför man har ofta uppdaterad backup på sina RAID-system.

Spelar ingen roll hur många redundanta diskar du kan ha i en RAID - det kan skita sig ändå på logisk nivå av olika orsaker.

Nu hade du tur att det gick att lösa så pass enkelt utan dataförluster - men räkna inte att det kommer vara med samma tur nästa gång när det händer, vad gör du då om du inte har nyligen uppdaterade backupper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tackar för förtydligandet :).

https://i.imgur.com/rytZieA.png

Dom 2 första kommandona funkar inte, inget händer med repair kommandot heller :(.
Tackar igen för den snabba responsen.

Skrivet av dabman:

Kommandot: Get disk, skall vara Get-disk

Japp ett bindestreck kan vara skillnaden mellan liv och död My bad!

Skrivet av Selmalagerlöf:

Här är en ny bild
https://i.imgur.com/3bVHAyz.png

tack så mycket :), Ny bild är upplagd.
Tackar för hjälpen med kommandot

e:
Man hittar disken nu igen!!! tackar så mycket för hjälpen!! u guys rock!

Gött!
Läsa kan du iaf och backa upp grejorna och vid behov bygga om den virtuella disken om du inte lyckas reparera den.
Kan du skriva till den?!?! Borde inte gå iom "-isreadonly $False".

Skrivet av xxargs:

Om du inte har backuprutin sedan innan så vet du nu varför man har ofta uppdaterad backup på sina RAID-system.

Spelar ingen roll hur många redundanta diskar du kan ha i en RAID - det kan skita sig ändå på logisk nivå av olika orsaker.

Nu hade du tur att det gick att lösa så pass enkelt utan dataförluster - men räkna inte att det kommer vara med samma tur nästa gång när det händer, vad gör du då om du inte har nyligen uppdaterade backupper?

Minst sagt viktigt. Det sägs om och om igen här på forumet. Både gällande att RAID inte är backup och backup ska göras av data man bryr sig om.
Finns verkligen en orsak till varför så många här tjatar om det samt att många förmodat har varit med om en eller flera förluster som satt spår i en.

Du nämner inte något om att du tappat data eller inte har backup så jag har utgått från att du antingen inte har så viktiga saker på denna disken eller att du redan har backup *faith-in-humanity*

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om du inte har backuprutin sedan innan så vet du nu varför man har ofta uppdaterad backup på sina RAID-system.

Spelar ingen roll hur många redundanta diskar du kan ha i en RAID - det kan skita sig ändå på logisk nivå av olika orsaker.

Nu hade du tur att det gick att lösa så pass enkelt utan dataförluster - men räkna inte att det kommer vara med samma tur nästa gång när det händer, vad gör du då om du inte har nyligen uppdaterade backupper?

Självklart har jag backup på viktiga saker, alla datorer här i nätverket har varsin backup, sedan har jag 2 olika offsite backups. Detta var media lagringen som försvann.

Skrivet av GreyWilk:

Japp ett bindestreck kan vara skillnaden mellan liv och död My bad!
Gött!
Läsa kan du iaf och backa upp grejorna och vid behov bygga om den virtuella disken om du inte lyckas reparera den.
Kan du skriva till den?!?! Borde inte gå iom "-isreadonly $False".

Minst sagt viktigt. Det sägs om och om igen här på forumet. Både gällande att RAID inte är backup och backup ska göras av data man bryr sig om.
Finns verkligen en orsak till varför så många här tjatar om det samt att många förmodat har varit med om en eller flera förluster som satt spår i en.

Du nämner inte något om att du tappat data eller inte har backup så jag har utgått från att du antingen inte har så viktiga saker på denna disken eller att du redan har backup *faith-in-humanity*

Faith + 1 :), har flera backups på viktiga saker, på flera olika platser också så på den fronten är det lugnt :). Det var media som fanns på denna partitionen :). All media funkar men som du sa så kan jag inte flytta över saker till den. Hur gör jag för att kunna skriva till den igen om det behövs??..
Jag tackar alla så himla mycket för den exemplariska hjälpen ni bistod med :). tack!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Självklart har jag backup på viktiga saker, alla datorer här i nätverket har varsin backup, sedan har jag 2 olika offsite backups. Detta var media lagringen som försvann.

Faith + 1 :), har flera backups på viktiga saker, på flera olika platser också så på den fronten är det lugnt :). Det var media som fanns på denna partitionen :). All media funkar men som du sa så kan jag inte flytta över saker till den. Hur gör jag för att kunna skriva till den igen om det behövs??..
Jag tackar alla så himla mycket för den exemplariska hjälpen ni bistod med :). tack!

Cheers!

Tyvärr är mitt enda tråkiga förslag att ändra växeln i kommandot du körde tidigare: "-isreadonly $true" till "-isreadonly $false" och se om det går genom. Gör det inte det så har jag tyvärr inte så mycket bra förslag.
Har själv haft skumma problem med vDisk som inte gick att reparera. Det repade dock sig mystiskt nog när jag flyttade vDisken till en annan nod i klustret. Låter inte som att du har den möjligheten så risken är väl att du kanske får skapa om vDisken

[Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isreadonly $false]

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Cheers!

Tyvärr är mitt enda tråkiga förslag att ändra växeln i kommandot du körde tidigare: "-isreadonly $true" till "-isreadonly $false" och se om det går genom. Gör det inte det så har jag tyvärr inte så mycket bra förslag.
Har själv haft skumma problem med vDisk som inte gick att reparera. Det repade dock sig mystiskt nog när jag flyttade vDisken till en annan nod i klustret. Låter inte som att du har den möjligheten så risken är väl att du kanske får skapa om vDisken

[Get-virtualdisk -friendlyname "Lagring" | Get disk | set-disk -isreadonly $false]

tackar för informationen :), den står å tuggar så jag antar att det inte funkar :(. Kommer allt formateras om jag måste skapa en ny vDisk?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Tar du bort vDisken så är det "bye bye data" och sedan om du vill skapa en ny så kommer det att vara en tom, ny, disk.
Jag rekommenderar att du fortsätter söka på ämnet lite. Du kanske hittar något som kan hjälpa dig. Framför allt om du är i läget att det "spelar ingen roll" så kan det vara värt att felsöka vidare lite och kanske hitta mer information - som du kan ta med dig framöver om det, mot all förmodan och förhoppning, skulle ske igen (eller liknand).

Lycka till!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Selmalagerlöf: Tar du bort vDisken så är det "bye bye data" och sedan om du vill skapa en ny så kommer det att vara en tom, ny, disk.
Jag rekommenderar att du fortsätter söka på ämnet lite. Du kanske hittar något som kan hjälpa dig. Framför allt om du är i läget att det "spelar ingen roll" så kan det vara värt att felsöka vidare lite och kanske hitta mer information - som du kan ta med dig framöver om det, mot all förmodan och förhoppning, skulle ske igen (eller liknand).

Lycka till!

jag tackar så mycket för hjälpen 10/10. Jag får ta och flytta över allt till ett par andra hårddiskar och skapa en ny disk om jag inte hittar någon lösning på problemet :/. Kommer med min lösning när jag finner en. men blir troligen flytta över datan till andra hdd, skapa ny vDisk, flytta tillbaka allt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Ofc! np
Jag uppskattar om du hör av dig hur du gör och om du hittar något intressant kring eventuell lösning på själva problemet (inte bara skapa om).
Cheers!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Selmalagerlöf: Ofc! np
Jag uppskattar om du hör av dig hur du gör och om du hittar något intressant kring eventuell lösning på själva problemet (inte bara skapa om).
Cheers!

klart jag hör av mig :), om någon olycklig själ stöter på samma problem så kanske det blir en snabb lösning :). På återseende.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Självklart har jag backup på viktiga saker, alla datorer här i nätverket har varsin backup, sedan har jag 2 olika offsite backups. Detta var media lagringen som försvann.

Finns inget som justerat ribban mellan oviktiga/viktiga filer som en serverhaveri eller en nästan serverhaveri och man inser att de 'oviktiga filerna' kanske inte var så jäkla oviktiga ändå... - eftersom du spenderar tiden att ladda ur dessa från din RO-satta lagrings-pool, formatera om för att få det skrivbart igen och sedan laddar tillbaka igen så var filerna i fråga uppenbarligen inte oviktiga - med andra ord bör nog de diskar du mellanlagrar på nu på, att förbli dina backupdiskar i fortsättningen även för denna lagringspool...

Man inser också att det som var lättillgänglig för säg 1 år sedan när det var i ropet - är helt omöjligt att få ihop en komplett fil/serie idag när få/inga håller torrenterna vid liv längre...

---

Efter en eller ett par sådana incidenter så inser man att det enklaste är att ha backup på rubbet - för hur man än väljer och sorterar, så är det dom filerna som man klassade som oviktiga och förlorades i en disk/serverkrach utan backuprutin som man verkligen vill ha kvar (och vad det är för något man tycker är viktigt att behålla 1-3 år senare kan skilja sig drastiskt gentemot nuläget), och det är omöjligt att sortera rätt innan på vad som fortfarande är lättersatt med liten insats/risk och vilket som man tvingas letar efter med ljus och lykta lång tid efter eller tvingas leta i gråzon och exponera sig på ställen man helst skulle ha undvikit annars....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Finns inget som justerat ribban mellan oviktiga/viktiga filer som en serverhaveri eller en nästan serverhaveri och man inser att de 'oviktiga filerna' kanske inte var så jäkla oviktiga ändå... - eftersom du spenderar tiden att ladda ur dessa från din RO-satta lagrings-pool, formatera om för att få det skrivbart igen och sedan laddar tillbaka igen så var filerna i fråga uppenbarligen inte oviktiga - med andra ord bör nog de diskar du mellanlagrar på nu på, att förbli dina backupdiskar i fortsättningen även för denna lagringspool...

Man inser också att det som var lättillgänglig för säg 1 år sedan när det var i ropet - är helt omöjligt att få ihop en komplett fil/serie idag när få/inga håller torrenterna vid liv längre...

---

Efter en eller ett par sådana incidenter så inser man att det enklaste är att ha backup på rubbet - för hur man än väljer och sorterar, så är det dom filerna som man klassade som oviktiga och förlorades i en disk/serverkrach utan backuprutin som man verkligen vill ha kvar (och vad det är för något man tycker är viktigt att behålla 1-3 år senare kan skilja sig drastiskt gentemot nuläget), och det är omöjligt att sortera rätt innan på vad som fortfarande är lättersatt med liten insats/risk och vilket som man tvingas letar efter med ljus och lykta lång tid efter eller tvingas leta i gråzon och exponera sig på ställen man helst skulle ha undvikit annars....

detta är så himla sant, satt och grubblade över det igår när jag höll på att leta efter lösningar, jag kommer införskaffa en till lagringsserver och använda den gamla som backup :).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Efter en eller ett par sådana incidenter så inser man att det enklaste är att ha backup på rubbet....

om inte annat så är det lättare att ta backup på allt för att slippa klassa och tänka. Diska är ofta inte så dyrt som den tiden man behöver lägga ner antingen vid tillfället när backupen skall tas eller böket vid återställning.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Selmalagerlöf: Ofc! np
Jag uppskattar om du hör av dig hur du gör och om du hittar något intressant kring eventuell lösning på själva problemet (inte bara skapa om).
Cheers!

Skrivet av xxargs:

Finns inget som justerat ribban mellan oviktiga/viktiga filer som en serverhaveri eller en nästan serverhaveri och man inser att de 'oviktiga filerna' kanske inte var så jäkla oviktiga ändå... - eftersom du spenderar tiden att ladda ur dessa från din RO-satta lagrings-pool, formatera om för att få det skrivbart igen och sedan laddar tillbaka igen så var filerna i fråga uppenbarligen inte oviktiga - med andra ord bör nog de diskar du mellanlagrar på nu på, att förbli dina backupdiskar i fortsättningen även för denna lagringspool...

Man inser också att det som var lättillgänglig för säg 1 år sedan när det var i ropet - är helt omöjligt att få ihop en komplett fil/serie idag när få/inga håller torrenterna vid liv längre...

---

Efter en eller ett par sådana incidenter så inser man att det enklaste är att ha backup på rubbet - för hur man än väljer och sorterar, så är det dom filerna som man klassade som oviktiga och förlorades i en disk/serverkrach utan backuprutin som man verkligen vill ha kvar (och vad det är för något man tycker är viktigt att behålla 1-3 år senare kan skilja sig drastiskt gentemot nuläget), och det är omöjligt att sortera rätt innan på vad som fortfarande är lättersatt med liten insats/risk och vilket som man tvingas letar efter med ljus och lykta lång tid efter eller tvingas leta i gråzon och exponera sig på ställen man helst skulle ha undvikit annars....

Skrivet av Mr_Lazy:

om inte annat så är det lättare att ta backup på allt för att slippa klassa och tänka. Diska är ofta inte så dyrt som den tiden man behöver lägga ner antingen vid tillfället när backupen skall tas eller böket vid återställning.

Status uppdatering:
Jag hittade ingen mjukvarulösning på problemet. Istället så blev det att jag införskaffade mig en mediabackup server som jag flyttade över allt till, Tog bort vDisken på servern och skapade en ny och flyttade tillbaka all data till den.
Så nu har jag en komplett backup på all media på en separat server och huvudserver, så jag slipper huvudvärken om något händer igen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Gött att höra att du gått framåt i alla fall även om du inte hittade någon lösning på vDiskens problem!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-