Permalänk
Medlem

Switch på vind

Hej på er!
Någon här som testa ha Switch på vinden? Funkar Det?

Flytta till hus i somras så har ingen aning om temperatur där uppe vintertid men sommaren var ganska varm där uppe.
Har satt dit en tempmätare nu för att hålla koll lite och har visat 0 grader redan så lär bli minusgrader där uppe.

Tidigare ägare drog in fibern på vinden så den dosan sitter där uppe och har ju suttit några år men en sån kanske är tåligare än en switch?

Permalänk
Medlem

Risken för kondens är minimal då switchen i princip alltid är varmare än luften runt omkring, det är väl värmen som skulle vara största boven, kylan tror jag den klarar bra om det inte är kylfläktar i den.
Sedan kan det ju ur brandsynpunkt vara olämpligt att ha elektronik på vinden ifall det är mycket brännbart i närheten.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Ehh... Minusgrader på vinden? Verkligen?
Värmen från huset stiger ju och värmer upp vinden vare sig du vill det eller ej. Därför reagerar jag när jag hör att du haft 0-gradigt.

Är det helt oisolerat och öppet ut mot det fria eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Ehh... Minusgrader på vinden? Verkligen?
Värmen från huset stiger ju och värmer upp vinden vare sig du vill det eller ej. Därför reagerar jag när jag hör att du haft 0-gradigt.

Är det helt oisolerat och öppet ut mot det fria eller?

Har man en kallvind och vettig isolering så blir inte vinden varm. Min vind håller samma temperatur nattetid som ute temperaturen. På dagen varierar temperaturen mer då solen värmer vinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Ehh... Minusgrader på vinden? Verkligen?
Värmen från huset stiger ju och värmer upp vinden vare sig du vill det eller ej. Därför reagerar jag när jag hör att du haft 0-gradigt.

Är det helt oisolerat och öppet ut mot det fria eller?

De flesta villor har helt oisolerade vindar, som är öppna ut mot det fria m h a takfotsventilation.

Det är därför man har typ 500mm isolering eller mer på taket mot bostaden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Ehh... Minusgrader på vinden? Verkligen?
Värmen från huset stiger ju och värmer upp vinden vare sig du vill det eller ej. Därför reagerar jag när jag hör att du haft 0-gradigt.

Är det helt oisolerat och öppet ut mot det fria eller?

Ingen aning om vad det heter men luften kommer in under taket på sidorna så man kan nästan säga att det är helt öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det är denna jag tänkt installera. https://www.dustin.se/product/5011002766/unifi-switch-8-60w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

Kan tillägga att det är denna jag tänkt installera. https://www.dustin.se/product/5011002766/unifi-switch-8-60w

Skickades från m.sweclockers.com

I länken har du svaret.
Min driftstemperatur -5 °C
Max driftstemperatur 45 °C

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Har haft en superbillig Netgear-switch på kattvinden (oisolerad, i princip utetemperatur, så -10 ett par veckor om året) i flera år, fungerar finfint.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

I länken har du svaret.
Min driftstemperatur -5 °C
Max driftstemperatur 45 °C

Kan tänka mig att det står så på alla. Och även om det blir -10 så tror jag switchen är varmare då den själv genererar värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Ehh... Minusgrader på vinden? Verkligen?
Värmen från huset stiger ju och värmer upp vinden vare sig du vill det eller ej. Därför reagerar jag när jag hör att du haft 0-gradigt.

Är det helt oisolerat och öppet ut mot det fria eller?

Som det tidigare påpekats är byggs oftast vindar som inte skall bebos oisolerade, så kallade kallvindar.

Skrivet av d3nn05:

Hej på er!
Någon här som testa ha Switch på vinden? Funkar Det?

Flytta till hus i somras så har ingen aning om temperatur där uppe vintertid men sommaren var ganska varm där uppe.
Har satt dit en tempmätare nu för att hålla koll lite och har visat 0 grader redan så lär bli minusgrader där uppe.

Tidigare ägare drog in fibern på vinden så den dosan sitter där uppe och har ju suttit några år men en sån kanske är tåligare än en switch?

Det är troligtvis ingen fara, switchen bör vara tillräckligt varm. Fiberomvandlaren klarar garanterat samma temperaturintervall som switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

Kan tänka mig att det står så på alla. Och även om det blir -10 så tror jag switchen är varmare då den själv genererar värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Tror säkert det kan fungera även under -5.
Kanske blir svårare i ett eventuellt garantiärende om den stått på en vind med 55+ på sommaren och 40- på vintern

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Jag har under många år haft routern på vinden. ibland kom jag ihåg att öppna luckan till vinden för att ventilera lite till sommaren. Kylan är inget problem men det blir väldigt varmt på sommaren. För mej gick det dock bra. Men nu har jag switchen i källaren efter att grannens hus brunnit ner. WIFI från källaren är inte så lyckat så det är några homeplug istället. Om det är så bra ur brandsynpunkt kan man ju fundera över. Men jag har satt dom där det inte är några gardiner som hänger över dom.

Permalänk
Medlem

Har haft elektronik på vinden i säkert 6 år, visserligen monterat i ett 10" rackskåp (förutom en unifi AP). Det som stått längst är just en switch, en Netgear. Dock ingen Poe i den så den blir förmodligen inte alls lika varm som den du tänker ha där...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kanske värt att installera en brandvarnare i samband med den då just för brand. Samtidigt så är det ganska mycket el där uppe. Fiberdosan, 2 lysrör armaturer, 2-3 eluttag🙄

Anledning till poe är att jag nyligen införskaffa 2 ap som ska sitta i varje ände av huset,alt en på varje våning. Tror dock mottagningen blir bättre av första alternativet. Sen skall det dras ner 6 kablar tillsammans med antenkabel till alla rum med fast anslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min switch dog efter ett par år på viden, men vet inte om jag hade fått ett måndags ex.

Det var en Netgear JGS516 ProSafe Unmanaged

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

Kan tänka mig att det står så på alla. Och även om det blir -10 så tror jag switchen är varmare då den själv genererar värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge den är i gång ja. Skulle den vara avstängd en tid (pga strömavbrott eller annat) så att switchen hinner bli nedkyld, så kan det tänkas bli svårt att starta den ordentligt i kylan.
Sedan finns det ju även en viss risk för kondens vid låga yttertemperaturer.

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge du inte har fläktkylt och prylarna är igång bör det inte vara nått större problem, det som kan strula är att få igång riktigt kall elektronik om den inte är designad för det då en del oscillatorer inte "svänger igång" som de ska om tempen är för låg men är prylarna väl igång så brukar de fungera.
Du kan ju placera delarna i ett skåp också, har du ett plåtskåp så utjämnar det temperaturen och ger ett förbättrat brandskydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du inte har fläktkylt och prylarna är igång bör det inte vara nått större problem, det som kan strula är att få igång riktigt kall elektronik om den inte är designad för det då en del oscillatorer inte "svänger igång" som de ska om tempen är för låg men är prylarna väl igång så brukar de fungera.
Du kan ju placera delarna i ett skåp också, har du ett plåtskåp så utjämnar det temperaturen och ger ett förbättrat brandskydd.

Plåt skåp låter ganska bra, för både säkerhet(brand) och temp sålänge man sätter i fläkt sommar tid. Men finns det inte risk för kondens då?
Om jag skulle sätta det i skåp så hamnar både fiberdosa och Switch där i så kommer ha bra temp tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d3nn05:

Plåt skåp låter ganska bra, för både säkerhet(brand) och temp sålänge man sätter i fläkt sommar tid. Men finns det inte risk för kondens då?
Om jag skulle sätta det i skåp så hamnar både fiberdosa och Switch där i så kommer ha bra temp tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Risken för kondens är liten om du inte har ett jättestort skåp för du kommer ju att värma skåpet med apparaterna och luftcirkulationen vid köld är låg om du gör ventilationen på bra sätt, tex använder kallrasskydd som stänger när fläktarna inte används, det kanske inte ens behövs nån särskild kylning på sommaren för det ska faktiskt rätt mycket till innan det blir för varmt för elektroniken på en vind för det är ju inta så att lådan ska stå ute i direkt solsken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Risken för kondens är liten om du inte har ett jättestort skåp för du kommer ju att värma skåpet med apparaterna och luftcirkulationen vid köld är låg om du gör ventilationen på bra sätt, tex använder kallrasskydd som stänger när fläktarna inte används, det kanske inte ens behövs nån särskild kylning på sommaren för det ska faktiskt rätt mycket till innan det blir för varmt för elektroniken på en vind för det är ju inta så att lådan ska stå ute i direkt solsken.

Tror det va närmare 40 grader i somras där uppe, dock va ju denna sommar ganska extrem. Var kan man köpa bra skåp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle inte heller oroat mig alltför mycket över att ha utrustning som alltid är igång på vinden.

Som redan avhandlat, värmen som switchen alstrar mer eller mindre garanterar att man slipper problem under den kalla perioden, och under sommaren när solen ligger på blir det förvisso jäkligt varmt, men då kan man ju också fundera över att den där sortens utrustning är gjord för att klara betydligt varmare klimat än vårt också. Det är knappast nåt problem ens om det blir 50 grader varmt där uppe.

Det jag möjligen skulle funderat på är huruvida man kan ha nätdelen nere i den isolerade delen av huset. Den är nog känsligare än själva switchen.

Kan i övrigt varmt rekommendera Netgears GS-serie. Är normalt ingen fan av Netgear, men just med dessa har de lyckats fantastiskt bra. De är fanemej helt odödliga, och funkar allmänt grymt bra. Haft mina i säkert 10 år vid det här laget utan minsta strul. Utöver det är de dessutom löjligt billiga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

Kan tillägga att det är denna jag tänkt installera. https://www.dustin.se/product/5011002766/unifi-switch-8-60w

Skickades från m.sweclockers.com

Den switchen blir extremt varm, så pass varm att vi inte sätter dem i mediaskåp etc. där det är trångt p.g.a. värmen, så tror den kommer klara sig bra så länge den alltid är på.

Men en inkapsling av något slag är kanske inte fel, om inte annat för att hålla eventuella möss etc. som gillar värme borta från den under den kalla tiden på året.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d3nn05:

Tror det va närmare 40 grader i somras där uppe, dock va ju denna sommar ganska extrem. Var kan man köpa bra skåp?

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde funka med ett vanligt rackskåp i lagom storlek, du kanske senare vill ha in nått mer än bara en switch så ta inte nått som bara rymmer den utan ta till så du har plats för lite mer utifall du vill ha in tx en server, UPS eller nått helt annat så sök efter skåp som är 10 U eller högre så borde du hitta nått som passar bland träffarna.
Det brukar också gå att hitta beg skåp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köper jag skåp så skulle det la funka bra med nätdelen i skåpet med?
Och ang möss så är det inget vi har, och sitter den inte i skåp så kommer den sitta i taket och alla kablar är i taket med🙂

Och jag kommer inte vilja ha mer där uppe, server och sånt brukar bli varma och är bättre att ha inne i huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@d3nn05: Har haft 3st APs, brandvägg, PoE+ switch och NAS (rekommenderas inte) på vinden (kall) i > 5 år. Funkar än så länge
Ingen kondens, prylarna är för varma för det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kolla luftfuktigheten. Brukar stå hur mkt olika maskiner klarar. Min vind kan på vinter ha 85%+ luftfuktighet. Som tur är gillar mögel inte kyla. Elektronik kan också ogilla hög luftfuktighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kolla luftfuktigheten. Brukar stå hur mkt olika maskiner klarar. Min vind kan på vinter ha 85%+ luftfuktighet. Som tur är gillar mögel inte kyla. Elektronik kan också ogilla hög luftfuktighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara termometer där just nu men ska införskaffa en med luftfuktighet med, vet inte hur säkra dom är me. Man kan ju se på ett ungefär.

Permalänk
Medlem

Om inte huset tar skada av luftfuktigheten så lär inte elektroniken ta skada heller, det viktigaste är att det inte kondenserar och det lär det aldrig göra ens vid snabba väderomslag då utrustningen troligen håller minst 10 grader högre temp än omgivningen och således aldrig är kallare än omgivande luft och då kan det inte kondensera fast man har 99% luftfuktighet.

Ang luftfuktighet så satte jag upp rörelsedetektorer i en simhall under tak för 24 år sedan de var klassade för enbart inomhusbruk i torra miljöer, ni kan ju tänka er ett badhus med halvdålig ventilation... De funkar än idag så jag tvivlar att det skulle bli ett problem.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Fick hem switchen idag, och prova den. Är det normalt att den är ca 34 grader?!(prova den i datarummet så normal rumstemperatur)

Skickades från m.sweclockers.com