Permalänk
Medlem

Ny TV till sovrummet på runt 50''

Det dags för ny TV till sovrummet. Nu har jag något gammalt åbäke så allt hade varit en förbättring både i bild, storlek och förmodligen ljud.

Det som rullar är Twitch och filmer/serier men aldrig traditionell TV. Det är inget krav att t.ex Netflix ska fungera att navigera direkt med fjärren även om det vore trevligt. Avståndet mellan ögon och TV är cirka 1.60-1.70 så 50 och någon tum uppåt borde la fungera? Givetvis vill jag inte lägga för mycket och max är nog någonstans 6000:- men hellre billigare. Jag kommer inte använda den till någon konsol eller spelande överhuvudtaget. Jag har jättedålig på koll på TV:ar men med mina krav borde det finnas något inom budget?

Runt 50''
+ om Netflix fungerar men inget krav
4k

Tack

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hehe, satt faktiskt och läste omdömmen på just den nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hehe, satt faktiskt och läste omdömmen på just den nu.

ok, att köpa tv är ganska svårt, tekniken utvecklas fort och utbudet är enormt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Satt själv och kolla efter TV här om dagen och efter att ha kollat på sweclockers tv video så var det var det kanske inte så svårt (även om det nog inte blir någon tv av annan anledning).

Gå in på prisjakt och klicka vad du vill ha typ 49-55 tum, 4k, HDR? för max 6000. Börja sen med att klicka i de kända tillverkarna typ Sony, Panasonic, LG och Samsung. Du får nu upp en rad modeller, men egentligen är det snarlika modeller. De flesta märken har modellnummer med storlek, år och "nivån" på modell som du hittar på t.ex. https://www.google.se/search?q=site%3Aen.tab-tv.com+identifyi.... Förra årets Samsung är t.ex. UE50MU*, detta årets UE50NU*. LG är 49UJ* förra årets och 49UK* årets (även SK istället för UK). Nivån går sedan 6, 7, 8 på dessa (där högre är bättre). Men kolla upp det för säkerhets skull.

Sen är det lika bra att först kolla att de man har tänkt sig finns på en vettig återförsäljare innan man forskar mera. Efter det så kanske det bara är en handful kvar. Så då är det bara att försöka kolla upp ungefär vad som skiljer sig på stativ, panel, menysystem, appar, latens, kontrast osv. Samt vilken som verkar ha fått bra betyg i recensioner. Kan även vara värt att åka till någon butik och kolla liknande modeller i butik.

Nu borde det inte vara så många kvar att välja mellan. Då kan du kolla upp t.ex. Phillips, TCL osv. och se om det är värt mot de modellerna du har kvar. TCL 50DP660 verkar ju ha fått hyfsad kritik i ljud och bild, men finns ju inte riktigt ute ännu heller.

Vill man ha bäst värde så verkar det annars vara att handla "en nivå upp" eller nyare modellår på rea som gäller. Men sen går det ju inte sitta och vänta, eller lägga bara lite till pengar, hur länge som helst heller.

Så, eh ja, summering begränsa dig i märke, pris och återförsäljare först. Försök hitta bästa alternativ, till rätt pris, i t.ex. varje serie. Jämför mer noggrant mellan alternativen och kolla sist alternativ. Det är i alla fall typ så jag kom fram till verkade vettigt. Sen hur otur man kan ha med en viss modell vågar jag inte svara på, man får väl vara beredd att skicka tillbaka om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det dags för ny TV till sovrummet. Nu har jag något gammalt åbäke så allt hade varit en förbättring både i bild, storlek och förmodligen ljud.

Det som rullar är Twitch och filmer/serier men aldrig traditionell TV. Det är inget krav att t.ex Netflix ska fungera att navigera direkt med fjärren även om det vore trevligt. Avståndet mellan ögon och TV är cirka 1.60-1.70 så 50 och någon tum uppåt borde la fungera? Givetvis vill jag inte lägga för mycket och max är nog någonstans 6000:- men hellre billigare. Jag kommer inte använda den till någon konsol eller spelande överhuvudtaget. Jag har jättedålig på koll på TV:ar men med mina krav borde det finnas något inom budget?

Runt 50''
+ om Netflix fungerar men inget krav
4k

Tack

Finns bara en dag på året man ska köpa Tv-apparater, Black Friday.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Finns bara en dag på året man ska köpa Tv-apparater, Black Friday.

Gissar att han vill ha en ny tv tidigare än så. Väldigt hjälpsamt inlägg hörredu

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Satt själv och kolla efter TV här om dagen och efter att ha kollat på sweclockers tv video så var det var det kanske inte så svårt (även om det nog inte blir någon tv av annan anledning).

Gå in på prisjakt och klicka vad du vill ha typ 49-55 tum, 4k, HDR? för max 6000. Börja sen med att klicka i de kända tillverkarna typ Sony, Panasonic, LG och Samsung. Du får nu upp en rad modeller, men egentligen är det snarlika modeller. De flesta märken har modellnummer med storlek, år och "nivån" på modell som du hittar på t.ex. https://www.google.se/search?q=site%3Aen.tab-tv.com+identifyi.... Förra årets Samsung är t.ex. UE50MU*, detta årets UE50NU*. LG är 49UJ* förra årets och 49UK* årets (även SK istället för UK). Nivån går sedan 6, 7, 8 på dessa (där högre är bättre). Men kolla upp det för säkerhets skull.

Sen är det lika bra att först kolla att de man har tänkt sig finns på en vettig återförsäljare innan man forskar mera. Efter det så kanske det bara är en handful kvar. Så då är det bara att försöka kolla upp ungefär vad som skiljer sig på stativ, panel, menysystem, appar, latens, kontrast osv. Samt vilken som verkar ha fått bra betyg i recensioner. Kan även vara värt att åka till någon butik och kolla liknande modeller i butik.

Nu borde det inte vara så många kvar att välja mellan. Då kan du kolla upp t.ex. Phillips, TCL osv. och se om det är värt mot de modellerna du har kvar. TCL 50DP660 verkar ju ha fått hyfsad kritik i ljud och bild, men finns ju inte riktigt ute ännu heller.

Vill man ha bäst värde så verkar det annars vara att handla "en nivå upp" eller nyare modellår på rea som gäller. Men sen går det ju inte sitta och vänta, eller lägga bara lite till pengar, hur länge som helst heller.

Så, eh ja, summering begränsa dig i märke, pris och återförsäljare först. Försök hitta bästa alternativ, till rätt pris, i t.ex. varje serie. Jämför mer noggrant mellan alternativen och kolla sist alternativ. Det är i alla fall typ så jag kom fram till verkade vettigt. Sen hur otur man kan ha med en viss modell vågar jag inte svara på, man får väl vara beredd att skicka tillbaka om inte annat.

Inte en dum idé alls det där med prisjakt. Visste inte alls att deras filter var såpass effektivt numera, har mest bara sökt produkter jag vetat namnet på tidigare. Den här hittade jag och den ser ju rätt okej ut men recensioner är inte helt lätt att googla fram.
Samsung 50" UHD Smart TV UE50MU6125

Sen finns den här som är nedsatt och kostar en tusenlapp mindre än Samsung (5000):
49 LED-TV LG 49UJ634V UHD
Jag kollade runt utanför prisjakt och den här skulle kanske passa mina behov lika bra men när en 50'' kostar 4500:- utan rea så kommer den kanske vara rena skiten? Magkänslan säger mig att hundralappar i det här segmentet kan göra en del.
Andersson LED50UHD610

En sak jag funderade på under gårdagskvällen och nu till morgonkaffet är hur mycket TVn kommer dra nytta av bättre bild och hur ofta det kommer spela roll i praktiken. Jag kom fram till att Twitch rullar säkerligen 80-85% av tiden och där lär en billig TV ha lika bra/dålig bild och ljud som en dyrare eftersom kvalitén från Twitch är ganska blaskig. Jag har ett par dagar till att luska vidare och tar gärna emot feedback.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som ofta talar för IPS-teknik framför VA-teknik i ett sovrum är att man sällan styr över den exakta vinkeln. Där kommer VA-bilden skifta ganska ordentligt baserat på hur och var du ligger.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så hela rätt så är ingen tv som är superbra i det här segmentet, så det man får göra att kompromissa sig fram. Tänk att du ska välja mellan att gå på Burger King, McDonalds eller Max. Säg att du väljer Max för att du tycker deras milkshake är godare, men sen visare sig att Burger King har godare dipp och McDonalds är billigare. Men alla tre är ju fortfarande hamburgerkedjor och du har fortfarande fått en god milkshake.

Så du får hitta din milkshake bland modellerna. Det kan vara betraktningsvinkel på panelen (som Thomas påpekade, MU6125: VA, UJ634V IPS), smart tv funktionen, priset, storleken, hemleverans, omdöme eller någonting annat. Gör du ett aktiv val blir du förhoppningsvis nöjdare i längden. Men det valet behöver inte vara "uppåt" som så, utan du kan prioritera t.ex. pris eller försäljningsvillkor.

De jag hittar är i princip samma som dig:

Samsung UE50MU61* för ~6k.
Samsung UE49MU61* och UE49MU61* (välvd) för ~6k.
Samsung UE40NU71* för ~5k. (NU7 = 2018 års modell, 7 serien. Obs. 40 tum.)

LG 55UJ635V för ~6k.
LG 49UK6* och 49SK7900 för ~6k. (SK7 = [S] Nano Cell teknik [K] 2018 års modell [7] 7 serien. Bättre? Ingen aning.)
LG 49UJ6* och 43UJ6* för ~5k.

Sen kan man ju välja Andersson. Frågan är då om det är värt att spara 500 kr mot UE40NU71* eller LG 49UJ6*, vilket det absolut kan vara. Men kanske då att man ska kolla också på andra budgetmärken och även t.ex. 43 tummare. Då sparar du kanske 1000 kr istället för 500 kr vilket är en större skillnad. Sen kan det ju vara så att Andersson:en till och med bättre än dessa LG eller Samsung. Men det är ju svårt att ta beslut på saker man inte vet. Å andra sidan är ju att chansa också ett beslut.

Förresten när du söker på recensioner så använd "modellserien" istället för modellnumret, typ MU6100 istället för MU6125. Råd och Rön har ju också släppt ett tv test precis, men det är i princip de modellerna vi pratar om som verkar vara högst upp i ditt prissegment. (Verkar dock bara vara Phllips och TCL bland budgetmärkena och priserna inte stämma). Topp tio av runt 30 under 6500 kr:

Märke Modell Storlek Pris Poäng
LG 43UJ750V 43 tum 5990 - 6990 kr 69
LG 55UJ670V 55 tum 6482 - 6482 kr 68
Samsung UE49MU6175 49 tum 5888 - 11290 kr 68
Samsung UE40MU6175 40 tum 5790 - 5790 kr 67
LG 43UK6300 43 tum 4261 - 4261 kr 67
LG 55UJ630V 55 tum 5299 - 17344 kr 66
LG 49UJ670V 49 tum 5990 - 6092 kr 65
LG 49UJ651V 49 tum 5190 - 7990 kr 65
LG 43UK6750 43 tum 5327 - 6490 kr 65
Samsung UE55NU7105 55 tum 6490 - 18197 kr 65

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Kom du fram till något? Jag är lite intresserad av den där Anderssonen men hittar inga seriösa recensioner direkt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

@lambdan: Det kommer inte komma många djuplodade tester av den typen av produkter som en OEM-TV företräder. Är du ute efter en viss lägsta nivå i från om kvalitet bör du gå på mellanklassmodellerna från de mer etablerade tillverkarna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag har inte speciellt höga krav. Har en Sony 40w705c och tycker bildkvalitén är väldigt bra i den, men vill ha större (~50-55”) och 4K. HDR är inte ens ett krav för mig, men verkar vara svårt att undvika.

Jag vet att LG OLED är det man helst ska ha men det är en helt annan prisklass och det är sällan jag kollat på min TV med lite BLB och tänkt ”jag önskar det här vore svartare.”
Hade jag bott i USA hade jag redan beställt en TCL men av vad jag googlat är TCL i Europa sämre kvalite.

Ska användas till lite casual spelande på Xbox X och PS4 Pro (spelar jag något mer seriöst använder jag en datorskärm). Med det sagt vill jag ändå att input lag ska vara hyfsad.

Tv o film kollar jag med Apple TV 4K. Aldrig marksänd tv.

Vad gäller ljud spelar det ingen roll heller, bara det finns ett hörlursuttag så jag kan använda datorhögtalare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lambdan:

HDR är inte ens ett krav för mig, men verkar vara svårt att undvika.

Ordet du söker är ignorera. Så gott som alla TV idag har HDR-stöd (bra på HDR är en annan fråga) som standard. Så använder du det inte så använder du det inte. Det är ungefär som det var med 3D-funktionen för några år sedan. Använder du inte 3D, använd inte 3D.

Även om du håller ganska modesta krav så är det fortfarande specifika krav, likt låg latens. Satsa då på en modell som har bekräftat låg latens och testas för det. Just Andersson är ett av hundratals (tusentals?) godtyckliga OEM-märken och då måste någon specifikt sätta sig ned och kolla latensen på just den specifika modellen. Det kommer inte att ske i första taget. Plus att OEM ofta är olika från gång till gång och även inom samma modell. Det är någon som i första hand har betalat XXXX kronor för att det ska stå "Andersson" på plasten. Vad som är inuti kan variera en hel del.