Ska jag köpa nytt grafikkort eller CPU först?

Permalänk

Ska jag köpa nytt grafikkort eller CPU först?

Hej, jag har tänkt att köpa nya datordelar nu när min nuvarande dator har blivit jätteslö.
Köpte datorn ett tag sedan. 2014 tror jag. Den fungearde bra då med tanke på att allt jag spelade var LoL och CS:GO.
Men med tiden så har jag börjat spela mer krävande spel och datorn har blivit sämre.

Specs:
Grafikkort: Gigabyte R9 270 WindForce 2X OC
CPU: Intel core i3-4130
Moderkort: MSI H97 PC Mate
RAM: 8GB
PSU: 550W

Jag har tänkt mig typ ett 1060 men med tanke på hur dålig min CPU är så kommer den att bottlenecka grafikkortet. Har tänkt att köpa en i5-6600k eller AMD 5 1600 efter men då måsta jag köpa ett nytt moderkort så det har jag tänkt att att skaffa efter grafikkortet.
Budget på runt 5500kr

Ska vänta och se vad priserna blir på black friday. Jag skulle uppskatta jätte mycket om någon har nått tips om vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ärligt talat ingen större roll vad du väljer att uppgradera först, det kommer variera från spel till spel vilken del som flaskhalsar mest. Kanske då att en ny processor skulle göra störst skillnad. Det går ju oftast att dra ner grafikinställningarna rätt mycket, men processorbelastningen är sällan lika enkel att påverka. Men du behöver nog som du är inne på uppgradera rubbet.

Sen vet jag inte om du skrev fel och egentligen menade 8600K, men en 6600K skulle jag verkligen inte rekommendera i dagsläget (annat än om du hittar en riktigt billigt begagnat). Och istället för Ryzen 1600 ska du nog fundera på en 2600 istället, den kostar inte mycket mer men är en generation nyare. Och så behöver du förstås byta minnen också om du byter till en nyare processor, eftersom det är DDR4 som gäller nu.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det spelar nog ärligt talat ingen större roll vad du väljer att uppgradera först, det kommer variera från spel till spel vilken del som flaskhalsar mest. Kanske då att en ny processor skulle göra störst skillnad. Det går ju oftast att dra ner grafikinställningarna rätt mycket, men processorbelastningen är sällan lika enkel att påverka. Men du behöver nog som du är inne på uppgradera rubbet.

Sen vet jag inte om du skrev fel och egentligen menade 8600K, men en 6600K skulle jag verkligen inte rekommendera i dagsläget (annat än om du hittar en riktigt billigt begagnat). Och istället för Ryzen 1600 ska du nog fundera på en 2600 istället, den kostar inte mycket mer men är en generation nyare. Och så behöver du förstås byta minnen också om du byter till en nyare processor, eftersom det är DDR4 som gäller nu.

Så ett 8600k/2600 och ett nytt moderkort med DDR4 minnen. Men blir inte det lite overkill för ett 1060?

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkort först skulle jag säga. Kommer göra störst skillnad. En 2/4 som du har borde ändå inte vara helt omöjlig att köra på.

Överväg även RX 570/580 som alternativ till ett GTX 1060 3GB/6GB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du kikat på 6600K så kan jag annars tipsa om att i3-8350K presterar några procent bättre, och då får du nyare plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@Toxic Tysken: Om du i framtiden tänker byta grafikkort så behöver du veta hela namnet på 550W nätagget och ca ålder (ny, jätte gammal).

Tex kan budget och skräp nätagg ha siffror långt över kraven men ändå inte klara nya kortet. Funkar ofta i flera månader innan man får problem.

Permalänk

@panpo98: Det är ett Corsair VS550. Köpte det 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Tysken:

@panpo98: Det är ett Corsair VS550. Köpte det 2016

Borde vara OK och klara de grafikkort du kan vilja ha.

stavning
Permalänk

Tusen tack för snabba responser. Så ett 1060 och AMD 2600 blir det. Då är det bara att vänta till nån Halloweenrea eller Black Friday och se om det kommer finnas några bra priser på dem.

Permalänk
Medlem

kan rekommendera i3 8350k min klockade upp till 4.7ghz & lugnt snabbare än alla gamla i5or jag provat =D

men grafikkort gör alltid 100% mer fps helst i högre upplösningar. låg & low quality = cpu
dvs minecraft = ny cpu

Permalänk
Skrivet av Disney:

kan rekommendera i3 8350k min klockade upp till 4.7ghz & lugnt snabbare än alla gamla i5or jag provat =D

men grafikkort gör alltid 100% mer fps helst i högre upplösningar. låg & low quality = cpu
dvs minecraft = ny cpu

Vet du om den är bättre än 2600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Tysken:

Vet du om den är bättre än 2600?

går inte att jämföra äpplen & päron. AMD om du gillar program = kung + battlefield annars är Intel = kung i 90% av dagens spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Med ett 1060 kommer det inte spela någon roll med Ryzen eller en Intelpropp ärligt talat.

Men köp för guds skull inget år 2018 med bara 4 kärnor (t.ex. i3-8350K) utan hyperthreading. Det är att göra sig en björntjänst när det handlar om framtidssäkerhet. Jag hade inte köpt något med mindre än 6 fysiska kärnor idag om jag hade köpt nytt. Ryzen 5 2600 är bra, i5-8400 likaså.

Permalänk

Har du SSD disk i din dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Hej, jag har tänkt att köpa nya datordelar nu när min nuvarande dator har blivit jätteslö.
Köpte datorn ett tag sedan. 2014 tror jag. Den fungearde bra då med tanke på att allt jag spelade var LoL och CS:GO.
Men med tiden så har jag börjat spela mer krävande spel och datorn har blivit sämre.

Specs:
Grafikkort: Gigabyte R9 270 WindForce 2X OC
CPU: Intel core i3-4130
Moderkort: MSI H97 PC Mate
RAM: 8GB
PSU: 550W

Jag har tänkt mig typ ett 1060 men med tanke på hur dålig min CPU är så kommer den att bottlenecka grafikkortet. Har tänkt att köpa en i5-6600k eller AMD 5 1600 efter men då måsta jag köpa ett nytt moderkort så det har jag tänkt att att skaffa efter grafikkortet.
Budget på runt 5500kr

Ska vänta och se vad priserna blir på black friday. Jag skulle uppskatta jätte mycket om någon har nått tips om vad jag ska göra.

Såg att du sitter på 4de generations intel i3. Om du vill gå ner i pris på cpu så räcker det att du köper en i7-4790 + gpu.. då behöver du inte byta modekort eller ram minnen. Utan satsa lite mer på gpu. Om du vill leta efter ett begagnat i7 till vettigt pris då da.. själv sitter jag på en sådan ocj en gtx 1080 funkar till alla spel än så länge.. på så sätt kan du få ner kostnaden.. men det är min åsikt om man vill få ner kostnaden och inte vill byta allt för mkt.. och du behöver inte överklocka den om du inte vill om du får tag på k-model. Vet inte hur det ligger till med modekortet om du behöver z-modellen eller inte för att kunna överklocka..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yberhydro:

Har du SSD disk i din dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har jag inte

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

Såg att du sitter på 4de generations intel i3. Om du vill gå ner i pris på cpu så räcker det att du köper en i7-4790 + gpu.. då behöver du inte byta modekort eller ram minnen. Utan satsa lite mer på gpu. Om du vill leta efter ett begagnat i7 till vettigt pris då da.. själv sitter jag på en sådan ocj en gtx 1080 funkar till alla spel än så länge.. på så sätt kan du få ner kostnaden.. men det är min åsikt om man vill få ner kostnaden och inte vill byta allt för mkt.. och du behöver inte överklocka den om du inte vill om du får tag på k-model. Vet inte hur det ligger till med modekortet om du behöver z-modellen eller inte för att kunna överklocka..

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter faktiskt ganska bra. Men jag tror som du sa att man behöver z-modellen för att överklocka men jag kan inte och orkar inte lära mig hur man gör så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lägga så mycket pengar skulle jag kika begagnat och behålla ditt moderkort.
Dvs uppgradera till i7-4770K eller ännu bättre 5775C +begagnad CPU, tex 980ti, 1080 el liknande beroende på budget.

5775C är f.ö. en riktig oddball och presterar sinnesjukt bra i spel:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Det låter faktiskt ganska bra. Men jag tror som du sa att man behöver z-modellen för att överklocka men jag kan inte och orkar inte lära mig hur man gör så det spelar ingen roll.

Jag kör oklockad man behöver inte överklocka vet inte direkt vad syftet är med för typ 3-6 fps mer eller vadå? Enda gången jag kan tänka mig är när ett spel har så pass hög prestanda att man behöver det.. men med en i7 så tror jag inte att man behöver göra det. Visst detta är Sweclockers men jag anser inte att överklockning är aktuellt med en i7a. Så du klarar dig gått å väl med en i7-4790 med eller utan k. Och 16gb i ram och då kan du skaffa dig en 1060, 1070 eller 1080 å då klarar din dator av dagens nya spel..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Om du inte vill lägga så mycket pengar skulle jag kika begagnat och behålla ditt moderkort.
Dvs uppgradera till i7-4770K eller ännu bättre 5775C +begagnad CPU, tex 980ti, 1080 el liknande beroende på budget.

5775C är f.ö. en riktig oddball och presterar sinnesjukt bra i spel:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14253?key=fe4c89d8ad78e8cfca1ce1807264fb9a

Kan du rekomendera någon bra sida för att köpa begangade komponenter? Har varit och kollat lite snabbt på tradera och där finns det lite som man kan buda på. Finns det någon bättre?

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Hej, jag har tänkt att köpa nya datordelar nu när min nuvarande dator har blivit jätteslö.
Köpte datorn ett tag sedan. 2014 tror jag. Den fungearde bra då med tanke på att allt jag spelade var LoL och CS:GO.
Men med tiden så har jag börjat spela mer krävande spel och datorn har blivit sämre.

Specs:
Grafikkort: Gigabyte R9 270 WindForce 2X OC
CPU: Intel core i3-4130
Moderkort: MSI H97 PC Mate
RAM: 8GB
PSU: 550W

Jag har tänkt mig typ ett 1060 men med tanke på hur dålig min CPU är så kommer den att bottlenecka grafikkortet. Har tänkt att köpa en i5-6600k eller AMD 5 1600 efter men då måsta jag köpa ett nytt moderkort så det har jag tänkt att att skaffa efter grafikkortet.
Budget på runt 5500kr

Ska vänta och se vad priserna blir på black friday. Jag skulle uppskatta jätte mycket om någon har nått tips om vad jag ska göra.

Hej du borde skaffa ett gtx 1060 3gb eller gtx 1060 6gb och sen köpa en intel i5 8400 för runt 5 tusen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danielnorlin:

Hej du borde skaffa ett gtx 1060 3gb eller gtx 1060 6gb och sen köpa en intel i5 8400 för runt 5 tusen

Skickades från m.sweclockers.com

Då är ju problemet med nytt modekort och ram-minnen för ytligare ca 2-4000 som han inte vill lägga ut just nu.

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Kan du rekomendera någon bra sida för att köpa begangade komponenter? Har varit och kollat lite snabbt på tradera och där finns det lite som man kan buda på. Finns det någon bättre?

Kolla Sweclockers marknaden och kanske lägga ut något intresse om att du vill köpa begagnad i7-4790 samt gpu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

Kolla Sweclockers marknaden och kanske lägga ut något intresse om att du vill köpa begagnad i7-4790 samt gpu..

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att man måste ha varigt medlem i 3 månader och jag gjorde det här kontot för att få lite förslag på uppgraderingar just nu så kan jag inte lägga upp en annons.

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Problemet är att man måste ha varigt medlem i 3 månader och jag gjorde det här kontot för att få lite förslag på uppgraderingar just nu så kan jag inte lägga upp en annons.

Det var ju synd att du inte varit medlem längre.. men lyssna inte Danielnorlin som ville att du ska köpa 1060 och sen en i5-8400. Blir extra utgift på modekort och ram-minnen då åxå.. det enda han sa som var vettigt var 1060.. då rekommenderar jag i7-4790k eller utan k samt 1060 på 6gb.. så har du en dator som klara av till och med pubg (player unkowns battle ground) uran problem.. har den uppsättningen fast med 16gb ram och 1080 istället för 8gb ram och 1060 får runt 110-130 fps..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

Det var ju synd att du inte varit medlem längre.. men lyssna inte Danielnorlin som ville att du ska köpa 1060 och sen en i5-8400. Blir extra utgift på modekort och ram-minnen då åxå.. det enda han sa som var vettigt var 1060.. då rekommenderar jag i7-4790k eller utan k samt 1060 på 6gb.. så har du en dator som klara av till och med pubg (player unkowns battle ground) uran problem.. har den uppsättningen fast med 16gb ram och 1080 istället för 8gb ram och 1060 får runt 110-130 fps..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett 1060 jag har tänkt på eller ett 1070 om jag hittar ett billigt. Det jag undrade mest var vilken CPU som jag skulle köpa. i7-4790 hade jag faktiskt tittat på men när jag söker efter dom är det ingen sida som säljer dom längre eller så kostar de runt 4000.

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Det är ett 1060 jag har tänkt på eller ett 1070 om jag hittar ett billigt. Det jag undrade mest var vilken CPU som jag skulle köpa. i7-4790 hade jag faktiskt tittat på men när jag söker efter dom är det ingen sida som säljer dom längre eller så kostar de runt 4000.

Här är en länk på tradera.. kolla även in på i7-4770 oavsett så en i7a räcker finns 3 4770 1 av dem är k-model och en i7-4790k.
https://www.tradera.com/socket-1150-c3_344504

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

Här är en länk på tradera.. kolla även in på i7-4770 oavsett så en i7a räcker finns 3 4770 1 av dem är k-model och en i7-4790k.
https://www.tradera.com/socket-1150-c3_344504

Skickades från m.sweclockers.com

Då får man väll sätta ett bud och hopppas på det bästa.

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Då får man väll sätta ett bud och hopppas på det bästa.

Ja annars är det svårt att vinna på tradera 😝. Kollade lite priser på 1060 och 1070.. 1070 går på ca 5000-7000kr beroende på fabrikat.. 1060 6gb går på ca 3300-4999 beroende på fabrikat.. så om du kan hitta en 1080 på tradera för 3-4000 så satsa på det.. plus 8gb i ram så har du samma spec som mig om du vinner i7-4790k..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Toxic Tysken:

Nej det har jag inte

Jag skulle satsa på en SSD disk innan jag bytte processor. Det är absolut den största uppgraderingen till lägsta pris du kan göra. Sen ett 480 eller 1060 kort så är du på banan.

Skickades från m.sweclockers.com